tammikuu 08, 2025, 22:10:17 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kissahullun chilimania 2015

Aloittaja Monsesteri, helmikuu 26, 2015, 19:33:20 ip

« edellinen - seuraava »

Monsesteri

helmikuu 26, 2015, 19:33:20 ip Viimeisin muokkaus: helmikuu 26, 2015, 19:49:55 ip käyttäjältä Monsesteri
Viime kesän muistio

Mun chiliharrastus alkoi viime keväänä, kun oivalsin, että joku kasvi itse asiassa ei kuolekaan (!) mun käsissä. Ekat siemenet (Jalastar, Cayennette ja Lemon Drop) ostin Chilitarvikkeesta Tampereelta, josta sain hyviä vinkkejä ekaan chilikesään. Muutamalta käyttäjältä sain vielä taimia (kiitos joseplluissans ja NPhoBiaz!). Ekana kesänä sato olikin varsin tuottoisa. Kasvamassa oli Jalastar, Bird's Eye Baby, Aji Gusanito, Piri Piri, Pimenta Nora, Cayennette, Lemon Drop, Naga Morich ja Trepadeira do Werner.

Viime kesän satohan olikin sitten valtava. Tuli chilikastikkeita ja jauhoja ja pakasteita jne. enemmän, kuin tarvetta oli. Kirvojakin tuli; enemmän, kuin tarvetta oli. Talvella kotiin tuli synttärilahjaksi tällainen kaveri:

Talvesta ja kirvoista selvisivät neljä kovinta: Lemon Drop, Aji Gusanito, Naga Morich ja Trepadeira do Werner. Lamppua ei ole tullut pidettyä päällä kuin silloin tällöin 4 tuntia, koska olen pihi ja sähkölasku hirvittää :o).

Talven jäljiltä on puskat nyt perattu podeista, podit siemennetty ja oksia leikelty. Ihan tyngäksi meni Lemon Drop, Naga sen sijaan oli ihan hyvissä voimissa ja säästyi pahimmalta leikkelyltä. Leikkelyn jälkeen olen aloittanut taas Puutarhan Kesän antamisen ja ekstravalohoitoa. Tarkoitus on pitää nuo hengissä ainakin siihen saakka, että uudet taimet kasvavat ja alkavat tuottaa satoa. Mutta Aji Gusanito kyllä on menossa roskiin, se on ollut kasvatettavana helvetillinen. Jopa helvetillisempi kuin Lemon Drop! Kasvaa joka suuntaan tosi leveästi, vähän (muutamia) podeja, vaatii hirmuisesti tukemista, podit hirmu tulisia ja pahoja. Ei mene jatkoon enää tänä kesänä. 

Monsesteri

Viime viikolla palauduttiin pitkältä ulkomaan reissulta ja heti meni viime kesän sadosta siemenet itämään turvenappeihin vai mitä nuo nyt on. Keittiön pöytää kivasti siinä ovat koristamassa.

Taroituksena on vähän yrittää niitä kaupitellakin. Aion nyt tehdä kaikkeni ennaltaehkäistäkseni ötökkäsodat ja ostoslistalla on mm. niitä torjuntatikkuja ja Spruzitia. Lisäksi aion jättää ison osan annuumeista pois ja keskittyä muihin. Nyt viime kesästä ajattelin pitää:

Bird's Eye Baby (c. annuum)
Cayennette (c. annuum)
Piri Piri (c. frutescens)
Naga Morich (c. chinese)
Lemon Drop (c. baccatum)
Trepadeira do Werner (c. baccatum)

Ja uutena laitoin itämään (kiitos Majavaraanin, chilifellow:n ja ottulon):
Aji Fantasy (c. baccatum)
Starfish (c. baccatum)
Cheiro Roxa (c. chinese)
Pink Habanero (c. chinese)
Pimenta da Neyde (c.chinese)

Varsinkin tämä ensimmäinen itävä taimivauva oli erittäin tervetullut postiluukusta :)

