tammikuu 09, 2025, 22:51:38 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Rocato (chinense)

Aloittaja Seppo, heinäkuu 08, 2013, 16:03:23 ip

« edellinen - seuraava »

koshui

Tänään käväisin Kaakkurissa ja Rocato paketti,70g a 5.90€, kotiin viemisiksi. Ensipurasu 5min sitten ja kyllähän tässä vesi herahtaa kielelle niin polton kuin mainion paprikan maunkin takia :)

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: hortonoomi - heinäkuu 20, 2013, 10:40:33 ap
ANTEEKSI menin haku laatikon kautta enkä hoksannut että tähän osioon ei saa laittaa kysymyksiä aloittelijan moka

Noh, kyllähän tuo kysymyksesi itse aihepiiriin kuuluu, eli Rocatoon. Kyllä aiheen piiristä kyselläkin saa. Tärkeintä on että ketjun aloitusviesti on chililajikkeen esittely, eikä kysymys.

HotVelo

Paahdoin toissaehtoona grillissä rocatopuolikkaita muiden kasvisten sivussa. Hyviä tuli pikkulisäkkeeksi muun grillatun aterian oheen.

Tänään sateisen sunnuntain aamuna siivutin rocatoa sellaisenaan lämpimän patongin päälle, lisäksi cheddar- ja parmesanlastuja. Maistui! Ainakin siemenet ja osa siemenkalvoista poistettuna uskaltaisin suositella myös ei niin tulisiin chileihin paatuneen makuaistin omaaville.

Quini

Kotiutin omasta lähiprismasta laatikollisen Fataliin Rocatoja ja totesin että toimii oikeinkin hyvin niin leivän päällä kuin pizzan koristeenakin. Erinomainen ja mehukas chili joka meikäläisellä menee tämän kesän kauppalistoille kyllä ihan vakioartikkeliksi ja ensi vuonna sitten ehdottomasti kasvatukseen.   :D "Me like!"

DoZe

Tulipahan nyt testattua Rocato ja päätyi samalla sitten seuraavalle kaudelle kasvatettavien joukkoon. Oikein mainio tapaus.

Jame

Lainaus käyttäjältä: Quini - heinäkuu 22, 2013, 17:56:49 ip
Kotiutin omasta lähiprismasta laatikollisen Fataliin Rocatoja ja totesin että toimii oikeinkin hyvin niin leivän päällä kuin pizzan koristeenakin. Erinomainen ja mehukas chili joka meikäläisellä menee tämän kesän kauppalistoille kyllä ihan vakioartikkeliksi ja ensi vuonna sitten ehdottomasti kasvatukseen.   :D "Me like!"

Kuin myös. Hintakin oli mielestäni ihan jees jos pelkkiin siemeniin vertaa.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Jani M

Kyllähän nuo toimi hampurilaisen täytteenäkin oikein mukavasti. Hitto, onkohän tässä jopa kyseessä yksi parhaimmista chinense-lajin chileistä?

Seppo

Omat alkavat kypsyä. Ekat maistiaiset kuitenkin marketista ostetusta Fassen Rocatosta: näitä ostin saadakseni lajikepuhtaita siemeniä tulevaisuuden tarpeita varten. Näkyy kaupallisesti tuotettu Rocato olevan kooltaan isompaa sorttia kuin parvekepuutarhassa kasvanut. Raikkaan makuista oli ja aika napakasti poltetta. Aika hyvä ruuanlaittochili tästä kyllä tulee selvästikin - voi käyttää reilustikin ruuassa mutta tarvittaessa kivaa tulisuuttakin näillä saa aikaiseksi.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Seppo - heinäkuu 24, 2013, 12:05:14 ip
...Fassen Rocatosta: näitä ostin saadakseni lajikepuhtaita siemeniä tulevaisuuden tarpeita varten.

Ne ei ole missään nimessä lajikepuhtaita siemeniä, ne on ihan normaalisti kasvihuoneessa kasvaneita ja ristiinpölyttymistä on voinut tapahtua. Välttämättä näin ei ole käynyt, ja todennäköisempää onkin saada ihan lajikepuhdas yksilö niistä kasvatettua, mutta missään nimessä ne eivät ole varmuudella lajikepuhtaita, joten jos lajikepuhtaus kiinnostaa, niin siemenet on hankittava sitten jollakin muulla tavalla.

