Kasvatellaan mitä nyt kasvatellaan..Juson kausi 2014

Aloittaja Juso, helmikuu 14, 2014, 15:33:43 ip

« edellinen - seuraava »

Juso

Hengissä ollaan joskin työelämä on vienyt siihen malliin, ettei kasvatushommiin ole jaksanut paljon satsata. Kansantalouden kehitystä ei voi jättää pelkästään Supercellille.

Tällä kaudella teemana on jälleen etäkasvatus 10-12 vrk tarkastuvälillä.
Hommattu on kasvatuskourua 8.5 metriä Kärsän kautta ja kasvariin on tarkoitus laittaa niistä NFT-systeemi noin 9 chilille ja loput tomaateille, ja joku testisetti myös ulos rocotoille. Vihanneskonttiin tulee Autopotit tomaateille ja muutamille chileille. Kaikkea syöttää 3 resoa yhteensä joku 600-700 litraa.  "Automat" sano r... kun kasvarin näki!

Esikasvatus mennään NFT-linjalla Ikean Antonius laatikoissa sekä osa kookoskuidussa. 600W natikka laitetaan auringoksi pikapuoliin. Idätyksiä myöhästin kuukaudella; rocotot ja chinenset meni idätykseen tammikuun puolivälissä ja loput helmikuun alussa.

Määrä ei nyt ole ykkösprioriteetti, koska entisiä tuotoksia on vähintäänkin riittävästi. Uutta hapanchinenseä pitää kuitenkin saada koska sitä on kulunut muutama kilo ja koukku on huushollissa kova molemmilla. Tobago Sweeteistä olisi hyvä saada löydettyä yksi alkuperäisiä tuottava, joten niitä on useampia kasvamassa kookoksessa. Jos muutama rocoto onnistuisi, niin hyvä olisi. Siinä siis tavoitteet.

Mitä luulen oivaltavani, kirjaan tähän päiväkirjaan. Räyhiksen apumoderoinnin loputtua useimpien "edistyneidenkin" ketjujen taso on sellaista meininkiä (mitä nyt olen vähän lukenut) että isonaulalla olisi käyttöä. Huhut kertovat että totaalikieltäytyminen ei kaikilla toimi ja että esim Keravan/Nurmijärven suunnalla vakuutteluista huolimatta saattaa olla jotain isompaakin muhimassa.  Tiedä vaikka muutama muukin "välivuotelainen" sändbäkkää ja putkahtaa esiin 100 kilon sadolla. Saattaa toki kaikki olla huhua vaan.

Listaa lajikkeesta laitan seuraavaan postaukseen myöhemmin.

Juso

helmikuu 14, 2014, 15:34:19 ip #1 Viimeisin muokkaus: toukokuu 25, 2014, 12:33:06 ip käyttäjältä Juso
Lista lajikkeista:

Päivitetty 14.2

C. annuum

Anaheim
Leek
Beaver Dam

C. pubescens

Manzano Rojo
Rocoto Red
Hyper Pube
Canario
Giant Rocoto
Rocoto Chile de Seda

C. chinense

Tobago Sweet eri versioita +bonchi talvetus
Orange Habanero (bonchi talvetus)
Faria
Trinidad Scorpion (ilman liitteitä)
Caribbean Antillais

C. baccatum

PI 355814
Sugar Rush

Paawi

Uusi kausi ja uudet kujeet. Sun "Vaatimattomia väkerryksiä" oli viime vuonna kiva seurailla. :)

Kyllä joo töissä menee itse kullakin ihan liikaa aikaa. Pitäs varmaan lopettaa koko homma ni jäis enempi aikaa tehä muuta. Toki se vähän rahallisesta näkökulmasta rajoittais harrastusmahdollisuuksia..  ;D

Mun tarttis kehittää kurpitsoita varten mökille jonkinlainen "etäkasvatus " systeemi. Pitäs ehdottomasti saada ne pärjäämään pari viikkoa omillaan. 1000l vesiastia löytyis jo. Sit pitäs vaan jotain ajastimia ja letkuja viritellä. Onko sulla kokemusta mistään tippukasteluletku systeemeistä?

Juso

helmikuu 14, 2014, 17:36:19 ip #3 Viimeisin muokkaus: helmikuu 14, 2014, 18:02:28 ip käyttäjältä Juso
Lainaus käyttäjältä: Paawi - helmikuu 14, 2014, 17:17:20 ip

Mun tarttis kehittää kurpitsoita varten mökille jonkinlainen "etäkasvatus " systeemi. Pitäs ehdottomasti saada ne pärjäämään pari viikkoa omillaan. 1000l vesiastia löytyis jo. Sit pitäs vaan jotain ajastimia ja letkuja viritellä. Onko sulla kokemusta mistään tippukasteluletku systeemeistä?

