tammikuu 10, 2025, 06:30:49 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tapen temput 2015.

Aloittaja Tape, joulukuu 17, 2014, 20:00:08 ip

« edellinen - seuraava »

Tape

Noniin, kausi 2015 polkaistiin tänään käyntiin!

Vanhoista kasveista jatkavat:

- C.Chinense, Yellow Bhut Jolokia, 3-kesäinen
- C.Chinense, Brown Large Habanero, 2-kesäinen
- C. Baccatumit, Lemon Drop, Inca Berry ja Aji Cristal, 2-kesäisiä
- C. Baccatum, Trepadeira Werner, 1-kesäinen

Kaks bonchiakin on:

- C. Chinense, Antillais Caribbean, 3-kesäinen kasvi mutta vasta syksyllä leikattu bonchiksi
- C. Baccatum, Omnicolor, 1-kesäinen kasvi ja kesän lopulla leikattu bonchiksi

Uusia lajikkeita:

- C. Chinense, Carolina Reaper
- C. Baccatum, Aji Fantasy
- C. Pubescens, Red Peruvian Rocoto
- C. Lanceolatum

Kahta viimeksimainittua laitoin kumpaakin 2 siementä itämään tänään. Siitä pientä todistusaineistoa:

Vielä kun tulee nettiostoksina kosteusmittari ja tuuletin ni alkaa hyllyprojekti olla valmis.  :) Aloin myös pitämään päiväkirjaa kasvatuksesta.

0lli

Mullakin lähti carolina reaper just kasvamaan, saas nähdä millaisia myrkkyjä saadaan niistä aikaan :D
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Tape

Enhän minä osannut tuota lämpöasiaa ajatella itämisen suhteen ollenkaan. Hommasin tuommoisen Nelsonin pienen maton, joka on just soppeli tuonne minikasvarin alle.

Olli, minkä aikaa Reaperit tarvii itämiseen?

0lli

Lainaus käyttäjältä: Tape - joulukuu 18, 2014, 19:12:43 ip

Ihan muutaman päivän vaan, itsellä iti kolmantena päivänä, yllättävän nopea itäjä. Myös Sihijuoma666 kehui olleen nopea :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Jame

Lainaus käyttäjältä: Tape - joulukuu 18, 2014, 19:12:43 ip

Vajaan viikon kesti minulla.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Tape

joulukuu 19, 2014, 19:34:58 ip #5 Viimeisin muokkaus: joulukuu 19, 2014, 19:37:37 ip käyttäjältä Tape
Föönikin saapui! Idätyshylly ois sit kosteusmittaria vaille valmis....

Jokohan minä laittaisin Reaperin ja Fantasynkin itämään? Tokko siitä mitään haittaakaan oo?

Tape

Laitoin kaks Rhomboideumin siementäkin "tulille", katotaan miten käy. Reaperin ja Fantasyn kanssa odottelen tammikuulle.

Tape

Maanantaina huomasin ekan Rocoton itäneen. 22. päivä, elikkä 5 päivää kesti. Seuraillaan...  :)

Tape

Kysymys.

Minkä kokoiseksi nuo taimet annetaan tuolla laatikossa kasvaa? Täytyy vähän miettiä, mihinkä nuo sitten tuolla hyllykössä laittaa, että saisi taimiosaston riittävän lähelle valoa.

x46900

Mihin olet ajatellut taimet seuraavaksi laittaa? Isompaa kivivillakuutioon, multaan - johonkin muuhun?

Hyvä aika siirtoon on sitten kun juuret alkaa selvästi vaatimaan lisää tilaa (useampi kärki ulkona kuutiosta) tai kasvi ei mahdu enää kasvamaan tuolla minikasvihuonessa (lehdet/latva alkaa osumaan kattoon/seiniin).

Tape

Kiitos neuvosta! Nuo kuutiot laitan multaan. Vesiviljelylaitteita minulla ei ole ja olen ihan tyytyväinen multahommiin.  :)

Antaapi olla tuolla vain. Mietin, että joko nuo "istutetaan", mutta ei siis vielä. Ainoana huolena on, että onko tuo mun valaisinjärjestely nyt hitusen etäällä noista taimista...  ::)

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Tape - joulukuu 29, 2014, 23:10:31 ip
Kiitos neuvosta! Nuo kuutiot laitan multaan. Vesiviljelylaitteita minulla ei ole ja olen ihan tyytyväinen multahommiin.  :)

Antaapi olla tuolla vain. Mietin, että joko nuo "istutetaan", mutta ei siis vielä. Ainoana huolena on, että onko tuo mun valaisinjärjestely nyt hitusen etäällä noista taimista...  ::)

Kokeile kookoskuitua? Se on vähän kompromissi mullan ja vesiviljelyn väliltä joten sopii monille paljon paremmin kuin vesiviljely.

