tammikuu 09, 2025, 22:53:43 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

Kalakukko

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 22, 2016, 18:26:15 ip
Mä olen kasvatellut taimia omatekoisissa NFT'ssä ja monenlaisissa taimibublereissa. Kankaanhan voi jättää NFT'stä pois, niin on helpompi irrotella kasveja. Oonpa kokeillut sellaistakin, että istuttelin taimia kookokseen: taimiruukun pohjalla reilusti hydrosoraa: puhkoin taimiruukkuihin vielä lisäreikiä vanhalla juotoskolvilla. Näitä ruukkutaimia sitten pidin tuollaisen NFT-systeemin pohjalla kuten valutuspöydällä ...
Kompromissejähän nämä tietysti on!

Sitten lopuksi NFT'hen jättää ne parhaat yksilöt sopivan väljästi, ja istuttaa muut tehokasvatetut taimet lopuksi siihen turpeeseen. Vesiviljelyllä saa kuitenkin ne taimet alussa kasvamaan paljon tehokkaammin kuin mullassa tms. Kookoskuitu on aika näppärä aine tuossa välissä, jos haluaa siirtää vesiviljeltyjä taimia multaan. Mun mielestäni bublerista tai nft'stä kookokseen siirretyt taimet jatkavat kasvuaan ihan sujuvasti taimiruukuissa kookoksessa. Kookoksesta turpeeseen tai multaan siirto sitten taas menee jo ihan luontevasti ...

Chilinviljelyssä kaikki on sallittua ... melkein  8)

Toi kankaan poisjättäminen varmaan hyvä idea. Vielä tässä hetken ehtii pähkäillä, vaikka vauhdilla noi perhana kasvavatkin nyt.

sorrii

LainausToi kankaan poisjättäminen varmaan hyvä idea. Vielä tässä hetken ehtii pähkäillä, vaikka vauhdilla noi perhana kasvavatkin nyt...

Siitäkin kyllä on näppituntumaa, että kapillaarikangas tehostaa kyllä kasvua - erityisesti juurten. Oon leikannut kankaasta esim. 20x20cm tai vähän pienempiä ruukkujen tai kuutioiden alle, jolloin irroittaminen on vähän helpompaa. Ainakin mun IKEA-NFT'ssä patolevyn päällä, se juurimatto kuitukankaassa on kuin kudottua paksua mattoa. Sellaisen palan voi jättää sinne mullan alle, eikä haittaa myöskään jopssain muussa systeemissä. Itsellä on reilun 1m mittainen ebbi parvekkeella, johon oon noita vesikasvatettuja kasveja istuttanut 4kpl .... eli hirveen pusikon, josta joutuu yleensä ainakin yhden poistamaan kesällä.

[Näissä kuvissa tuo Biquinho on kyllä kasvanut vähän pitempäänkin tuollaisessa "parvekelaatikko-NFTssä" 10x10cm taimiruukussa patolevyn päällä  :)]

Noilla maintuilla rei-itetyillä taimiruukuilla on isoin ongelma siinä, että pitää silputa se taimiruukku ihan pikkupaloiksi myöhemmin. Taimiruukku + kookoskuitu on vain vähän halvempaa kuin että käyttäisi vaikkapa 7cm kivivillakuutioita. Mä en ole kuitenkaan viitsinyt alkaa ostelemaan kymmeniä kuutioita, ja niitä käytettyjä 9x9x12cm ruukkuja on vieläkin jäljellä ~60kpl.

Mulla siis on 5x20m puutarhapalsta, lasitettu parveke sekä mökillä yli tarpeenkin maata sekä 6m2 kasvihuone, jonka takia tulee aina idäteltyä ja kasvateltua taimia jopa lähes 100kpl (yleensä kunnon taimia on ~40kpl) ... Ei siinä mitään järkeä kyllä ole, kun pari-kolme kiloa satoa riittää hyvin omaan käyttöön.

