tammikuu 09, 2025, 21:42:03 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

MikkoKo

Todella tyytyväinen tuohon bubbleriin. Yksinkertainen, helppo ja tehokas. Seuraavassa photoa...

Tilanne 7.12.

Tilanne 6 päivää myöhemmin 13.12.

Ravinteina GH:n Grow ja Bloom. Valona 125W 6400 ESL heijastimella.

PP

Lainaus käyttäjältä: MikkoKo - joulukuu 13, 2012, 21:55:29 ip
Todella tyytyväinen tuohon bubbleriin. Yksinkertainen, helppo ja tehokas. Seuraavassa photoa...

Tilanne 7.12.

Tilanne 6 päivää myöhemmin 13.12.

Ravinteina GH:n Grow ja Bloom. Valona 125W 6400 ESL heijastimella.

Huhhuh, mikä kasvuräjähdys. Ajattelitko pitää nuo tuossa talven ajan? Taitaa tulla positiivinen kasvuongelma jo kuukauden kuluttua. :)

MikkoKo

Tarkoitus olis siirtyä mullasta täysin vesiviljelyyn. Pidetään kurissa lavomalla ja aina saa rakennettua isompaa astiaa, jos tila käy ahtaaksi. Siirto on helppoa kun vaan nostaa kasvin ruukkuineen ja laskee alas uuteen "kotiin". Tosin pitää varmaan vähän vähentää tota ravinteiden annostusta ;) Vilkaisin juuria ja on jo aika mukavan näköiset :D

Toinen samanlainen bubbleri tulee vierelle huomenna. Kun noita vesipumppujakin on nurkissa, rakentelin tänään 5 litran ämpäri "ZenGrown:n" yhdellä 8 sentin verkkoruukulla. Menee mukavasti hieman muokkaamalla iso kivivillakuutio ruukkuun ja sen sisään sitten istuttaa pienemmässä kivivillassa idätetyn taimen. Täysin hiljainen ja huoleton peli. Parin viikon päästä vaihtaa uudet litkut ja se on siinä...

Jani M

Mullon tommosia vastaavia taimibubblereita 3kpl, niissä on 12 paikkaa taimille. Oon nyt jo vähän lirissä, kun kasvavat kaikki niin nopeasti ja kesään on vielä aikaa. Onneksi niitä voi nyt huoletta leikkoa, kun ei oo mitään kiirettä kasvatella. Tulee kuitenkin pian ajankohtaiseksi alkaa suunnitella ebbisysteemejä ens kesälle, jokaiselle taimelle kun ei voi omaa bubbleriakaan alkaa askarrella. Tai voi, mutta ei välttämättä ole se helpoin ratkaisu. Multakasvit näyttäisi jäävän vähemmistöön minullakin tälle kaudelle. Muutama ylivuotinen sekä joitakin chinensejä ja pari annuumia on mullassa. Ja villit tietysti.

DoZe

Saapa nähdä ehtiikö tuosta Brazilian pumpkinista saada jotain satoa ennen kuin se pitää leikata uuden kasvin tieltä pois. Kyseessä siis ensimmäinen NFT-kokeiluni. Kasvi pääsi NFT:hen (GT205) 8.10.2012 suht pienikokoisena taimena (10-15cm). Nyt mittaa on noin 95cm pystysuunnassa. Tuuheuttakin tullut ihan kivasti kun on melkein jokaisesta lehtihangasta kasvatellut uutta oksaa. Nuppujakin on jo alkanut tulemaan sen verran että pitänee odotella hetki josko tuosta vähän maistiaisia saisi ennen kuin joutuu uuden kasvin tieltä tuon katkomaan.

Valoina on toiminut 90w ja 120w LED-lamput. Ensin 90w ja kasvin kasvaessa vaihdoin 120 wattiseen. Lannotteina Yaran Hydro + Calcinit. Lämpöä olisi varmaan saanut olla enemmän tuolle, varastossa kun lämmöt heittelevät 18-20 asteen tienoilla.

