Tähtikaloja ja sateenkaaria (Narttuilu jatkuu 2019-2020)

Aloittaja narttu, elokuu 10, 2013, 00:25:24 ap

« edellinen - seuraava »

narttu

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - marraskuu 29, 2013, 00:04:18 ap
Dorset Naga on Chinense. Naga Morich on tuosta Dorsetin nagasta lähtöisin. Joo, Intiasta Naga on matkannut Englannin Dorsettiin, josta sitten esim. Suomeen. Tarinaa Nagasta luettu Chilivaarin teksteistä, suosittelen!  :D

Kyllä olet aivan oikeassa, mulle sattui näköjään lukihäiriö kun listaani selasin. :-[ Kiitos korjauksesta. ;)
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

narttu

Wolfman

Komea pipo  :)

Kuva tosin on rajattu alareunasta liian tiukasti  :P  ;)

narttu

En halunnut vanhaa ja väsynyttä pärstää pilaamaan kuvaa. ;)  8)

Miquel

Mää kans vähän notta rajaus on kyllä pielessä.  ;)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

RT

Joo vähän lipsahtanu toi rajaus kyllä, mutta piposta tuli kyllä hieno 8)
Tää sun tekniikka toimii hyvin tälläseen pipoon :)
Aloitteleva chilipää, joka yrittää epätoivoisesti estää mopon karkaamisen käsistä...

narttu

Vähän jäin miettimään tuota Caiden kommenttia Annuumeista, onko vain yhden ihmisen mielipide vai onko muutkin samaa mieltä? :-\

bobster

Pääsääntöisesti olen Caiden linjoilla.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

ChiliChillailija

Lainaus käyttäjältä: narttu - marraskuu 30, 2013, 11:17:46 ap
Vähän jäin miettimään tuota Caiden kommenttia Annuumeista, onko vain yhden ihmisen mielipide vai onko muutkin samaa mieltä? :-\

Juu, kyllä se noin yleensä on miten Caide kirjoitti.
Jos pitäisi valita ykis kasvatettava chili ja sen pitäisi olla annuum tai chinense, niin ehdottomasti chinense!
Maku on todella paljon parempi, plus ovat yleensä riittoisampia.
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: narttu - marraskuu 30, 2013, 11:17:46 ap

Olen taas sitä mieltä, että pp moinen väite. Noita tulee vain tietämättömyydstä.

Jalapenot on annuumeja. Cayennet on annuumeja. Näitä molempia käytetään ruuanlaitossa yleisesti ja ovat hyviä.
Omat kokemukset annuumeista rajoituu noihin molempiin ryhmiin, ja Hungarian Hot Waxiin (herkullinen) ja Cheyenneen, mieto ja hyvänmakuinen pienehköksi jäävä kasvi....
Toki sitten pari koristecchiliä. Joita kasvatetaankin silmänruoaksi.
Annuumeista löytyy myös huonompiakin toki, ja parhaiten ne saa viljelmiinsä hakuperusteella eksoottinen nimi.
  Ja niitä mauttomia ja kovan poltteen omaavia on mielipiteitten mukaan enemmistönä annuumeissa kyllä.

HotVelo

Sotkenpa nyt rohkeasti lusikkani tähän soppaan ruhtinaallisella kahden kasvatuskauden kokemuksella. Otin itse tälle vuodelle kasvatuslistaan miedon Ramiron (~suippopaprika) sen monien käyttömahdollisuuksien takia; jalapenoja paria lajiketta, jotta en ole pelkästään kaupan HeVi-osaston varassa; Poblanon ja Guajillon harjoitellakseni (toivottavasti) vajaan vuoden kuluttua meksikolaistyyppisiä chilipitoisia aterioita. Eli vähän on minun mielestäni äkkipikaista koko lajikeryhmä tuomita.

PP

Yksi hämmentäjä lisää. Huru-ukko sanoi pitkälti, mitä ajattelin: annuumeissa on paljon hyviä, mutta enemmän mitättömän tai pahan makuisia tympeän polttavia kuin muissa lajeissa.

