tammikuu 10, 2025, 20:15:08 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Pavlan kausi 2014

Aloittaja Pavla, huhtikuu 03, 2014, 11:42:37 ap

« edellinen - seuraava »

Pavla

huhtikuu 03, 2014, 11:42:37 ap Viimeisin muokkaus: heinäkuu 24, 2014, 10:30:52 ap käyttäjältä Pavla
Noniin...Jännittävää astua tarkastelun kohteeksi.  ;D

Aloitin viherpeukaloinnin tasan vuosi sitten, eli olen kaikin puolin aloittelija vielä. Taisin viime vuonna rakastaa chilini huonovointisiksi, mutta tänä vuonna idättely/kasvattelu on lähtenyt jo paljon paremmin käyntiin. Ikkunalla majailevat ylivuotiset chilit ovat luihumman näköisiä, mutta ehkä niihinkin vielä saadaan eloa, kun hoidetaan paremmin.

Kaksiossamme on itäikkuna, jolla ei hevin Chinensejä kasvatella, mutta esim. viimevuotinen Goat's Weed kasvaa ihan hyvin. Noin puolet kasveistani on kasvihuoneessa olohuoneen nurkassa. Eilen sain tietää, että kämppämme meni kaupaksi ja pääsemme muuttamaan tuplaneliöihin, jossa on kolme parveketta. :) Parvekkeet ovat tosin idän ja lännen puolella, mutta parempi sekin kuin pohjoispuoli tai pieni itäikkuna.

Idättelin tälle kaudelle seuraavia, joista jokaisesta on jäljellä lahjoittelujen jälkeen 1 taimi:

C. baccatum
Trepadeira Werner (kylvö 18.11.2013)

C. chinense
Fatalii (kylvö 18.11.2013)
Moruga Scorpion (kylvö 28.1.2014)
Petenero (kylvö 28.1.2014)
Rocato (kylvö 28.1.2014)

C. pubescens
Locato (kylvö 18.11.2013)

Lisäksi C. frutescens PI322717. Annoin toisen taimen pois ja oma ei koskaan lähtenyt kasvamaan paria lehteä isommaksi.  :(

Ylivuotiset:

C. annuum
Goat's Weed

C. baccatum
Aji Norteno
Pequante
...ja Hot Banana, joka ei ollutkaan Hot Banana vaan joku mysteeribacca

Lisäksi olen kasvattanut siemenestä:

avokaco (heitetty pois)
kahvi
key lime (meksikonlimetti)
mansikka 'White Soul'
tomaatti 'Long green sausage striped yellow'
rosmariini
talvikynteli, salvia, genovalainen basilika, thaibasilika, "röyhelöbasilika" tms, timjami, oregano, rakuuna, korianteri, tilli, persilja, rakuuna, korianteri, minttu

(Itämässä olleet tee ja laakeri lensi roskiin multaan ilmestyneiden vipeltäjien vuoksi.)

x46900

Tee on vähän itseäkin houkutellut, mutta ei taida olla mikään helpoin mahdollinen idätettävä. Eli toivottavasti tarinaa tulee chilien lisäksi myös teestä.

Chilivaari

Hyvän tuntuinen chililistakin sinulla, mutta nyt tartun sivuaiheeseen: rosmariini.
Oletko saanut sen ympärivuotiseksi? Minulla on juuri nyt kuolemassa viimekesäinen, pohjoisikkunalla keittiössä se kyllä joutui talvehtimaan. Sitä saisi aina olla tuoreena, on se niin erilaista kuivattuun verrattuna.

Pavla

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 03, 2014, 12:07:33 ip
Hyvän tuntuinen chililistakin sinulla, mutta nyt tartun sivuaiheeseen: rosmariini.
Oletko saanut sen ympärivuotiseksi? Minulla on juuri nyt kuolemassa viimekesäinen, pohjoisikkunalla keittiössä se kyllä joutui talvehtimaan. Sitä saisi aina olla tuoreena, on se niin erilaista kuivattuun verrattuna.

Nuo ovat vasta pikkuisia parin sentin kokoisia taimia, eikä minulla ole vielä kokemusta niiden talvettamisesta. Ensimmäisen idättämäni tapoin antamalla liian vähän vettä liikakastelun pelossa. Toivottavasti jäljelle jääneet 3 kasvavat terveinä. Itämisprosentti kylmäkäsittelyn ansiosta(?) oli huimat 20% (4/20)! Mahdottoman hidas kasvamaan.

Pavla

Lainaus käyttäjältä: x46900 - huhtikuu 03, 2014, 12:04:40 ip
Tee on vähän itseäkin houkutellut, mutta ei taida olla mikään helpoin mahdollinen idätettävä. Eli toivottavasti tarinaa tulee chilien lisäksi myös teestä.

Toivotaan, että itävät. Ovat muhineet jo 2 kuukautta.