-V-

joulukuu 20, 2012, 19:10:10 ip #1505 Viimeisin muokkaus: joulukuu 20, 2012, 19:27:48 ip käyttäjältä -V-
Lainaus käyttäjältä: -V- - joulukuu 08, 2012, 15:51:38 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 08, 2012, 15:18:46 ip
Muoks: Idätyksessäkin voi varmistaa ettei bakteerit tai sienet pilaa idätyksiä: 1ml/l sitä litkua vaan veteen ...

Itse tosiaan laitan vähän vahvempana liuoksena (silloin kun on tarvetta, ts. hometta ilmestyy tai siemenissä on kovasti hedelmän rääppeitä mukana).

Ja tähän on näköjään lisättävä, ettei promillen vetyperoksidiliuos vaikuta hyvältä idealta idätyshommien ainoana nesteenä. No, uudet siemenet kehiin vaan.

EDIT: Tarkennetaanpa hieman, tällä kertaa siemenet eivät valkaistuneet, mutta itävyys on hieman hidasta ja itujuuret ruskeita (samassa satsissa oli sekä Nagaa että Turbo Pubea, joten huono siemensatsi ei liene syynä)..

sorrii

LainausMuoks: Idätyksessäkin voi varmistaa ettei bakteerit tai sienet pilaa idätyksiä: 1ml/l sitä litkua vaan veteen ...

..Ja tähän on näköjään lisättävä, ettei promillen vetyperoksidiliuos vaikuta hyvältä idealta idätyshommien ainoana nesteenä. No, uudet siemenet kehiin vaan.

Luepa tarkemmin!
Puhe on Liquid Oxygen -nimisestä aineesta, joka on 17% peroksidia, jolloin 1ml/l tekee 0,17 promilleä!
Liquid Oxygenin suomenkielisessä ohjeessa itseasiassa suositellaan 2ml/l sitä lämpimään veteen -sekoitetaan huolella- ja siemeniä liotetaan 24t. jonka jälkeen idätetään "tavalliseen tapaan" [mikä se sitten lieneekään]
MINÄ-itse olen käyttänyt Chilivaarin idätyslauttametodia kahvisuodatinpaperilla ja vaihtanut vedet parin päivän välein juurikin 1ml/l "LiquidOxygen-vedellä" jonka Ph ~5.5
Hyvin on toiminut; ei ole ruskettunut eikä vaalentunut ja aji cristalitkin iti 6 päivässä viimeksi ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

-V-

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 20, 2012, 23:44:08 ip
LainausMuoks: Idätyksessäkin voi varmistaa ettei bakteerit tai sienet pilaa idätyksiä: 1ml/l sitä litkua vaan veteen ...
..Ja tähän on näköjään lisättävä, ettei promillen vetyperoksidiliuos vaikuta hyvältä idealta idätyshommien ainoana nesteenä. No, uudet siemenet kehiin vaan.

Luepa tarkemmin!

Viittasin siihen osaan, jonka poistit välistä:
Lainaus
Itse tosiaan laitan vähän vahvempana liuoksena (silloin kun on tarvetta, ts. hometta ilmestyy tai siemenissä on kovasti hedelmän rääppeitä mukana).

Eli itse olen käyttänyt promillen litkua (ongelmatilanteissa menestyksellä, nyt testasin muuten vaan), joka on näköjään liikaa ainoana nesteenä.

Lainaus
Puhe on Liquid Oxygen -nimisestä aineesta, joka on 17% peroksidia, jolloin 1ml/l tekee 0,17 promilleä!
Liquid Oxygenin suomenkielisessä ohjeessa itseasiassa suositellaan 2ml/l sitä lämpimään veteen -sekoitetaan huolella- ja siemeniä liotetaan 24t. jonka jälkeen idätetään "tavalliseen tapaan" [mikä se sitten lieneekään]

Tavallinen tapa lienee se tapa, jolla kukin idättää. Nesteenä kuitenkin poikkeuksetta pelkkä vesi. Tuon purkin ohjeella on varmaan turvassa.