Keväällä joudun varmaankin kauhukseni suorittamaan karsintaa tilan ja ruukkujen määrän vuoksi. Pitää myös valita, mitkä pääsevät isoihin ja mitkä pieniin ruukkuihin. Lasitetulla parvekkeella kun miehen mukaan pitäs mahtua olemaankin? Joka tapauksessa, jos jostakin karsintaan niin se on Lemon Drop, mikä lähtee ensimmäisenä. Innolla odotan näitä uusia lajikkeita ja niistä en kyllä karsi pois sitten millään.

chilifellow

Kiva päiväkirja. Ite oon niin laiska päivittämään, etten ole pitäny kirjaa enään pitkään aikaan.
Siellähän se pikkuinen Cheiro roxakin on. 😁
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

San-M

Kissahullu/chilipää-sielunveli toivottelee satorikasta kautta!
Antaako kissa(t?) kasvien olla rauhassa?

Monsesteri

Lainaus käyttäjältä: San-M - helmikuu 26, 2015, 20:32:50 ip
Kissahullu/chilipää-sielunveli toivottelee satorikasta kautta!
Antaako kissa(t?) kasvien olla rauhassa?

Kyllä yllättävän hyvin. Kasvit jättävät rauhaan mutta pudonneille podeille antavat kyytiä. Eivät ole tainneet vielä puraista kunnolla..  ???

Joskus oli pentuja noilla kun kasvtin Norjalaisia metsäkissoja vielä sillon. Oli ihan mahotonta niiden kanssa. Levittivät mullat pitkin parketteja. Onneksi noi vanhemmat kissat eivät jaksa innostua :)

ottulo

Tuttua täälläkin podien kanssa leikkiminen ja turpeen roiskinta pitkin pöytiä ja lattioita. Naga tosin joutui luovuttamaan pari-kolme podia suoraan puskasta, ja kyllä niissä hampaanreikiä oli. Nyt mulla on jokunen Lemon Drop itämässä erillisessä purkissa ihan kokeilun vuoksi, jospa noilla ei enää olis intoa kaiveluun, kun saavat juosta ulkona minkä ehtivät.

Norjalainen metsäkissa on yksi harvoista roduista, jotka kiinnostavat. Sattumalta saatiin vanhemmille hommattua pentu, jonka pitäis olla maatiaiskissa, mut ihan norjalaiselta näyttää... ;D

Toivotanpa onnea kasvatuksiin!

Monsesteri

Lainaus käyttäjältä: ottulo - helmikuu 26, 2015, 23:14:04 ip
Tuttua täälläkin podien kanssa leikkiminen ja turpeen roiskinta pitkin pöytiä ja lattioita. Naga tosin joutui luovuttamaan pari-kolme podia suoraan puskasta, ja kyllä niissä hampaanreikiä oli. Nyt mulla on jokunen Lemon Drop itämässä erillisessä purkissa ihan kokeilun vuoksi, jospa noilla ei enää olis intoa kaiveluun, kun saavat juosta ulkona minkä ehtivät.

Norjalainen metsäkissa on yksi harvoista roduista, jotka kiinnostavat. Sattumalta saatiin vanhemmille hommattua pentu, jonka pitäis olla maatiaiskissa, mut ihan norjalaiselta näyttää... ;D

Musta tuntuu. että tuo multien kaivelu on  vähän sellasta mielenosoitusta. Kissat kyllä tietävät, ettei saa, mutta ovat tylsistyneitä/ruoka on ollut vääränlaista tai väärän väristä tai sitä on ollut liian vähän/hiekkalaatikkossa on ollut kakkaa/ulkona on liian märkä keli/whatever. Meillä kissan paras stressilelu on sanomalehden repiminen ja jos alkaisivat rehuja yllättäen tuhota, niin jotenkin virikkeiden kautta siihen joo yrittäisin puuttua. Niistä kissankarkotinsprayistä ei ole kyllä mihinkään.