Sillä systeemillä, että oon alkuun vesikasvattanut kaikki taimet; sitten valikoinut parhaat vesiviljelyyn ja mökille Autopotteihin kasvihuoneeseen; muita taimia sitten on tullut kymmeniä istutettua noihin 9cm taimiruukkuihin tai isompiinkin, ja niitä oon istutellut kesäksi maahan yleensä kasvutunneleihin.
Niissä pienissä taimiruukuissa [itsellä kookoskuidussa] pysyvät sitten ne "massataimet" kohtuullisen kokoisina siihen asti, että saa vietyä ulos. Sellaiset alle ½m taimetkin pikkuruukuista maakuoppaan istutettuina ehtivät kasvaa kesän parina kuukautena ihan riittävän isoiksi. Vähän myöhäiseksi tahtoo kuitenkin jäädä monesti se sato, tai ainakin sadon kypsyminen. Jalluthan esim. jotka voi korjata vihreinä, ehtivät hyvin.
Tästä on tullut kierre, että ei raaski jättää hirmuista määrää raakaa satoa paleltumaan, ja sitten on syksyllä kämppä täynnä ämpäreissä isoja puskia  ??? ??? ???

Tänä vuonna yritän oikein yrittämällä pitää taimien määrän kohtuullisena ja panostan mieluummin siihen, että kaikki kesään asti säilytettävät ovat kunnollsia, isoja puskia, jotka alkavat tehdä ainakin raakileita heti kesäkuussa. Saa nähdä kuinka onnistuu. Tarkka suunnittelu ei oikein ole mun lempipuuhaa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Kalakukko

Liekö kasville edes mahdoton shokki jos vaikka 20-30% juurista tuhoutuisi siirrossa? Ahneena ajanut itseni nurkkaan jo helmikuussa. Miten selviän tomaateista, kurkuista, yrteistä ja niin edelleen.
Tylsä vaihtoehto luultavasti se paras eli valikoin yhden per lajike nft setteihin. Muut ruukutan turpeeseen. Voihan niitä sit toukokuussa huuhtoa ja siirrellä takaisin vesiviljelyyn jos tuntuu et pakko saada enemmän satoa (uskon asioita varmaan, että vesiviljely automaattisesti tarkoittaisi parempaa satoa).

Kalakukko

Päivitystä tilanteeseen. Tilattu 2kpl noita 150cm nft-altaita. Virittelen ilman kangasta siihen ja sitten sormet ristiin, että kasvihuonetta pääsee kokoamaan aikaisin. Kasvihuoneen viritelmiin myös ostettu tarvikkeita samalla, vielä pitäisi löytää suorakaidemallin kourut. Biltemassa vähän sinnepäin, mutta taitaa toi 10cm olla auttamattomasti liian kapea. http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/LVI/Ilmanvaihto/Ilmanvaihtoputki/Ilmanvaihto-suorakaide-2000028236/

Jos jollain tietoa, mistä saisi leveämpää tavaraa, niin linkkiä tai nimeä kehiin :)

sorrii

LainausTilattu 2kpl noita 150cm nft-altaita. Virittelen ilman kangasta siihen ja sitten sormet ristiin...

Mä laittaisin kankaan paloina jokaisen kuution alle. Juuret näyttäisi kasvavan sitä kangasta pitkin tehokkaasti. Yli menevät roippeet voi sitten surutta leikata, jos joka kasville sitä juurimattoa joku sentti kuution ulkopuolelle.

Oisi järkevää mullekin ostaa suosiolla yksi tai kaksi tuollaista reilun metrin mittaista  :-\
Noilla omilla letkuvirityksillä on aina huoli vuodoista ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Kalakukko

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 26, 2016, 19:34:00 ip
LainausTilattu 2kpl noita 150cm nft-altaita. Virittelen ilman kangasta siihen ja sitten sormet ristiin...

Mä laittaisin kankaan paloina jokaisen kuution alle. Juuret näyttäisi kasvavan sitä kangasta pitkin tehokkaasti. Yli menevät roippeet voi sitten surutta leikata, jos joka kasville sitä juurimattoa joku sentti kuution ulkopuolelle.

Oisi järkevää mullekin ostaa suosiolla yksi tai kaksi tuollaista reilun metrin mittaista  :-\
Noilla omilla letkuvirityksillä on aina huoli vuodoista ....

