maaliskuu 12, 2025, 18:22:30 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Projekti: Hainan Yellow Lantern

Aloittaja NPhoBiaz, joulukuu 27, 2014, 21:17:22 ip

« edellinen - seuraava »

Tössö-64

Peitattu punainen on itänyt 12.12.  eli 5 vuorokaudessa.  :)

Madde 1992

Onko se sulla kivivillassa ollu itämäss vai jossakin muussa? itsellä se on tuollaisessa turvesienessä minikasvihuoneessa mutta en malttanut sitä peitattua laittaa ajattelin sen säästää :)

sorrii

On ihan eri asia katsoa idätyslautalla siementä, jonka hännän näkee heti [joskus alle 24 tunnissa!] kuin kivivillaa tai jotain palleroa, josta elonmerkit näkyy vasta kun sirkkataimi alkaa nousta ... Itsellä on yläkomeron idätyslautalla itäneet chinenset hitamillaankin 4-5 päivässä. Sirkkalehdet aukeavatkin joskus vasta 10 päivässä ja myöhemmin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Tössö-64

Jep, SpeedGrow kivivillassa ovat pohjalämmöllä, kuten muutkin C.chinenset.

0lli

joulukuu 20, 2016, 13:09:05 ip #264 Viimeisin muokkaus: joulukuu 20, 2016, 19:24:30 ip käyttäjältä 0lli
Sunnuntaina oli 11. päivä siitä, kun laitoin itämään Hainanit, malttamattomuuttani leikkasin yhtä siementä kynsisaksilla ja tänään 13 päivää itämistä ja tilanne tämä:

:thumbup: :chili:
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

sorrii

Onpa kyllä hidas itämään! Itsellä iti halkaistuna jopa Lanceolatum alle viikossa ...

On hyvä kikka tuo jyvän rikkominen. Turvallisin tapa on varmaan viilata kynsiviilalla kulmasta. Mä kokeilin joskus niin, että halkaisin mattopuukolla [pieni katkoterä] kuorta sivua pitkin, niin ettei veitsi ihan mennyt siemenen sisään. ((Elisiis niin että jos olisin leikannut loppuun, olisi tullut kaksi litteää kuorenpuolikasta...))

Mielenkiintoinen projekti tämä. On hyvä etten lähtenyt vielä tähän hullutukseen: Mä en ole malttanut koskaan odottaa minkään itämistä viikkoa enempää. Eikä kyllä ole jäänyt itämättä kuin jotkut villit ja viime vuoden Cabai Burung Ungu, josta siis menivät kaikki siemenet hukkaan .... Idätän siis lautalla ~30 asteisessa yläkomerossa ja pidän jotain lamppua 12/12 - Viimeksi 13W IKEA Ledare led 5000K ... Tuo lamppu saa aikaan vähän vaihtelua yö-päivälämpöön ja hillitsee varmaan homeita ym.
Noissa oloissa kyllä suodatinpaperit ovat ruskeaa limaa viikon jälkeen ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ezmo

Sorrii on kyllä ihmeseppä, jos kaikki siemenet saa viikossa itämään. Tämän vuoden keskiarvo on jossakin 14 päivän huiteilla sirkkalehdille ja itävyys 50% luokkaa.

Hyl on kyllä suhteellisen hidas itämään. Mulla ei vielä oo tapahtunut mitään, mutta toiseen siemeen vois vähän kokeilla viilaa, jos ei ala mitään tapahtumaan. Onko vielä muilla kuin Tössöllä itänyt?

Madde 1992

Täälläkin vielä odotellaan HYL on ollut nyt 14pv itämässä eikä vielä mitään näy  :( :-\

sorrii

LainausSorrii on kyllä ihmeseppä, jos kaikki siemenet saa viikossa itämään...

Idätyslautalla katson itäneeksi kun alkaa näkyä häntä: Sehän ei tule muulla tavalla idättäessä näkyviin. Kestäähän sitten monta päivää että se itu nousee pystyyn ja sirkkalehdille. Kyllä mulla on keskimääräinen aika ~4-5 päivää siihen pieneen ituun. Nopeimmat annuumit ja jopa joku chinense on työntänyt sen hännän alle 24h...
Ja kuten kerroin, noin lämpimässä paikassa alkaa jo paperit mätänemään viikossa. Joskus oon hitaimpia idättänyt vielä sen viikon jälkeen ja vaihtanut paperit sekä huuhtonut peroksidilitkullakin. Onhan sitten joku mattimyöhänen itänyt jopa sellaisena tummuneena. Yleensä kuitenkin laitan siemeniä ~10kpl ja uusistakin yleensä kaikki 5-6kpl. Jos sitten viikossa on itänyt tarvittavat vaikkapa 2kpl taimia, niin oon vaan heittänyt loput pois ... Toki viime vuoden itämisprosentti oli 90% luokkaa ja taimia tuli 4-5-kertainen määrä mitä tarvitsin  ??? ??? ??? ...

