tammikuu 09, 2025, 22:38:08 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

SK.n kausi 2013

Aloittaja SK, joulukuu 06, 2012, 12:58:29 ip

« edellinen - seuraava »

SK

Lämpimät ilmat on taas pitkittäneet kautta, kun yötkin ovat olleet 12 asteen paremalla puolella, niin voi vain harmitella taannoista pakkasyötä.
Aurinko paistaa kuitenkin jo niin matalalta, että lähi puut varjostaa kasvarin pahasti. Viimeinen sadonkorjuu lähestyy...

Rhombo on toipunut hienosti viikon takaisesta alas leikkauksesta.

Tänään pieneksi leikattu Rocato C.chinense pääsi talvihtimaan.

SK

Tänään tuli taas kerättyä reilu 3,5kg chilejä, joista rocotoja kaksi ja baccoja puolitoista kiloa.
Raakoja jäi vieläkin puskiin ainakin viisi kiloa, mutta luulenpa että ne jää keräämättä.

37,032kg on nyt chilejä punnittuna tältä kaudelta ja jotakuinkin kaikki vieläpä kypsiä.
Raa'at on jääneet oksiin ja oksat kompostiin, missä onkin syksyn mittaan kypsynyt varsinainen värikirjo.

Vaikka M;kko väitti päivyrissään, että mullalla ei pärjää, niin olen kyllä eri mieltä.
Multa/turve kasvatuksella nämä kaikki on tullut ja perkaamista on ollut minulle aivan riittävästi.
Ensi vapaalla täytyy laittaa savustus viritys pöhisemään viimestä kertaa täälle kaudelle.

M;kko

Lainaus käyttäjältä: SK - lokakuu 13, 2013, 13:57:54 ip
Vaikka M;kko väitti päivyrissään, että mullalla ei pärjää, niin olen kyllä eri mieltä.
Multa/turve kasvatuksella nämä kaikki on tullut ja perkaamista on ollut minulle aivan riittävästi.
Ensi vapaalla täytyy laittaa savustus viritys pöhisemään viimestä kertaa täälle kaudelle.

No joo, ehkä kyseessä oli hieman provosoiva väite. Kyllä mullallakin pärjää, jos on riittävästi taitoa kuten olet osoittanut. Itsekin olen saanut satoa tarpeeksi, mutta jos vaikka NFT:llä sen saisi helpommin (ei jatkuvaa kastelua) ja vähemmillä kasveilla. Ja villithän tuntuvat kasvavan mullassa erinomaisesti.

Hieno kausi sinulla menossa ja taas tuo rhombo on ollut aivan mahtava!

SK

Samankaltaisia suunnitelmia täälläkin. Ensi kesänä olisi tarkoitus koittaa ensimmäistä kertaa vesiviljelyä muutamalla kasvilla.
Tämä kausihan meni ihan vaan kastelukannua kantaessa, enkä sitten blumatejakaan virittänyt toiminta kuntoon.

Pakkasyö tuli eteläkärkeenkin nyt, mutta onneksi korjasin jo baccat tänään pois ja huomenna ois tarkoitus kerätä loput rocotot.
Sitten ois kausi kasvatusten osalta paketissa. Muutama kilo rocotoja on savustumassa ja jotain säilömistä vielä...

SK

Muutama nopea räpsy kauden alasajosta.

Sugar rush C.baccatum. Kesän yhdessä kasvanut parivaljakko pääsi talvetus kokeiluun.
En ole aiemmin talevattanut yhtään baccaa, niin pitää kokeilla...

Alasleikatut rocotot. Osassa huomaa hyvin kookoskuitu kokeilun. Laitoin keväällä kookos-multa-kookos kerrokset kasvualustaan.

Hieman puhtaammaksi tapultu juuristo. En huomannut juuriston rakeenteessa eroa mullan ja kookosen välillä tässä, mutta joissain aiemmin kompostiin heitetyissä oli silmin havaittava ero juuriston tiheydessä kookoskuidun eduksi.

Useissa oli tämäntapaisia juuria esillä ja alkoi bonchi ideat vilisemään mielessä, mutta vain yksi rocotokin pääsi sisälle tapiksi leikattuna.

Hieman oli alkanut väri muuttua osassa baccoja niin keräsin talteen. 2953g.

Rocotojen kypsyys on mitä on, mutta noita popsiessa tuli mieleen, ettei kesällä kasvaneissa herneissäkään ollut näin hyvää herneen makua.
Niitäkin oli kuiten neljää eri lajiketta. Joten talteen ja koitan keksiä jotain sapuskaa noista. 8415g.

