tammikuu 10, 2025, 15:22:17 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilini kuolevat taimina

Aloittaja SkillCakey, heinäkuu 13, 2013, 18:07:56 ip

« edellinen - seuraava »

SkillCakey

heinäkuu 13, 2013, 18:07:56 ip Viimeisin muokkaus: heinäkuu 13, 2013, 18:09:48 ip käyttäjältä SkillCakey
Olen yrittänyt kasvattaa chilejä jo toista vuotta, mutta en ole onnistunut millään pitämään chilejäni hengissä taimia isommaksi. Olen yrittänyt jos jonkin sortin maa-ainesta, mutta en ole onnistunut millään. (enimmäkseen rainbowin paakkuuntumatonta kissanhiekkaa ja nyt vielä kukkamultaa.) Tällä hetkellä Venezuelan Purpleja yritän saada itämään viidestä siemenestä kukkamultaan ja yksi taimi on kukkamullassa.(osassa lehdistä jotain epämääräistä mustaa) Toivoisin että saisin täältä apua, jotta pääsisin tänä vuonna viimein nauttimaan omasta chili-sadosta. T: Toivoton chilin kasvattaja

Dethlock

Nyt on vähän vähänlaisesti infoa mutta tulisi mieleen liikakastelu? Kukkamulta nyt ainakin on niin tiivistä että juuret voi mädäntyä, kissanhiekka yleensä jotain Bonchivirityksiä jossa pitäisi olla ravinteitakin.

Mites perus kasvuturve? Oletko kokeillut?

Ja minkäkokoisena ne heittää lusikan nurkkaan?
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable

Youtube kanava

SkillCakey

heinäkuu 13, 2013, 18:38:15 ip #2 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 13, 2013, 18:44:43 ip käyttäjältä SkillCakey
Liikakastelua olen tässä pelännytkin, kun ei ole mitään tietoa siitä, kuinka paljon niitä pitäisi kastella. Olen kokeillut vain jonkun chilien mukana tulleita outoja sekoituksia, mutta en turvetta. Yleensä ne kuolevat siinä vaiheessa, kun kaksi lehteä on hieman kasvanut ja luultavasti tulossa uusia lehtiä. Tämänhetkisellä taimella on kolme lehteä, yksi kasvaa ja kaksi ensimmäistä tippunut.

bobster

Veikkaisin liikakastelua tai tuholaisia. Koita turpeella ja idätyksen jälkeen maltillista kastelua. Lannoitus?
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

SkillCakey

Pitääpä sitten kokeilla jotain turvetta. En ole uskaltanut lannoittaa yhtään, kun olen kuullut sen voivan tappaa pienet chilit.

unenkuva

ne kaksi ensimmäistä lehteä ovat ns. sirkkalehdet. Silloin pitää antaa valoa taimelle, mutta ei suoraan auringon paisteeseen, tai tehokkaan lampun alle. esim 15w-30w esli on aika hyvä. Jos kukkamultaa käytät, on mullassa itsessään jo ravinteita, joten älä vielä lannoita kun sirkkalehdillä ovat. Kun korkeutta on jo vähän, sekä useampi lehtipari, voit varovasti antaa lannoitetta. Liikakastelu voi olla tosiaankin syy kuolemiseen, noin pienet taimet pärjäävät noin korkillisella vettä päivän kaksi. Kannattaa lukea toisten päiväkirjoja, niistä voi löytyä apua. Kokeile idätyslauttaa idättämiseen , niin pääsevät pienet taimet edes vähän isommiksi ennen kuin siirrät multaa, ovat vähän vahvempia siis kestämään.

PP

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - heinäkuu 13, 2013, 18:53:11 ip
ne kaksi ensimmäistä lehteä ovat ns. sirkkalehdet. Silloin pitää antaa valoa taimelle, mutta ei suoraan auringon paisteeseen, tai tehokkaan lampun alle. esim 15w-30w esli on aika hyvä.

Sirkkataimiakin voi ja kannattaa pitää auringonvalossa kunhan ne on siinä heti itämisestä asti. Siirtäminen keinovalosta aurinkoon on se vaihe, jossa pitää olla varovainen.

SkillCakey

Kiitos vinkeistä, toivotaan että onnistun nyt chilien kasvattamisessa.

SkillCakey

Taidanpa tämän vuoden tuhlata yrittäessäni saada noista Venezuelan Purpleista edes jotain, jospa vaikka onnistuisinkin seuraavana vuonna saamaan jo jostain satoakin.  :D

Miquel

Pörrääkö chilien läheisyydessä pikkuruisia kärpäsiä? Näiden toukat tuhoaa itseltäni suurimman osan kasvatuksista kasvien ollessa pieniä.
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

SkillCakey

En ole huomannut kyllä kuin ehkä yhden pörräilijän joskus viikko sitten.

Habanervous

Kohtalon toveritzki. Itse innostuin chilien kasvatuksesta jokunen vuosi sitten. Kovaa yrittämistä mutta ei, ei sitten millään. Suurin osa nuukahti jo sirkkalehtivaiheeseen. No..ostinpa sitten valmiiksi kasvatettuja chilejä reeniä varten mutta, ne pirkaleen läpinäkyvät kirvat kävi kimppuun. Sitten lopetin...Mutta tähän päivään: Nyt on laitettu itämään "jamaican bell":iä, habaa ja cayenneä...Toivottakaa onnea :D

sorry offtopic..

SkillCakey

Onnea sinullekkin arvon "kohtalotoveri"! :D Nyt näyttäisi alkavan onnistua minulla. :)