Michilin

Jos itsellä on alunperin taatusti risteytymättömiä siemeniä niin eikö varmin tapa olis pistokkaita ottaa? Vai onko jotku lajit niin nuukia ettei ne sellasesta lähtis kasvamaan? Ite oon aatellu että tulis halvemmaksi pistokkaita ottaa ku ostaa aina uudet siemenet ja omia siemeniä ei uskalla käyttää ristipölytyksen takia.
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

Quini

heinäkuu 24, 2013, 17:11:22 ip #30 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 24, 2013, 17:14:27 ip käyttäjältä Quini
OT: Pistokkaat on tottakai oikeinkin hyvä juttu jos vaan saatavissa. Pistokaslisäys on monien kasvien osalta se varma tapa jolla saadaan lisättyä jotain tiettyä samaa "tavaraa" olipa kyse sitten omajuurisista ruusuista taikka chileistä. Ja pistokashan on aina emokasvin ikäinen vaikkakin hentoisempi versio eli satoikäinen kasvi on satoikäinen ja siis aikuinen kasvi mikä sekin on hyvä. Itse ainakin olen huomannut että jotkut chilit ovat tuottaneet sen kunnon sadon vasta talvetuksen jälkeen seuraavalla kasvukaudella. Eli tässä pistokas kaiketi "oikaisee" sitten ainakin yhden mutkan.

Aji Lauri

Eilen ostin paketin ja täytyy sanoa ettei porukka ole täällä tätä turhaan kehunut. Nyt on maisteltu sekä tuoreena että pizzan päällä ja tuli todettua että tämä on loistava chili. Tulisuus ja maku molemmat kohdillaan. Iso kiitos Fasselle että tuo tälläisiä herkkuja meille. :D

Siku

Tänään Jewen plantaasia tarkastaessa tulin maininneeksi, siitä kuinka rocato tekee minulla säännönmukaisesti hedelmälihaa myös varsinaisen podin sisälle siemenkiinnikkeisiin. Blogissa olen siitä jo maininnut, mutta kopsataanpa kuvat tännekin.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Siku - heinäkuu 24, 2013, 21:21:21 ip
Tänään Jewen plantaasia tarkastaessa tulin maininneeksi, siitä kuinka rocato tekee minulla säännönmukaisesti hedelmälihaa myös varsinaisen podin sisälle siemenkiinnikkeisiin. Blogissa olen siitä jo maininnut, mutta kopsataanpa kuvat tännekin.

Oli noita muutamissa Fataliin Rocatoissakin. Harvemmissa tosin, olikohan 2/15 semmosia, missä oli.

Raaka-Arska

Lainaus käyttäjältä: DoZe - heinäkuu 19, 2013, 11:33:48 ap
Tulipas vastausta Kaakkurin Citymarketista:

"Kävin asian läpi hevi-osastonhoitajan kanssa. Hän tilasi eilen toivomaasi Rocato-chiliä ja sitä löytyy nyt sekä jatkossakin valikoimistamme. Samalla tuli pari muutakin uutta chiliä. "

Eli pitänee tänään lähteä käymään.. :)

Zeppeliinin Prismassa ollut jo jonkin aikaa myynnissä, menee ensi kesäksi idätykseen, niin oli loistavan makuinen chili.
Missä menee tulisuuden ja myrkyllisyyden raja?

Toby

Lainaus käyttäjältä: Raaka-Arska - elokuu 04, 2013, 16:23:18 ip
Lainaus käyttäjältä: DoZe - heinäkuu 19, 2013, 11:33:48 ap
Tulipas vastausta Kaakkurin Citymarketista:

"Kävin asian läpi hevi-osastonhoitajan kanssa. Hän tilasi eilen toivomaasi Rocato-chiliä ja sitä löytyy nyt sekä jatkossakin valikoimistamme. Samalla tuli pari muutakin uutta chiliä. "

Eli pitänee tänään lähteä käymään.. :)

Zeppeliinin Prismassa ollut jo jonkin aikaa myynnissä, menee ensi kesäksi idätykseen, niin oli loistavan makuinen chili.

