tammikuu 09, 2025, 23:19:15 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Ledfinlandilta olen saanut tiedon -en ole itse mitannut- että 120W valaisimen tehonkulutus on 90-100W kieppeillä riippuen väreistä: siniset ja valkoiset kuluttavat enemmän.
100 wattisen Ledfinlandin "custom-valon" mittasin, ja se oli 94W: 3kpl 80mm tuulettimia voi kuluttaa ~6W

Kaipa se on muodotunut jonkinlaiseksi standardiksi tuo tapa laskea ledien nimellistehot yhteen. Tuo vertailu purkauslamppuihin on kyllä ihan hanurista.
Itsellä 120W ledi piti kasvun hyvin kurissa talvettaessa kasveja koko huoneellisen. Kun sitten yritin pitää sitä lähempänä kasveja niin ainakaan chineseillä ei satoa tullut kuin ihan lähimpiin yläoksiin. Aikaisemmalla 250W natikalla [ensimmäinen kunnon kasvivaloni] tuli kuitenkin satoa kohtuullisesti samassa paikassa. Ja sitä "liikakasvua" ..
Sitentaas tuo 100W valaisin tuntuu saavan kasvit kukkimaan ja tuottamaan ihan hienostikin: Se vaan on aina ollut ikkunan lähellä, joten uskon luonnonvalolla olevan osansa. Samoilla ikkunoilla ilman lisävaloa ei kuitenkaan kuki kyllä mikään talvella. Joku ihmeellinen ero noissa on ilmeisesti väreissä: Tämä 100W tuntuu tehokkaammalta kuin 120W nimenomaan käytännössä.

Ledien kanssa pelaaminen on kyllä vielä kokeilemista. Natikalla sadontuotto jokseenkin on tiedossa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilling Panzer

Moi,

Kuinka monta kasvia jengillä on yhtä ebbiä kohti? Ja minkä kokoinen systeemi on kyseessä? Kysyn, koska olen harkinnut sijoittavani tuollaiseen Nutriculture Ebb&flood 230 järjestelmään. Mitat kyseisellä 1200 x 695 x 240mm. Olisi passelin kokoinen kämpän suhteen.

http://www.chilitarvike.fi/ebbflood__230

En osaa hahmottaa kuinka paljon (juuri)tilaa yksi kasvi tulee isona viemään.. ??? Paljonko niille tulisi jättää väliä viereiseen kasviin ebbiin laitettaessa? Tietysti tämäkin riippuu kasvista, mutta tässäpä olisikin mun visioita kyseisistä plantuista. Eli näistä jotkut sinne ebbiin olis tarkoitus asentaa:

7pot Brain Strain Yellow (C.chinense)
Caribbean red habanero (C.chinense)
Habanero, Yellow  (C.chinense)
Moruga Scorpion (Trinidad Scorpion, Moruga) (C.chinense)
Ancho Poblano (C. annuum)
Minipaprika Orange  (C. annuum)
Omnicolor (C. baccatum)

Reservissä on vielä muutama muukin lajike mitä nyt mietin että laitanko ollenkaan.

Kaikki jeesi on tervetullutta ja toivottavaa.  ;)

-Kale
Videopelitaistelujen ja kauhistuttavan kovan metallimusiikin karaisema kärsimätön kalamies

http://kalenkasvit.blogspot.fi/
Päiväkirja Bloggerissa

Huru-ukko

Kaksi kasvia jos menisi kasvariin, koska siellä ne kasvavat isoiksi.
Koska kuitenkin haluaisit sinne useamman, niin kolme olisi ehdoton maksimi sisäviljelyssäkin. Ja joudut silti leikkelemään viimeistään loppukesällä pitääksesi kasvua kurissa.
Nuo C. chinenset kasvaa siinä vähintääkin puoli metriä halkaisijaltaan, ja korkeus metrin puolentoista luokkaa.
Muista alemmista en osaa sanoa enempää...Omnicolor sopisi ehkä amppeliin parhaiten.

Chilijamppa

Mitäs annostusta/10 litraan vettä kookoskuidussa kasvatukseen suosittelette tuolla Nutriforten 1 ja 2 purkeille?

Olen pistänyt kasvu annostuksella tuota lannoitusta ja ainakin jalapenot muodostavat kristalleja lehtien alapintaan, joten liikaa selvästi tuo annostus kasveille on.

PetraK

Mulla kasvoi bubblerissa Omnicolor ihan käsittämättömän kokoiseksi. Se nimenomaan levisi sivuille eli ensi vuonnakin menee ulos amppeliin. Harmikseni ulossiirrettäessä viime kesänä en suojannut kunnolla ja aurinko kärväytti...
Taksimafian Pääkaupunkiseudun Puutarhaosasto

sorrii

LainausMitäs annostusta/10 litraan vettä kookoskuidussa kasvatukseen suosittelette tuolla Nutriforten 1 ja 2 purkeille?