Mielestäni olisi kätevämpää puhua todellisista vetyperoksidin pitoisuuksista, eikä milloin minkäkin liemen laimennussuhteista. Saattaa olla, että joku (kuten minä) hakee kamansa apteekista.

sorrii

LainausSaattaa olla, että joku (kuten minä) hakee kamansa apteekista

Mä oon parissa aptekissa -joissa käyn muuten- kysellyt eikä ole ollut tarjolla kuin tavallista 1%(?) ja jotain 3% joka maksoi 10€ pieni [100ml(?)] puteli ...
Tuo LO maksaa ~20€/litra Pavunvarressa ja Tampereen palmussa. On siinä ainakin hienompi etiketti kuin apteekissa  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jaolsten

Rakkaat vesiviljelytoverit,

Olenko luopio, syntinen, alhainen. Kelpuutatteko minua enää vesiviljely-yhteisöönne? Kävelenkö omin jaloin saunan taakse odottamaan, että häpeä kuluttaa ranteeni auki?

Pakko se on tunnustaa, minä en ole niin hyvä ihminen, isä, kasvattaja kuin te. Minä en käytä vetyperoksidia.

Paskaisilla vehkeillä ja kraanavettä (jota ei välissä vaihdettu) käyttäen parin viikon idätystulos:

Saanko kuitenkin anteeksi, sillä olen aikoinaan käyttänyt kyseistä elämänpoistajaa tuhansia kuutioita, ollessani kemikaalitoimittajana metsäteollisuudessa. Myin siis tuota tököttiä ja niiden annostelulaitteita Paperi- ja sellutehtaisiin ja kävin myös ottamassa vesinäytteitä viikottain ja varmistamassa että tuo elämänpoistaja toimii. Ja pitoisuudet muuten olivat esim. paperitehtaan suljetussa vesikierrossa paljon pienempiä kuin teillä. Mut kai paperitehdas on puhtaampi paikka, kuin teidän steriloidut idätysvehkeenne.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

sorrii

??? :o :'( Kyä oli nolo purkaus suoraan Jaostenin sydämestä ... Tunnen syvää myötähäpeää!

Mainitsen hienovaraisesi että minun ei pidä sanoman "kannattaa käyttää" tai "pitää ehdottomasti käyttää" vaan kertoa ... kertoa mitä milloinkin kerron itse kokeilleeni.
Sitten joskus +70 vuotiaana kokeiltuani kaikkeaalan tehdä johtopäätöksiä mikä oikeesti on tarpeellista ja räyhään tekohahampaita kalisuttaen vääräuskoisille ...

Toistaiseksi pitää kokeilla kokeilemasta päästyä kaikkea high- sekä low-techiä mitä kauppiaat kehtaavat mulle myydä tai itse keksin  :D

Nyt muuten oon kokeillut kuukauden verran AtaCleania jota määrätään ehdottomasti käyttämään kookosviljelyssä B'Cuzz-lannoitteiden kanssa:
-Ei näy suolakertymiä
-Ei ole ollut juurimätää
-Eivät käpristele tai rullaa lehdet
-Eipä ole honteloa liikakasvuakaan
-Eikä ole kukkia tippunut
-Ei näy mosaiikkiviirusta vaikka naapuri sauhuttelee parvekkeella
-26'nen ei ole ollut viime aikoina myöhässä kuin vartin verran, yleensä ...
-Tämä kaikki on ehdottomasti totta!

Tuo AtaClean maksoi kait ~10€ ja annostellaan 1ml/10l - riittää noissa pienissä kookos-passiivihydroissa jonkun aikaa.
Liquid O maksoi 20€ litran puteli, joka riittää 1000-2000 litraan kasteluvettä normiannoksella tai muutaman miljoonan siemenen liottamiseen.

