tammikuu 10, 2025, 19:26:37 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Jalapeño DRH 7400

Aloittaja Chilivaari, elokuu 18, 2013, 11:19:26 ap

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

elokuu 18, 2013, 11:19:26 ap Viimeisin muokkaus: elokuu 18, 2013, 12:18:23 ip käyttäjältä jaolsten
Kannattaa ottaa huomioon, että kaupassa tai torilla myytävä chili on hybridi, jonka jälkeläisten laadusta ei ole varmuutta, eikä siemeniä kannata levittää:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14100.msg259262;topicseen#msg259262
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8496.msg141823;topicseen#msg141823

Onnistuneita ensimmäisen polven jälkeläisiä ovat monet kasvattaneet, mutta seuraava sukupolvi onkin sitten jo vaihtelevampaa.

Whili

tammikuu 18, 2015, 11:27:44 ap #1 Viimeisin muokkaus: tammikuu 18, 2015, 12:24:55 ip käyttäjältä Whili
Nyt on taas hyvä hetki muistuttaa kasvattajia tästä Jallusta.
Oikeita DRH 7400 eli "Gaucho:n" siemeniä ei enään tuoteta !! 
Muutama siemenkauppa myy näitä vielä, mutta lienee syytä olla epäileväinen siementen aitouteen.

Itse olen myös Gaucho F1 podien siemenistä kasvatellut ja saanut hyvin maukkaita, mutta tulettomia jalluja.

Siemenketjukirjeisiin ei F1-podeista kerättyjä siemeniä huolita  8)

Huru-ukko

Tarkoitatko Jalapeno Gauchon, DRH 7400 siemeniä ?.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - tammikuu 18, 2015, 12:08:26 ip
Tuota näkee kirjoitettavan C:llä ja G.llä, mutta kirjoitusasu korjattu Huru-ukon mieliksi  ;)

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Whili - tammikuu 18, 2015, 12:27:20 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - tammikuu 18, 2015, 12:08:26 ip
Tuota näkee kirjoitettavan C:llä ja G.llä, mutta kirjoitusasu korjattu Huru-ukon mieliksi  ;)

Kiitos kovasti  :D......Chiliwiki kirjoittaa sen g:llä, ja aika useat kauppiaatkin.
Tilasin noita eräältä siemenkauppiaalta, nähtäväksi jää mitä ne sitten on.

PP

Aidot on olleet mulla aina peitattuja eli käytännössä vaaleanpunaisia. Jos siemenet on normaalin näköisiä, ne on luultavasti väärää tavaraa, koska tämä oli yhden yrityksen tuote.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 18, 2015, 16:07:22 ip
Aidot on olleet mulla aina peitattuja eli käytännössä vaaleanpunaisia. Jos siemenet on normaalin näköisiä, ne on luultavasti väärää tavaraa, koska tämä oli yhden yrityksen tuote.

Voihan persus. :D Tuolta tilasin itse, ja sieltä tuli tavallisen väristä tavaraa.

Miquel

Kovasti odotellaan oululaisten kasvattajien ponnistelujen tuottavan hedelmää... :)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Miquel - tammikuu 19, 2015, 16:07:27 ip
Kovasti odotellaan oululaisten kasvattajien ponnistelujen tuottavan hedelmää... :)

Jännittää jo etukäteen. Voi olla aika haastavaa saada just samanlaista, mutta jos sais edes likimain sellaista aikaan. Toisaalta, ei ole pelkästään Oululaisten, vaan koko Pohjois-Suomen projekti, Rovaniemeltäkin ponnistanee muuan Gaucho.

ÄläMölö-64

Nyt tätä  Jalalpeño Gaucho:a on saatavissa Taimimoisiolta. Taimen hinta 11 euroa on jo aika suolainen. Muidenkin hinta on noussut pari euroa viime vuodesta.  :(

Miquel

Tällekkin kaudelle laitoin kasvamaan. Toivon että saisin tuon pysymään hengissä suunilleen loppuiän...  ;D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

PP

Lainaus käyttäjältä: ÄläMölö-64 - maaliskuu 01, 2015, 10:02:23 ap
Nyt tätä  Jalalpeño Gaucho:a on saatavissa Taimimoisiolta. Taimen hinta 11 euroa on jo aika suolainen. Muidenkin hinta on noussut pari euroa viime vuodesta.  :(

Lähtee kaksi Gauchoa ennakkotilaukseen ihan just oli hinta melkein mikä hyvänsä. Pakko hankkia, kun onnistuin hukkaamaan omat aidot siemenet.

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: Jani M - tammikuu 19, 2015, 17:06:42 ip

Jännittää jo etukäteen. Voi olla aika haastavaa saada just samanlaista, mutta jos sais edes likimain sellaista aikaan. Toisaalta, ei ole pelkästään Oululaisten, vaan koko Pohjois-Suomen projekti, Rovaniemeltäkin ponnistanee muuan Gaucho.