Vanhana kasvattajana pakko todeta, että pitkäkarvainen maatiaiskissa on lähes aina vain pitkäkarvainen maatiaiskissa. Mettikset on kyllä upea, suhteellisen terve, leikkisä ja itsekseenkin pärjäävä rotu, jonka kanssa on helppo reissata ja ne ovat usein lasten ja koirienkin yms. kavereita. Suosittelen kyllä ehdottomasti! :)

Chiliasiaa: Nyt ovat siemenet olleet turvenapeissa 1,5 viikkoa. Vielä ei näy vihreää, mutta häntiä näkyy; nimittäin vaikka olen yrittänyt kevyesti peittää siemenet, niin kastellessa helpsoti tulevat turvenapin pintaan tai jopa "uivat pois napilta". Ensi keväänä kokeilen varmaan turvenappien sijaan jotain muuta, ehkä kivivillaa? Note to self: Stockmannilla turvenapit ovat kaksi kertaa kalliimpia, kuin Chilitarvikkeesta!

chilifellow

Ja se palvelun taso. Kyllä, kannattaa ehdottomasti käydä Chilitarvikkeessa. Sieltä saa käytännön vinkkejä tuotteiden lisänä. Edullista ja käytännöllistä. Kaikki samasta kaupasta. 😁

# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Monsesteri - helmikuu 28, 2015, 09:27:59 ap
Chiliasiaa: Nyt ovat siemenet olleet turvenapeissa 1,5 viikkoa. Vielä ei näy vihreää, mutta häntiä näkyy; nimittäin vaikka olen yrittänyt kevyesti peittää siemenet, niin kastellessa helpsoti tulevat turvenapin pintaan tai jopa "uivat pois napilta".

Kastelet ilmeisesti yläkautta? Kannattaa kaataa vesi alusastiaan, ei nappien päälle. Jos turpeen pinta tuntuu kuivuvan liikaa, pidä niiden päällä kevyesti esim. muovikelmua, jota voi nostella pois sitä mukaa kun siemenet itävät, ja ennen itämistä tuuletella vaikka kerran-pari päivässä. (Tuuletus hoituu samalla, kun käy tutkimassa onko uusia itäneitä.  ;D) Kuvien perusteella sulla ei näytä ainakaan minikasvaria olevan, niissä tuo peittäminen on hoidettu kirkkaalla muovikannella. Suosittelen kokeilemaan, niitä saa varsinkin syksymmällä aika edullisesti, eikä ne kalliita muutenkaan ole.

Monsesteri

maaliskuu 04, 2015, 10:31:43 ap #9 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 04, 2015, 11:05:04 ap käyttäjältä Monsesteri
Nyt on ryppyjä rakkaudessa.
Ensinnäkin, olen etsinyt Helsingissä turvemultaa Citymarketistä, Prismasta, Kodin ykkösestä, Chilitarvikkeesta ja Plantagenillakaan ei ainakaan sivujen mukaan sitä ole. MISTÄ IHMEESTÄ SAAN TURVETTA? Alkaa usko loppua.

Toisekseen, ovat ekat siemenet olleet jo yli kaksi viikkoa itämässä ja ei mitään näy. Yksi basilika nostaa vain päätään. Ovat olleet suht pimeässä ja suojaisassa paikassa keittiössä, koska olen ollut ymmärryksessä, että ne pitää idättää pimeässä. Nyt lueskelin foorumia ja siltä pohjalta laitoin ne ikkunalle muiden chilien joukkoon. Yritin ekaa kertaan laittaa meidän uuden asunnon patteria päälle sillä ikkunalla, vaan eihän se tietenkään sitten lämpene. Ei muuta ku vikailmoitusta menmään..

PERHANA. Pahasti ovat myöhässä taimet. En enää ikinä lähe ulkomaille tammi-helmikuuksi (no joo..) :D Tämän takia mä lueskelin vielä lisää ja tein ekaa kertaa eilen kelluvan lautan. Jopa keitin vedet siihen. Käytin sellasta pesusienen kaltaista asiaa, jonka päälle laitoin wc-paperia. Styroksia eikä talouspaperia ollut. Nyt sormet ja varpaat pystyyn.. Ovat ainakin vielä pysynyneet kosteana mut en tiedä pitäskö siementen olla kauttaaltaan märikä?

Sentään jotain hyvääkin: Pääsin vanhasta Aji Gusanitosta eroon ja tilalle tuli Rocoton taimi. JES.