Ei varsinaisesi ole mutta olen asiaa joskus selvitellyt. Pulma lienee että jos sulla on joku painovoimainen systeemi, niin aluksi luonnollisesti valuttaa enemmän sitten vähemmän. Jos on verkossa kiinni niin sitten helpompi ajastettuna.Tarkoitatko "tihkukasteluletkuja" eli huokoista materiaalia olevia,  pikemminkin kuin sellaisista joissa on joku reikä tai suutin aina välimatkoin?

Palataan asiaan, mutta sillä välillä kannattaa kuuklailla esim.termillä soaker hose tai tube. Kyllä nämä plantagenit yms myy kanssa mutta sikahintaan.Jos sun kurpitsan pinta-ala on joku 30 (esim 6*5 m)neliötä niin siitä on helppo laskea ohjeistuksen mukaan paljonko sitä tarttee, eli jos puolen metrin välein niin joku 60 metriä, minimissään puolet siitä. Laitan sulle niitä siemeniä (vaikka ootkin vissiin jäsen ja saat sitäkin kautta). Laita yksityisviestissä osoite ja puhelin niin voin joskus soittaa ja pähkäillään näitä kasteluhommia. Saat niitä siemeniä joka tapauksessa. Itsellä taitaa jättipuoli jäädä aika vähiin. Josko tomaattia yrittäis?

Paawi

Syksyllä aloittelin vesitorni ajatusta, eli n 2m kurpitsamaan pintaa ylempänä on nyt paikka 1000l vesitonkalle (joka on vissiin metrin korkea) niin ei se paine suhteellisesti niin hirveesti muutu kun pinnan korkeus heiluu varmaan sitten yleensä 2.5 ja 3m välillä.

Sähköä löytyy, mutta jos vaan onnistuu niin mielellään veden paineella hoitaisin koko homman. Jotain esim. tällästä siis mietiskelin:
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/24734/drdgx/GARDENA-maanalainen-tippukasteluletku-13-7-mm-50-m
Jonkinverranhan noi maksaa, mutta sitä kertakustannusta tärkeempänä pitäisin sitä että se kestää sitten monta vuotta ja ei tartte jatkuvasti olla puhdistamassa tukoksia jne..

Mulla on noiden jättien kanssa kyllä ihan harjotteluvuosi. Toi uus kurpitsamaa on tänä vuonna vielä vähän työn alla. Tai siinä ei välttämättä oo tarpeeks vielä paksuutta. Aika pian tulee kovaa savea jos kaivaa. Mutta kyllä sillä kokeilemaan pääsee paremmin kun tällä omalla kotipihalla missä oli noin 1m x 1m tilaa edelliselle kokeilulle. :D

Miksi sulla jää jätit vähiin? Tuleeko töiden takia niin kiire kesä?

Hyvin noita AG siemeniä sain yhdistykseltä mut muutamaa muuta juttua olisin kaipaillut. Pistän YV:tä.

Chilien puolella tässä kotona lasiterassilla tulee olemaan noin 10 kasvia. 5 kasvin NFT pitäis tästä Bluesmanin innostamana rakennella. Yritän rakentaa sellaisen joka olis hiljainen ja hienon näköinen sillä toi terassi missä kasvattelen on ikäänkun meidän kesä olohuone.. Saapi nähdä miten onnistuu.

Anteeksi pitkästä viestistä, tää on sun päiväkirja... :)

Juso

Eipä haittaa hyvä nähdä että nuorella miehellä on hyvät plänit.
AG:n suhteen on sen verran duunia että pääsisi siihen 300 kiloon ettei taida motivaatio riittää. No yhden vihreän laitan, saan ME-kurpitsan siemenen.

Katos näitä:  http://www.chilitarvike.fi/kasvatuskanava_28m , jos on tilaa toi 2.8 metriä niin tosta saa yhdellä resolla ja kahdella pumpulla (jos haluaa varmistella) aika kompaktin ja tehokkaan systeemin. Itse meinaan perustaa hommat tuohon. Ei ilmainen mutta mikä on.

