tammikuu 10, 2025, 11:43:58 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Lainaus.. voisinko ottaa vaikka 10l ämpäriin vedet, laskea sen PH:t normiin ja ottaa sieltä kasteluveden turvekasveille ?

Mä oon tuota tehnyt paljonkin. Ennen oli aina iso ämpäri, tai pari, odottamassa valmiiksi säädettyä vettä: Mä säädin sen ph6 kieppeille. Kevyt lannoitteenkaan lisääminen ei sitten vielä laske liikaa. Nyt ei ole vuoteen mullassa kasveja [sisällä*] ollut: Kaikki on joko kookoksessa tai sorassa/perliitissä. Ei siitä säädöstä ole haittaa ollut.
*Mökillä ja viljelypalstalla molemmissa pitää vesi kantaa järvestä tai ojasta, jossa se ph on luonnostaan siinä 6 kieppeillä...

Se on kyllä paskajuttu kun ölliäisiä tulee vielä samaan aikaa useampaa lajia! Tähän aikaan kun kiltit kasvit on talviunilla ja täyspäisellä viljelijälläkin pitäisi olla syysloma, kannattaisi hävittää vähäksi aikaa kaikki kasvit kotoa. Se on kait ainoa varma[?!?] tapa päästä noista eroon. Uudet taimet ehtisivät hyvin sitten nauttimaan kevään ja kesän auringosta ilman "syöpäläisiä" ...

Se vaan ei mullakaan onnistu kun on useita kasveja joita kasvattelen monivuotisina.
Mulla on 3 kertaa nyt "urallani" ollut isompi ötökkäinvaasio kämpässäni:

1. kerralla tuli kirvoja, joita yritin aluksi kuriin sumuttelemalla. Sitten sumuttelin mäntysoopaa. Sitten tolua. Sitten kait tärpättiäkin. Yritin yhdessä mäntysuopasumutusten kanssa Raidia ja Superaidia. Ei auttanut: Aina tuli jostain uusia vaikka pyyhin ja imuroin ikkunalaudat ja lattiat. Hommasimpa Spruzit -nimistä tököttiökin, jossa on yhdestetty öljy ja pyretriini-myrkky. Raahasin varmaan kymmeneen kertaan kasvit kylppäriin sumuteltaviksi ja pidin niitä yön yli pimeässä kylppärissä jossa sumuttelin pullollisen Super-raidia. Sitten hommasin pitkän empimisen ja tutkimustyön tuloksena Provadoa. Murskailin niitä kapseleita 1-2kpl/litra kasteluvettä [en muista! joku sanoo 2 - joku 1] ja kastelin kaikki kämpän kasvit sillä litkulla, mukaanlukien huonekasvit. Ja sumuttelin samasella litkulla keittiössä kasvit jotka oli ebbissä: 40l resoon ei oikein raaskisi sekoitella 80kpl provadonappeja. Taisinpa ekakerralla käyttää samalla myös spraypullon. Kirvat lähti  8) 8)
...Eikä näkynyt sitten yli vuoteen mitään ötököitä mulla.

2. kerta oli kun alkoi ilmaantua kummallisia laikkuja vanhojen Aji Cristalien lehdille. Sitten alkoivat kasvit selvästi voida pahoin. Viimeiseksi huomasin että näkyy seittiä lehtien alla ...
Silloin kokeilin vaikka mitä konsteja. Alkuun luulin että on jotain magnesiumin puutetta tms. kun en nähnyt niitä ötököitä. Siinä kuolikin pari kasvia ennekuin älysin ne punkit. Niistä pääsin eli luulin päässeeni Spruzit sumuttelulla: Pari kertaa sumuttelin -tällä kertaa vain ne saastuneet kasvit- kylppärissä. Pariin kertaan tuon jälkeen näin vähän merkkejä punkeista, mutta sumuttelin aina yksittäiset kasvit huolellisesti ihan kiiltaviksi, ja punkit katosivat. Taisin mä silloinkin yhden kerran sumutella kaikki kylppärissä sekä spruzitilla että raidilla .. Tuolloin näytti etteivät ne punkit kiinnostuneet yhtään muista kasveista, vaikka vieressä oli esim Aji Fantasy ja -Verde.

