tammikuu 09, 2025, 11:56:55 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

Caderusso

Jostain syystä mä aina yhdistän kotitekoisen ebbin sanaan "vesivahinko"  :D

Mättö

No kaikkihan on tietysti mahdollista. En nyt ole mitään ämpäri/sukkalaatikkoviritystä tekemässä. Kahdella ylivuodolla tulee, niin saa ainakin minimoitua tulvariskin. Mut yhtälailla noilla valmiilla hävyttömän hintaisilla paketeilla saa parketin kupruilemaan jos ei ota kaikkia asioita huomioon. Ja voihan niihinkin tulla käyttövikoja, esim. ylivuotoputki tukkeutuu syystä tai toisesta.
-We can't stop here! This is bat country!!-

nakamorri

Lainaus käyttäjältä: keimoxxw - syyskuu 08, 2010, 15:56:03 ip
Oon tässä  nyt ensimmäistä ebbiäni suunnitellu ja tulimieleeni yksi kysymys mihin en oo selvää vasausta löytäny. Resun koko olis joku 60 cm x 40 cm x 25cm. Eli olisko parempi laittaa kahdelle chilille kasvulaatikko yhdestä pinta-alaltaan samankokoisesta laatikosta? Vai pitäiskö kenties olla kaksi erillistä, 30 x 40, laatikkoa?

tuntuu ainakin ettei sillä mitään merkitystä muuta kun sen kahdesta erillisestä tekee niin töitä on vaan enempi  ;D

nakataan tähän vielä yks kysymys eli chilit pitäs siirtää autotalliin kypsymään kun toi kesä tekee loppua ja ajattelin siirtää ne ebistä bubleriin ja ajattelin että jos esim. 90l paljuun tekis kannen ja laittas vaikkapa 6kpl chilejä siihen niin pääsis helpomalla kun ämpäreitten kans leikkiessä mutta oisko tuossa mitään järkeä  :) ja vaatisko se ilmakiviä enemmän kuin yhden?

bluesman

Lainaus käyttäjältä: nakamorri - syyskuu 08, 2010, 21:18:01 ip
Oon tässä  nyt ensimmäistä ebbiäni suunnitellu ja tulimieleeni yksi kysymys mihin en oo selvää vasausta löytäny. Resun koko olis joku 60 cm x 40 cm x 25cm. Eli olisko parempi laittaa kahdelle chilille kasvulaatikko yhdestä pinta-alaltaan samankokoisesta laatikosta? Vai pitäiskö kenties olla kaksi erillistä, 30 x 40, laatikkoa?

tuntuu ainakin ettei sillä mitään merkitystä muuta kun sen kahdesta erillisestä tekee niin töitä on vaan enempi  ;D

nakataan tähän vielä yks kysymys eli chilit pitäs siirtää autotalliin kypsymään kun toi kesä tekee loppua ja ajattelin siirtää ne ebistä bubleriin ja ajattelin että jos esim. 90l paljuun tekis kannen ja laittas vaikkapa 6kpl chilejä siihen niin pääsis helpomalla kun ämpäreitten kans leikkiessä mutta oisko tuossa mitään järkeä  :) ja vaatisko se ilmakiviä enemmän kuin yhden?

Älä helkkarissa kuutta laita. Oon ollut ihan kusessa kun laitoin 2 kpl 90 litran paljuun. Ensi kaudella vain yksi. Kuten kuvan Congo.

Caderusso

ja vaatisko se ilmakiviä enemmän kuin yhden?

vaatishan se. 10 litran ämpäriin riittää iso 15cm ilmaverho, vaikka kuka tahansa sanoisi mitä hyvänsä ilmakivien riittävyydestä, kyllä se vesi pitää juurien seassa saada tarpeeksi hyvin hapetettua.,

Rankkapanda

Itsellä ollut kolme chinenseä bublereissa, joissa jokaisessa pienenpienet ilmakivet. Satoa on useampi litra kerättyä ja puskissa toinen vastaava odottaa keruutaan. Ilmaverho on varmasti parempi, mutta kyllä kivikin riittää. Sanoisi kuka mitä tahansa :D

Mättö

Eli teen siis yhden kasvatuslaatikon, johon livautan sit kaks kasvia sopivan välimatkan päähän toisistaan.

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: keimoxxw - syyskuu 09, 2010, 00:52:28 ap
Eli teen siis yhden kasvatuslaatikon, johon livautan sit kaks kasvia sopivan välimatkan päähän toisistaan.

Itse suosittelisin yhtä kasvia per laatikko. Ainakin itse olen huomannut että vaikka olisi minkä kokoisista kasveista kyse, kasvit rupeavat "tappelemaan" juuritilasta. Saatan olla väärässä, varmaan joku vielä kommentoi tähän jotakin :)

Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: keimoxxw - syyskuu 08, 2010, 16:24:47 ip
No kaikkihan on tietysti mahdollista. En nyt ole mitään ämpäri/sukkalaatikkoviritystä tekemässä. Kahdella ylivuodolla tulee, niin saa ainakin minimoitua tulvariskin. Mut yhtälailla noilla valmiilla hävyttömän hintaisilla paketeilla saa parketin kupruilemaan jos ei ota kaikkia asioita huomioon. Ja voihan niihinkin tulla käyttövikoja, esim. ylivuotoputki tukkeutuu syystä tai toisesta.

