tammikuu 10, 2025, 11:50:03 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Niken Chilihurahdus

Aloittaja Nike, kesäkuu 27, 2005, 14:19:35 ip

« edellinen - seuraava »

Nike

Juu, eli MycoGrow tuli kolmessa päivässä ja maksoi kaikkineen tuon kympin verran. Ja kaikkiin taimimultiin olen sitä lisäillyt,ja kyllä musta tuntuu että taimet ovat hyvinkin virkeitä, vaikka lisävaloa en ole juurikaan tänä keväänä antanut.

Lajikelista on hyvinkin pieni (ja aika tylsä):

Big Jim
Conquistador
Cayenne
Lorno di Torro- paprika
World Beater- paprika
+ muutama venäläinen lajike sen mukaan mitä niistä itää
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

cornell

Lainaus(olen VANNONUT pienentäväni projektejani!!)

Mitäs tää tämmönen on?
¨käynks mä usein täällä?¨

Nike

No kun on kaikki paikat täynnänsä taimia ja sitten vielä kesällä sitäkin täydempänä kasveja... siinä kärsii yksittäiset kasvit jo hoidon puuttesta,kun ei muista mitä litkua on kelleken milloinkin syöttänyt ym. mutta eipä silti,nyt olen hurahtanut kaktuksiin, ja niitäkin on toistakymmentä lajiketta taimiasteella  :?

Nike

Mukavana yllätyksenä yksi CAP 1530 Cardenasii/ Rocopica nosti päänsä tänään mullasta. Viime vuonna jäivät ko. hedelmät kypsymättä, joten uusintakierros on tervetullut. Myös venäläiset lajikkeet Astrahanski, Dvoinoje Izibilije ja Zadira liittyivät taimien sankkaan joukkoon.

Nike

Nyt vähän harmittaa. Kasasin parvekkeelta kaikki kertyneet vanhat mullat,ja kippasin ne tuohon pihan laidalla olevalle n. 5 neliön pikku puutarhamaalleni. Joukossa oli viime vuotisen Chacoense C05641:n juuripaakku ja pieni tynkä, joka on siis viettänyt koko talven parvekkeella. Huomasin multia levittäessäni että se tynkähän oli sisältä ihan "tuore" ja vihreä eikä mitenkään kuollut! Noh,yritin siinä vähän paikkailla vahinkoja ja peitin juuripaakun mullalla odottamaan kevättä. Jos Aji Perkeleen keksiminen oli nyt noin lähellä ja sen kämmäsin, niin ....    :x

PK

^Mielenkiintoista, mutta en kyllä lähtisi heti kutsumaan talvesta parvekkeella hengissä selviytynyttä lajiketta Aji Perkeleeksi ;)

Aessu

Siis tämähän voisi olla Aji Perkeleen esi-isa Aji hitsin hitsi :D
http://www.youtube.com/watch?v=OD4JPEyayus
Tuotetun tekstin määrä on suoraan verrannollinen nautittuun alkoholimäärään.

Nike

Mietittyä/tapahtunutta;

- Big Jim kasvaa taimista parhaiten. Ensimmäiset nuputkin ilmestyivät jo.

- Kun on ollut puhetta noista ruukkujen koista; isommassa on varmasti se etu,ettei se kuumene niin paljon kuin pienempi. Siis vaikka isossa olisikin ylimääräistä multatilaa, ja kasvi tuottaisi pienemmässäkin,niin tuo viileänä pysyminen lienee etu? Aionkin laittaa tuon em. BJ:n 70 litran ruukkuun parvekkeelle,kunhan kesä koittaa.

- Samaan asiaan liittyen,olisivatko keraamiset ruukut parempia lämmön eristäjiä kuin muoviset? Itse olen siirtynyt pikku hiljaa kokonaan muovisiin, mutta voi olla että kesällä voisi suoritella vähän koemittauksia lämpötiloista.

- Ja taas olen miettinyt vesiviljelyn eettistä pohjaa. Jossain GHE:n sivuilla puhuttiin tuosta Drain-to-Waste (tai sinne päin) systeemistä,jossa ravinnelitku virtaa vain kerran juuriston ohi ja siitä suoraan viemäriin! Ja ihmetellään miksi vesistöt rehevöityvät? Ja olen siitä ennenkin itkenyt,että sinnehän ne meidänkin pöntöistä ne ylimääräiset huuhtoutuvat.

thp

Lainaus käyttäjältä: "Nike"
- Ja taas olen miettinyt vesiviljelyn eettistä pohjaa. Jossain GHE:n sivuilla puhuttiin tuosta Drain-to-Waste (tai sinne päin) systeemistä,jossa ravinnelitku virtaa vain kerran juuriston ohi ja siitä suoraan viemäriin! Ja ihmetellään miksi vesistöt rehevöityvät? Ja olen siitä ennenkin itkenyt,että sinnehän ne meidänkin pöntöistä ne ylimääräiset huuhtoutuvat.

Tilannetta voi vähän auttaa käyttämällä mahdollisuuksien mukaan käytöstä poistuvan hydrolitkun multakasvien, vaikka emännän kukkien,  kasteluvetenä. En tiedä sitten vaikuttaako kotitalous(vesi)jäte rehevöitymiseen ylipäänsä kaupunkialueella enää, jätevesihän puhdistetaan ja juodaan uudestaan. Ekologinen ajattelu ei silti koskaan ole pahasta.
Capsicum misinformation on message boards since 2006

Nike

Aika hiljaista chilien kohdalla on ollut. Ainoa kasvi johon olen panostanut on BJ, ja se pukka iha mukavasti nuppua ja on n. 50cm korkuinen. Muut taimet tulevat hitaasti perässä, lähinnä odottelen lämpimiä säitä että saa ne siirrettyä parvekkeelle ja isompiin ruukkuihin. Eivätköhän ne sitten siitä tokene.

