Huolissani Aji Cristallista

Aloittaja höppänä, huhtikuu 30, 2013, 07:17:37 ap

« edellinen - seuraava »

höppänä

huhtikuu 30, 2013, 07:17:37 ap Viimeisin muokkaus: huhtikuu 30, 2013, 07:44:44 ap käyttäjältä höppänä
Nyt alkoi pelottaa nuo Aji Cristallin lehdet.
Onko tuo käpertyminen normaalia, vai olisiko syytä huolestua?

Siirsin kasvin 20cm altakasteluruukkuun noin 1,5 viikkoa takaperin. Ruukkusora + kasvuturve + rukkusora pinnalla on kasvualustapaketti.

Kasteluveteen olen lisännyt 1,5 teelusikallista Nutriforte kastelulannoitetta / kastelukannu. Kastelu siis altakasteluna.

Vieressä oleva samaa coctailia nauttiva BR näyttää voivan hyvin ja puskee podeja. Tuolla sekoituksella näyttävät voivan hyvin myös Lemonin ja Jalastarin pikkutaimet...

https://docs.google.com/file/d/0B9SVtuviPzazYnZMd25WNjNFeDQ/edit?usp=sharing

Seppo

En olisi tuosta huolissani. AC:n lehdet käpristelevät milloin mitenkin, eikä tuo näytä ollenkaan tavattomalta. :)

Noli Me Tangere

Samaa mieltä täälläkin. Muutkin baccat tuntuvat tekevän tuota välillä ihan vaan huvikseen...

Melchran

Aivan samanlailla käpristelevät Aji Cristalin lehdet meikäläiselläkin, eli täysin normaalilta vaikuttaa.

skobe

Mulla on myös Aji Cristal 20cm altakasteluruukussa. Kasvualusta on lähes samanlainen kuin sullakin. Käpristelee ylimpiä lehtiään, mutta voi siitä huolimatta hyvin ja on alkanut tehdä myös podeja. Ei kannata pelästyä, ei sille juuri mitään voi.  :)

Jani M

Tietyntyyppiset baccatumit tuntuu tekevän tuota. Mulla ainakin sellaiset ei niin vahvavartiset käpristelee noita lehtiään. Villi teoria on, että pyrkimys on niillä lehdillä tarttua mahdollisesti tukea antaviin rakenteisiin, mutta olis kyllä aika poikkeuksellista kasveilla köynnöstää lehtien avulla. Joka tapauksessa, jos tuollainen Aji Cristal tai esimerkiksi PI 439370 takertuu lehdillään johonkin kiinni, on se äärettömän työläs saada irti siitä rakenteesta ja toisista chileistä. Olen joka tapauksessa päätynyt siihen, että tuo on aivan normaalia käyttäytymistä tuollaisille chileille.

Seppo

Mulla oli pienimarjainen, ylivuotinen isokokoinen Aji Amarillo lehtineen tarrannut vieressä kasvavan pienen (vain 40 cm korkea) lajitoverinsa latvaan niin tiukasti, että pienen latva napsahti poikki ruukkua siirtäessäni ruukunvaihtoa varten. En ollut huomannut, että naapuri oli ottanut sen niin napakasti syleilyynsä. Parikin chiliä meni vinoon samasta syystä ja niitä sai sitten kepakoiden avulla tukea että oppivat olemaan suorassa. Kun kasvatuskausi on vielä ikkunalautavaiheessa, täytyy aina muistaa erotella naapurikasvien oksia toisistaan ennen kuin siirtelee ruukkuja.

Pohdiskelin tätä samaa lehtien avulla köynnöstämistä viime vuonna baccatumeihin tutustuessani. Näiden hontelosti kasvavien baccojen kannalta tuo lehtien käpristely ainakin on eduksi elämässä, sen verran hyvin ne varsinkin pienikokoisina saavat tukea lehdillään tarttumalla ja isompanakin saavat lehdillään pitkäksi venähtäviä oksia ja latvuksiaan pysymään ojennuksessa. Ehkä luonnonvalinta on nähnyt hyväksi lehtien käpristelyn, onhan siitä ainakin selvästi etua näille kasveille. Ainakaan haittaa siitä ei ole. Tietysti käyrä lehti poimii valoakin useammasta suunnasta tehokkaasti.

Ilman tukea esim. tuommoinen AC tai vaikka amarillo ei pysy pystyssä, joten jollain tavalla sen on ainakin osattava ottaa tukea ympäröivästä maailmasta kasvaakseen kunnolla.