Huru-ukko

Tuosta pesusienen kaltaisesta materiaalista; omakohtainen kokemus kun annoin juurien muodostua ja taimet oli sirkkalehtiasteelle, niin se puhuksen juuri oli painunut sinne (itsellä oli solumuovia) sisälle ja osa juurista katkesi. Onneksi oli tarpeeksi siemeniä kaikista, joten silloin ei vahinkoa tullut.
Joku muovi tuohon sienen päälle estää sen tapahtumisen. Tai käytä kahvinsuodatinta wc-paperin asemasta vaihtoehtoisesti, sinne ei juuret kovin herkästi uppoa.
Muuten wc-paperi käy hyvin.

Itse olen idättänyt 3 vuoden ajan avoimilla lautoilla, muovipäällisellä tai kannella varustetussa on suurempi kosteusprosentti. Kuten tuossa sinun "paketissa", kyllä ne siellä itää hyvin.

Helsingin turvetilanteesta tiedä, mutta uskoisin että henkilökohtainen käynti paikanpäällä muuttaa tilanteen.
Hong-Kong myy Belinda merkkistä turvetta, siinä oli omat turvekasvatukset viime vuonna, kyllä sekin kasvualustasta kävi hyvin. En hifistele niiden kanssa.  Kunhan ei ole luonnonturvetta, väärä ph-arvo.

San-M

Mun ymmärtääkseni itämisen onnistumisessa on tärkeämpää lämpö kuin valo. Eli valitse mielummin lämmin pimeä paikka kun valoisa (ja mahdollisesti vetoisa) ikkunan edusta.
Omat siemenet olen idättänyt mikron päällä keittiön loistarin alla. Loistari lämmittää paikan tehokkaasti, ja sen kun laittaa yöksi kiinni niin saa lämpövaihteluakin (joidenkin mielestä lämmönvaihtelulla on väliä, itse en niin tiedä..)

Monsesteri

maaliskuu 04, 2015, 11:04:06 ap #12 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 04, 2015, 11:13:39 ap käyttäjältä Monsesteri
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 04, 2015, 10:46:55 ap
Tuosta pesusienen kaltaisesta materiaalista; omakohtainen kokemus kun annoin juurien muodostua ja taimet oli sirkkalehtiasteelle, niin se puhuksen juuri oli painunut sinne (itsellä oli solumuovia) sisälle ja osa juurista katkesi. Onneksi oli tarpeeksi siemeniä kaikista, joten silloin ei vahinkoa tullut.
Joku muovi tuohon sienen päälle estää sen tapahtumisen. Tai käytä kahvinsuodatinta wc-paperin asemasta vaihtoehtoisesti, sinne ei juuret kovin herkästi uppoa.

Oijoi, kiitos vinkistä, nyt tuo on jo niin siististi aseteltu että en saa sitä ikinä irti ilman, että siemenet tippuu ja sekoittuu. Luin siitä samasta blogista että siemenet siirretään multaan jo kun häntä näkyy? Onko siinä sitten riski että se kuoleekin? Missä vaiheessa ne siis kannattaa siirtää multaan (turpeeseen)? T: eka kerta idätyslautalla.

Edit: Jee. Siirsin välittömästi omani kans loistarin alle keittiöön. En vaan jotenkin oo ajatellut että siitä tulis riittävästi lämpöä.

Huru-ukko

Minun tapani on siirtää nykyään sen ensimmäisen vuoden jälkeen heti multaan/turpeeseen/kivivillaan kun itu/häntä siemenestä näkyy. Ei se minun kokemuksen mukaan siihen kuole. Siitä sitten kestää pari kolme päivää keskivertona kun sirkat nousee.

Omani olen kylvänyt noin puolen sentin syvyyteen, kypärä jää yleensä sinne turpeeseen.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Monsesteri - maaliskuu 04, 2015, 11:04:06 ap
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 04, 2015, 10:46:55 ap

Oijoi, kiitos vinkistä, nyt tuo on jo niin siististi aseteltu että en saa sitä ikinä irti ilman, että siemenet tippuu ja sekoittuu. Luin siitä samasta blogista että siemenet siirretään multaan jo kun häntä näkyy? Onko siinä sitten riski että se kuoleekin? Missä vaiheessa ne siis kannattaa siirtää multaan (turpeeseen)? T: eka kerta idätyslautalla.