3. paha invaasio oli viime keväänä, kun olivat ensmmäiset taimet jo hyvässä vauhdissa. Silloin huomasin ripsiäisiä noissa samoissa parissa vanhassa [mullassa] Aji Cristalissa. Samoin oli aika paljon myös harsosääskiä. Kun ei Spruzit näyttänyt kerrasta toimivan ja oli jo niitä taimia sekä idätykset käynnissä, hommasin Cooper puutarha-aerosolin ja sumuttelin tylysti koko asuntoni perusteellisesti, ja lähdin yöksi evakkoon itse. Silloin taas näyttivät ötökät häipyneen, vaikkakin suuresta osasta kasveja paleltuivat latvat ja taimet melkein kokonaan!
Kun sitten näin vielä ripsiäisiä vähän päästä, tein taas tuon Provado-iskun: Nyt sitten Provado ei auttanut käytännössä mitään, vaan punkit [niitä oli jossain piilossa kuitenkin!] lähtivät vuorollaan valloittamaan maailmaa. Ne perkeleet yrittivät syödä kaikki mun kasvit. Tuossa kohtaa olivat jo isommat taimet 60-70 cm korkeita. Keittiön pöydällä oli vieri vieressä natikan alla annuumeja puutarhapalstaa varten: Niistä lähti latvatupsuja lukuunottamatta kaikki elävä ennekuin huomasin ötököitä edes. Sain vieläkin noista suurimman osan jotenkin pelastettua, että saan ainakin maistiaset kesällä niistäkin. Taas oli tietysti 30 uutta lajia tulossa ... Tokokuussa pääsi sitten jo viemään kasveja ulos, ja vein riskillä niitä pahimmin kärsineitä, jotka piristyivät kyllä ulkona auringossa.

Tuo viimeinen kevät ötököiden kanssa tapellessa sai mut "päättämään" että itse hävitän syksyllä kaikki kasvit vähäksi aikaa. Toki sitten kompromissina joitakin saatan säästää huolellisen pesun ja bonchileikkausen jälkeen ... Nyt kuitenkin on edelleen mm. iso Naga jossa satoa vaikka kuinka. Iso Tabasco, jossa reilusti raakileita. Rocotoja useita, joissa vielä hedelmiä sekä kypsiä että raakoja.. Mä veikkaan että ehdin idättelemään jo uusia, ennenkuin oon kaiken sadon noista vanhoista korjannut. Varmaan taistelu vaan jatkuu...

Oon kyllä huomannut jo moneen kertaan, että yleensä -ainakin alkuun- ne ötökät tykkää vain jostain tietystä lajista. Tarpeeksi kauan kun sitten samoja ötököitä torjuu onnistumatta kokonaan, niin ne etsivät aina uusia makuelämyksiä  ;D
Viime kevään invaasiossa oli yksi kasvi erityisesti joka ihmetytti iloisesti: Numex Big Jimiin eivät käyneet käsiksi mitkään noista elukoista. Kesällä oli vielä samassa kasvihuoneessa kirvojakin muissa kasveissa eivätkä ne tarttuneet Big Jimiin. Toisaalta nyt syksyn lopulla oli parvekkeella ebbissä White Wax, AC ja Suger Rush [ja monia muita ruukuissa]. Nehän olivat täynnä kirvoja ja kaikki hedelmät tahmean siirapin peitossa sekä kirvojan "nahkoja" joka puolella. Nehän kehittyvät lentäviksi elukoiksi kunhan ovat syöneet tarpeeksi, ja sitten lentelevät ympäriinsä etsimässä uutta tuhottavaa  ??? ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Aji Kettu

marraskuu 20, 2013, 08:05:17 ap #1661 Viimeisin muokkaus: marraskuu 20, 2013, 08:09:37 ap käyttäjältä Aji Kettu
Pieni jatkokysymys: EC mittarin hankittuani siinä on kaksi vaihtoehtoa, muistaakseni MS ja PML tai jotain, mikä näistä on se "oikea" arvo jolla EC:tä mitataan?

Eli pannussa olisi ravinne vettä 1,5EC arvolla, mutta mikä on se mittaluokka millä EC:tä mitataan ?

