tammikuu 08, 2025, 22:14:28 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

Chilinaama

C.Baccatum/Naranga vesiviljelyssä ilmakiven päällä. EC 1.3 paikkeilla. 50cm korkea hyvin haarautunut kasvi mutta kasvu jumissa sekä lehdet rullaa alas kohti vartta. Osa lehdistä taas vääntyy aivan korkkiruuveiksi.

Mikä vikana? Jokin lannoituksen suhteen?

sorrii

Ehdottomasti hyvä tapa kasvattaa chilejä, eli kyllä!

Lyhyt yhteenveto ~5v kokemuksella:

-Passiiviset hydrot toimivat huolettomasti ja siististi läheskaikilla lajeilla - jotkut annuumit ehkä herkempiä "hukkumaan" tai mätänemään. Villejä en ole edes kokeillut hydroilla ...
-Alustana hydrosora, perliitti, kookoskuitu: astiana Pauliinaruukku, ämpäri, hillopurkki tai vanha saapas - oleellista jotenkin tietää vedenpinnan taso: putki ja mittatikku helppo ratkaisu.
-Lannoittamisessa jotain järkeä. Purkkien ohjeilla pärjää. Vettä/lientä voi lisäillä tarpaan mukaan, mutta silloin-tällöin voi huuhtoa alustan ja vaihtaa litkut kokonaan. Itsellä joskus noussut EC yli mittarin kapasiteetin ...  ::)
-Kasvu ei räjähdä käsiin kuten helposti käy aktiivisilla systeemeillä; sadontuotto kuitenkin selvästi runsaampaa ja helpompaa kuin mullalla!
-Pistokkaista tehdyt passiivihydrot ovat pitäneet mun tuorechileissä ympäri vuoden, eivätkä vaadi sitä tilaa ....

-Ampärihydro on helppo ja halpa. Kunhan on kasvu lähtenyt käyntiin ja kunnon juuriparta kasveissa, niin on helppoa ja huoletonta.
-Litkujen hapetus ilmakivellä tai vesipumpulla: itsellä ollut pieni suhkulähde astiassa [piilossa]. Ilmakivillä meteli on vähän ikävä ja vaikea saada hiljaiseksi.
-Tässäkin vedenpinta kun pysyy selvästi "juuripaakun" alapuolella, niin ongelmia ei kovin usein tule. Itse olen antanut "happipaukut" säännöllisesti viikoittain Liquid Oxygenilla.
-Kavien tukeminen vaatii vaivaa. Mun mielestä tylsä ja brutaali kasvatustapa  ::) .. [liian yksinkertainen  8) ja usein ruma ... ]

-NFT on muotia
-Onhan se tehokas systeemi ja saa rakennella ja leikkiä Pelle Pelotonta  :D ;D ...tai voi ostaa valmiin kohtuuhintaan!

-EBBI: Vanha kunnon ebbi on mun suosikkini edelleen!
-Enpä lähde vertaamaan muihin systeeemeihin: kasvu- ja sato-tehoa on ollut ihan tarpeeksi esim. parvekkeella.
-Hiljainen: äänetön suurimman osan aikaa. Oikein rakennettuna pomminvarma ja turvallinen.
-Sietää pari päivää sähkö- ym. katkoja. Itse oon jättänyt ~1cm vesivaran pohjalle. Eivätpä passiivisetkaan hydrot ole mädänneet ....
-Soran seulominen ja pesu vuosittain voi olla vittumaista jos ei ole asenne kohdallaan  ??? Sora on kuitenkin "ikuista" ja kohtuu halpaa!

-Markkinoilla ja "johannytonmarkkinoilla" on tiet lukemattomia muitakin systeemeitä tihkukastelulla, ultraäänisumulla, sprinklereillä, run-to-waste-systeemillä ym. Itse on aika helppoa keksiä uusiakin. Vaikea toki keksiä sellaista jota ei joku chilipää jo olisi kokeillut. Mullan voisi kotioloissa hylätä surutta jo helposti. Kookoksessa, sorassa tai kivivillassakin kasvatetut taimetkin tottuvat aika äkkiä multaan, kun tulee kesä, ja olohuone laajenee ulos ....

Tämän kesän jälkeen ei mun kämppään multaa tuoda!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Puromutka

Onko kokemuksia pistokkaiden laittamisesta hydroon (kysymys on ehkä hieman typerästi esitetty, mutta....)? Eniten kiinnostaa, kuinka pitkät juurien kannattaisi olla (minimissään) ennenkun pistokkaan laittaa hydroon? Lisäksi kiinnostaisi tietää, nopeuttaisiko lannoitteiden lisääminen juurien kasvua? (tässä tilanteessa siis pistokas laitettu pelkkään veteen juurtumaan ja vähitellen on alkanut tulemaan juurinystyjä.) Viimeksi pidin pari-kolme päivää sokeri+hunajaliuoksessa, jonka jälkeen tökkäsin multiin joka toimi uskomattoman hyvin.