0lli

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 20, 2016, 13:24:05 ip
Mä en ole malttanut koskaan odottaa minkään itämistä viikkoa enempää.

Kieltämättä itsekin ollut kovin kärsimätön näissä asioissa. Siksi 11. itämispäivän kohdalla aloin jo turhautumaan ja rupesin tositoimiin :D Ja juu itsekin puhun itämisestä, kun alkaa juuri työntymään esiin siemenestä.

Mutta pääasia että nyt ainakin vaikuttaisi hyl itävän ja pääsen vihdoin kasvattamaan tätä lajiketta! :)

Ezmo

Minä en kauheasti oo hermoillu nuitten kanssa, vaikka pari kertaa on käyny mielessä, itääkö nuo ollenkaan. Vähän toisen siemenen laitaa hiomapaperilla rapsuttelin, jos se vähän nopeutta. Kauhea kiire nuilla ei vielä oo, kun ei vielä näy mitään ei toivottua kasvustoakaan lautalla. Jos ei ala mitään näkymään, taidan nostaa vähän lämpötilaa.

NPhoBiaz

Tosiaan, minulla itivät viikossa ensimmäiset HYLini. Eivät ne ihan nopeimmasta päästä kieltämättä ole.

Koeidätystä ei aikataulun puutteessa ehditty tekemään, jotta tilaajat saisivat itämään siemenensä mahdollisimman nopeasti. Mikäli siemenien itävyydessä ilmenee ongelmia, täytyy asia tutkia ja tietysti hyvitän menetykset. Tavoite on, että jokaisella itäisi edes yksi siemen, jotta kaikki saavat tätä ensi vuonna kasvatukseen.

Madde 1992

Whili

Joitakin chinencejä on joutunut idättelemään neljäkin viikkoa.  Jotenka malttia peliin  :D

Hubert

Ja enemmän kuin yksi siemen idätykseen...

Sellainen huomio myös, jos ketjua lueskelee joku tuore foorumilainen, jolle asia ei vielä ole selvinnyt, niin sorriin neuvot kannattaa ottaa yhtä tosissaan kuin Mustanmäen torilla kaupattavan rolexin aitoustodistus...

sorrii

joulukuu 21, 2016, 13:00:11 ip #275 Viimeisin muokkaus: joulukuu 21, 2016, 18:42:08 ip käyttäjältä sorrii
Hyvin on Sorrii onnistunut näillä omilla ohjeilla! Kateelliset joskus vähättelöö ...

Chilivaarin (alunperin) ohjeita luulen itse noudattavani. Peroksidin käytön ohjeet taisi löytyä Hubertin (tarvikekauppa) nettisivulta: Liquid Oxygenin suomennetuista ohjeista.

Lämpöjä ja lampun käyttöä oon kokeillut 7 vuoden aikana vähän vaihdellen. 1-kaudella idättelin mullassa, munakennoissa(!?!) ja huoneenlämmössä. Silloin iti ~50% ja kesti 2-4 viikkoa. Kennot homeen peitossa ... jne. Sitten luin "Vaarin idätyslautasta" ... enkä  enää vaihda ... 8-)

Edit: Ei ollut Hubert, eikä edes Herbert, vaan Puutarhurin Verstas joka julkaisi ne LO'n ohjeet ... Löytyy talletettuna  ;)

Huru-ukko

Höhöhö................ Kuka Sorrii ? ;).

KP78

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 21, 2016, 13:00:11 ip1-kaudella idättelin mullassa, munakennoissa(!?!) ja huoneenlämmössä.

Ite kokeilin kans munakennossa idätystä. Multa kuivahti 6 tunnissa. Aavikolla mikään idä ilman vettä...
Tähän väliin totean etten edes muista katselleeni oliko yksi pari päivää sitten itäneistä taimista HYL. Ne itää mitkä itää, oli sitte vaikka kookosbriketissä.

0lli

Tasan kolme viikkoa ja siemeniä varovasti kynsisaksilla leikkaamalla nyt ollaan tässä. Tuo edellinen mistä kuvaa laitoin, tukehtui kypäräänsä, numero kakkosella parempi tuuri. Ensimmäinen HYL köllöttelee kivivillassa ledin alla  :thumbup: :)

Ezmo

21. päivä alkaa näkymään häntää ensimmäisestä hiotusta siemenestä. Saa nähdä milloin tuo hiomaton tai tuo myöhemmin itämään laitettu alkaa näyttämään elonmerkkejä.