Ja unohdin muuten mainita ettei ole näkynyt yhtään kirvoja eikä punkkeja viime aikoina. AtaCleania siis kannattaa ainakin kokeilla  8) 8) 8)

jaolsten

Ja kirjoittaminenkin sujuu kaks- tai seittämänsataakertaa sujuvammin kun on plutrannut kaikilla kivoilla kemikaaleilla  ;)

Myötähäpee sulla on oksassas.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

-V-

Enpä mäkään varsinaisesti käytä vetyperoksidia. Hullun hommaahan se olisi, kun multahommia yksinomaan harrastan. Muutaman kerran olen sillä homehtumaan tai muuten happanemaan käyneet idätykset pelastanut, viimeisin kertakin johtui omasta tyhmyydestä, kun heitin ties kuinka vanhalle talouspaperille lisää siemeniä. Nyt piti kokeeksi ruveta pelleilemään, ja nokillehan siinä heti tuli ;D

Mainittakoon muuten vielä, että ensimmäisenä itäneen ruskeajuurisen Turbo Puben ehdin istuttaa. Sittemmin menetin toivoni sen suhteen. Tänä aamuna, siinä maailmanlopun aikoihin, purkista kurkisti terveen näköinen sirkkataimi :o

ilpo00

tammikuu 24, 2013, 15:50:49 ip #1513 Viimeisin muokkaus: helmikuu 01, 2013, 16:09:03 ip käyttäjältä ilpo00
Meikä alotti vesiviljelyn näin toisen kauden alussa ja siemenet lähti itämään malttamattomana jo joulukuun alussa ja bubblereihin siirsin joulukuun viimeisenä päivänä. Siitä se sitten lähti, pienen leväongelman ja uusien tarvikkeiden jälkeen ihan kiitettävästi on homma toiminut, verrattuna ruukkumalliin niin taitaa olla kaksinkertainen ero tällä hetkellä. Aika matalia kasveja vielä, sen verran reippaasti saa valoa niin ei kai niillä kiire sitten ole.

Proudfoot

Heippa. Olen itse ajatellut kokeilla vesiviljelyä. Bubbler tuntuisi helpommalta ratkaisulta eli varmaankin siitä olisin lähdössä liikenteeseen.. Olen koittanut opiskella wikiä ja muuta, mutta muutamaa asiaa jäin miettimään. Paljonko juuristo tarvitsee todellisuudessa tilaa? Jokaiselle kasville oma 10L ämpäri tarkoittaa sitä, että saisin ehkä 2-3 kasvia mahtumaan fiksusti. Mietin pienempiä astioita tai sitten useampaa kasvia per astia. Muodostuisiko näistä ongelmia? Esteettisyyskin olisi aika tärkeä asia, eli jotenkin haluaisin koittaa "piilottaa" muoviset astiat...Hemmetin komeita tekeileitä täällä foorumillakin on, mutta ei kyllä omat taidot taida kovinkaan monimutkaiseen riittää. Mietin lähinnä jotain kehikkoa 1-2 kahdelle ämpärille (tai muulle muoviselle astialle) jonne voisi sitten sijoittaa samalla piuhat ja muut. Ongelma tässäkin on tila eli mitää tolkuttoman suurta kaapistoa ei ole mahdollisuutta rakentaa :) Joku semmonen zengrown tyylinen (se isompi) ratkaisu olisi aika passeli, mutta aika hinnakas opiskelijan lompakolle. Pahoittelut, jos näihin juttuihin olisi löytynyt vastaukset suoraan jostain oppaasta, koitin kyllä etsiskellä.

Kikimauri

Omien kokemusten perusteella vesiviljelyssä chilit tulevat toimeen varsin pienellä juuritilalla. Esim itsellä chilit kasvoi 10cm x 10cm rännissä 5cm välein Ebbi periaatteella. Vesiviljelyssä ei itelläni ole pieni juuritila aiheuttanut ongelmia vaan veden väärä PH aiheuttaa ongelmat tosin pienessä resossa/juuritilassa veden ravinteiden ja PH arvojen pitäminen hyvänä on haastavempaa kuin isossa resossa.