Tape

tammikuu 08, 2015, 20:53:03 ip #12 Viimeisin muokkaus: syyskuu 17, 2015, 19:05:11 ip käyttäjältä Tape
Noniin.

Tällähetkellä itäneitä on 5. 2x Aji Fantasy, 2x Carolina Reaper ja 1x Rocoto. Toinenkin Rocoto iti, mutta siitä vain hävis sirkkalehdet johonkin. Poistin sen vahvuudesta. Itäneet tuohon päällimmäiseen boksiin, siemenet on kuutioissa tuolla alemmassa. Siellä on siis vielä 2x Lanceolatum, 2x Rhomboideum ja 2 uutta Rocotoa.

Omnicolor bonchi otti ja kuoli. :( Mikähän sille.. kasvoi hienosti ja monesta kohtaa, mut sit yhtäkkiä vain nuupahti. Liekö tuo astia liian pieni...  ::)

Antillais bonchi sensijaan voi ihan hienosti, mitä nyt kasvaa vähän toispuoleisesti.

Päiväkirjaakin näistä nykyisin pidän. Pystyy sitten paremmin muokkaamaan tekemisiään, ku näkee mitä on tehny ja että mikä vaikuttaa mihinkäkin.

Edit: Vaihdettu 2 kuvaa vähän järkevämmän kokoisiksi.

Tape

Noniin, vähän viimeaikaisia kuulumisia. Ei tänne ihmeitä, taimet kasvaa ja silleen.

Toisen Aji Fantasyn taimen siirsin isompaan ruukkuun. On tuo kasvatushylly parantanut taimien kasvua!

Ylivuotiset lekottelee auringossa.

Bonchi kasvaa ihan hyvin. Koskahan malttais karsia? ::)

Muut taimet kasvelee miten nyt kasvelee. Carolina Reaperit on hienon tasapainoisia ja tuo toinen Fantasy kans oikein hyvä. Kaks Rocotoa on jotenkin reppanoita, mutta ehkä nekin siitä?

Villit ei meinaa itää. Mulla oli siis kaks lancea ja kaks rhomboa, mutta nada. Pitää joku kausi keskittyä sit pelkkiin niihin.

Chilipeikko

Mites kaukana sulla valaisin on noista kasveista? Onko loisteputki vai mikä? Vähän meinaa pituutta kasvaa nuo taimet. Jos on loisteputki tai esli nii joku 10-20 etäisyys on ok. Tossa yhessä ikkunakuvassa noi eslit on aineki turhan kaukana kasveista.

Tape

Joo noi isojen kasvien lamput (Bilteman Eslit) on lähinnä talven ajaksi hengissäpitämiseen. Ehkä nuo hyllyjen valotkin (loisteputket) voisi olla inan lähempänä, mutta tuohon saa kyllä yhden välihyllynkin vielä rakennettua jos haluaa. Nyt ovat just tuon 10-20cm päässä. Mutta kiitos vinkistä! Tuo on seurannassa oleva asia, että mikä olisi hyvä hyllyväli tuohon idätyshyllykköön.  :)

Chilipeikko

Jos on muuten semmonen himmeä mattamainen suojakupu siinä loisteputkessa ni ota se pois se syö valotehoja.

Tape

Noniin, taas vähän tuoreimpia kuulumisia. Isojen kasvien valot on saanu pitää pois päältä ku aurinko paistelee jo kivasti.  8)

Ylivuotisiin vaihtelin multia ja pienemmissä ruukuissa talvehtineet siirtyi takas isompiin.

Tämänvuotisia taimia siirtelin kans isompiin ruukkuihin. Etualalla Trepadeira Werner, jonka ajattelin ensin laittaa pois, mut ihan loppuvaiheessa huomasin, että tuostahan vois tulla Bonchi. Kokeillaan...

Reaperit ja Rocoto.

Palkkapäivänä ajattelin tilata Biobizzin lannoitteet. Puutarhan Kesä & Jaakontaika - combolla menty tähän asti, mut koklataan Bizzejä ku niitä kovasti kehutaan.

bobster

Mä en näe mitään järkeä vaihtaa Puutarhan kesää BioBizzeihin. ::)
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Tape

Ai?  ???

Niitä vain kovin sanottiin paremmiksi kuin tuo nykyinen combo. Säästyispähän rahaa jos jatkais noilla.

Vanheneeko muuten lannoitteet? Mulla on tuo sama pieni purkki ollu mun harrastuksen alusta lähtien, eli ostettu 4 vuotta sitten.