Sain vaihdettua tuon katastrofaalisen, Vietnamia muistuttavan vetisen viljelypalstani parempaan samalta alueelta. Uusi palsta on loivassa rinteessä,jotenvesi valuu mukavasti pois eikä jää seisomaan. Muutenkin maatyyppi vaikuttaa paljon paremmalta.

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Thp", jätevesihän puhdistetaan ja juodaan uudestaan.

Ei kai sentään?!

Minun tietääkseni jätevesi kyllä puhdistetaan, mutta siitä se menee mereen tai jokeen. Parhaimmassakin tapauksessa teollisuuden jäähdytys tms. vedeksi.

Ainakin pääkaupunkiseudulle juomavesihän tulee Päijänteestä.

Olen lisäksi kuullut, että täysin puhtaaksi asti paskavettä on erittäin epätaloudellista, ellei jopa mahdotonta puhdistaa.
Joo.

Espelt

Entäs jos ne Päijanteen asukkaat kippaavat jätteensä sinne päijänteeseen?  :)
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

Zombie

Lainaus käyttäjältä: "Tupakka"
Lainaus käyttäjältä: "Thp", jätevesihän puhdistetaan ja juodaan uudestaan.

Ei kai sentään?!

Minun tietääkseni jätevesi kyllä puhdistetaan, mutta siitä se menee mereen tai jokeen. Parhaimmassakin tapauksessa teollisuuden jäähdytys tms. vedeksi.

Ainakin pääkaupunkiseudulle juomavesihän tulee Päijänteestä.

Olen lisäksi kuullut, että täysin puhtaaksi asti paskavettä on erittäin epätaloudellista, ellei jopa mahdotonta puhdistaa.

Olet aivan oikeassa. Kun jätevesi on puhdistettu puhdistuslaitoksella se päästetään mm. takasisin vesistöön. Puhdistusaltaissa se puhdistetaan niin että se sisältää esim. typpeä alle säädettyjen arvojen. Eli sitä ei yritetäkään puhdistaa täysin puhtaaksi... tulee halvemmaksi puhdistuslaitoksille.

thp

Mjoo, oli jäänyt väärä käsitys - mereen menevät. Hyvä, että Nike päivitti ketjua niin Tupakan faktatutka heräsi.
Capsicum misinformation on message boards since 2006

Tupakka

Faktatutka.. heh  :)

Pidetään Suomen kansaa sivistyneenä!  :wink:

Vaikka tässä menee nyt opetukselliset ikäjutut väärinpäin, mutta so what.
Joo.

Nike

Muutama päivä sitten alkoi (tai siis annoin) Big Jim kukintansa. Ihan nättejä isoja Annuum- kukkia. Ei mennyt sinänsä ihan suunnitelmien mukaisesti,koska kasvi on vielä pienessä ruukussa (~3 litraa), ja vain ehkä 50cm korkea. Annan nyt sen tehdä hedelmänsä, ja katselen sitten josko siitä saisi vielä toisen sadon ennen syksyä. Lannoitteena annan nyt sitten BioBizz Bloomia, toisaalta vähän epäilyttää sen suht korkea typpipitoisuus. Neemiä olen yrittänyt ruiskutella kerran viikossa kaikille kasveille, koska ennakkotorjuntahan on helpompaa kuin ihmettely sitten kun lortti on jo puntissa ;)  Vieressä hyllyllä on myös ensimmäisessä Sibiria- tomaatissa raakileet.

Voisi kaivaa kameran esille ja alkaa taas laittaa tänne kuvia, että olisi ihmisillä jotain kateltavaakin.

Aika paljon energiaa on mennyt tuonne ulkopalstalle. Siellä on mansikkaa,perunaa,sipulia,purjoa ja Macaa. Viimeksi mainittu on "Andien Ginsenginä" mainittu retiisimäinen kasvi. Sillä pitäisi olla kaikenlaisia hyväätekeviä vaikutuksia. Aikoinaan se kiellettiin Andeilla sotilailta,koska muuten he eivät antaneet naisten olla rauhassa; mieskuntoa siis pitäisi parantaa  :P  Myös rohdoskasvit ovat tämän kesän "juttu"; Rohtovirmajuuri, Isohirvenjuuri, Punahattu ja Maraljuuri.

Nike

Juu, kaikki ovat nyt olleet jo jonkin aikaa partsilla. Innostuin latvomaan melkein kaikki vielä siirron yhteydessä. Big Jim onkin ainoa jossa vielä on kukkia, ja hedelmiä. Tämä on isoin, ja kasvaa melkein silmissä joka päivä:

Nike

Kesä alkaa toivottavasti viileiden jälkeen käynnistyä. Chilit ja paprikat alkavat pukkaamaan kukkia. Hain 110 litraa kivijauhoa ja lisäilin sitä myös parvekekasveille. Suurin osa meni kuitenkin ulkopalstalle.

CAP1530 Cardenasii on hienon näköinen mutta todella hidaskasvuinen.

Venäläinen Zadira kukkii myös.

cornell

Vieläx jimmy turpoaa? Hyvä Suomi ! Hyva Nike ! ei kai tässä nyt parilla sentillä hävitä... hematiittia kehiin!!!
¨käynks mä usein täällä?¨

Nike

19cm oli tänä aamuna, joten taitaa näyttää vähän huonolta... punkit ilmestyivät parvekkeelle ja muutenkin on ollut sää kurjanlaista.

Hematiittiset retiisit ovat vielä kasvamassa, saa nähdä pitääkö tehdä sitten isompi kivitilaus.