tammikuu 10, 2025, 11:57:39 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

Kärsä Babar

Meillä ainakin tulee mukaan. Luulisin että muillakin tulee jos kerran kuvassa näkyy.
Meidän sivuilla ei kuvia noista näy koska 3G verkko (elisa) ei meillä nyt taas pelitä, 2G verkolla on vaikea saada kuvia latailtua. Nuo ruukulliset ei varsinaisesti ole vesiviljelyitä mutta niitä pystyy käyttämään passiiviseen vesiviljelyyn.
Neljän ruukun systeemi on Quadgrow ja 8 ruukun on Octogrow. Toimii saman tyyppisesti kuin Autopot.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Perry

Eli nyt siis kun ollaan täällä päätetty hankkia tuo NFT, niin onko kaksi kasvia "ihanteellinen" määrä? Tuntuu jotenkin hassulta ajatella että 70x40x20 ei vetäisi nelää kasvia. no, uskottava se on kun kokeneempi niin sanoo, en sitä siis sen enmpää mieti. Elikkäs, mitäs kaikkia ravinnelitkuja joutuu hankkimaan työ? tyhmä kysymys, mutta pitääkö siemenet ensin idättää erikseen ennen kuin siirtää ne tuohon NFT vehkeeseen ???

Kärsä Babar

Tuossa linkissä on kuvia NFT:n käyttöön otosta http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9261.0
Taisit mainita että sinulla on flora setti käytössä, se käy vesiviljelyyn. Siemeniä ei ole pakko idättää ennen tuohon laitteeseen asentamista.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

ihis81

elokuu 13, 2011, 17:40:48 ip #1023 Viimeisin muokkaus: elokuu 13, 2011, 17:52:03 ip käyttäjältä ihis81
Äääh, mä olen ihan sekaisin näistä kaikista lyhenteistä ???

Eli mulla itsellä olis suunnitelmissa siis systeemi jossa pumpulla vesi nostetaan kasvin juurille silloin tällöin. Ja kasvit on sorassa ruukussa. Tämä on siis EBB? :-[
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

Perry

Lainaus käyttäjältä: ihis81 - elokuu 13, 2011, 17:40:48 ip
Äääh, mä olen ihan sekaisin näistä kaikista lyhenteistä ???

Eli mulla itsellä olis suunnitelmissa siis systeemi jossa pumpulla vesi nostetaan kasvin juurille silloin tällöin. Ja kasvit on sorassa ruukussa. Tämä on siis EBB? :-[

Ebbi

Vesiviljelyjärjestelmä Ebb and Flow - eli tulva ja vuoksi. Järjestelmässä kasvatusallas pumpataan täyteen ravinneliuosta muutamiksi minuuteiksi muutaman kerran vuorokaudessa. Juuret pysyvät koko ajan kosteina, mutta saavat myös hyvin happea.

ihis81

Kysytääs tää iänikuinen kysymys lannotteista.
Eli mikä lannote setti olis hyvä ebbiin?
Olen itsekkin ohimennen monta kertaa lukenut muiden kysymyksen ja vastauksen samasta aiheesta, mutta mennyt ihan ohi korvien ja silmien.

Ennen kasvatellut vain mullassa, mutta nyt meinasin ebbiä kokeilla talvella sisällä.

Suunnittelin että teen noista ikean laatikoista Fassen ohjeilla ton hässäkän.
Ja tuli sellainen kysymys noista läpinäkyvistä laatikoista mieleen, että onko jotain helppoa ja yksinkertaista keinoa suojata valon pääsy tuon laatikon läpi.

Maalit ei taida muovissa pysyä...

Siku

elokuu 14, 2011, 19:56:23 ip #1026 Viimeisin muokkaus: elokuu 14, 2011, 20:02:43 ip käyttäjältä Siku
Lainaus käyttäjältä: ihis81 - elokuu 14, 2011, 19:41:38 ip
Kysytääs tää iänikuinen kysymys lannotteista.
Eli mikä lannote setti olis hyvä ebbiin?
Olen itsekkin ohimennen monta kertaa lukenut muiden kysymyksen ja vastauksen samasta aiheesta, mutta mennyt ihan ohi korvien ja silmien.

Kaikessa vesiviljelyssä on käsittääkseni todettu hyväksi GHE:n Micro + Mato yhdistelmä.

Itseä on askarruttanut niiden multakäyttö?

Edit: Lisäksi kannattaa hankkia ph-downia ja tippatesteri - Hifistelijöille on toki vaihtoehtona ph-mittari  ;)

ihis81

Micro ja mato riittää?

Näitä kun on kolme eriä siinä setissä, niin mikäs se noista oli, joka jossain todettiin aika turhaksi komponentiksi...?

Perry

Lainaus käyttäjältä: ihis81 - elokuu 14, 2011, 19:58:29 ip
Micro ja mato riittää?

Näitä kun on kolme eriä siinä setissä, niin mikäs se noista oli, joka jossain todettiin aika turhaksi komponentiksi...?

Painin ihan saman "ongelman" kanssa. eli en ainakaan sitten hanki tuota Flora settiä ;) Eiköhän sitten mennä noilla mircroilla ja madoilla

Siku

Itselläni on kyseinen tripack ja tulokset näkyy päiväkirjasta.

