tammikuu 10, 2025, 17:05:11 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

kukkien nyppiminen

Aloittaja Ibetron, huhtikuu 17, 2013, 21:52:07 ip

« edellinen - seuraava »

Ibetron

Terve taas kaikille tasapuolisesti. Tiedän että aiheesta on aloiteltu joskus ennenkin keskusteluja, mutta kun tämä nyt taas tuntuu olevan ajankohtaista, niin aloitin piruuttani uuden. Elikkäs ongelmana on 2 x Aji Cristal. Toinen on noin 50cm korkea ja toinen vajaat 30cm. Kumpikin kasveista on todella vaisusti haarautuneita, ja lyhyempi mielestäni muutenkin liian heikon näkönen kantamaan chilien painoa. Yllättäen kumpikin kuitenkin koittaa nyt puskea kukkaa, vaikka ainakin pienempi kasvi saisi vielä vähän kavaa. Onnistuuko tämä kuuluisa nyppiminen ihan käsin, vai kannattaako leikata esim. saksilla? Olisi myös kivaa tietää mistä kohtaa katkaisu kannattaisi suorittaa? Onko ideana leikata koko pikkuruinen "varsi" jonka päässä kukka on, vaiko vaan nyppästä se "meloni" sieltä päästä irti?

PP

Lainaus käyttäjältä: Ibetron - huhtikuu 17, 2013, 21:52:07 ip
Onnistuuko tämä kuuluisa nyppiminen ihan käsin, vai kannattaako leikata esim. saksilla? Olisi myös kivaa tietää mistä kohtaa katkaisu kannattaisi suorittaa? Onko ideana leikata koko pikkuruinen "varsi" jonka päässä kukka on, vaiko vaan nyppästä se "meloni" sieltä päästä irti?

Onnistuu käsin ja ihan sama mistä katkaiset.

Ibetron

Sepäs oli ripeää toimintaa. Kiitosta vaan lyhyestä ja ytimekkäästä vastauksesta. :) Kiskasen pienemmästä nyt alkuun ainakin nuput pois ja jään odottelemaan josko se kasvaisi vielä.

Dethlock

Bonsaipuolella latvakasvun leikkaaminen saa kasvin haaroittumaan ja jykevöitymään.

Chileistä en vielä uskalla sanoa mitään, en tiedä miten tärkeää sadon kannalta kasvin korkeus on.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable

Youtube kanava

Nightfrost89

Kukat eivät itsessään ainakaan omien kokemusten perusteella ole hidastaneet kasvin kasvamista mahrottomasti, mutta mikäli kasviin jää podin alkuja on tilanne ollut silloin ihan toinen. Podit tuppaavat hidastamaan jo reilusti kasvua riippuen tietty lajikkeesta ja podin koosta.

Joskus jätin kasviin podit kiinni heti alkuvaiheessa, ja lopputuloksena oli että kasvi jäi pienikokoiseksi vain muutaman kymmenen sentin mittaiseksi ja teki suunnilleen ne podit mitä siihen alkujaan jäi.

Toki tuo aji cristal sai miulla vapaasti viimevuonna tehdä hedelmät kun siltä tuntui, ja aloitti hedelmien teon noin 60cm kokoisena, satoa tuli mielestäni kesään nähden ihan hyvin noin 70 podia (idätin vasta helmikuun puolenvälin tietämillä hieman myöhässä joten sekin saattoi laskea satoa). Tästä voisi päätellä ettei se ihan hirmuisesti kyseistä kasvia hidastanut. Kasvualustana olen lähes poikkeuksetta käyttänyt multa/turve seosta, joten vesiviljelyn osalta ei ole hajuakaan.

Jani M

Kasvi yleensä pudottelee kukkansa, jos ei ole vielä sadon aika. Joskus kuitenkin käy niin, että ihan ensimmäisestä kukasta alkaa kehittyä hedelmää, siinä tapauksessa on ihan viisasta nyppiä ne hedelmöittyneet pois. Ja latvomista käytetään chilienkin kanssa, jos niistä halutaan tuuheita puskia.

