lokakuu 06, 2024, 09:24:18 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Rocoton kasvatus

Aloittaja JN, kesäkuu 11, 2013, 18:11:42 ip

« edellinen - seuraava »

JN

Terve!


Sen verran hätäinen olen, että ensikautta jo tässä suunnittelen. Rocotojen kasvatus kiinnostaisi, mutta onko ne oikeasti vaikeita kasvatettavia?
Ilmeisesti kasvuaika on melkoisen pitkä ja sitä tässä ajattelin, että rupeanko jo loppukesästä idättelemään? Olisi ainakin melkoinen varaslähtö seuraavaan kauteen.
Kuinka ne kestää talven yli? Ajattelin muutamaa taimea pitää 30W eslin alla vai voiko kenties pitää jonkinmoisen pimeämmän kauden?
Lajikkeiksi ajattelin Chile de Sedaa ja White Rocotoa. Vai kannattaako kenties valita joitain muita?



Asenl

Minulla ei ole kokemusta juuri noista kahdesta, mutta en pidä rocotoja mitenkään erityisemmin haastavina kasvatettavina. Itse olen lyönyt rocotot multiin vasta tammikuun puolella ja sadottomiksi eivät ole jääneet. 30W eslin alla pari taimea äkkiä venähtää honteloiksi rääpäleiksi jos muuta valoa ei ole saatavilla.
Vihreä peukaloni on merkki pitkälle edistyneestä kuoliosta minkäänlaisen menestyksen viherkasvien parissa sijaan.

Jani M

Itse laitoin rocotot syyskuussa itämään, kasvavat aika isoksi ennen ulkokauden alkamista. Toisaalta, suurin osa rocotoista aloittaa kukintaansa vasta nyt, eli ihan pikkuisen olen myöhässäkin. Ilmeisesti esikasvatus ei mennyt aivan nappiin, eli valoa oli liian vähän. Kilowatin verran eslivaloa ei riitä yli viidellekymmenelle chilintaimelle... :D Sisätiloissa ei kannata päästää niitä sadontekoon, koska se hidastaa kasvua todella paljon. Ne ei kuitenkaan tee kuin pari pientä podia. Ei ne sinänsä vaikeita ole, ne vaan on erilaisia.

Kannattaa vakoilla mm. Jewen, Bluesmanin, PP:n ja herpiilin päivyreitä. Jaolstenilla oli muistaakseni ihan näyttävää kasvua tänä vuonna myös.

JN

Helppoahan se on kun osaa :) Katselin läpi noi päivyrit. No siemenet tilattu ja toivottavasti satoakin ensikaudelle.

Tiemuh

En ole asiantuntija, mutta pari ajatusta aiheeseen tulee silti.

Rocoto on vuoristokasvi ja parhaita talvehtijoita. Se kestää hyvin viileää ja vähää valoa. Useimmat pubet alkavat kukkia jo kevättalvella, olivat minkä kokoisia tahansa. Parempia hedelmiä niihin tuleekin jos sadon tuotto alkaa keväällä. Kesällä ne eivät tee hyvin satoa, todennäköisesti koska eivät tykkää kovin lämpimästä (ja ehkä pitkästä päivästä?). Kesällä ja syksyllä kasvamaan lähteneet hedelmät jäävät yleensä huonomman makuiseksi, koska ne kypsyvät vasta vähenevässä syksyn valossa. Tässä onkin hyvää syytä miksi monet aloittavat rocoton kasvatuksensa ensimmäisten chilien joukossa vuodenvaihteen tienoilla. Sillon ne ehtivät hyvään kokoon jo kevääksi, tuottaakseen hyvän makuisen ja reippaan sadon. Kasvit ovat muuten chileistä isoimpia noin keskimäärin. Ei ole välttämättä ollenkaan huono idea aloittaa idätystä kesällä ja kasvattaa rocotot isohkoiksi syksyn aikana, ennen talvilepoa ja kevään odotusta. Jos puolestaan haluaa nostaa sähkölaskuaan niin vuodenvaihteen tienoilla idätys on hyvä idea. Rocoto kestää hyvin siis alhaisia lämpötiloja, mutta ei tietenkään pakkasta. Liiasta lämmöstä ne eivät pidä (esim. pieni kasvihuone jossa lämmöt nousee), mutta valoa saa tarjota ihan huolella. Muutoin varsin kestävä, mutta erittäin arka kasvi punkeille. Pientäkin pienemmät punkit ovat hyvässä suojassa rocotojen karvojen lomassa, eikä niitä ole sieltä helppo torjua suihkimalla tai karvoihin jumiin jäävillä isommilla petopunkeilla. Miedommat lajikkeet ovat herkkua esim. täytettynä grillistä, tai vaikka viipalaina leivän päältä. Tulisemmista lajikkeista voi tehdä vaikka salsaa.

