tammikuu 08, 2025, 04:52:01 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

M1kko kausi 2014

Aloittaja M1kko, joulukuu 21, 2013, 21:14:26 ip

« edellinen - seuraava »

M1kko

Muutama kypsynyt 7Pot, Chocolate bhut jolokia ja Carolina reaper

Ikävästi osa podeista aloittanut nahistumisen ennenkuin ovat edes kypsiä.

M1kko

Ensimmäistä kertaa kokeiltu hillojen valmistusta.

M1kko

Ja hilloa lissää, tällä kertaa Ananas-Mangohilloa ja tietenkin chilillä maustettuna.

M1kko

Sadon säilöntä jatkuu kiivaana.

Hieman kuivattelua

Ja hapatusta Juson päiväkirjasta löytyneen ohjeen mukaan

Huru-ukko

Voi olla että olen itse ymmärtänyt väärin/näen huonosti....
Omat kiinteiksi kappaleiksi laskettavat hapatukset on nesteessä nestepinnan alapuolella.

Tosin nytkin on pubemössöä purkissa happanemassa. Joten siinä tuote on käymiskaasun kanssa tekemisissä.Ehkä se suojaa riittävästi.

Hyvä meininki  :).

M1kko

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 05, 2014, 19:50:57 ip
Omat kiinteiksi kappaleiksi laskettavat hapatukset on nesteessä nestepinnan alapuolella.

Tosin nytkin on pubemössöä purkissa happanemassa. Joten siinä tuote on käymiskaasun kanssa tekemisissä.Ehkä se suojaa riittävästi.

Pohjalla tosiaan oli pieni määrä Rasilaisen hapankaalista valutettua nestettä. Itsäkin asia hieman jäi mietityttämään ja Kyselin tuolla Facebookissa chilifoorumin ryhmässä asiasta. Sieltä sain vastauksen että hyvähän se olisi jos nestettä olisi peittämään koko mössö. Nestemäärä tosiaan korjattu niin että chilit ovat nyt nesteen peitossa.  :)

turaukko

lokakuu 06, 2014, 12:07:39 ip #66 Viimeisin muokkaus: lokakuu 06, 2014, 14:00:04 ip käyttäjältä turaukko
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - lokakuu 05, 2014, 19:50:57 ip

Tuossa Juson viestissähän oli, että hän ei lisää sinne vettä. Tosin ei siitä haittaakaan ole :) Itse lähdin tuolle linjalle, että en lisännyt vettä. Katosotaan mitä tuleman pitää.

M1kko

Lainaus käyttäjältä: turaukko - lokakuu 06, 2014, 12:07:39 ip
Tuossa Juson viestissähän oli, että hän ei lisää sinne vettä. Tosin ei siitä haittaakaan ole :) Itse lähdin tuolle linjalle, että en lisännyt vettä. Katosotaan mitä tuleman pitää.

Totta, no mutta tuli laitettua sitä vetää niin että ovat nyt tosiaan peitossa. Suolaa oli jo valmiiksi laitettu sen n.~2%, ja taitaa olla jo muhiminenkin käynnistynyt.

M1kko

Tuli sitten otettua mittaa Carolina Reaperista, vaimon painostuksesta.

Tälläisellä kokoonpanolla lähdettiin liikkeelle.

Maku oli ihan hyvä, sen mitä siitä nyt muistan.  :o Polte hiipi pikkuhiljaa salakavalasti, ja päätyi jumalattomana poltteena kurkunpäähän.
Loppujenlopuksi meni 1litra punaista maitoa kurkun hellimiseen  ;D  Polte kun loppui suusta niin alkoi vatsaa vääntämään mukavasti kiemuralle.
Vatsanväänteiden yhteydessä joku tilasi hissin takaisin yläkertaan, tuoden mukavan Chinensen maun ja pienen polteen mukanaan.
Loppujen lopuksi ihan mukava maanantai illan piristys.

Chilioni

Vaimot on just noin ilkeitä...  :o ;)
Itse tekemällä saa just sellasen kun haluaa. Tai ainakin sinnepäin.