Nightfrost89

Mutta mihinkäs asti nypitte podin alut pois mahdollisimman suuren sadon saavuttamiseksi kasvatuskaudelta? Milloin katsotte kasvin olevan riittävän kyvykäs sadon tekemiseen, ja annatte podien jäädä kiinni?

PP

Lainaus käyttäjältä: Nightfrost89 - huhtikuu 22, 2013, 15:02:30 ip
Mutta mihinkäs asti nypitte podin alut pois mahdollisimman suuren sadon saavuttamiseksi kasvatuskaudelta? Milloin katsotte kasvin olevan riittävän kyvykäs sadon tekemiseen, ja annatte podien jäädä kiinni?

Riippuu podien koosta suhteessa kasviin ja olosuhteista. Karkeasti esimerkkinä: 40 cm korkea hyvin haaraunut Aji Cristal lopetti kasvun melkein kokonaan kasvihuoneessa hyvissä oloissa kunnes n. 15-20 podia oli kasvanut ja kypsynyt.

Nightfrost89

Itselläni kävi viimekesänä myös noin että kasvihuoneessa turpeessa 50-60cm aji cristal, joka oli vähemmän haarautunut, ehkä 3 kertaa (8 oksaa siis) Lopetti kasvunsa ja tuotti ensin reilu kymmenkunta podia ja sitten jatkoi kasvuaan tuottaen samalla jatkuvasti lisää podeja lopulta satoa kertyi kesästä noin 70 podia.
Mahtaisinkohan olla saanut isomman sadon jos olisin karsinut kasvista podin alut pidempään pois?

Mitenkä pitkään minun kannattaisi nyppimistä suorittaa chineseille (Naga ja 7 pot)? En ole oikein koskaan saanut hirmu satoa chineseista, vaan muutamia podeja. Parhaillaan ehkä 20kpl per puska. Kasvatan toki turpeessa, joten ei pitäne verrata vesiviljeliöiden hirmusatoihin. Nyt minulla on jälleen ties kuin monennen kerran kasvamassa nagaa sekä muita chineseja ja toivoisin, että josko tänä vuonna saisin hieman isomman sadon.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Nightfrost89 - huhtikuu 22, 2013, 16:40:19 ip
Mitenkä pitkään minun kannattaisi nyppimistä suorittaa chineseille (Naga ja 7 pot)? En ole oikein koskaan saanut hirmu satoa chineseista, vaan muutamia podeja. Parhaillaan ehkä 20kpl per puska. Kasvatan toki turpeessa, joten ei pitäne verrata vesiviljeliöiden hirmusatoihin. Nyt minulla on jälleen ties kuin monennen kerran kasvamassa nagaa sekä muita chineseja ja toivoisin, että josko tänä vuonna saisin hieman isomman sadon.

Viime kesänä kukaan ei saanut chinenseistä jättisatoja, ellei tehnyt jotain taikatemppuja. Chinenset on kyllä siitä vekkuleita kasveja, että usein eivät tee podeja, ennen kuin olosuhteet ovat optimaaliset. Joitakin poikkeuksia löytyy, mutta itse olen kyllä antanut niiden kasvaa aivan omia aikojaan, miten haluavat. Lopputuloksena on tullut ihan ok-satoa, ei mitään hirmuista kuitenkaan. Kyse on kuitenkin yhdestä vaikeimmista suomen olosuhteissa kasvatettavista chililajeista, satonsa puolesta.

akselsson1

Itse en ole harrastanut kukkien nyppimistä ollenkaan.
Jos mielestäni liian pieneen kasviin jää podin alkuja, ja huomaan sellaisen kun se on vähän kasvanut, niin heitän sen lärviin ;)
ei tunnu kauheasti hidastavan kasvua. Tällä metodilla aion mennä, kunnes varsinkin kasvarissa kasvit ovat niin isoja että päätän niiden antaa keskittyä podien tekoon, eli ehkä joskus kesä-alkuheinäkuu akselilla  :)
Ja kukathan ovat kauniita kuin kesäiset teinity- öööhh siis tarkoitin että, miks niitä nyppisin  ::)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011