Ymmärsiköhän kukaan mun epäselvänselvää kysymystäni..

http://www.chilitarvike.fi/ec-mittari tuollainen mittari on kyseessä, ostin samalla moisen PH mittarin.

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Elämän tarkoitus on olla onnellinen ja tehdä sitä mitä haluaa satuttamatta muita.

Kärsä Babar

MS on täällä käytetty yksikkö.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

TuomasL

Hei!

Keskusteluja on tullut luettua varsin runsaasti ja joululomalla olisi tarkoitus viritellä ensimmäinen vesiviljelmä kasaan. Ajatuksena on tehdä Ikean Samla 22 litraisista laatikoista 3 EBBiä. 3 sen vuoksi, että tarkoitus on laittaa niihin salaattia, yrttejä, tomaattia ja chiliä. Ymmärsin, että nuo voisivat tarvita erillaiset ravinnelitkut. Muuten löysinkin jo melkein kaiken tarvitsemani tiedon, mutta pari asiaa vielä askarruttaa.

Tarkoituksena on tehdä EBBit 22 litraisista laatikoista ja vesitilan kooksi tulee siis n. 10litraa. Kuinka pitkään tuollainen säiliö riittää, eli onko kokemuksia millainen veden vaihtoväli noilla tulee? Tähän varmaan vaikuttaa kasvien kokokin, mutta jotain suuntaa antavaakin olisi kiva kuulla.

Kasvatuspaikkana tulee olemaan länsisuuntainen ikkunalauta. Ikkunan koko on (lxk) 145 X 177. Ikkunalauta on 33cm syvä. Talven ajaksi suunnitelin laittavani lisävaloksi 4 x 14w loisteputket 12h valojaksolla. Riittääkö tämä? Jos valoasiaa ei sovi tässä topiikissa kysellä, niin jatkan siitä muualla. Kiitos jo etukäteen! Foorumissa on todella paljon mielenkiintoista tietoa!

sorrii

LainausAjatuksena on tehdä Ikean Samla 22 litraisista laatikoista 3 EBBiä. 3 sen vuoksi, että tarkoitus on laittaa niihin salaattia, yrttejä, tomaattia ja chiliä. Ymmärsin, että nuo voisivat tarvita erillaiset ravinnelitkut. Muuten löysinkin jo melkein kaiken tarvitsemani tiedon, mutta pari asiaa vielä askarruttaa.

Tarkoituksena on tehdä EBBit 22 litraisista laatikoista ja vesitilan kooksi tulee siis n. 10litraa. Kuinka pitkään tuollainen säiliö riittää, eli onko kokemuksia millainen veden vaihtoväli noilla tulee? Tähän varmaan vaikuttaa kasvien kokokin, mutta jotain suuntaa antavaakin olisi kiva kuulla.

Meinaatko nuo kolme ebbiä kaikki ikkunalaudalle  ??? Täytyy olla aika tukeva lauta ...
Ekana tulee mulla mieleen voisiko ikkunalaudan ruuvata pois ja tehdä/laittaa tilalle penkki alemmas, niin että nuo astiat ovat valolta suojassa ja kasveilla enemmän tilaa kasvaa auringossa.
10 litraa kuulostaa aika pieneltä vesitilalta. Taimilla ja yrteillä varmaan riittää kyllä. Mä luulisin kyllä että 22 litran laatikkoon jäisi enemmän vesitilaa vaikka kasvatusastia ja reso olisivat sisäkkäin. (Oletan taas että kasvatusastia olisi tuo lisälaatikko )

Mä en ole varsinaisesti vaihtanut ebbeissäni vesiä kuin tosi harvoin: useamman kuukauden välein! Olen vaan aina täyttäessäni säätänyt Ph'n ja EC'n lisäämällä tuorettä litkua. Varmaan väärä tapa, mutta kasvit ovat pärjäilleet ... Olen toki sitä kaytettyä litkua ottanut vähä kerrallaan multakasvien kasteluun myös joskus. En ole viitsinyt kymmeniä ltroja kataa viemäriinkään! Taisi olla nitraatit jotka voi lisääntyä litkussa. Ohje kai yleisimmin on että vaihtaa kuukauden välein. Noin pienellä vesimmäärällä joutuu kuitenkin lisäämään viikoittain, eikä varmaan riitä pelkkä vesi, vaan pitää lisätä myös lannoitetta. Ja säätää. Toinen mahollisuus ehkä vaihtaa sitten parin viikon välein koko litku ja välillä täyttää vain vettä.