M1kko

Lainaus käyttäjältä: Puromutka - kesäkuu 25, 2014, 18:31:18 ip
Onko kokemuksia pistokkaiden laittamisesta hydroon (kysymys on ehkä hieman typerästi esitetty, mutta....)? Eniten kiinnostaa, kuinka pitkät juurien kannattaisi olla (minimissään) ennenkun pistokkaan laittaa hydroon? Lisäksi kiinnostaisi tietää, nopeuttaisiko lannoitteiden lisääminen juurien kasvua? (tässä tilanteessa siis pistokas laitettu pelkkään veteen juurtumaan ja vähitellen on alkanut tulemaan juurinystyjä.) Viimeksi pidin pari-kolme päivää sokeri+hunajaliuoksessa, jonka jälkeen tökkäsin multiin joka toimi uskomattoman hyvin.

Ei tarvitse olla juuria ollenkaan pistokkaassa. Itse olen pitänyt mietoa ravinneliuosta, ja sitten kun kasvi juurtuu/kasvaa kunnolla niin sitten sen mukaisesti lisännyt ravinteita. Muista vain pistää joku pussi tai kippo pistokkaan päälle ettei haihduta kosteutta lehtien kautta ja kuivu siten kuoliaaksi. Suurimmat lehdet kannattaa leikata puoliksi tai sitten kokonaan poistaa, ja itse olen vielä leikannut terävällä veitsellä (Mattopuukolla) pistokkaan halki sieltä juuresta ~ 1cm matkalta.

Puromutka

Tuotanoin.... pistokas teki ajan saatossa hyvät juuret ja näytti muutenkin todella hyvältä, joten laitoin sen bubleriin... parin tunnin kuluttua pistokas näytti siltä, että se kuolee ja pudottelee lehtiään. Mikä tässä nyt tälläkertaa meni persiilleen? Juuret on koko ajan vedessä ja kosteutta on muutenkin todella reilusti, koska kivivillan päällä oleva lecasora on kostunut.

Ravinteita (tomaatti & mansikka + typpi kalsium) laitoin purkkien ohjeiden mukaan

Max_7Pot

Taimille pitäisi ensin puolittaa lannoitemäärät. Kun taimi alkaa kasvamaan hyvin, voi lannoitemäärää lisätä.

Puromutka

ahaa... Eli liemi pois ja miedompi annos, kiitos :)

Puromutka

Noin nyt on todella mieto liemi... katsotaan miten käy. Koskahan tuolle voi ruveta antamaan vahvempaa tavaraa, noin kuukauden kahden kuluttua? (jos tuo nyt selviää järkytyksestä)

jannes81

tarvitseeko kypsytysvaiheessa liemiä jotenkin laimentaa tai jotain. Advanced hydroponics käytössä. Laitan lannoitetta suhteella 50% grow, 25% micro ja bloom , niin että EC on n 1.8

Onkohan ok ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

felippe

On varmasti miljoona kertaa tääl kysytty, mutta mitä lannoitetta kannattaisi hankkia jos haluaa kotona testailla vesiviljelyä? Yrtit ja miksei chilit tai jotku kiinnostas tossa testata.

Hegezi

Mulla on Puutarhan Kesää itsellä, toimii hyvin. Tri-pack on kanssa yksi mitä monet käyttävät.

fiba

Jos nyt itse ostaisin lannoitetta vesiviljelyä varten, hommaisin Nutriforten 1+2 setin. (Tomaatti&Mansikka + Typpi&Kalsium)
Toistaiseksi mennään kaikessa kasvatuksessa Puutarhan kesällä ja syyslannoitteella.

Jani M

Helpoin mahdollinen lannoite vesiviljelyyn on GHE:n Micro ja Mato. Tripack on turhaa hifistelyä. Näissä miinuksena hinta. Myös erittäin päteväksi todettu on Advanced Nutrientsin PH-Perfect -sarja. Siinäkin miinuksena hinta.

Tällä hetkellä itse suosin Nutriforten 1+2 eli Tomaatti & mansikka + Typpi & kalsium -lannoitekomboa. Nämä ovat jauheena, joten vievät vähän tilaa ja on helppo säilyttää. Näistä kannattaa tehdä esimerkiksi stokkiliuos, jota sitten laimennetaan kasveille esim. 1:10 suhteella, kun kasvu on kiivasta ja vettä menee.

Puutarhan kesäkin on kuulemma aivan pätevä lannoite myös vesiviljelyyn. Se ainakin on helppo, kun ei ole kuin yksi komponentti.