M1kko

Kuinkahan tarkkaa tuo lämpötila on hapatuksessa? Pitäisi siirtää tuo purkki viileämpään 12-15 asteeseen. Vein purkin aamulla kellariin, jossa kuvittelin olevan pari asetetta ulkoilmaa lämpimämpää mutta toisin kävi. Kellarin lämpötila on 9 astetta, ja käyminen näyttäisi lakanneen kokonaan. Ilmakuplat purkissa kadonneet täysin. Muutenkin kovin epävarma olo tästä koko hommasta kun ensimmäistä kertaa tätä kokeilen. Vaikkakin eihän tämä mitää rakettitiedettä kumminkaan ole, niin epäilys epäonnistumisesta on suuri  ;D Todennäköisesti mätänee vielä koko satsi  :)

Jani M

Lainaus käyttäjältä: M1kko - lokakuu 08, 2014, 18:04:02 ip
Kuinkahan tarkkaa tuo lämpötila on hapatuksessa? Pitäisi siirtää tuo purkki viileämpään 12-15 asteeseen. Vein purkin aamulla kellariin, jossa kuvittelin olevan pari asetetta ulkoilmaa lämpimämpää mutta toisin kävi. Kellarin lämpötila on 9 astetta, ja käyminen näyttäisi lakanneen kokonaan. Ilmakuplat purkissa kadonneet täysin. Muutenkin kovin epävarma olo tästä koko hommasta kun ensimmäistä kertaa tätä kokeilen. Vaikkakin eihän tämä mitää rakettitiedettä kumminkaan ole, niin epäilys epäonnistumisesta on suuri  ;D Todennäköisesti mätänee vielä koko satsi  :)

Nosta vähän lämpimämpään. Alkaa pian roplatus uudestaan.

M1kko

lokakuu 18, 2014, 16:33:02 ip #72 Viimeisin muokkaus: lokakuu 18, 2014, 17:02:55 ip käyttäjältä M1kko
Viimeisiä podeja keräätty pikasesti pois puskista.

7pottia, Chocolate Bhut jolokia ja Carolina Reapperia kuivatettavaksi.

Tänä aamuna havaittu epämukava havainto kasveja vallanneista kirvoista. Muutama kasvi menee suoraan tuhottavaksi ja muutama myrkytetään ja odotetaan vielä muutaman podin kypsymistä.

Yllättävän nopeasti nuo pirulaiset ilmestyvät, ei siitä nyt hirveän montaa päivää ole kun viimeksi kasveja katseltu ja nyt aivan täynnä.
Erikoinen juttu sinänsä että koko kesänä ei kirvat kiusanneet, eikä oikein mitkään muutkaan öttiäiset.

bobster

Ei se kovin erikoista ole. Sulla on varmaankin ollut chilit ulkona, jossa pedot pitävät kirvat kurissa. Nyt kirvat on sisällä kuoriutuneet ja pedot on kuolleita/talviunilla ulkona.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

M1kko

Lainaus käyttäjältä: bobster - lokakuu 18, 2014, 20:21:39 ip
Ei se kovin erikoista ole. Sulla on varmaankin ollut chilit ulkona, jossa pedot pitävät kirvat kurissa. Nyt kirvat on sisällä kuoriutuneet ja pedot on kuolleita/talviunilla ulkona.

Jep, jotain tälläistähän tässä on käynnyt  >:( Kuvittelin selvinneeni koko kauden ilman öttiäisiä.

Muutamaan otteeseen olen miettinyt ja ihmetellyt tuota Chocolate Bhut Jolokiaa ja Drinidad doughlahia, että ovatko menneet sekaisin laput alku kaudesta.
Pienen Googlettelun jälkeen näyttäisi siltä että sekaisin ovat olleet. Mitäs mieltä kokeneemmat konkarit ovat ?

Elikkäs vasemmalla olisi Drinidad Doughlah ja oikealla chocolate bhut jolokia.

Siemenet olen ottanut talteen ja täytyy vaihtaa tiedot pusseihin jos epäilykseni osoittautuu oikeaksi.

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: M1kko - lokakuu 18, 2014, 21:22:00 ip

Elikkäs vasemmalla olisi Drinidad Doughlah ja oikealla chocolate bhut jolokia.

Siemenet olen ottanut talteen ja täytyy vaihtaa tiedot pusseihin jos epäilykseni osoittautuu oikeaksi.

Vasemmanpuoleisten muoto vastaa aika läheltä sitä, mitä minulla Douglah pensaassa kasvoi. Eli sikäli se tukisi arviotasi.

M1kko

Akselsson1 saatu C.sp PI199506 siemeniä ja heti laitettu itämään, Kolmelle eri alustalle.

Zen

Huh noita kirvakuvia, chilien puolesta oikein pahaa teki katsoa. Nopeasti ovat näemmä ilmestyneet...

M1kko

Lainaus käyttäjältä: Zen - lokakuu 25, 2014, 00:16:49 ap
Huh noita kirvakuvia, chilien puolesta oikein pahaa teki katsoa. Nopeasti ovat näemmä ilmestyneet...

Juu nopeasti ilmestyi ja vielä nopeammin kyllä sai lähteäkkin.  >:(

M1kko

Tälläistä tällä kertaa, tulisempaa juustokakkua.