Mulla itsellä on ollut aika toimiva ebbi parvekkeella, jonka tein romukaupasta löydettyyn RST-llaatikkoon joka tuettu "Sovella-kiskoihin". Alla sitten resona musta 65l Samla-laatikko jonka kannen läpi vedetty vesiletkut. Aikaisemmin siinä oli IKEA'n 42l Filur-laatikko joka valkoisena miellytti enemmän silmää. Se oli vähän pieni sellaiseen isoon 105cm pitkään ebbiin. Laitoin sitten keittiön ikkunalaudalle "pervekelaatikko-NFT'n" jossa käytin resona tuota Filur-laatikkoa samoin letkuilla: laatikko lattialla. Siinä vaan pitää olla aika varma asiastansa ettei saa 40 litraa vettä lattialle joku päivä kun letku tukkeutuu.  8) 8) 8) Mun kotimieheni [mieshenkilö 20v.] kävi ohjeiden mukaan täyttämässä resoa kesälomareissun aikaan ja jätti poistoletkun reson ulkopuolelle, mutta onneksi ei myöskään huomannut että tuloletku oli niin mutkalla ettei pumppu jaksanut pumpata vettä lattialle .... Vähän mietitytti kun tulin kotiin  ::)

On siis aika iso riski vesivahinkoihin noilla letkuvirityksillä. Mun mielstä kuitenkin on myös tosi hankalaa jos kasvatusastiaa joutuu nostelemaan pois reson päältä kun pitää jotain säätää, pumppua, letkuja tms. Aikaisempi viritys mulla oli parvekkeella sellaisessa teräslankahyllykössä, jossa reso ja kasvatusastia olivat samanlaisia Bilteman betonipaljuja: Jos sitten olisi käynyt niin että kasvatusastia olisi tulvinut esim. niin vedet olisivat ainakin melkein kokonaan valuneet resoon lankahyllyn läpi. Ebbillä mä olen sitten käyttänyt Clas Ohlsonin mainioita digi-ajastimia joilla voi laittaa sen tulvajakson vaikka 2 minuuttia, jolloin ei tulvi vaikka olisi kuinka tukossa. http://www.clasohlson.com/fi/Digitaaliajastin/32-8618 Tuollaisia on mulla useita: Vanhimmat 4 vuotta vanhoja. Yhden ainoan kerran on pettänyt, kun pääsi kastumaan! Sellainen ollut myös natikalla jo neljä vuotta ...

Tuo 4-putken valo on varmaan tarpeeksi, kunhan on korkeintaan 40cm päässä kasvien latvoista - mielummin lähempänä. Loisteputken valo ei hyödytä mitään jos on kauempana. Luonnonvalo etelästä on pilviselläkin kelillä yhtä kirkas kuin loisteputki parinkymmenen sentin päässä!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

neural_rust

Meillä on täällä maalla sen verran hyvät vedet, että kraanasta tulee 6,4 ph-arvoista vettä, eli multapurkkeihin ihan bueno. siihen kun lyö vähän microo ja matoo, jotuu vähän lisään phuppia..

Jos tuohon vodaan vetelee joko micro ja madon tai puoikkaat lucakset (2ml bloom 1ml micro/ 1 ltr), niin on automaatisesti ollu ph 5.8. Eli hydroihin juurikin sopiva, munsta. Välillä lyön joko cannan zymiä tai rhizoo, niin ne nostaa arvoja, mut sitä varten on noi ph- ja+ pullot kaapissa.

Hanaveteen cannan kookos litkut menee kans täydellisesti 5-4-5.9 väliin, riippuen annostuksesta.
Oon mä pelkällä puhtaalla vedelläkin saanu ihan jees kasvua aikaseks. Esim idätän ilman mitään tuolla 6.4 arvoilla ja hyvin on lähteny..

Mutta meillä tulee (kuulemma) vesi lähteestä ja siihen ei lisäillä mittän ylimääräisiä..
Ainoo mikä on tullut vastaan, niin calmag puute kookoksessa ledien kanssa. Karvassuola apteekista varmaan auttaisi siihenkin..??