Mihin osoitteeseen tilaan ;D

Mites mestari suosittelee toimimaan noiden 4-5cm verkkoruukkujen suhteen. Silppuanko pois ympäriltä vai annanko mennä? Taimibubbler siis, mistä siirtymässä.

sorrii

Kyllä normi varkkoruukut voi jättääkin, jos eivät irtoa ehjänä rikkomatta juuria. Periaatteessa ne saa sitten uusiokäyttöön joskus, kun kasvi murhataan ja paloitellaan  >:D ..
Mä olen upottanut maahan Ventipottejakin: ei nekään kasvia haittaa. Parempi niin jos vaihtoehto olisi silputa iso määrä juuria.

t:Chilimestaaja

Kalakukko

Onkohan ihan överit EC-arvot, kun tuollaisilla pari kuukautta kasvaneilla, nuppuja jo aloittavilla kasveilla näytti NFT:n reson arvoiksi 2 ja 2.4 (kaksi allasta)?

Varmuuden vuoksi heitin 10l raikasta lannoittamatonta vettä sekaan, kun ymmärtääkseni lukemani perusteella arvot ovat reilusti yläkanttiin.

pH 6.5, pitäisikö painaa vielä alemmaksi?

DP

Itellä pari kuukautta vanhat taimet saanu jo useemman viikon ajan ec 2.2 ja ph 6.5 vettä NFT:ssä. Kasvua tullu viikkoon Chocolate Fataliilla 10cm, joten ei kai nuo arvot ihan pielessä lie oo ollu.. ::) Systeemissä siis 4 kpl c. chinensejä (2x pink haba & 2x chocolate fatalii), seka montufar ja red peruvian c. pubescenseistä, kaikki kasvaa oikein hyvin tuossa. :)

Kalakukko

Lainaus käyttäjältä: DP - maaliskuu 09, 2016, 23:27:11 ip
Itellä pari kuukautta vanhat taimet saanu jo useemman viikon ajan ec 2.2 ja ph 6.5 vettä NFT:ssä. Kasvua tullu viikkoon Chocolate Fataliilla 10cm, joten ei kai nuo arvot ihan pielessä lie oo ollu.. ::) Systeemissä siis 4 kpl c. chinensejä (2x pink haba & 2x chocolate fatalii), seka montufar ja red peruvian c. pubescenseistä, kaikki kasvaa oikein hyvin tuossa. :)

Eli ne "suositukset" voi rohkeasti ylittää jos uskaltaa >:D

Ja kasvu on ollut hyvää. Joka aamu saa heräillä sanoihin, että "kyllä kasvavat nopeasti", sillä olen ulkoistanut myös valojen kytkennän  :thumbup:

Kellokytkin ei toimi yhtä joustavasti ;)

DP

Chinenset nyt kuulemma kestää vähän tiukempaakin lannotusta jos vaan valoa on kunnolla. Toisena on sit Ebbi, jossa on EC~1.8 ja ph7 ja hyvältä näyttää siinäkin parin puben ja muutaman baccan + yks chinense kasvu. :) Mut kasveja seuraamallahan se selviää onks lannotus kohallaan, kyl ne siitä sit kertoo jos kaikki menee ihan päin mäntyä... ;D

sorrii

Chinenset kestää tosi ärtsejä liemiä ainakin vanhempina. Oon mittaillut joskus passiivihydron litkuja säiliöruukussa kun olen pari kuukautta lisäillyt päälle normilitkuja (EC 1.6-2.1) huolettomasti. Säiliön pohjalla olevia liruja ei edes ole voinut mitata. Sittenkun olen (yli)täyttänyt säiliön taas normiliemellä, on EC ollut pahimmillaan yli 4. Kasvit ovat onnellisina kasvaneet ja kukkineet ...
Samalla hoidolla Ajit ovat olleet kuolenan kielissä ...

Hiljattain ihmettelin yhtä mustaherukan pistokasta, joka on ollut pienessä ruukussa passiivihydrona syksystä. On kasvanut 10cm -> 45cm. Vanhat lehdet kuolevat ja uudet ovat oudon vaaleita. Oletin, että kaipaa enemmän typpeä  ::)
Mittasin siitäkin täytön jälkeen EC'n joka oli yli 6!!
Ei siis sekään ole välttämättä vielä myrkkyöientä joillekin  :o

Kalakukko

Tuli tuossa jo muutamassa päivässä huomattua yksi asia, josta ehkä voisi olla muillekin iloa ja voisipa tästä tehdä vertailua kasvattamalla rinnakkain kahta eri teknistä ratkaisua?

