tammikuu 10, 2025, 22:06:25 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Uusi hemmo

Aloittaja rhubarburger, joulukuu 13, 2014, 17:08:49 ip

« edellinen - seuraava »

rhubarburger

Tervehdys,

Olen yli parikymmentä vuotta puutarhanhoitoa harrastanut, ja toistakymmentä vuotta sitten chileihin hurahtanut. Alkuun tietämättä lajeista mitään, ostelin vaan tavan kaupasta chilinsiemenet ja pukkasin multaan. Satoa tuli ja samalla kun ajoitukset ja lannoitukset menivät paremmin kohdalleen (muidenkin kuin chilien kohdalla) kiinnostus eikun syveni. Kohdallani homma ei vielä ole niin vakavaksi mennyt että talvisaikaan lamppujen valossa kasvattaisin, mutta lopputalvesta alkaa ikkunalaudat ja ikkunoiden lähipöydät olla taimia täynnä. Toivottavasti saan aikaan myös kontribuutiota, ettei pelkästään mene kokeneempien toimien vakoiluksi tämä palstalla roikkuminen.
Mukavaa joulunodotusta kaikille!
Minun haba ei kasva punttisalilla, se kasvaa puutarhassa.

Trioniska

Et kyllä ihan aloittelijalta noilla spekseillä ole  ::) mutta paras tapahan on tosiaan vakoilla, hyväksikäyttää ja julkaista oma modifikaationsa asiaan milloin muut voivat jatkokehittää ideaa eteenpäin...

Loppuviimein pääasia on että chilit voi hyvin ja kasvattajilla on podeja ja mieleisiään lajikkeita pöydän syrjällä riittämiin ;)

Kannattaa toki varoa kun pääset sisään lajikkeisiin ja muuhun niin homma tempoo aimoharppauksin chilien maailmaan... ellei tämä ole se esioire että olet mennyt jo menojasi eteenpäin ;D

Minulle kohtalokas loikkaus oli erehtyä lukemaan Fataliin http://fataliiseeds.net/all-seeds?sort=random lajikuvauksia. Siellä on parhaillaan menossa parhaimmat apajat kun suuri osa porukasta alkaa chinense sukuhaaraa laittamaan itämään ja villejä +pubeja katselemaan josko olisivat jo itäneet kasvuun. Toki kun oma viestimäärä kasvaa niin suosittelen SKK2=siemenketjukirje 2 niin siellä on jokaiselle hieman jotakin ja pääsee jakamaan hyvää kirjaimellisesti eteenpäin.

Niin ja valot ovat ihan oma maailmansa...

Ei sen pidempää kuin tervetuloa joukkoon sekalaiseen :)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

narttu

Tere tulemas seuroihin. :-*
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

NPhoBiaz

Tervetuloa, aina on mukava saada kelkkaan vähän kokeneempiakin kasvattajia. :)

0lli

If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

rhubarburger

Kiitän kauniista sanoista.

Trioniskalle heti kiitos tuosta linkistä. Hyvästi vaan yöunet taas  ;D

Sen verran olen seurannut että vakavammat harrastajat jo laittelee tässä sydäntalvella siemenet itämään ja ovat keväällä auringon herätessä valmiina. Ja saavat sitten satoakin vastaavasti. Tällä hetkellä joudun perheineni nauttimaan kompaktista kerrostaloasumisesta, tila on rajallinen. Myös ikkunat ovat kasvien kannalta huonosti suunnatut. Tätä asumismuotoa nautitaan vain välttämätön aika, aiemmin olen melkeistä koko ikäni ollut enemmänkin omakotiasukki. Ja siihen palataan kunhan vaan muuten hommat menee raiteilleen. Tarhurointia harrastin menneen kauden siirtolapuutarhahenkisesti isäukon tontilla, jossa on tilaa mutta puita pitää kaataa etelän puolelta seuraavaa kautta varten ja paljon.

Tähän aikaan istuttaminen vaatinee ehdottomasti valot ja vermeet, joten lykkään pari kuukautta. Kuluneena kesänä sain juuri sen verran kasvamaan kuin kulutus on ennen seuraavaa satoa, eli ei se nyt ihan reisille mennyt. Tyytyväinen kauteen ei voi olla. Chilit itse asiassa pärjäsivät hyvin, kurkut myös. Kaikki muu jäi hyvin vaatimattomaksi. Uutta putkeen vaan.

Hiukka sekavaa mutta sellaista tähän kellonaikaan tekstin kuuluukin olla.

Minun haba ei kasva punttisalilla, se kasvaa puutarhassa.

Toby

Siinä on kyllä nähty ja tehty monenlaista kasveihin liittyvää! Parikymmentä vuotta :o
Niin ja hienoa saada tänne lisää väkeä.
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.