Juso

helmikuu 22, 2014, 11:12:40 ap #6 Viimeisin muokkaus: helmikuu 22, 2014, 14:32:20 ip käyttäjältä Juso
Idätykset alkaa olla nyt idätelty. Uusien lajikkeiden siemenet ovat pääosin Bluesmanilta ja SK:lta, kiitos teille. SK:lta saadut alkuperäiset Pepper Kingin Tobago Sweetit eivät ole itäneet ja näin taisi käydä lahjoittajallekin. Kuitenkin yritetty on useammalla metodilla ja erässä, ja vierestä ovat muut lajikkeet lähes kaikki lähteneet, joten ne vaan taisivat olla itämättömiä kuten joskus käy. Sama kohtalo on Minbaarin antamasta podista säilöön otetuilla FG Jigsaw:lla, ei ole ollut henkiin heränneitä.

Idätykset lähtivät ensimmäinen erä 14.1 (chinenset ja rocotot) ja toinen 3.2 (baccat ja annuumit). Aina lautalla ja kuutioissa molempia. Lämpötila vaihteli 25-32 välillä teknisessä tilassa hieman paikkaa vaihdellen. Kuutioisssa osa itämättömistä on ollut jatkon sitten noin 20 asteessa kasvatustilassa, eivätkä varmasti enää idä. Kylmempääkin voisi koittaa (olen lukenut) mutten kyllä ihan tarkkaan ymmärrä noin teoriassa mikä muu kuin sattuma voisi vaikuttaa siihen että itäminen tapahtuisi paremmin selkeästi alle 25 asteen?  Kaikki itäneet lajikkeet lähtivät noista yo olosuhteista alle viikon.  Jigsaw ja PK Tobago Sweet ovat edelleen hautomossa, mutta toivosta siis luovuttu.

Kookoskuidusta oppi oli viime vuonna että tulee helposti alilannoitettua, siinä kun ei ole mitään ravinteita. Ainakin kun siirsin taimet lopullisiin kasvupaikkoihin (altakasteluruukkuihin passiivihydroiksi), tuli töpeksittyä kun tuli liotettua tiilet lannoittamattomalla vedellä. Seurauksena kasvun keskeytys ja kloroosi. Autopoteissa taimet alkoivat saada heti ravinteita ja homma sujui paremmin.  Nyt olen ensin tehnyt pikkutaimiakin varten noin 1.5 EC 1:1 Hydro:Calcinit liuosta ja liottanut kookostiilen siinä. Sitten vaan lautalta juuri itäneet siemenet siihen ja hyvin toimii.

Katsoin Kekkilän ammattiviljelijöille tarkoitetun ohjeen lannoittamattomien kasvualustojen alkukasteluun  ja ohje oli "turvottaa" kuiva kasvualusta, lannoittamattomat turvelevyt tai kivivilla,  2.5-4 mS/cm liuoksessa paprikalle, tomaatilla jopa 6 asti. Jatkokastelu sitten normaalilla tasolla 2.2-3.0. Mielenkiintoista että satokautta kohden ravinneliuoksenpitoisuus laskee, kasvualustassa se on kuitenkin korkeampi, eli turpeeseen ravinne keräytyy ja väkevöityy? Miten lienee kookoksen kanssa? Täytyypä jossain vaiheessa kautta puristella ja mitata.

Joka tapauksessa suunnitelma on että autopotteihin ja altakasteluruukkuihin tuleva kookos(/perliitti/hydrosora-sekoitus) on turvotettu jollain EC 3-4 liuoksessa ennen taimien siirtoa. Muutoksena edellisille kausille olen Jeweltä kopioinut Nutriforten Starttilannoitteen käytön. Korkeampi fosforipitoisuus juurten muodostumisvaiheessa on avuksi, ja helposti ymmärrettävä asia, samalla kun N:K suhde pysyy kasvuvaiheelle sopivana. Sitä siis käytetään kastelussa ja resossa seuraava kuukausi.

Natikan laitoin päälle 400W asentoon eilen ja myös nuo muutamat bonchit alle.  Led Finlandin 120W valaisimella läheltäkään paahtamalla en saanut niitä podittamaan vaikka kukkia on vallan vimmatusti. Lannoitesuhteita olen vaihdellut ja kokeillut mutta 2 kuukauden aikana ei podin podia ole syntynyt varmaan 200 sadasta kukasta. Jos natikalla sivuvalolla jotain syntyy, niin vedän omat johtopäätökseni ledeistä. Jos ei, syy on jossain muussa, mitä en ole keksinyt.