Caide

Lainaus käyttäjältä: Caide - marraskuu 29, 2013, 09:01:43 ap
Lainaus käyttäjältä: narttu - marraskuu 28, 2013, 19:07:45 ip
Pistänpä tähän hieman selitystä miksi nuo annuumit.
Dorset nagan siemenet tilasin koska kaverit halusivat oikein tulisia chilejä. :o
sen Iran annuumin jo tiedätkin. :-X
Sweet bananan halusi siippa. ::)
Pepperonchini on säilöttäväksi. :)
Homera ja nattaly,koska ovat aikas mietoja ja podit kivan kokoisia. (perkaus helppoa jos satoa tulee) :P

En ole noita annuumeja maistanut, mitä sulla on, mutta ylipäätänsä ovat aika karsean makuisia, vaikka nimi kertoisi muuta. Vaikka tulisuus ei ole annuumeissa kova, on se yleensä niin härski, että tekee ilkeää suussa ja tuntuu pahemmalta, kuin reilusti tulisempi chili ja maku harvoin on hyvä. Veikkaisin, että monen chilinharrastus lopahtaa annuumien takia, kun ovat usein hankalia kasvattaa ja maku, kuten edellä kuvailin.

Moni aina perustelee lajikevalintaa mietoudella, koska ei ole esimerkiksi chileihin tottunut. Ei sitä koko puskan sisältöä tarvitse sinne spagettikastikkeeseen laittaa. Tulinen chili on paljon riittoisampi, kun yhdellä chilillä maustat esimerkiksi neljä ruokaa, kun mietoja joutuu heittää useamman yhteen ruokaan, että edes vähän maistuisi.

Olisi pitänyt korostaa, että ylipäätänsä. Tosiaan täällä mainittu paljon hyviä annuumejakin. Mun tyttöystävän töistä on tullut kasa myynnissä olevien taimien, pääosin annuumien marjoja. Hienoja kasveja ollut ja toinen toistaan heimaisevimpia nimi, mutta raakana, kun olen aluksi niitä maistellut, niin aikamoisen irvistyksen kanssa tullut nieleskeltyä.

Tosiaan olen itsekin ihan aloittelija ja mistään vielä tajua, mutta mulla kun vielä chilit on kesäisin pihalla ilman kasvihuonetta, niin chinenset ja annuumit olleet todella hankalia saada kunnon satoa. Muutama hassu marja. Baccatumeista tullut jotakin ja pubet on ihan loistavaa shittiä, maku ja satomäärät pihalla ihan omilla lukemillaan. Sisällä kasvatettaessa sitten pube on kuullostanut hiukan hankalemmalta.

Toby

Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

Sihijuoma666

Lainaus käyttäjältä: Toby - joulukuu 01, 2013, 20:39:43 ip
Lainaus käyttäjältä: narttu - marraskuu 29, 2013, 11:34:12 ap
Pipa valmis. :o

Seuraavaks "CHILINERO", "CHILINERD" tai "CHILIVORE" -teksti? ;)

Tuon CHILIVORE:n lukee helposti väärin.. Tai ainakin mulla osui silmään ensiksi CHILIWHORE. Mulle tommonen.  ;D

jaolsten

Chilinarttu?

Tottapuhuakseni haluisin tommosen, mutta tekstillä "Ylöjärven polte".  :D
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

narttu

Toi chilinarttu sopis mulle kun nappi ottaan. ;) Mikäli aikaa riittää/löytyy niin mahdollisesti voin räpeltää muutamia pipoja kanssa Chilisteillekkin.En lupaa mitään mutta katsotaan tilanteen kehitystä. :-\

narttu

narttu

Loputkin talvehtivat chilit on nyt pätkästy talvi pituuteen.Starfishin katkasin jo parisen viikkoo sitten ja nyt on tehnyt hienot uudet versot varteen,Lemon drop kasvattaa hurjana versoja samoin Thai dragon. :-* Mysteeri chinenset (joku Habanero lajike) jätin pätkimättä, koska ovat muutenkin matalia ja pirun komeen näköisiä. 8)

narttu

Vaikka olin vakaasti päättänyt että en tee tästä kasvattelustani mitään välineurheilua, jouduin hieman pyörtämään päätöstäni kun rupesi tuo kivivillassa idättely kiinnostamaan. :o
Siispä nokka kohti Chilitarviketta ja pari idätyssettiä kainalossa kotiin. ;)
Rupesin sitten lueskelemaan täältä kirjoituksia aiheesta ja jäi vähän epäselväksi se, että aletaanko ravinteita antamaan samantien kun siemenet on sinne kivivillaan törkätty?  :-\
Jostakin olen saanut sellaisen käsityksen että lannoitus aloitetaan vasta hieman myöhemmin (ilmeisesti oli kysymyksessä multa/turve idätyksestä)  :-[
Kävisiköhän tuo Chili focus lannoite?
Nimimerkillä: En ole tyhmä, olen vain hieman hidas.