NFT viikon niin, että leikattu kanteen aukot ja pudoteltu verkkoruukuissa maton päälle. Ihan hyvä kasvu, mutta juuristossa ei merkittävää muutosta. Tämän jälkeen hain honkkarista "telttapatjan" ja leikkasin siitä suojukset aukkojen päälle. Ovat joustavia, kestävät kosteutta ja eivät varmasti läpäise valoa, mutta samaan aikaan saa erittäin kivasti tiiviit levyt aukkoihin.

Muutama päivä mennyt ja kurkkasin, niin verkkoruukkujen kyljet täynnä valkoisia ilmajuuria! Kannen alapuolelle muodostui siis hyvin äkkiä kostea ympäristö ja kasvien juuristo alkoi silminnähden lisätä kasvuaan. Ei varmasti ainakaan haitaksi tämä muutos :D

Seuraava askel on laittaa ilmakivet pörisemään vielä tuonne altaaseen, jolloin tuonne tilaan pumpataan reilusti ilmaa. Kolmas askel voisi olla vipata hiilidioksidinapit sekaan :o

tp.teppet

Sen takia kai niitä kansiakin myydään, ja tietysti valon pääsyn estämiseksi. Ite leikkasin valoa heijastavasta kalvosta sopivat palat estämään tuon valon pääsyn, ja ihan kiva lisä oli huomata ne ilmajuuret. Mulla siis isoissa kivivilla kuutioissa, joiden kyljet ja pinta täynä juuria ja rungostakin tullut kuution yläpuolelle juuria.
Jännä homma tuo veden happipitoisuus, luulisi ettei resossa oleva vesi olisi juurille mitenkään mieluinen mutta sinne ne vaan juuriaan kasvattavat joten kai se sielläkin pysyy tarpeeksi happipitoisena ettei juuret huku tai muuten kärsi.

Jyrge

maaliskuu 11, 2016, 19:33:54 ip #1974 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 11, 2016, 22:01:19 ip käyttäjältä Jyrge
Onko kellään ideoita miten tälläisestä astiasta saisi ebbin joka ei ole aivan purkkaviritelmä?

Oma ideani on tällä hetkellä pistää päälle toinen samanlaine ja teen aukon kanteen. Samanlainen siksi, että haluan maksimoida pinta-alan. Kesän jälkeen aion nimittäin pistää sisälle chilien sijasta kasvamaan yrttejä ja tällöin suurempi pinta ala on ratkaiseva tekijä.  En kuitenkaan halua systeemistä liian korkeaa, sillä silloin valaisimen ripustaminen menee hankalaksi. Nykyinen kehikko on suhteellisen pieni. Lootat maalaan mattasprayllä mustaksi jotta valo ei pääse juurille. Saa nähä tarttuuko maali edes  tuohon pintaan.

Tämä on kuitenkin ensimmäinen Ebb jota olen rakentamassa joten pari kysymystä. Kuinka suuri reserverin tulisi olla ja kuinka suuri kasvatustilan olisi hyvä olla? Laskeskelin että tähän saa 10-20 litran reservin. Kasvatustila voi olla maksimissaan koko lootan tilavuus eli 32 litraa. En kuitenkaan halua että systeemi on liian korkea joten ajattelin sahata päälle tulevaa lootaa pienemmäksi.

Mikähän reservin ja kasvatustilan koon combo olisi hyvä? 20l reservi, 20l kasvutila? 20l reservi, 10l kasvatustila?

Tähänhän ei varmaankaan mahdu kuin 1 puska chiliä. Laskin että kasvatusalustan kooksi tulee noin 34x34.

Edit: Testiksi spraymaalasin kannen. Ei saatana, tuota pitää laittaa helvetin monta kerrosta ja aikaa tuhlautuu aivan perkuleesti. Onko kellään tiedossa parempaa tapaa?
Edit2: Taidan vetää lootat umpeen mustalla kangasteipillä. Ei se ihan niin siisti ole kuin maalatut laatikot, mutta eipähän läpäise valoa.
Sup?!