Edit: Jee. Siirsin välittömästi omani kans loistarin alle keittiöön. En vaan jotenkin oo ajatellut että siitä tulis riittävästi lämpöä.

Olen käyttänyt molempia tapoja vähän ristiin, jotkut jo hännällä turpeeseen ja toiset on ehtineet sirkoille jo ennen kuin olen kerennyt laittamaan niitä omiin purkkeihinsa. En ole suurempia eroja huomannut kummankaan metodin välillä :)
Kullakin oma tapansa  ;)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

ottulo

Kunhan hännällistä turpeeseen siirtäessä varmistaa, että turve on siitä pinnastakin kosteaa (ei märkää). Kannattaa ehkä siinäkin pitää alkuun kelmua kevyesti päällä siirron jälkeen, niin ei pääse itu kuivumaan ennen juurten tarttumista syvemmälle alustaan. Riippuu toki paikasta muutenkin turpeen kuivumisherkkyys.

San-M

Sisällä 21,6 astetta, loistarin alla mukava 27,2
Itselläni ainakin toiminut hyvin :) Ja on helppo kytätä päivittäin miten siemenet voi  ;)

Monsesteri

Jipii jipii.

Lautta ja loisteputki keittiössä toimii! Osa turpeeseen laitetuista siemenistä alkoi itämään ihan itsekseen tosi nopeasti. Nyt olen saanut siirtää maitorahkapurkkeihin jo Lemon Droppia, Jalastaria ja Bird's Eye Babyä. Aion pitää max. yhdet jokaista näitä, koska samoja oli jo viime kesänä. Eli myyntiin tai vaihtoon loput.

Osaa (niitä jotka ovat olleet kuolleen näköisiä kuukauden päivät) tökin vähän ja kaivelin siemeniä esiin. Kahdesta en löytänyt siementä enää ollenkaan (!) ;D, liekö uponnut niin syvälle, ja ehkä 3 itämätöntä heitin roskiin ja laitoin lautalta hännälliset uudet siemenet vanhaan nappiin.
Itseasiassa jouduin jopa vähän puolittamaan niitä vanhoja turvenappeja, hännällisiä oli niin paljon eikä ollut muuta, mihin laittaa. Komeasti on saanut irroitella niitä vessapaperista, vaikkeivät kaikki vielä olekaan itäneet niin tämä on jo voitto huonosti alkaneella tiellä!

[

Tänään juoksin vielä ostamassa Chilitarvikkeelta sitä Perliittiä. Ja turvenappeja. Ja kokeiluun vähän kivivillaakin. Jos ihan rehellisiä ollaan niin en oikeastaan edes tiedä mitä sille Perliitille pitäis tehdä. Luin jostain että se voi auttaa ötököiden ennalta-ehkäisyssä ja että se ajaa asiaa myös koristeena. Eka kaadoin sitä vaan turpeen päälle puolen sentin kerroksen :D, ja totesin että okei ehkä ei näin, ja sekottelin sitä vähän siihen pintaturpeeseen sitten.

Ei riitä into niin paljoo että jaksais alkaa siihen koko ruukun turpeeseen sitä sekottaan, niinkö sitä kuuluis käyttää? No tulipa kuitenki ostettua.
Samalla tänään vielä suihkuttelin ekaa kertaa Spruzitilla vanhat kasvit.  Tiedän ettei pitäis mutta nyt niissä ei ole podeja kun leikkasin ne, ja en haluais että viime kesän kirvat jotenkin tarttuu näihin uusiin pienokaisiin. Niin että tehdään nyt kaikki ettei tulisi ötököitä. Neem ölyjä odotellessa.

Chilipeikko

Laita ensikerralla kahvinsuodatin siihen talouspaperin päälle niin irtoaa helpommin. Pelkkä suodatinkin riittää.

Monsesteri

Jee jee! Pink Habanero on ainoa, joka ei osoita mitään itämaisen merkkejä. Muista lajeista taidan saada mitä halusinkin.

Voikohan jo noille pikkusille sentin korkuisille antaa puutarhan kesää? Siirsin ne jo turpeeseen maitorahkapurkkeihin.