Mä olen käyttänyt kookoksissa kookoslannoitetta: B'Cuzz'ia ja välillä Canna Coco'a ja sekoitellut välillä kyllä Nutriforteakin. Noilla virallisilla kookoslannoitteilla näyttää EC olevan samoissa tai vähän ylikin, kuin Nutriforten setillä ihan ohjeen mukaan.
Canna Cocossa neuvotaan käyttämään alusta asti maksimiannosta -joka on vähän outoa kieltämättä..
Mä olen käyttänyt nyt talvella 50-75% siitä ohjeellisesta vahvuudesta ja hyvin menee. Lisävaloja on.

En ole itse juurikaan törmännyt kookoksella tai hydoissakaan siihen että kasvi/ottaisi saisi liikaa lannoitetta. Parissa passiivihydrossa [hydrosora ja perliitti] olen yleensä viikkoja lisännyt vaan lientä aina tarvittaessa. Sitten joskus oon mitannut jäljellä olevasta litkusta EC'n joka on menyt yli mittarin mittausalueen, eli yli 4. Siinä kohtaa on saattanut jotain kevyttä oiratta näkyä.. Toisaalta eipä ole tullut mieleen kasvatella juurikaan sisällä ja talvella annuumeita.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Miquel

LainausMitäs annostusta/10 litraan vettä kookoskuidussa kasvatukseen suosittelette tuolla Nutriforten 1 ja 2 purkeille?

Tämä kiinnostaisi itseänikin. Joku Jaolstenin tekemän puutarhan kesä -tapainen nyrkkisääntöohje olisi PoP:

Lainaus
Puutarhan kesä:
Chilien ikä / annostus / sähkönjohtokykymittaus
0-2kk: 1tl/10l vettä = EC alle 2
2-4kk: 2tl/10l vettä = EC alle 3
4kk--> 3-5tl/10l vettä = EC 3-4

Sorrii ei nyt auttanut yhtään.  ;D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Huru-ukko

Chilivaarilla on lannoite taulukko, en nyt osoitetta muista. Siellä blogeissa varmaan.

Chilivaari

Joo, mutta vain multakasvatukseen:
http://chilivaari.blogspot.fi/2008/07/lannoitteista.html
Vedet ja monikomponenttiset lannoitteet jäivät muiden huoleksi.

sorrii

joulukuu 16, 2013, 13:51:00 ip #1689 Viimeisin muokkaus: joulukuu 16, 2013, 13:58:15 ip käyttäjältä sorrii
Lainaus
Sorrii ei nyt auttanut yhtään.  ;D

Hmmm. Voi sen niinkin sanoa jos ei lue rivien välistä  ;D ;D ;D
Ajatus oli että purkin ohjeet passaa riittävän hyvin. Ei sillä alustalla ole eroa ravinnetarpeen suhteen, vaikkakin sanoin että kookoslannoitteilla se ohjeen mukainen antaa vähän korkeamman EC'n - ei kuitenkaan koskaan paljoa yli 2 mun mittarillani.

Musta tuo Jaolstenin taulukko on aika korkeilla arvoilla, enkä ole itse tarkoituksella ikinä pitänyt noin korkealla. Nutriforten purkin ohjeilla EC on siinä alussa [kasvu] noin. 1.6 joka on samaa luokaa kuin GHE'n Mikro-Mato-ohjeellakin. Kukinta-Raakileet -vaiheessa nousee ~2'een.

Ja tosiaan sekä tietysti lannoitteen tarpeet riippuu valonkin määrästä, ja lämmön!!
Mulla itsellä kun on liiankin lämmintä suhteessa valojen määrään, niin lannoitteiden määrä on mieluummin liian vähän kuin likaa. Jos saisi edes yöksi pudotettua lämpöjä, niin toimisi paremmin hommat. Keerrostalossa keskuslämmityksellä vaan lämmöt ovat yöllä ~24 ja päivisin nousee natikan voimalla ~27 asteeseen. Ja kun esim. keittiössä on yksi 400W natikka katossa valaisemassa koko huonetta, niin kasvatan talvella enemmän saunavihtojen tarpeita kuin chilejä, minä siis ...  8) 8)

Hyvälläkin valaistuksella tyydyn minä noihin ohjeisiin joita purkkien kyljistä luen. Ja täytyy kyllä todeta että varsinkin nyt viime kesän jälkeen en pidä enää tavoitteena maksimaalista satoa, vaan kauniita koristekasveja. Mä saan heittää biojatteeseen ensi syksynä ~10kg edestä(* tämän vuoden satoa: Pakasteita, etikkasälykkeitä sekä kuivattuja  ??? ??? ??? ...