Kaikki hankinnat helpottuivat kun Chilitarvike on Helsingissä. Vaimon työpaikka muuttaa 100 metrin päähän joten voin laittaa asianaisen matkalle aina kun jotain pientä puuttuu. Käyttäkää nyt hyvät pääkaupunkiseudun harrastajat sitä että Kärsän kannattaa pitää se auki. Ja kiitokset hyvästä palvelusta esim. kasvatuskanavan hankinnassa vaikka siitä ei taida katetta juuri jäädäkään.

Minbaari

Jopas jotain. Itselläni oman sadon FG Jigsawit itivät hyvällä prosentilla. Ja ylimääräiset taimetkin ovat jo lähteneet maailmalle.

Juso

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - helmikuu 22, 2014, 11:16:01 ap
Jopas jotain. Itselläni oman sadon FG Jigsawit itivät hyvällä prosentilla. Ja ylimääräiset taimetkin ovat jo lähteneet maailmalle.

On varmaan podikohtaista tai sitten kiinni mun kuivaamisesta.  Ja ehkä parempikin näin kun muistelen maistamiskokemusta  :o . Vieläkin pukkaa kylmän hien otsalle edes asian miettiminen.

SK

Joo, ei pepper kingin Tobago sweet itänyt blugg boxisissa, vaikka sain siinä idätettyä muutaman villichilinkin.
Ei itänyt samaisen pussin siemenet myöskään kivivillassa, mutta samalla laitoin myös kaksi mad dogilta saatua Tobago sweetin siementä (2010),
jotka molemmat itivät. Ja nyt odottavat siirtoa lopulliseen kasvatus paikaansa.
Sattumoisin kävin Kärsän putiikissa Helsingissä eilen ja mukaan tarttui toinenkin NFT systeemi, johon nuo kaksi ois tarkoitus istuttaa.

Mad dog omassa päivyrissään kertoi, että Tobago sweet on pysynyt hänellä vakaana, joten on mahdollista, että lähetin sinulle ja muille silloin
Tobago sweet x Pink habaneroa. Kun ne vierekkäin kasvoi. :(
Tällä kaudella täytyy ainakin tuon kohdalla ottaa PP.n esittelemä harsopussitus käyttöön, jotta saisin puhtaitaita siemeniä.
Pitkä on vielä aika sirkkalehdiltä maistiaisiin, mutta toivottavasti saan niitä myöhemmin tarjota.

Juso

helmikuu 23, 2014, 08:18:41 ap #10 Viimeisin muokkaus: helmikuu 23, 2014, 09:22:36 ap käyttäjältä Juso
Lainaus käyttäjältä: SK - helmikuu 23, 2014, 01:35:50 ap

Mad dog omassa päivyrissään kertoi, että Tobago sweet on pysynyt hänellä vakaana, joten on mahdollista, että lähetin sinulle ja muille silloin Tobago sweet x Pink habaneroa. Kun ne vierekkäin kasvoi. :(

Tähän en usko siitä syystä että saman podin siemenistä tuli kolmea eri fenotyyppiä podien suhteen : oranssi poltteinen, punainen poltteeton ja punainen poltteinen (alkuperäisen makuinen ja näköinen  siis). Jos se olisi sinulla risteytynyt niin F1:na kaikki olisivat olleet samanlaisia, ymmärtääkseni. Kyllä ne aiemmin ovat menneet sekaisin. Mielestäni Bluesmanilla oli myös alunperin noista samoista "Maddogin kasvatuksista lähteneitä" TS siemeniä (ei siis sinun antamiasi) ja muutaman polven päästä viime kesänä lähes poltteettomia.

Toivon mukaan tämä projektin tynkä, missä on nyt ainakin joku kuutisen harrastajaa kasvattamassa noista viimekesän aidon tuntuisesta kasvista otettuja siemiä, tuottaa jossain hyviä yksilöitä. Eiköhän se sitten lähde vakiintumaan. Täytyy laittaa varmaan ketju loppukesästä että mitä tuli, tai voi tännekin raportoida.

E: lukaisin Maddogin päiväkirjaa ja Bluesmanin vastausta, joten todennäköisesti lajike on epästabiili jo Pepper Kingiltä saakka. Hyvä silti jos jollain on pysynyt stabiilina useita polvia.

bluesman

Laitoin 2 TSweetiä NFT:hen ja 3 turpeeseen. Kaikki Juson antamista podeista kotoisin. Saatanpa kokeilla vielä alkuperäisiä Pepperkingin siemeniäkin josko itäisivät. Saisi ainakin verrokkeja.

cornell

Moi, tuohon F1 pohdintaan vielä sen verran, että klassinen F1 risteytysteoria toimii vain jos vanhemmat ovat stabiileja homotsygootteja. Jos vanhemmat ovat heterotsygootteja tai genomissa on epävakautta/erikoisjärjestelyitä, silloin kaavamainen F1 jalostus ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi podien mietous on ominaisuus jota ei noin vain risteytetä eteenpäin F1 strategialla.