...if you can't have it all, have some more...

TuomasL

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 02, 2013, 13:54:52 ip

Meinaatko nuo kolme ebbiä kaikki ikkunalaudalle  ??? Täytyy olla aika tukeva lauta ...
Ekana tulee mulla mieleen voisiko ikkunalaudan ruuvata pois ja tehdä/laittaa tilalle penkki alemmas, niin että nuo astiat ovat valolta suojassa ja kasveilla enemmän tilaa kasvaa auringossa.
10 litraa kuulostaa aika pieneltä vesitilalta. Taimilla ja yrteillä varmaan riittää kyllä. Mä luulisin kyllä että 22 litran laatikkoon jäisi enemmän vesitilaa vaikka kasvatusastia ja reso olisivat sisäkkäin. (Oletan taas että kasvatusastia olisi tuo lisälaatikko )

Juuri tuo lisälaatikko olisi tarkoitus laittaa kasvatusastiaksi. Ikkunalauta on ehkä vähän väärä sana. Kyseessä on siis vanhan kerrostalon ikkunasyvennys, eli ei mitään erillistä lautaa. On tiiltä ja laastia ja kestää varmasti. Tokihan tuohon voisi miettiä esim vaneerista mittojen mukaan EBBiä, mutta kokeilen ensin noita Samla kyhäelmiä.

Ajattelin valita chileiksi mahdollisimman pienikokoisia lajikkeita ja latvoa niitä tarpeen mukaan. Toiveena olisi saada pidettyä kasvit (salaatit, yrtit, chilit, yms.) suurin piirtein saman korkuisina, jolloin valo jakaantuisi kaikille.

Tuo Clas Ohlssonin ajastin vaikuttaa pätevältä, kiitos vinkistä!

bluesman

Laitapa TuomasL Paksoita. Kasvoi alle 2 kk 40cm ja olivat rapeita ja mehukkaita. Basilika kasvoi huonommin, olis varmaan tarvinnut eri litkut. Salaatit pitävät viileästä joten sopinevat talvikaudelle oikein hyvin.

TuomasL

Paksoi oli suunnitelmissa. Hyvä kuulla, että sopii vesiviljelyyn! Aiemmat kokemukset on vaan parvekkeelta.

mikkoha

Moikka!

En löytänyt tuolta aloittelija osiosta sopivaa topiccia vesiviljelystä. Kysympä sitten täällä, sopisiko tuollainen Octogrow passiivinen vesiviljely järjestelmä asloittelijalle? Hinta ei kovin kallis ole, 109€. Tuotahan voisi hieman viritellä, digitaalinen annostelija letkun väliin.

Tässä linkki kyseiseen tuotteeseen: http://www.chilitarvike.fi/octogrow

Jos jollakin on tämä laite käytössä, mielellään kuulisin käyttökokemuksia?

sorrii

LainausKysympä sitten täällä, sopisiko tuollainen Octogrow passiivinen vesiviljely järjestelmä asloittelijalle?

Aika iso systeemi aloittelijalle ...
Jos tuollaisella kasvattelet sisätiloissa niin vaatii pari natikkaakin ehkäpä. ja puolikkaan huoneen yksinomaan kasveille.

Mä ajattelisin että tuollainen systeemi sopisi kesällä kasvihuoneeseen, johon ei ole saatavilla sähköä: sehän on kuin iso Autopot.
Noiden systeemien idea on lähinnä siinä, että saa automaattisen kastelun paikkaan jossa ei ole sähköä.

Kotikasvatuksessa, jos ei viikkoja ole jatkuvasti menossa on mun mielestäni tyylikkäämpää kasvatella erillisissä ruukuissa, jos passiivihydroja haluaa. Niiden paikat eivät ole niin sidottuja ja voi kasvutilanteen mukaan järjestellä. Varsinaset vesiviljelysysteemit joissa vettä liikutetaan tuottaa tietysti paljon enemmän kasvua ja satoa, mutta vaatii myös enemmän kasveille tilaa kasvaa, ja valoa!

Kärsä Babar

Ei toi nyt niin iso ole. Tuon mitat on n.metri x puolimetriä.
www.chilitarvike.fi

Feint

Lainaus käyttäjältä: mikkoha - joulukuu 06, 2013, 08:38:50 ap
Moikka!

