tammikuu 09, 2025, 15:42:42 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tippukastelujärjestelmä

Aloittaja Tomppa0211, maaliskuu 06, 2013, 20:04:47 ip

« edellinen - seuraava »

Tomppa0211

Asensin tänään Atami Wilma 4 tippukastelulaitteen. Kysymys olisi, että kuinka usein ja kauanko chilejä täytyy järjestelmällä ruokkia? Jossain foorumilla oli, että 15min ajan 2-3 tunnin välein valoisan aikana, mutta tämä ohje oli kyseenalaisimmille kasveille  :-\ Chilit ovat hydrosorassa ja lannoitteeksi saavat Flora Micro 2ml/l, Mato 3ml/l, Biobizz topmax 2ml/l ja suihkeena lehdille Biobizz alg-a-mic:iä..

Hubert

Eikös drippereitä ole tapana pitää päällä ihan koko ajan...

biblo

Kai sitä voi Hubertin mukaan pitää koko ajan päällä. Voit myös koettaa tuota omaa systeemiä, toimii varmaan sekin.

Itse jaksottanut taimihydrojakin kun oli makuuhuoneessa ja "hyvin" kasvoi. Vaimo ei arvostanut rakennelmia :)
"Grow food, not lawns"

A. Lennart

Lainaus käyttäjältä: biblo - maaliskuu 06, 2013, 22:42:00 ip
Kai sitä voi Hubertin mukaan pitää koko ajan päällä. Voit myös koettaa tuota omaa systeemiä, toimii varmaan sekin.

Itse jaksottanut taimihydrojakin kun oli makuuhuoneessa ja "hyvin" kasvoi. Vaimo ei arvostanut rakennelmia :)

Haha, täällä on kans nautittu vaimon arvostusta jo ihan perus ikkunalautamultaviljelyssä. Kasveja kuulemma on liikaa. Musta taas ehkä vielä hieman liian vähän.

Millä nuo naiset lepyttää ja saa itsekin innostumaan chilihommista? :D

Tomppa0211

Itse olen vähäisellä maalaisjärjellä päätellyt, että aloittaa harvemmalla kastelulla ja tihentää jos näyttää pahasti nuupahtavan lehdet. Tosin tekisi vain hyvää lannoiteseokselle pysyä liikkellä kokoajan välttäen levän kertymistä. Täytynee tutustua pumppuun, että onko kuinka sähkö syöppö. Tosin harrastuksillehan ei määritellä hintoja 8)

Tomppa0211

A. Lennart.. itse olen saanut sen verran kiinnostumaan, että emäntä jo maustaa ruokansa miedolla chilillä. Itse kasvatus ja laitteisto ei hyväksyntää ole todellakaan saanut  ;D

Juso

maaliskuu 07, 2013, 09:06:23 ap #6 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 07, 2013, 09:08:50 ap käyttäjältä Juso
Näin asiasta yhden Atamikauppiaan sivustolla Tips osiossa

Tips from the experts.
Golden Rule: Use the correct drippers for the growing medium. When growing in clay pebbles, use flood drippers. For more absorbent media - soil, coco, rockwool - use the arrow drippers.

If using clay pebbles, treat the Wilma as a recirculating hydroponics system and top up the tank every few days with half strength nutrient solution.

If using an absorbent medium - like soil, coco or rockwool, treat the Wilma like a dripper system with a catchment tank. The aim is to minimise runoff and top up the tank with full strength nutrient solution.

Use a cleaning product like House and Garden's Drip Clean to prevent dripper blockages.

Set feeds on a segmental timer: when plants are young start with 2x to 3x 15minute feeds a day when using clay pebbles or 1x to 2x 15minute feeds a day when using an absorbent medium. Increase the number of feed periods as plants increase in size.
---

Kastelu siis kasvatusalustan mukaan. Hydrosoralla ei se varmaan sinne huku vaikka olisi päällä koko ajan. Imukykyisillä alustoilla siis sen verran ettei juuri valuisi.
Dripperisysteemeitä nuo on kaupalliset kivivillalevyhuoneetkin, ja niilläkin pätee ymmärtääkseni sellainen kastelu ettei nesteen poistumaa alta oikeastaan tule.  Tompalla taisi olla oikea aaninki asiasta elikkä tuo maalaisjärkivaihtoehto. Pienen pumpun sähkölasku ei kyllä ketään konkurssiin vie vaikka paahtaisi yötä päivää.

KP78

Lainaus käyttäjältä: A. Lennart - maaliskuu 07, 2013, 00:24:16 ap

tuskin millään, mutta kokeile http://fataliiphoto.net/key/bonchi?g2_itemId=17467 tuollasta...

A. Lennart

Lainaus käyttäjältä: KP78 - maaliskuu 07, 2013, 23:44:59 ip
Lainaus käyttäjältä: A. Lennart - maaliskuu 07, 2013, 00:24:16 ap

tuskin millään, mutta kokeile http://fataliiphoto.net/key/bonchi?g2_itemId=17467 tuollasta...

Juu tuo keino on jo toteutuksessa. Viimevuotiset Nagat muuntumassa boncheiks ja tälle vuodelle Bolivianit jo koulimiskunnossa.

ChIlIDoG

Itsellä DIY dripperi pyörittää pumppua 4x15min/vrk. Hyvin näyttää Aji Fantasy viihtyvän. Alustana pesuvadillinen hydrosoraa.

Tomppa0211

Onko vertailua 24/7 kasteluun? Kun eikös kasvi tarvitse kukkimisvaiheessa reilummin ravinnetta. Riittääkö tähän vain pari kastelukertaa vuorokaudessa, ettei kasvu hidastu liiaksi?

Siku

Kasvi juo vettä siihen tahtiin, mitä itse pystyy. Kasvattajan tehtävä on etsiä kasvin tahti.
Kasvin ravinteiden saanti ei puolestaan ole mitenkään sidonnainen kastelun määrään, vaan kasteluveden lannoitepitoisuuteen.

Mitä pumppausrytmiin tulee, niin dripfeedissä soran läpi kulkeutuva vesi on itsessään happirikasta, eikä jatkuvakaan valuttaminen aiheuta kasville vaaraa (esim. juurimätä). Sora imee kosteutta varsin hyvin ja siksi kastelua voi jaksottaa ihan oman mielen mukaan. Kunhan kasvualustassa on aina riittävästi kosteutta, niin on varsin merkityksetöntä, että pidetäänkö kosteutta yllä pumppaamalla vettä jatkuvasti vai vaan kerran vuorokauteen. Omien kasviesi tarpeen pystyt tsekkaamaan ottamalla pumpun pois päältä ja seuraamalla, koska alkaa näkyä ensimmäiset nuupahtamisen merkit.  Siitä sitten järkeilet, että mikä on riittävä kastelutiheys kun huomioidaan muut ulkopuoliset muuttujat.