MiM

Itse olen pyörittänyt pientä yrttiviljelmää keittiönpöydällä Kekkilän kesäkukkaravinteella. Siinä on hiukan enemmän typpeä kuin puutarhan kesässä, mikä pitäisi olla basilikalle hyvä. Basilika kasvaakin hullunlailla, ja ainakin rosmariini ja rakuuna näyttäisi myös pärjäävän.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

etunimi94

Olisi muutama kysymys tuosta aeroponisesta viljelystä. Ei ihan kamalasti tietoa löytynyt hakemalla. Jos nämä edes menee siihen kategoriaan?

Jos tuosta joku saa selvää ja tietää, voisi kertoa miten nuo suuttimet tuossa rakennelmassa kannattaisi asentaa? Niin että suihku tulee alhaalta ylöspäin vai sivulta juurille? Ja sitten kannattaako tuon astian pohjalle jättää vettä vai ei? Ja syitä mielellään näille. Astioiksi ajattelin 10-30l ämpäreitä. Onko syytä olla isompi vai riittääkö 10l? Parempi että juuret makaa pohjalla,vedessä tai ei, vai kokonaan ilmassa?  Tämä olisi syksyllä helppo purkaa osiksi ja laittaa sisälle 1 pumppu per kasvi ja antaa poditella loppuun

Ja tuosta periaatteessa samat kysymykset eli suutinten paikka sekä pohjalle jäävä vesi. Ajattelin tehdä tuon +200mm putkesta ja pienellä kaadolla jotta saa veden tyhjentymään tehokkaasti. Jossei sinne kannata sitä vettä jättää pojalle.

Kumpi olisi noin yleisesti parempi? Ajattelin painestaa koko systeemin 8bar automaattipumpulla jonka tuotto on siinä 5-8l /min. Ei valtavasti mutta tuskin tarvitseekaan koska paine on niin suuri, sumuahan tässä tuotetaan. 2 kuva vastaa aika hyvin kaupallista Aeroflo järjestelmää, mutta en tiedä onko sielläkään vettä putken pohjalla?

Huru-ukko

Jos ne juuret on siellä vesitilassa, niin sehän on silloin jotain muuta. Vesiviljelyä, NFT tai bubbleri yms, ei aeroponinen. Suosittelen hommaamaan vähintäänkin 1,5 metriä korkean astian jossa chilit kasvaa ylhäällä.....
Ne ruukkaa kasvattaa kyllä kesän aikana helpostikkin yli metrin mittaiset juuret  :o :o!.
Joten tilaa on oltava jotta homma pysyy puhdasoppisena.

etunimi94

Sen tiesinkin ettei järjestelmä ole puhdas aero jos juuret on vesitilassa. Jonkinmoinen hybridihän tämä on. Ensimmäinen malli on todella lähellä ämpärihydroa jos pohjalla on reilusti vettä. Onkohan siitä vesisuihkusta mitään hyötyä tollasessa järjestelmässä verrattuna bubbleriin tai ämpärihydroon?

Huru-ukko

Dripperiksi sitä täällä on samankaltaisella systeemillä aiemmin kasvattaneet ovat kutsuneet.
Systeemien paremmuudesta ei tietoa varsinaisesti....

etunimi94

Onko ketään joka olisi tehnyt bubbleriin väliseiniä jotta juuret ei kasvaisi yhteen niin pahasti? Joku kätevä materiaali josta vesi menee läpi muttei juuret, sukkahousuja käytetty ainakin uppopumppujen suojaamiseen. Taimibubbleria suunnittelen ja voisi olla hyvä idea estää juurien sekoittuminen. Vai antaako kasvaa vaan yhteen ja selvitellä myöhemmin?

sorrii

tammikuu 14, 2015, 14:09:54 ip #1879 Viimeisin muokkaus: tammikuu 14, 2015, 14:13:11 ip käyttäjältä sorrii
Eivät ole taimet mulla pahemmin takkuuntuneet. Joitain pistokkaita jäi viime kesänä taimibubleriin lojumaan viikkokausiksi, eivätkä nekään olleet mitenkään vaikeita irroitella ...
Mulla oli ~25x35cm IKEA-laatikoissa 10+10+12 kpl verkkoruukkuja (siis kolmessa ei laatikossa!) Niissä sai huoletta kasvattaa aika isoiksi niitä ...

PS. Yksi noista oli vesipumpulla varustettu ilmakiven sijaan ja siten täysin [=lähes  ;)] äänetön. Laitoin siinä vesipumppuun putkenpätkän niin että lirisi vesi vähän pinalla: Vähintäänkin yhtä tehokkaasti toimi myös se. Ilmapumppujen pörinä ei ole kovin kivaa kuultavaa kotioloissa ...

PS.PS. Yhteen tuollaiseen vesipumppuhydroon laitoin kerran juurisuojakseksi ohuesta mustasta maanpeitekankaasta(?) [biltema] ommellun pikku-pussin. En kyllä muista että olisi vesipumppuakaan haitaannut ne juuret. Pumppu kyllä silppuaa pikku juuret alkuunsa kun tulevat lähelle ... [pussi siis pumpun päällä - ei juurien!]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`