Tripackista löytyy Micro, Grow ja Bloom. Grow ja Bloom voidaan siis korvata Mato:lla.

biblo

Nutriforten 2-k ihan sopivaa ja edullista vesiviljelyyn.
"Grow food, not lawns"

mohla

Mä suosittelen kanssa tota Nutriforten tomaatti- ja mansikkaravinnetta vesiviljelyyn. Hydroilijan Puutarhan Kesä eli perusvarmaa tavaraa. Maksaa alle kympin per ämpäri ja on riittoisaa.

Mulla on päniköissä vähän alle puolet jäljellä, kun olen käyttänyt tämän kauden taimikasvatuksista asti tuota ja juuri ebbeihin tein lisää lientä. Pitää siis sisällään kaksi pänikkää, joista saa lannoitteen määrällä suhteita muuttaa eri kasvun vaiheisiin. Pidän itse tuosta enemmän kuin noista pullolannoitteista, koska on siistimpää puljata jauheiden/rakeiden kanssa kuin litkujen pipetointi. Ja onhan tuo halpaa ja lähelle samaa kamaa kuin ammattiviljelijät käyttää... Turhaa mielestäni lähteä kikkailemaan millään kalliilla hi-tech lannalla.

Siku

Tuossa tuo hydron lannoitteet ketju.

ihis81

Taidan jatkaa nutrifortella myös märissä olosuhteissa lannoitusta itsekkin...

Perry

elokuu 14, 2011, 21:32:53 ip #1034 Viimeisin muokkaus: elokuu 14, 2011, 21:49:03 ip käyttäjältä Perry
Lainaus käyttäjältä: ihis81 - elokuu 14, 2011, 21:00:42 ip
Taidan jatkaa nutrifortella myös märissä olosuhteissa lannoitusta itsekkin...

Taidan myös kokeilla tuota tomaatti- ja mansikkalannoitetta. siitä kun luki ihan positiivisia juttuja, eikä hintä päätä huimaa. Ko. purkkia kun en ole hakenut, niin millaista litkua siitä oikeen pitäisi sotkea ???  Monien mielestä varmaan tyhmä kysymys, mutta kysyttävä on kun newbie kerran olen :D Ja eikös tuo Ph down litku ole pakkohankita myös? Tämä meni ehkä ohi topicin, mutta menköön tän vikan kerran

Siku

En nyt sanoisi että mitenkään mennään asian vierestä ennemminkin sen ytimessä.
En myöskään mene sanomaan kuinka pakkohankinta tuo ph down on, kun itse sitä olen vain sinisilmäisesti käyttänyt ja uskonut että se tekee jotain  ;D
Tuo 0.5l pullo riittää ties kuinka pitkäksi aikaa, itselläni kun ei ole mennyt tällaista pussiakaan kesän aikana kahdella hydrolla leikkiessä

mohla

Lainaus käyttäjältä: Perry - elokuu 14, 2011, 21:32:53 ip
Taidan myös kokeilla tuota tomaatti- ja mansikkalannoitetta. siitä kun luki ihan positiivisia juttuja, eikä hintä päätä huimaa. Ko. purkkia kun en ole hakenut, niin millaista litkua siitä oikeen pitäisi sotkea ???  Monien mielestä varmaan tyhmä kysymys, mutta kysyttävä on kun newbie kerran olen :D Ja eikös tuo Ph down litku ole pakkohankita myös? Tämä meni ehkä ohi topicin, mutta menköön tän vikan kerran

Purkin kyljessä on ohjeita eri kasveille. Itse olen käyttänyt niitä kerrottuja suhteita ohjeellisesti ja tarkistanut lannoitteen lisäilyn jälkeen EC-mittarilla liemen vahvuuden. Muistaakseni tehden puolet laimeamman litkun kuin purkin ohje paprikoille sanoo, niin EC-mittaus osui luokkaan 1.4 mS/cm. Tuosta hitusen miedompi on käsittääkseni taimille hyvä, tuo siitä eteenpäin ja isoille kasveille puolitoistakertaisena. Litkuhan on ihan vesi + päniköistä jauhetta/raetta.

pH itsellä aleni lannoitteen lisäyksellä yleensä noin 7.5 --> 7, joten lisäilin pH-down litkua jokusen millin. Muistaakseni 1-2 ml/10L oli ihan ok alentamaan pH:n kuuden tuntumaan pH-down grow:lla. pH:n alentamisen tarve riippuu paljolti millaisen hydrosoran kanssa pelaa jne. Joskus tarvii pH:ta alennella useampaan otteeseen.

biblo

Purkin kyljestä olen ohjeen mukaan tuikannut, tai jotain sinnepäin. Hyvin on kasvanut.
"Grow food, not lawns"

Perry

Tämä lienee oikea paikka kysyä kun hydroista on kyse: Kannattaako tsilit ensin idättää pienessä kivivillakuutiossa, ja kun se on itänyt, niin laittaa se isompaan kivivillakuutioon ja torpata se hydrosoraan ???

Nizo

Lainaus käyttäjältä: Perry - elokuu 16, 2011, 07:36:16 ap
Tämä lienee oikea paikka kysyä kun hydroista on kyse: Kannattaako tsilit ensin idättää pienessä kivivillakuutiossa, ja kun se on itänyt, niin laittaa se isompaan kivivillakuutioon ja torpata se hydrosoraan ???

Kyllä se taitaa fiksuinta näin olla.