Jos nämää ra'anlaisetkin laskee mukaan, niin kauden konaissaldo on huikeat 44,892kg

jewe

Kieltämättä komeat on satokilot, varsinkin kun olen ymmärtänyt ettei sulla vesikasveja ole ollut mukana tänä vuonna. Monille tämä vuosi ollut ennätyshyvä kun ulkokasvatuskelit olivat mitä parhaat, ei ihmekään että kasvimäärät vähenevät ensi vuonna.

SK

Pitäis jonkinlainen yhteenveto kaudesta tehdä, mutta nyt on tyytyminen pariin kuvaan talveksi sisälle tuoduista.

Lattialla Sugar rush ei ole viellä osoittanut elon tai kuoleman merkkejä.
Edessä Rocato, seuraavana Lanceolatum on alkanut kukkimaan parin kymmenen kukan voimin.
Niiden takana pikku pöydälle on sullottu Rocoto Chile de seda, Tepin, Rhomboideum ja Cajamarja kaikkien takana.

Valaistus ei kummonen ole, eli kaksi 15W esliä joista toinen violetti kasvispektri ja toiseen piti vaihtaa lämminvalkoinen,
ettei näyttäisi niin härskille. Eiköhän nuokin auta synkimpinä hetkinä.

Lisäksi vein töihin Pimenta pretan C.chinensen, joka on näyttänyt piristymisen merkkejä.

SK

Poimitut chilit on säilyneet hyvin viileäkaapissa ja raa'atkin on hiljalleen vaihtaneet väriä.
Mutta nahistuuhan ne aikanaan, joten jotain pitäsisi tehdä.
Ensimmänen hapanchilikokeilu ei lähtenyt pörisemään. Silloin laitoin vain pari lusikallista viilistä otettua heraa
ja toivoin parasta...
Joten aika kokeilla uudestaan...

750g sekalaisia chilejä 16g merisuolaa ja 150g hapankaalinlienta ja hieman kaalia.

SK

Ei hyvälle näytä hapanchili kokeilut, kun ainoastaan pientä valkeaa hometta alkaa pintaan muodostua...
Niin tulipa askerreltua halloween kurpitsa.

bluesman

Pinnalle muodostuu usein hiivaa joka ei kovasti haittaa vaikka näyttää homeelta. Voit kuoria  sen pois jos häiritsee.

Huru-ukko

Kurkkuihin on tullut päälle jotain harmaata, joka sekoittuu ravistaessa. Olen tulkinut sen olevan jotain käymisestä tulevaa kuollutta solukkoa tms. vastaava ainetta. Yhtenä vaihtoehtona kävi mielessä herukan lehdistä mahdollisesti irronnutta "ruostetta"...

Makuun ei vaikuta mitenkään.... Chileissä tuota ei ole näkynyt, eikä muutakaan.

SK

Loppuyhteenvetoa kaudesta lyhyesti.

Sain maistaa 23 itselleni uutta lajiketta, joten tavoite täytty. Ihan kaikki ei suostuneet itämään tai kasvoivat surkeasti, mutta
bluggbox oli idätykseen hyvä ja vaivaton.
Chinenset oli taimivaiheen liian kylmässä 15-25 asteessa, mistä seurasi kitukasvuisuus juhannukselle asti. Korkein puolivuotiais taimi oli 30cm korkea.
Mutta rocotot viihtyi hyvin viileässä ja niiden taimikasvatuksen ainoa huomio oli, että isoja podeja tekevät rocotot on taimina surkean näköisiä ryppyisine lehtineen.
Rocotot viihtyi mainiosti amppeleissa eteläseinustalla, missä saivat nauttia auringosta, kun kelitkin suosi chilin kasvatusta.

Varsinaiset tuholaiset pysyi poissa, mitä nyt perhosten toukat nakerteli lehtiin reikiä. Tuholaistorjunnasta huolehtivat hämähäkit, hyrräpunkit ja harsokorennontoukat.
Mutta suurin kiitos kuuluu sini-ja talitiais pariskunalle, jotka harvensivat ötököitä koko kesän pihasta. Muutama linnunpönttö pihassa pitää suurimmat invaasiot kurissa.