Huru-ukko

Halkaisen tyhjä turve/puutarhamulta säkki ja pistä se siihen päälle.

sorrii

Pakkoko on käyttää läpinäkyvää laatikkoa?!?
Spraypullon hinnalla (melkein) saa Biltemasta mustia 45 - 60 - 90 litran betonipaljuja. Välikansi pitää keksiä jostain levystä.
Joskus tein "jättisäiliöruukun" 40l paljusta joka sopii 60 litraisen sisään. Vesitilaa jää 15-20l.
Siihen ideoin korotuspalaa laudoista, että vesitila kasvaisi vähän. (jäi tekemättä...)
Itse oon sahannut matalammaksi pari 90l paljua. Reunalistat vanhan lasikuituveneen tapaan puurimasta. Resona alla 60 litrainen, joka peittyy tuolla 90 litraisella..

Ja onhan noita muitakin laatikoita esim. IKEAssa. Trofast-laatikoista on moni tehnyt "Trofast-nft'n"
Niitä on useaa väriä -mustiakin...

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 11, 2016, 23:03:12 ip
Ja onhan noita muitakin laatikoita esim. IKEAssa. Trofast-laatikoista on moni tehnyt "Trofast-nft'n"

Trofast-laatikoita on kyllä eri värisiä, mutta sitä isointa laatikkoa (resoa) ei saa mustana. Jos oikein muistan, sitä saa vain tuollaisena läpikuultavan valkoisena.

sorrii

Mulla on sininen ...

Mustia oon käyttänyt niitä pienempiä, joihin mahtuu 10l. vettä.

Mulla ei oikeestaan ole enää kotona tarvis kasvatella isoja kasveja eikä tuottaa satoa. Kasvattelen lähinnä taimet kasvihuoneisiin kotona. Parvekkeella on metrin mittainen ebbi... Aika isot kasvit pärjää sillä 10l resollakin vähintään viikon. Täytyy vaan seurata vähän tarkemmin litkuja ja korjata vahvuuksia vähän väliä. Pakon edessä siinä pärjää viikon reissunkin ajan kasvi, kunhan ei ihan liian vahvoja litkuja tee ...

Ja tänään sitten yhtäkkiä hain 110cm mittaisen NFT'n Chilitarvikkeesta  :) :D ;D ...
Ei oikeestaan kovin paha hinta se 95€ tuon kokoisesta valmiista.
Luultavasti senkin käyttö jää taimien kasvatukseen: Onhan se ihan kivan kokoinen "valutuspöytä" ...
Jos sitten on intoa vielä kasvatella kotona jotain kesällä, niin siinä se on valmiina sitten  ::)

Jyrge

maaliskuu 12, 2016, 01:20:37 ap #1979 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 12, 2016, 01:25:05 ap käyttäjältä Jyrge
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - maaliskuu 11, 2016, 22:02:23 ip
Halkaisen tyhjä turve/puutarhamulta säkki ja pistä se siihen päälle.

Ui saakeli, tämähän on loistava idea. Ei tuullut edes mieleen että sen voi peittää noinkin yksinkertaisesti.

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 11, 2016, 23:03:12 ip
Pakkoko on käyttää läpinäkyvää laatikkoa?!?
Spraypullon hinnalla (melkein) saa Biltemasta mustia 45 - 60 - 90 litran betonipaljuja. Välikansi pitää keksiä jostain levystä.
Joskus tein "jättisäiliöruukun" 40l paljusta joka sopii 60 litraisen sisään. Vesitilaa jää 15-20l.
Siihen ideoin korotuspalaa laudoista, että vesitila kasvaisi vähän. (jäi tekemättä...)
Itse oon sahannut matalammaksi pari 90l paljua. Reunalistat vanhan lasikuituveneen tapaan puurimasta. Resona alla 60 litrainen, joka peittyy tuolla 90 litraisella..

Hellasärö on määrännyt paikan. Paikallisista liikkeistä tuo loota oli kokonsa puolesta sopivin.

Trofast EBB tai NFT on hyvä idea myös. En tuota aikasemmin bongannut. Täällä ei ole vaan Ikeaa, noutopiste on kyllä, mutta pyytävät 8e toimituskuluja kun lootat ovat itsessään 6eja lupaavat että toimitus on tämän kuun viimeinen päivä tällä. Ei ihan toimiva ratkaisu.

Väsään tässä viikonlopun aikana tuosta 15-20l resolla olevan ebbin ja jos siitä ei tule mitään niin sitten on tilattava ikeasta Trofastit.
Sup?!