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 03, 2014, 12:07:33 ip
Oletko saanut sen (rosmariini) ympärivuotiseksi? Minulla on juuri nyt kuolemassa viimekesäinen, pohjoisikkunalla keittiössä se kyllä joutui talvehtimaan.

Niinpä. Jos joku tosiaan onnistuu rosmariinin pitämään kevääseen saakka hengissä, niin vinkit kelpaisivat minullekin. Ihan tässä viime metreillä meidänkin viimekesäinen rosmariinimme heitti tuoksuvan lusikkansa nurkkaan.

Pavla

Tee-Se-Itse -kissakarkote

Meidän kissoja ei kiinnosta chilit syöntimielessä, mutta jotain ihmeellistä siellä mullassa tuntuu olevan. Viime vuonna sai herätä harvase yö lekasorapallojen kolinaan, kun kissat olivat kaivaneet niitä ruukuista. Kun poistin lekasorat mullan päältä, toivoin, että kiinnostus ruukkuja kohtaan hälvenee. Mitä vielä. Siitähän alkoi armoton mullan kaivaminen ja joskus tulin kotiin kaatuneiden ruukkujen ja ylös kiskottujen juurien sekamelskaan.

Päätin kokeilla epätoivoista kissakarkotetta, jonka askartelin hyttysverkosta ja rautalangasta. Olin skeptinen, sillä kyllähän kissa tuollasen lerpakkeen nappasee kynsillään ruukusta pois niin halutessaan.

Ihme ja kumma! Kiinnostus loppui kuin seinään ja ruukut multineen ovat säästyneet kissakaverusten armottomilta kynsiltä!  :D

Pavla

Tänään pääsi maistamaan eka kerran Trepadeira Werneriä (C. baccatum). Podit kypsyivät kauan verrattuna muihin kokemuksiini: 19.2. ilmestynyt raakile tulkittiin kypsäksi 6.4.

Eka TW:n sato 15 g

Mainion makuinen paksumaltoinen ja mehukas chili syötäväksi sellaisenaan. Kuumotusta löytyy melko maltillisesti. Kypsä podi pääsi maustamaan simppelin pasta-aterian. En tiedä johtuiko chilistä, mutta maistettuani sitä, sain alahuuleen sisälle rakon.  ;D

Poimin pari mustunutta Goat's Weediäkin ja saldo kaudelle on 60 g raakoja/13 g kypsiä. Määrissä on kompostiin heitettyjen mysteeri-Jalapenon ja -Habaneron sekä gourmet paprikan tuotokset.

Pavla

Sain vihdoin otettua kuvia tällä kaudella idätetyistä puskista. Nämä on laitettu itämään 28.1.

C. chinense: Rocato, Petenero ja Moruga Scorpion (ja C. cattimus Armi).  ;)

Lisäksi kasvelee vielä siis juuri satoakin tuottanut Trepadeira Werner (C. baccatum), Locato (C. Pubescens) ja Fatalii (C. chinense) sekä tietysti ylivuotiset. Mun Locatoa vaivaa joku, kun tiputtelee likaisen väriseksi menneitä lehtiä, vaikka tuottaa nuppuja kovaa tahtia... :-[ Jotenkin mä olen sitä rakastanut nyt väärin.

Pavla

Olen huolissani Locatostani. :(

Kun taimi oli pieni, sen lehdet kääntyilivät itsensä ympäri, eli tavallaan hieman korkkiruuvimaisesti. Ajattelin sen johtuvan ravinteiden määrästä ja taisin hieman pienentää annostelua. Olen edelleen antanut mielestäni maltillisesti lannoitetta. Rullailu kuitenkin loppui jonkin ajan päästä, kun kasvi kasvoi, mutta tilalle tulivat uudet oireet.

Kyseinen chili kasvaa 120 W ledin alla (n. 50 cm etäisyys) melko kompakteissa oltavissa.

Lehdet muuttuvat likaisen keltaisiksi ja osassa lehtiä on tummia epämääräisen muotoisia laikkuja. Lopulta lehdet varisevat pois, eikä uusi lehtiä näytä ilmestyvän tippuneiden tilalle ainakaan joka oksassa.

Juuret ovat mielestäni ok. Voisiko silti johtua liikakastelusta? Ruukun pohjalla ei ole jatkuvasti vettä.

Oksat alkavat kaljuuntumaan!  :'( Osa oksista on silmämääräisesti terveempiä kuin toiset. Ehkä juuristo on osittain vaurioitunut, eikä näy tuossa juurikuvassa? Eihän tuo ruukku kovin suuri ole, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että pitäisi kasvaa terveenä vähän pienemmässäkin ruukussa. Sato vaan jää silloin pieneksi.  ???