Juso

helmikuu 03, 2013, 19:49:12 ip #1516 Viimeisin muokkaus: helmikuu 04, 2013, 09:18:34 ap käyttäjältä Juso
Kehottaisin kaikki lukijoita tarkistamaan ensin neuvojen antajan viestihistorian arvioidakseen vastaajan kokemuksen ja tulokset joihin viitataan. Päiväkirja jossa tulokset dokumentoituna mielellään kuvien kera antaa hyvää pohjaa arviointiin. Luotettavat nimimerkit, joita kannattaa kopioida saa äkkiä selville. "Edistyneempi chilikasvatus"- otsikko ei itsessään anna mitään takeita neuvojen hyvyydestä. Aloittelija-osastolla "Kysy Kärsältä" alkaa mennä jo campin puolelle, mutta on kyllä hyvin viihdyttävä.

E: täsmennettään että se ei ole tietystikään Kärsän vika...

Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: Proudfoot - helmikuu 03, 2013, 14:22:39 ip
Heippa. Olen itse ajatellut kokeilla vesiviljelyä. Bubbler tuntuisi helpommalta ratkaisulta eli varmaankin siitä olisin lähdössä liikenteeseen.. Olen koittanut opiskella wikiä ja muuta, mutta muutamaa asiaa jäin miettimään. Paljonko juuristo tarvitsee todellisuudessa tilaa? Jokaiselle kasville oma 10L ämpäri tarkoittaa sitä, että saisin ehkä 2-3 kasvia mahtumaan fiksusti. Mietin pienempiä astioita tai sitten useampaa kasvia per astia. Muodostuisiko näistä ongelmia? Esteettisyyskin olisi aika tärkeä asia, eli jotenkin haluaisin koittaa "piilottaa" muoviset astiat...Hemmetin komeita tekeileitä täällä foorumillakin on, mutta ei kyllä omat taidot taida kovinkaan monimutkaiseen riittää. Mietin lähinnä jotain kehikkoa 1-2 kahdelle ämpärille (tai muulle muoviselle astialle) jonne voisi sitten sijoittaa samalla piuhat ja muut. Ongelma tässäkin on tila eli mitää tolkuttoman suurta kaapistoa ei ole mahdollisuutta rakentaa :) Joku semmonen zengrown tyylinen (se isompi) ratkaisu olisi aika passeli, mutta aika hinnakas opiskelijan lompakolle. Pahoittelut, jos näihin juttuihin olisi löytynyt vastaukset suoraan jostain oppaasta, koitin kyllä etsiskellä.

Laittaisin vain yhden kasvin per bubbleri, koska yksikin kasvaa leveämmäksi kuin se bubbleri. Jos laittaa paljon pienemmän kuin 10l niin on vesi koko ajan lopussa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Miquel

Lainaus käyttäjältä: Proudfoot - helmikuu 03, 2013, 14:22:39 ip
Joku semmonen zengrown tyylinen (se isompi) ratkaisu olisi aika passeli, mutta aika hinnakas opiskelijan lompakolle.

Passeli laite yrteille/salaateille ja taimien kasvatukseen. Tila loppuu tuosta kesken suunilleen siinävaiheessa kun chili kasvaa yli 20cm korkeaksi ja 10cm leveäksi. :)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

tretjakov

Lainaus käyttäjältä: Proudfoot - helmikuu 03, 2013, 14:22:39 ipJoku semmonen zengrown tyylinen (se isompi) ratkaisu olisi aika passeli, mutta aika hinnakas opiskelijan lompakolle. Pahoittelut, jos näihin juttuihin olisi löytynyt vastaukset suoraan jostain oppaasta, koitin kyllä etsiskellä.
Ei oo maailmassa mikään ilmaista, mutta tuota kaksipaikkaista ZenGrowia markkinoidaan nyt aggressiivisesti ja myydään helmikuun ajan plussakortilla kuudellakympillä. Kuusipaikkaisen saa 140 eurolla. Tarkoitukseni ei ole tässä mainostaa mitään, mutta tuohon hintaan taidan itsekin antaa mahdollisuuden pikkumallille. Kompakti se ainakin on, jos jotakin.