Kaupassa minäkin törmäsin rocatoon ekan kerran. Ensin luulin lukeneeni väärin. Sitten luulin Fataliille tulleen kirjoitusvirheen. Sitten luin lajikkeen kuvauksen rasian kyljestä ja tajusin että tämähän onkin tämmöinen uusi tuttavuus. Jostain syystä rasia  jäi kumminkin kaupan hyllylle. Ehkä ensi kerralla...
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

ChiPot

Ostin kaksi viikkoa sitten rasiallisen rocatoja maistiaisiksi ja olivathan ne hyviä, mutta eivät mielestäni hintansa arvoisia. Itsekasvatettuna asian laita voi olla toinen. Kolme kertaa maistelin paljaaltaan, muuten söin leivän päällä, ja maut oikeastaan yllättivät. Joka kerta maistoin ensin raikkauden, jota voisi verrata makean omenan ja mintun sekoitukseksi. Ensimmäisellä maistelu kerralla raikkauden jälkeen jostain kumpusi lievä vaalean rommin maku(ilman alkoholin makua), en tiedä voiko se olla itse rocaton makua vai voiko elimistö varastoida maku entsyymejä kolmeksi viikoksi, tämä maku ei toistunut koskaan leivän päällä. Kahdella muulla kerralla alku raikkaus muuntui muistuttamaan aavistuksen kylmää vehnäolutta(jälleen ilman alkoholin makua). Ja lopuksi tulee polte. Leivän päällä en osaa varmaksi sanoa tuleeko vehnäolutmaista makua, koska syön ruisleipää ja sen maku on voimakkaampi ja raikkauskin on hyvin hetkellistä. Rocato saattaisi sopia salaattiin erinomaisesti paprikan tilalle tai rinnalle. Luultavasti en osta toiste, koska mielestäni ruokaisaan 4-5 annoksen salaattiin täytyisi pilkkoa koko rasia, ehkä puolitoista ja leivänpäällä hieman liian mauton. Siemeniä kuitenkin otin talteen mahdollista kasvatusta varten.
Kapsaisiinin voimalla jo 7 vuotta.

Sihijuoma666

Mielestäni tuossa oli sen verran voimakas maku että toimii monessa ruoassa makua tuomaan ilman että tekee siitä kuitenkaan liian tulista tavallisemmille tallaajille. Esimerkiksi perus yynilohii ja valkosipuliyrtiii nousi aivan uusiin sfääreihin kun laittoi kalan pinnalle siivutettuja Rocatoja.

ChiPot

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - elokuu 04, 2013, 22:14:25 ip
Mielestäni tuossa oli sen verran voimakas maku että toimii monessa ruoassa makua tuomaan ilman että tekee siitä kuitenkaan liian tulista tavallisemmille tallaajille. Esimerkiksi perus yynilohii ja valkosipuliyrtiii nousi aivan uusiin sfääreihin kun laittoi kalan pinnalle siivutettuja Rocatoja.

Tulisuuttahan rocatossa kyllä on, mutta itse en voi maisteluni perusteella rocaton makua voimakkaaksi sanoa  :o . Toisaalta minun on näin allergiakautena hieman huono arvostella makuja kun lääkityksestä huolimatta välillä on nenä erittäin tukossa.
Kapsaisiinin voimalla jo 7 vuotta.

Caide

Lainaus käyttäjältä: ChiPot - elokuu 04, 2013, 22:43:09 ip
Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - elokuu 04, 2013, 22:14:25 ip

Tulisuuttahan rocatossa kyllä on, mutta itse en voi maisteluni perusteella rocaton makua voimakkaaksi sanoa  :o . Toisaalta minun on näin allergiakautena hieman huono arvostella makuja kun lääkityksestä huolimatta välillä on nenä erittäin tukossa.

Mä heitin eilen paketillisen kastikkeen joukkoon (2 hengen annos) ja ei se mitään kauhean tulista ollut. Jos perkaa siemenet pois, niin on jopa aika mieto tapaus, kun lähtee ne välilihatkin poies helposti.