Locato tekee kaikesta huolimatta kovaa vauhtia nuppuja, jotka olen vielä nyppinyt pois:

Jozpe

M
Lainaus käyttäjältä: Pavla - huhtikuu 23, 2014, 13:44:10 ip

Lehdet muuttuvat likaisen keltaisiksi ja osassa lehtiä on tummia epämääräisen muotoisia laikkuja. Lopulta lehdet varisevat pois, eikä uusi lehtiä näytä ilmestyvän tippuneiden tilalle ainakaan joka oksassa.

Mitä lannoitetta annat chileillesi? Itselläni chilit oireilevat juuri noin, jos kasteluveden ph on liian korkea (optimi 6.0 - 6.5). Sopiva määrä lannoitetta laskee kraanaveden ph:n lähelle optimia.

Pavla

Lainaus käyttäjältä: Jozpe - huhtikuu 23, 2014, 14:15:04 ip
M

Mitä lannoitetta annat chileillesi? Itselläni chilit oireilevat juuri noin, jos kasteluveden ph on liian korkea (optimi 6.0 - 6.5). Sopiva määrä lannoitetta laskee kraanaveden ph:n lähelle optimia.

Olen antanut Puutarhan Kesää. PH on tollaisen pikamittarin mukaan hieman yli 7, mutta en tekisi siitä vielä mitään varmoja johtopääkösiä. Täytyisi varmaan hankkia parempi mittarin, niin tuonkin voisi tarkistaa.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Pavla - huhtikuu 23, 2014, 14:22:50 ip
Lainaus käyttäjältä: Jozpe - huhtikuu 23, 2014, 14:15:04 ip
M

Olen antanut Puutarhan Kesää. PH on tollaisen pikamittarin mukaan hieman yli 7, mutta en tekisi siitä vielä mitään varmoja johtopääkösiä. Täytyisi varmaan hankkia parempi mittarin, niin tuonkin voisi tarkistaa.

Millaisella annostuksella olet antanut puutarhan kesää? Juuristo näyttää kyllä ihan hyvinvoivalta.

Pavla

Lannoitetta laitan karkeasti 1 ml per litra, ehkä hiukan enemmän. Kerrallaan annan n. pari desiä vettä. Kastelen välillä myös pelkällä vedellä. Pitäiskö tuon vahvuista antaa pelkästään näin kesällä?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Pavla - huhtikuu 23, 2014, 22:51:50 ip
Lannoitetta laitan karkeasti 1 ml per litra, ehkä hiukan enemmän. Kerrallaan annan n. pari desiä vettä. Kastelen välillä myös pelkällä vedellä. Pitäiskö tuon vahvuista antaa pelkästään näin kesällä?

Hmm. Itse heitän tässä vaiheessa kautta, kun keinovalolla vielä kasvatellaan, noin teelusikallisen puutarhan kesää kahteen litraan vettä, eikä se vielä ainakaan liikaa ole. Ja lannoitan joka kastelukerralla.

Pavla

Ylivuotinen "Hot Banana" paljastui mysteeriChiliksi. Eikös tuo enemmän Baccan kukalta näytä? En ehtinyt saada viime kaudella kyseistä yksilöä kukkimaan, mistä syystä huomaan tämän vasta nyt.

Pahahan tuota on lähteä arvuuttelemaan vielä tässä vaiheessa. Siemenet on Fataliilta, joten ehkä siellä on käynyt pieni moka.  ::)

Pavla

Rocato (c. chinense) kasvaa mukavan kompaktisti. Ihmiset kommentoi usein "Tarkoitit varmaan Rocoto?".

Trepadeira Werneriä (c. baccatum) pääsinkin jo maistamaan. Kasvu hidastui paljon, kun annoin parin podin kasvaa. Nyt olen nyppinyt nuppuja pois. Ehkä ne voisi jo jättää kiinni.

Fatalii (c. chinense) kasvaa myös kompaktisti. Taidan tämänkin päästää jo kukkimaan. Vanhimmat isoimmat lehdet alkaa jo kellastumaan.

(Kuvat valitettavasti Instagram-laatua  ::))

Pavla

Mysteeribaccan(?) kukka ja podi. Kasvatin tämän siis Hot Bananana (C. annuum), mutta taitaa olla baccattumin kukka. Keskeltä baccatumimaisen keltavihreä.

Jani M

Baccatumin kukka. Baccatumeissa on tyypillisesti tuollaiset pilkulliset kukat.

Pavla

toukokuu 23, 2014, 10:24:19 ap #19 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 24, 2014, 10:40:31 ap käyttäjältä Pavla
Jani M: Samanlainen kukka ja olinkin melko varma, että on baccatum.

Tutkiskelin huvikseni mistäpäin maailmaa tämän vuoden chilit ovat kotoisin. Ei yhtään aasialaista esimerkiksi! Chilit oli sattumalta 90 %:sesti Väli- tai Etelä-Amerikasta. Tuon mysteeribaccan alkuperää en tiedä, enkä laittanut sitä karttaan, mutta sekin lienee Väli- tai Etelä-Amerikasta.