JN

Kauanko kestää em.Rocotojen siementen itäminen? Kivivillassa idätän ja lisävaloa pidän n.3h päivässä. Muut samalla lautalla olevat baccat ja annuumit on itänyt jo.

tomjo78

Lainaus käyttäjältä: JN - heinäkuu 13, 2013, 23:37:59 ip
Kauanko kestää em.Rocotojen siementen itäminen? Kivivillassa idätän ja lisävaloa pidän n.3h päivässä. Muut samalla lautalla olevat baccat ja annuumit on itänyt jo.


Heikko on ollut itävyys de sedassa jos edes itää. Sain 8:sta siemenestä 2 nostamaan päätään ja nousivat huomattavasti hitaammin kuin muut lajikkeet. Voi olla tietysti että saamani poppamiehen siemenet oli jo vanhoja.

MonkeyFace

Minulla on hieman kokemusta tuosta Chile de Sedasta. Se oli viime kesän etelänpuoleisella terassilla, mutta ei tehnyt ensimmäistäkään podia. Tähän epäilisin syyksi lannoituksen puutetta ja liikaa suoraa auringonvaloa. Se talvehti etelänpuoleisella ikkunalla ilman lisävaloa ja kasvoi kevättalvella jonkin verran kokoa. Sisällä ollessaan se pudotti kaikki kukat, mutta alkoivat jäämään kiinni kun pääsi ulos. Tämän kesän se on ollut samalla terassilla hieman muiden chilien varjossa ja olen antanut sille puutarhan kesää joka kastelulla normaalin annostuksen mukaan. Nyt siinä on noin 40 podia ja kukkiikin vielä.

Huru-ukko

Nykyiset eri pubet iti itselläni 9-17 vrk aikana lautalla. Mulla oli ehkä liian kylmä paikka idättää, lämmöt oli tuolla 20-25 asteen välillä.

Lisäyksenä että ei ollut valoja erikseen pelkille siemenille  ;D.

JN

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - heinäkuu 15, 2013, 13:25:52 ip
Nykyiset eri pubet iti itselläni 9-17 vrk aikana lautalla. Mulla oli ehkä liian kylmä paikka idättää, lämmöt oli tuolla 20-25 asteen välillä.

Lisäyksenä että ei ollut valoja erikseen pelkille siemenille  ;D.


Lamppu on kyllä hyväksi havaittu. Itää huomattavasti nopeammin. Tosin se on se lämpö mikä tosta eslistä lähtee. Peruvian Wild iti 5:ssä päivässä.

narttu

kiitoksia kaikille rocato tietäjille sain kunnon tietopläjäyksen,laitoin omani itämään suhteellisen myöhään maaliskuussa muiden seitsemän eri chililajikkeen kanssa.Rocatot kasvoivat hienosti varsista jykevät,lehdet paksut ja jäivät suht mataliksi noin 40 cm,mutta edelleenkään ei yhtään kukkaa.Thai dragonissa,lemondropissa,bolivian rainbowssa,medinassa ja chilipaprikassa podeja,starfish vielä miettii kukkisko vai ei pituutta noin 110 cm.
lasitetulla parvekkeella parhaimmillan 57 astetta lämmintä eli liian kuumaa rocatolle odottelen syksyä ja talvea josko edes muutaman kukan lykkäisi
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

Caide

Lainaus käyttäjältä: hortonoomi - heinäkuu 24, 2013, 09:57:47 ap
kiitoksia kaikille rocato tietäjille sain kunnon tietopläjäyksen,laitoin omani itämään suhteellisen myöhään maaliskuussa muiden seitsemän eri chililajikkeen kanssa.Rocatot kasvoivat hienosti varsista jykevät,lehdet paksut ja jäivät suht mataliksi noin 40 cm,mutta edelleenkään ei yhtään kukkaa.Thai dragonissa,lemondropissa,bolivian rainbowssa,medinassa ja chilipaprikassa podeja,starfish vielä miettii kukkisko vai ei pituutta noin 110 cm.
lasitetulla parvekkeella parhaimmillan 57 astetta lämmintä eli liian kuumaa rocatolle odottelen syksyä ja talvea josko edes muutaman kukan lykkäisi

Rocato ei ole Rocoto, vaikka melkein samallalailla kirjoitetaan. Rocotot ovat Pubescens-lajia, kun taas Rocatot kuuluvat Chinenseihin ja ovat ihan eri lajia siis. Hämäävä tuo nimi vaan Rocatoilla ja moni noissa sekoaa.