Mulla on Bluesmanilta saatuja TS siiduja jotka ovat ilmeisesti sulta peräisin, kaksi siidua lähti. Saisinko vielä kysyä että miksi harsopussi kukkien eristämiseen kukan kiinni liimaamisen sijaan?

Kasvuja ; )
¨käynks mä usein täällä?¨

Juso

Ok, olisin kuvitellut että jos kaksi pääosin itsepölytyksellä lisääntynyttä (siis ymmärtääkseni lähellä homotsygoottia) toisilleen vierasta lajiketta risteytyy, F1 polven kasvit olisivat hyvin yhdenmukaisia. Mutta vähän näistä ymmärrän. Oman kurpitsalajikkeen olen risteytellyt, eikä ole kuin F2 menossa, mutta F1:t olivat kyllä kaikki saman tyyppisiä, aika "puolesta välistä" melko eri tyyppisiä hedelmiä. Tulos oli kyllä sitä mitä lähdin takaa ajamaan.

Harsopusseihin saa SK vastailla jos täällä käy lukemassa. Itse yritin niitä kesällä käyttää muutamille chileille epäonnistuen saamaan hedelmiä ko alueille lainkaan. Mites se liimaaminen tehdään ja missä vaiheessa?

jaolsten

Vastaan tähän, kun aikoinaan Herra47 mulle tuon metodin selitti. Eli kun nuppu on kunnolla turvonnut ja valmis aukeamaan, laitetaan liimatippa sinne keskelle aukeamiskohtaan. Nuppu ei koskaan aukea, mutta hyvällä prosentilla kuulemma itsepölyttyy ja tuottaa hedelmää.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

SK

Tuo nuppujen liimamis hommahan vaikkuttaisi helpolle ja idiootti varmalle tavalle estää vahinko risteytymistä.
Monesti kun olen tutkinut kukkia kuvaamista varten niin podin alku on jo pilkistänyt keskeltä, joten hyvissä oloissa kesällä pölyttyminen tapahtuu hyvinkin nopeasti.
Harsopussia olin ajatellut lähinnä estämään pölyttäjiä, kuten kukkakärpäsiä, joita on viime kesinä pörrännyt runsaasti.
Mitään kokemusta minulla ei näistä ole! Uskon vaan muita kasvattajia, jotka esittää asiansa järkeen käyvästi. ;)

Juso

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - helmikuu 23, 2014, 23:06:04 ip
Vastaan tähän, kun aikoinaan Herra47 mulle tuon metodin selitti. Eli kun nuppu on kunnolla turvonnut ja valmis aukeamaan, laitetaan liimatippa sinne keskelle aukeamiskohtaan. Nuppu ei koskaan aukea, mutta hyvällä prosentilla kuulemma itsepölyttyy ja tuottaa hedelmää.

Kiitoksia tästä Jaolsten, asia selvisi ja tällä menetelmällä meikäläinenkin saattaa onnistua. Varmaan ei tarvitse mitään epoksia pysyäkseen kiinni. Voi vaikka noilla podittamattomilla boncheilla treenata liimaustekniikkaa ja tarkkailla turvotusasteita ennen kesän tositoimia.

biblo

Hyvällä hengellä ja menolla mennään taas! Vieläkö on kontti kasassa pysynyt vaikka olikin vähän heikkokuntoinen alunalkaen..
"Grow food, not lawns"

Juso

Kontti oli ihan hyvässä kuosissa kun viimeksi tarkistin, maahan kaivettuna, venttiili auki ja pressu päällä. Pelasti täysin viime kesän. Täytynee hommata yksi tai pari lisää.

Mites teikäläisen kasvatukset, päiväkirjaa ei ainakaan vielä näytä löytyvän?

biblo

Nojoo..oma osite muuttui piskuiseen kaupunkikaksioon..niin se elämä heittelee. Toinen tuollainen metallikehikolla voisi olla jäljellä. Kysyn vielä jos on. Onnistunee ihan hakupalkalla taas jos vielä tallessa.
"Grow food, not lawns"