Täälläkin kasvaa 4kpl tuosta SKK2:sta otetuista Fx -tuleton siemenistä. Ensimmäisen raakileen maistoin ja siinä ainakin oli tulisuutta mukana.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - toukokuu 28, 2015, 18:40:49 ip

Täälläkin kasvaa 4kpl tuosta SKK2:sta otetuista Fx -tuleton siemenistä. Ensimmäisen raakileen maistoin ja siinä ainakin oli tulisuutta mukana.

Mulla ne tuntemattoman sukupolven gauchot olivat liian vaaleita ja liki tulettomia, eivätkä raakileena edes saman makuisia kuin nuo Gauchot. Eli pistin ne kiertoon. Risteytyskumppaniksi tulee näillä näkymin Early Jalapeno noiden myöhempien sukupolvien sijaan. Tarkoitus on toki ensi vuonna kasvattaa myös muutamia F2-Gauchoja ja talvettaa nuo F1:t. Eli suunnitelma, yksi tai kaksi F1:stä, muutama F2 ja muutama Gaucho F1 x Early F1. Niistä sitten parhaimmat ehkä jatkoon tai jos on riittävän hyviä, niin jopa back crossingilla tohon F1-Gauchoon.

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: Jani M - kesäkuu 01, 2015, 22:09:30 ip
Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - toukokuu 28, 2015, 18:40:49 ip

Mulla ne tuntemattoman sukupolven gauchot olivat liian vaaleita ja liki tulettomia, eivätkä raakileena edes saman makuisia kuin nuo Gauchot. Eli pistin ne kiertoon. Risteytyskumppaniksi tulee näillä näkymin Early Jalapeno noiden myöhempien sukupolvien sijaan. Tarkoitus on toki ensi vuonna kasvattaa myös muutamia F2-Gauchoja ja talvettaa nuo F1:t. Eli suunnitelma, yksi tai kaksi F1:stä, muutama F2 ja muutama Gaucho F1 x Early F1. Niistä sitten parhaimmat ehkä jatkoon tai jos on riittävän hyviä, niin jopa back crossingilla tohon F1-Gauchoon.

Minä voisin kokeilla tuota Fx:ää ritetyttää jalapeno mucho nachon kans. Oikeaa gauchoa en ole edes maistanu, niin vähän paha sanoa tuosta Fx:stä :)

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - tammikuu 18, 2015, 20:29:19 ip

Voihan persus. :D Tuolta tilasin itse, ja sieltä tuli tavallisen väristä tavaraa.

Eipä tullut koskaan todettua, että miten on asian laita. Chipe ystävällisesti lähestyi firmaa ja kysyi asiasta suoraan. He vastasivat, että jalostavat siemenensä itse. Eli Cili Pipp ei tarjoa aitoja Gauchon siemeniä!

Kiitos chipe, kun selvitit asian. :)

chipe

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - kesäkuu 01, 2015, 23:22:03 ip

Eipä tullut koskaan todettua, että miten on asian laita. Chipe ystävällisesti lähestyi firmaa ja kysyi asiasta suoraan. He vastasivat, että jalostavat siemenensä itse. Eli Cili Pipp ei tarjoa aitoja Gauchon siemeniä!

Kunhan tyydytin omaa uteliaisuuttani :).

En muuten koskaan saanut vastausta jatkokysymykseeni että mitenkäs te nyt itse kasvatatte hybridilajikkeesta siemenet. Mainitsin vielä ettei niistä kasva samaa tavaraa, siltä varalta etteivät asiaa tiedä. Myyvät näemmä Gauchoa edelleen entiseen malliin eli enää ei ainakaan mene tietämättömyyden piikkiin vaan tekevät tuon tietoisesti.

NPhoBiaz

Oma veikkaukseni on se, että käyttävät vain samaa nimeä omasta hybridistään myynnin lisäämiseksi. En tiedä, onko Gauchon nimelle luotu koskaan minkäännäköistä patenttia. Tuskin noilla siemenillä alun perinkään on ollut aidon Gauchon kanssa mitään tekemistä. :D

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: chipe - kesäkuu 02, 2015, 00:09:09 ap
Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - kesäkuu 01, 2015, 23:22:03 ip

Kunhan tyydytin omaa uteliaisuuttani :).

En muuten koskaan saanut vastausta jatkokysymykseeni että mitenkäs te nyt itse kasvatatte hybridilajikkeesta siemenet. Mainitsin vielä ettei niistä kasva samaa tavaraa, siltä varalta etteivät asiaa tiedä. Myyvät näemmä Gauchoa edelleen entiseen malliin eli enää ei ainakaan mene tietämättömyyden piikkiin vaan tekevät tuon tietoisesti.

Itsellänikin on juuri samaisesta liikkeestä ostettuja siemeni. Yhden pienen 4-5 cm raakileen maistoin, tulta on riittävästi jallukksi, maku on kuten raakileissa yleensä, paprikamainen.

Voisiko olla mahdollista että heillä on lisenssi kun alkuperäisten siementen myynti loppui ?.............

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - kesäkuu 02, 2015, 08:42:07 ap
Voisiko olla mahdollista että heillä on lisenssi kun alkuperäisten siementen myynti loppui ?.............

Pitäisi kysyä heiltä itseltään asiasta.
Whili ainakin osaa varmasti jossain kohtaa kesää sanoa, että onko noiden maku lähelläkään aitoa.