En löytänyt tuolta aloittelija osiosta sopivaa topiccia vesiviljelystä. Kysympä sitten täällä, sopisiko tuollainen Octogrow passiivinen vesiviljely järjestelmä asloittelijalle? Hinta ei kovin kallis ole, 109€. Tuotahan voisi hieman viritellä, digitaalinen annostelija letkun väliin.

Tässä linkki kyseiseen tuotteeseen: http://www.chilitarvike.fi/octogrow

Jos jollakin on tämä laite käytössä, mielellään kuulisin käyttökokemuksia?

Tohon hintaan saisit pari kolme ilmapumppua ja kasan isoja ruukkuja(esim. Orthexin altakasteluruukut) ja voisit kasata bubblereita niistä. Näin siis jos sähköä on käytettävissä. Passiivinen vesiviljely toimii ihan yhtä hyvin, iso ruukku(ainakin 4-5l vettä) ja sinne lannoiteliemet, vaihtelee kerran 1-2 viikossa ja lisäilee tarvittaessa. 100e ei ole paljoa valmiista vempeleestä, mutta itse tekemällä saa huomattavasti enemmän valinnanvaraa.

sorrii

LainausEi toi nyt niin iso ole. Tuon mitat on n.metri x puolimetriä.

Suhteellista tietysti ...
Musta aloittelijalle 8kpl ~10l ruukkuja on aika paljon  :-\
..ja jos niissä ruukuissa lähtee 8 kasvia kunnolla kasvamaan on luvassa kohtuullinen viidakko jonka valoksi ei riitä 30W esli ... Olettaisin että jos tähän aikaan aloittelee harrastusta, niin kasvatus tapahtuu sisällä - ainakin toukokuuhun asti.

Mulla oli viime kesänä 6m2 kasvihuoneessa 4kpl kahden ruukun Autopotteja ja niiden lisäksi 2 isoa Pauliinaruukkua. Väliaikasesti väleissä toki muitakin kasvja pienissä ruukuissa. Arvelisin nyt -ja aion niin tehdä- että 6kpl noita tuplapotteja on maksimi sinne ... Mulla puolet kasveista on baccatumeja jotka tiet kasvavat aika kivasti.

Onhan sitä tietysti suurempiakin aloituksia nähty  8)

mikkoha

Kiitoksia nopeista vastauksista!

Valaistus puoli on jo hoidettu täysin kuntoon, LED valoa on mielestäni vähintään riittävästi: 2kpl 90W ufo LED valaisimia oikealla kasvatus spektrillä (ei kiinan kopioita vaan ledfinlandin tuote) lisäksi on pari pienempää LED lamppua.

Mie olen sen verran aloittelija näissä, että tuo bubbleri ei ole vielä avautunut täysin minun mieleen. Katsoin toista topikkia missä oli vanhempia rakennus ohjeita.

Tilaa olisi käytössä, isosta olohuoneesta voin uhrata puolet heti käyttöön, vieressä on etelänpuoleinen ikkuna. Myös kesällä lasitettu parveke olisi käytössä. Ajattelin tähän vuoden aikaan laittaa kasvamaan, isoin syy kai on hirveä innostus!

Olen jo huomannut, että tämäkään harrastus ei kovin halpaa puuhaa ole, kun innostuu liikaa! (kalastus ja metsästys muina harrastuksina)

Tuossapa oli vähän infoa tästä aloittelijan puuhasta, olisiko lisää kommentoitavaa mitä pitää tehdä/muuttaa? Niin, siemeniäkin on jo hommattu erilaisia lajikkeita...

Kärsä Babar

Kiinalaisiahan nuo Led Finlandinkin tuotteet ovat.
Bubblereitahan saa tehdastekoisinakin jos niiden rakentaminen ei avaudu.
http://www.chilitarvike.fi/oxypot
www.chilitarvike.fi

mikkoha

Jep, meinasin että hinnaltaan ei ihan ebayn valikoimaa nuo LED valot. Onhan niitä kiinalaisia kopioita paljonkin, missä ei watit ja valovoima kohtaa yhtä hyvin. Tässä parin kuukauden päästä on varmasti jo hieman käyttökokemusta..