Satoa tuli ihan liikaa yhdelle ihmiselle n.45kg! Mistä tulikin jo loppukauden väsymystä.
Huono oli kirjanpito, mutta rocotoja tuli n.30kg kymmenestä eri rocotosta. Parhaiten tuotti pihan amppelit (7kpl). Verrokkina oli kolme altakasteluruukussa kasvihuoneessa. Loppu kilot jakautui melko tasaisesti muille chileille. Keskiarvoltaan yli kilo per kasvi mullassa on kuitenkin mielesteni hyvin.
Myös kookoskuitua kokeilin ja vaikutti hyvälle kasvualustalle, mutta vaatinee heti lannoitusta verrattuna multa kasveihin.
Lannoitus hoitui kanankakka "taskuilla" ja puutarhankesällä.

Ensikaudesta tulee sikäli välivuosi, että laitan vain muutaman chilin kasvamaan ja nekin joskus kevättalvella. Täytyy rempata keittiö ensiksi.
Mutta pieni puutarhuri ei ole minusta kuollut, vaan tulen kokeilemaan ensimmäistä kertaa vesiviljelyä, sekä jotain muuta vois laittaa kasvamaan chilien tilalle.

Nyt hiljenee tämä päivyri, kun tuskinpa tässä mitään ihmeellistä muutaman talvetettavan kanssa tapahtuu...

Kiitokset tätä seuranneille ja kommenttia antaneille!

SK

Haluaako joku vielä chilejä?

Noin kuukausi sitten suurimmalta osin vihreenä kerätyt rocotot ja sugar rushit on kypsynneet hyvin kellarin viileydessä.

Yhteensä arviolta kymmenen kiloa. Ensi maistelu sugar rushista oli hyvä. Eikä rocototkaan ole huonoja olleet maultaan, kun välillä olen kypsimpiä ruokaan ottanut.

Jos tarviat chiliä tuosta, niin tee tarjous yksityisviestinä.

Muuten savustus hommat odottaa taas. Tosin alkuviikosta on puolikas poro tulossa, niin täytyyhän senkin savusta kokeilla.

bluesman

Sugar rushien muoto näyttää sulla olevan samankaltainen kuin omani v. 2012. Liekö siemenet Fataliilta vai muualta?
Komea sato sullakin, rocotot savujauheena ovat ihan ok vaikka podit olisivat kypsyneet irrallaan kasvista. Toki aina parempaa jos tipahtaa kouraan poimittaessa kuin vadelmat.

SK

Lainaus käyttäjältä: bluesman - marraskuu 16, 2013, 23:34:26 ip
Sugar rushien muoto näyttää sulla olevan samankaltainen kuin omani v. 2012. Liekö siemenet Fataliilta vai muualta?
Komea sato sullakin, rocotot savujauheena ovat ihan ok vaikka podit olisivat kypsyneet irrallaan kasvista. Toki aina parempaa jos tipahtaa kouraan poimittaessa kuin vadelmat.

Sugar rushit on juurikin sinun v.2012 siemenistä kasvatettu. ;)
Kolme kasvia kasvatin ja kaikki oli oransseja, kahdessa kellomaista muotoa ja yhdessä suipompi muoto. (aiemassa kuvassa nurkkaan jääneessä pussissa).
Kuukausi sitten ei ollut juurikaan odotuksia enää noiden rocotojen suhteen...
Mutta mitä vielä, eilen taas täytin noita pepperonilla ja juustoilla, viimeistelynä pekoni ympärille.
Niin maku oli hyvä ja poltetta edelleen vähintäänkin riittävästi. Täytyi jopa aamulla nousta ajoissa, kun alkoi after burner toimimaan... :-[

jewe

Eli oikea tapa kypsyttää vihreänä noukittu rocoto onkin viileässä, millainen lämpötila sulla kellarissa on ?

Itse olen tuonut ne aina lämpimään ja rupeaa nahistumaan ennen kypsymistä. Hyvä tietää kun noita kuitenkin jää aina vihreiksi sitten kun kasvatus päättyy.

SK

Lainaus käyttäjältä: jewe - marraskuu 17, 2013, 09:03:51 ap
Eli oikea tapa kypsyttää vihreänä noukittu rocoto onkin viileässä, millainen lämpötila sulla kellarissa on ?

Itse olen tuonut ne aina lämpimään ja rupeaa nahistumaan ennen kypsymistä. Hyvä tietää kun noita kuitenkin jää aina vihreiksi sitten kun kasvatus päättyy.

Oikeasta tavasta en tiedä, mutta tämä ainakin toimi tällä kertaa.
Eli laitoin chilit tommoseen isoon lihalaatikkoon ja vein sen kellariin, joka on minulla mallia luukku apukeittiön lattiassa, josta pääsee maakellari
tyyppiseen ratkaisuun. Lämpötila vaihtelee suunnilleen talven 8 ja kesän 14 asteen välillä.
Pöydälle muiden hedelmien viereen jätetyt chilit tosiaan nahistuu nopeasti.
Niin viileässä voi säilyttää pidempään, mutta kysyminenkin on silloin hitaampaa. Paksulihaiset chilit säilyy yllätävän pitkään viileässä.