Täytyy mainita että noissa hävyttömän hintaisissa paketeissa on estetty ylivuotoputken mahdollinen tukkeutuminen. Siinä on muovinen "ritilä" päällä joka estää ettei kevytsora pallerot pääse sinne putkeen.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Mättö

Lainaus käyttäjältä: Caderusso - syyskuu 09, 2010, 12:52:38 ip
Lainaus käyttäjältä: keimoxxw - syyskuu 09, 2010, 00:52:28 ap

Itse suosittelisin yhtä kasvia per laatikko. Ainakin itse olen huomannut että vaikka olisi minkä kokoisista kasveista kyse, kasvit rupeavat "tappelemaan" juuritilasta. Saatan olla väärässä, varmaan joku vielä kommentoi tähän jotakin :)

Mut jospa ne erottaisi väliseinällä. Porais vaikka jotain reikiä että se ravinnelitku pääsee kiertämään. Ehkä huono idea toi reikien tekeminen. Juuret kumminkin tukkii ne hetken päästä. Mut vois siihen väliseinään tehdä jonkun ylijuoksun loveamalla, tai jotain.

Saattaa olla et ihan tuhoon tuomittu viritys...

Mättö

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - syyskuu 09, 2010, 18:13:08 ip
Lainaus käyttäjältä: keimoxxw - syyskuu 08, 2010, 16:24:47 ip

Täytyy mainita että noissa hävyttömän hintaisissa paketeissa on estetty ylivuotoputken mahdollinen tukkeutuminen. Siinä on muovinen "ritilä" päällä joka estää ettei kevytsora pallerot pääse sinne putkeen.

No juu. Mutta jos siihen ritilän/verkon päälle alkaa kertymään jotain, ni ei toimi enää niinkuin pitäisi.

Kärsä Babar

Ei siihen kerry mitään. Siinä on sen verran isot raot ettei siihen pääse kertymään mitään. Se on myös koko ajan näkyvissä. Joten sitä voi tarkkailla. Kyllä tuommoinen kalliimman puoleinen laite on erittäin toimintavarma ja turvallinen.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Mättö

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - syyskuu 09, 2010, 19:02:46 ip
Ei siihen kerry mitään. Siinä on sen verran isot raot ettei siihen pääse kertymään mitään. Se on myös koko ajan näkyvissä. Joten sitä voi tarkkailla. Kyllä tuommoinen kalliimman puoleinen laite on erittäin toimintavarma ja turvallinen.

Kyllä varmasti onkin. Täytyy nyt ensiks koittaa itte rakennella ja jos menee reisille ni sit ostaa tollanen valmis paketti.

nakamorri

Lainaus käyttäjältä: bluesman - syyskuu 08, 2010, 21:32:45 ip

Älä helkkarissa kuutta laita. Oon ollut ihan kusessa kun laitoin 2 kpl 90 litran paljuun. Ensi kaudella vain yksi. Kuten kuvan Congo.

no juu mun chilit ei ole ihan noihin mittoihin päässy. tarkotuksena ois kypsytellä chilejä natikan alla että sais edes maistiaisia tälle vuodelle ja siemeniä kun kasvatus meni monesta syystä metsään mut ens vuonna täytyy ottaa "tosissaan" tää kasvatus  ;D
ja kuten kuvasta huomaa nii ei riitä jos kasvarin räystäs korkeus on 135cm tulee katto pian vastaan. joutuu varmaan tekeen toisen kasvihuoneen ens kesänä  ;D

By nakamorri at 2010-09-09

Soul eater

miten teillä nuo kasvavat noin mahdottomiin mittoihin vai kuinka monta vuotta teillä nuo on jo olleet noissa?

Chili-Hixu

kyllä ne useimmilla on tämän vuoden taimia, eli ei edes vuotta vanhija. ;)

Soul eater

oma chilinikin kasvanut tuossa bublerissa 3 kertaa isommaksi kuin mullassa  :D

Soul eater

Millaiset lamput siihen natikkaan käy ja mistä niitä voi ostaa? Ei ole aimmein ollut natikkaa niin kyselen nyt aika paljon  :)

kuje

Siihen käy suurpainenatrium-polttimot. Siitä se lyhenne natikka tulee.
Niitä myy esim: chilitarvike, puutarhurinverstas, pavunvarsi, pispalanpalmu yms.
Kerro missä päin Suomea asut niin katsotaan onko lähelläsi kauppaa joka myy.

Mättö

Mä luulen että kunnolisesta sähköliikkeestä vois saada noita natikan polttimoita halvemmalla.