Empä huomannut katsella chilitarvikkeesta tuollaisia valmiita bubbler ruukkuja. Nyt kun ajattelen, niin taidan aluksi noita ostaa muutaman. Helppohoitoisia lajikkeita meinaan nyt aluksi laittaa idätykseen. Saapi nähdä miten tämä harrastus jatkuu,toivotaan että ei ihan räjähdä käsiin:)

sorrii

LainausTilaa olisi käytössä, isosta olohuoneesta voin uhrata puolet heti käyttöön, vieressä on etelänpuoleinen ikkuna

Tuo kuulostaa jo hyvältä. Jos laittaa vaikka sen Octogrown lattialle ikkunan eteen ja kaksi 90W lediä päälle niin johan kummasti tulee satoa viimeistään kevätauringossa. Kannattaa muuten tutkia sen auringon suuntaa: Se paistaa yllättävän alas ikkunan edessä.

MÄ en ole juuri satoa saanut pelkillä ledeillä, mutta auringon ja ledien yhteisvoimin hyvinkin. Tokikin silloin kivikaudella kun ostin tuon 120W Ledfinlandin valon, kuvittelin sen oikeesti olevan yhtä tehokas tai tehokkaampi kuin aikaisempi 250W natikka, ja laitoin sen ledin keittiön kattoon valaisemaan koko huoneen. Kasvit pysyivät kyvin hengissä talven yli, mutta eivät kyllä tuottaneet hedelmää. Sen 250W natikankin alla sentään baccatumit satosivat oikein hyvin. Nyt on uudempi 100W ledi ikkunan päällä ja ikkunalaudalla on kesä ympäri vuoden  8) 8)

mikkoha

Sorrii osasi melko kyvin hahmottaa kuvaksi olohuoneen, juuri tuossa suunnassa on ikkuna. Pitää tutkailla auringon kulmaa ikkunaan nähden. Sen verran tiedän kyllä, että aurinkoa tulee paljon juuri tähän olohuoneen ikkunaan.

Katselin hieman tarkemmin noita ebayn ledi kasvatus valoja. Kyllähän ne näyttääkin lähes samoilta mitä ledfinlandin tuotteet. Olisi pitänyt vähän tarkemmin tutkia, ennen kuin menee sanomaan:)

Tämäpä oli samalla meikäläisen avaus tälle foorumille;) Tästä se lähtee, ja kasvattamalla oppii:)

Chilivaari

joulukuu 07, 2013, 12:08:36 ip #1679 Viimeisin muokkaus: joulukuu 07, 2013, 12:32:27 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: mikkoha - joulukuu 07, 2013, 08:38:28 ap...Kyllähän ne näyttääkin lähes samoilta mitä ledfinlandin tuotteet. Olisi pitänyt vähän tarkemmin tutkia, ennen kuin menee sanomaan:)

Niitäkään ei sitten kannata ihan 1:1 vertailla.
Ei ole omia kokemuksia, mutta muiden mittauksista olen saanut kuvan, että suomalaisfirma noudattaa hieman todenmukaisempaa tehojen ilmoittamista. Kiinalaisilla taas teho tarkoittaa ledien nimellistehojen yhteen laskemista ja se taas on säännöllisesti noin tuplasti enemmän kuin todellinen teho. Eli voit Kiinasta löytää "edullisen" 300-wattisen, jota Suomessa myydään 120-wattisena. Aivan samaakin lamppua. Ettei asia olisi liian selkeä, osa maahantuojistamme noudattaa kiinalaista tapaa täälläkin ja kaikkien vertailut natikoiden tehoon ovat aivan kiinalaisesta olkihatusta vetäistyjä.
Kiinawateista hieman lisävalaistusta:
http://chilivaari.blogspot.fi/2013/11/kiinalaiset-watit-ovat-hyvin-kiinalaisia.html

Ja tervetuloa foorumeille!

EDIT:
Saatoinpa suhtautua liian positiivisesti kotimaiseen myyjään. Esimerkiksi 300-wattisen tiedoissa sanotaan:"panelissa 288 kpl 1W teho ledejä". Eihän tuosta millään tule todellista tehoa 300, tuskinpa muuta kuin 150 wattia.
http://ledfinland.fi/300w-led-finland-valaisin2/