Toppin

Voisiko joku susitella jotain Rocoto lajiketta jonka laittasin kasvamaan seuraavalle kaudelleni? Suunnitelmissa olisi ainakin Rocoto Red Peruvian.

PP

Lainaus käyttäjältä: Toppin - elokuu 10, 2013, 12:02:34 ip
Voisiko joku susitella jotain Rocoto lajiketta jonka laittasin kasvamaan seuraavalle kaudelleni? Suunnitelmissa olisi ainakin Rocoto Red Peruvian.


Kaikille rocotoista kysyjille suosittelen lajiketta PI 585273. Parempaa saa hakea: nopea, satoisa, herkullinen, jne.

turaukko

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 10, 2013, 12:28:32 ip
Lainaus käyttäjältä: Toppin - elokuu 10, 2013, 12:02:34 ip
Voisiko joku susitella jotain Rocoto lajiketta jonka laittasin kasvamaan seuraavalle kaudelleni? Suunnitelmissa olisi ainakin Rocoto Red Peruvian.


Kaikille rocotoista kysyjille suosittelen lajiketta PI 585273. Parempaa saa hakea: nopea, satoisa, herkullinen, jne.


Otetaanpa ensi kauden listoille. Semillaksessa näytti olevan noita myös myynnissä. Minulla on tällä kaudella kasvamassa Orange Rocoto, Canario ja Turbo pube. Lemon Dropin jälkeen ne ovat satoisimmat chilit omalla pihamaalla (tosin sadon kypsymiseen menee vielä tovi).

Aji Inferno

Pubet eroavat paljon useimmista muista chilikasveista oikeastaan kaikin tavoin. Tiemuh tuossa jo kertoikin paljon olennaista niistä, mutta lisättäköön tämä: nuo ovat kotioloissa erittäin oikukkaita kasvatettavia, eivätkä aina tee ekaa vuonna satoa lainkaan. Jotkut vaativat myös kaksi kasviyksilöä, eli eivät ole kunnolla itsepölyttyviä. Lajikkeissa on suuria eroja.

Itse luen ne hankaliksi kasvatettaviksi sisäoloissa, mutta kiintoisia epeleitä ovat!

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 10, 2013, 14:56:33 ip
Pubet eroavat paljon useimmista muista chilikasveista oikeastaan kaikin tavoin. Tiemuh tuossa jo kertoikin paljon olennaista niistä, mutta lisättäköön tämä: nuo ovat kotioloissa erittäin oikukkaita kasvatettavia, eivätkä aina tee ekaa vuonna satoa lainkaan. Jotkut vaativat myös kaksi kasviyksilöä, eli eivät ole kunnolla itsepölyttyviä. Lajikkeissa on suuria eroja.

Itse luen ne hankaliksi kasvatettaviksi sisäoloissa, mutta kiintoisia epeleitä ovat!


Turbo pube teki mulla ainakin satoa sisätiloissa keväällä. Oli se puska tosin kahden 250W eslin keskellä, lämpötilanvaihteluakin tuli, koska lamput lämmitti päivisin ja raollaan olevasta ikkunasta tuli raitista öisin. Orange Rocoto on mulla tekemässä ihan kiitettävästi satoa. Osa taas, kuten hyper pube, ei edes yritä tehdä satoa. Tuntuu, ettei noissa ole oikein mitään yleispätevää logiikkaa, mutta kai se kantapaan kautta on opittava tuokin. Ensi vuonna otan kasvatukseen vain tuon aiemmin mainitun numeropuben ja loput pubet ostan penalta. Niitä hyövää itse kasvatella syötäväksi, näköjään. :D

Aji Inferno

Numeropubeja nuo turbot ja hyperitkin - ne vain on uudelleennimetty, ja useimmilta niiden alkuperäiset PI-koodit unohtuneet tai eivät lainkaan tiedossa. Kaupallinen valinta, helpompi muistaa. Tuo "turbo" muuten (PI-585267, Ecuador) kuuluu ylivoimaisesti helpoimmin kotikasvatettaviin pubescenseihin. Itsepölyttyy helposti, eikä diivaile useimpien muiden lailla. ;)

jewe

Tuttuahan jo on että kun chinense tekee pientä hedelmää niin syy on kylmyydessä kukinnan aikaan ja kun olen ikuinen aloittelija niin kysyn miksi rocoto tekee pientä hedelmää, muuta syytä en keksi kuin pimeys ?

Huru-ukko

Niin, tai toisena vaihtoehtona voisi olla podien runsas määrä, jolloin koko pienenee. Kieltämättä siellä kasvarissa toistensa varjossa kasvavat pubet tekee pieniä podeja parasta aikaa....