PP

Lainaus käyttäjältä: SK - marraskuu 17, 2013, 15:33:01 ip
Lainaus käyttäjältä: jewe - marraskuu 17, 2013, 09:03:51 ap

Oikeasta tavasta en tiedä, mutta tämä ainakin toimi tällä kertaa.
Eli laitoin chilit tommoseen isoon lihalaatikkoon ja vein sen kellariin, joka on minulla mallia luukku apukeittiön lattiassa, josta pääsee maakellari
tyyppiseen ratkaisuun. Lämpötila vaihtelee suunnilleen talven 8 ja kesän 14 asteen välillä.
Pöydälle muiden hedelmien viereen jätetyt chilit tosiaan nahistuu nopeasti.
Niin viileässä voi säilyttää pidempään, mutta kysyminenkin on silloin hitaampaa. Paksulihaiset chilit säilyy yllätävän pitkään viileässä.

Minulla ei ole ollut rocotojen kanssa juurikaan ongelmia lämpimässä kypsymisessä. Kaksi-kolme viikkoa menee ongelmitta pahemmin nahistumatta, ja täysin raa'at ja jopa osa keskenkasvuisista on kypsyneet hyvin. Liekö sillä merkitystä, että ne on olleet kaukana hedelmistä. Chinensetkään ei ole kovin herkkiä, mutta baccatumeista ja annuumeista osa menee pilalle ennen kypsymistä.

sorrii

Mahtaakohan täällä vahingossa löytyä munkin Sugar Rushien lähde?
Otin viime vuoden syksyn Siemenketjukirje2'sta noita. Odotin niiden olevan punaisia suippoja chilejä.
Mulla tuli kaksi isompaa puskaa noita; molemmat oranssi-keltaisia. Toiset aika kummallisen tynnyrin muotoisia. Toisen kasvin hedelmät oli "litistyneitä palleroita" : Kuin sileänpuoleinen starfish joka on poikkeuksellisen lihava ...  ::) .. Hyvänmakuisia raikkaita chilejähän ne. Tai paprikoita .. Saatampa kasvattaa uudestaankin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

SK

marraskuu 26, 2013, 17:05:14 ip #259 Viimeisin muokkaus: marraskuu 26, 2013, 19:19:34 ip käyttäjältä SK
soriin Sugar rusheista en tiedä. Lajikeena tuo vaikuttaa hyvin epävakaalle, kun väri ja muoto vaihtelee kovasti.
Tai ainakin semmosen käsityksen olen saanut muiden päivyreitä seuraamalla. Mutta mausta en ole mitään negatiivista kommenttia huomannut. ;)

Talvehtivat Sugar rushit. Eli kaksi kyseistä kasvia kasvaneet jo yli puoli vuotta vierekkäin istuttetuna ja kasvaneet samaa tahtia.
Baccatumien lehtien rullailu ei ole minulle mikään uusi ilmiö. Yksittäistä syytä en ole kuitenkaan löytänyt, mikä tuon aiheutaa.
Ja nyt siitä asti, kun pätkittyihin varsiin lehtiä tuli, niin toinen on rullanut jokaisen lehtensä ja toinen voi normaalisti. :o

Muutkin talveksi säilöön otetut on hyvin hengissä ja kukkiakin tekevät välillä, jotka kuitenkin roskaa vaan...
Eli olosuhteet ei riitä podien tuotantoon, mutta sitä en odottanutkaan näin marraskuun loppupuolella.

Varsin mielenkiintoista oli kuitenkin, kun vanhempi tytär halusi tutkia mikroskoopilla jotain, niin otin Tepinin kukan ja karistin siitepölyä
lasinpäälle ja 100X suurennoksella etsin katseltavaa, niin jokin läpikuultava ötökkä vaelsi lasilla.
Se muistutti kovasti harsokorennon toukkaa, mutta oli niin pieni, ettei sitä paljaalla silmällä nähnyt.
Bongasin myös kasvarista syksyn viimeisinä liikkuvina hyönteisinä harsokorentoja, mikä selittää kirva kadon viime kesänä.
Toivottavasti saan harsokorento kannan säilytettyä ensi kesäänkin.

Cajamarja. Pisimmät latvat olen pari kertaa poistanut bonchi mielessä, kun kiven päälle tuon keväällä istutin, mutta ei tuosta kummoista tule.