LISÄYS: Lukaisimpa uudelleen alkuperäisen kysymyksen: Siellä kertoo hän että Jallut tekee kristallia lehtien alle jo purkin ohjeen mukaisella kasvu-annostuksella! Elikät Jaolstenin taulukolla se ei anakaan siitä parane, vaikka hyvä taulukko olisikin tehokasvatuksessa.
Annuumit kun vaativat sitä aurinkoa, niin mä arvailisin että nuo jallut talvehtii, eivätkä kuluta lannoitteita nimeksikään. Jutussa ei mainita valaistusta. Lunnonvalon varassa ja vaikka parilla loisteputkellakin avustettuna ne ovat talviunilla. Annosta siis alas vaan reilusti, tai natikka ~½ metrin päähän porottamaan ...  ;)

Chilijamppa

joulukuu 16, 2013, 17:44:50 ip #1690 Viimeisin muokkaus: joulukuu 16, 2013, 18:02:34 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 16, 2013, 13:51:00 ip
LISÄYS: Lukaisimpa uudelleen alkuperäisen kysymyksen: Siellä kertoo hän että Jallut tekee kristallia lehtien alle jo purkin ohjeen mukaisella kasvu-annostuksella! Elikät Jaolstenin taulukolla se ei anakaan siitä parane, vaikka hyvä taulukko olisikin tehokasvatuksessa.
Annuumit kun vaativat sitä aurinkoa, niin mä arvailisin että nuo jallut talvehtii, eivätkä kuluta lannoitteita nimeksikään. Jutussa ei mainita valaistusta. Lunnonvalon varassa ja vaikka parilla loisteputkellakin avustettuna ne ovat talviunilla. Annosta siis alas vaan reilusti, tai natikka ~½ metrin päähän porottamaan ...  ;)

Siellähän nuo ovat 2x120w led Finlandien alla ja kukkivat kaikki minun 4 jallua nyt, että vaan siitepöly pölisee. Huoneen lämpötila pysyttelee siellä 20 asteen tuntumassa päivällä/yöllä.

Lehdet vaan näyttää kovin rujoilta, kun kovin kristallia pukkaavat. Ei noilla muilla chilileillä tunnu olevan kummempaa hätää samoilla annostuksilla, noh ei nuo jallut varmaan kuole vaikka jatkan samalla liemellä eteenpäin.

sorrii

LainausSiellähän nuo ovat 2x120w led Finlandien alla ja kukkivat kaikki minun 4 jallua nyt, että vaan siitepöly pölisee. Huoneen lämpötila pysyttelee siellä 20 asteen tuntumassa päivällä/yöllä.

Lehdet vaan näyttää kovin rujoilta, kun kovin kristallia pukkaavat.
??? ??? ??

Ompa outoa?! Voisiko olla että on kerääntynyt suoloja enempi alustaan, jos ovat ollet pitkään? Kuten kerroin, mä oon käyttänyt kookoskuiduilla pääasiassa "virallisia" lannoitteita, mutta joskus laiskuuttani antanut välillä samaa Nutriforten litkua kuin esim. hydroissa käytän. Pitkään samassa astiassa olleisiin näyttää kerääntyvän astian reunoihin suolan näköistä sakkaa, mutten ole huomannut lehdillä mitään. Lajeja on kyllä ollut vähän kaikkea: chinensejä, fruteja, baccatumeja ja on siellä nytkin yksi annuum: Viime kesän Peter Pepperin piruuttani säästin että näkee tuleeko oikein mulkkuja ensi kesänä ...

Ledeillä oon kyllä huomannut erityisen piirteen, että lehdistä tulee epätavallisen paksuja, kovia; kummallisesti ryppyisiä...

Ja voihan olla että noilla jalluilla on vähäisempi ravinnontarve!?
Minä kokeilisin "oikeita" kookoslannoitteita. Se 1+1l setti kestää pitkään, kun maksimiannos on 4ml+4ml/l: Voihan se olla että ne jotenkin toimisi kuitenkin paremmin.
Chilitarvikkeen myymä B'Cuzz varsinkin on riittoisaa ja kohuuhintaistakin. Se A-komponetti on väriltäänkin kuin extra tumma Kiinalainen soijakastike   ;)

jukenukem

Moro!
Ekaa postia tälle foorumille... Alan tuossa alkuviikosta rakentelemaan itselleni ebbiä ja askarruttaa vähän tuo veden tuloliitäntä. Hain kärsältä tuossa noita suojattuja läpivientejä (kasvatusaltaan päässä sellanen kananmunan mallinen suojus). Alkaako kasvin juuret jossain vaiheessa tukkimaan tota suuta? Voinko laittaa chilin tuon liitännän päälle vai olisiko parempi laittaa vähän eri kohtaan allasta?

sorrii

Eipä se tuloliitäntä umpeen helposti kasva. Vedenpaine huuhtoo kuitenkin säännöllisesti. Mulla on ollut joku muovilaatikkoebbi yli vuodenkin sisällä yhteen menoon.

jukenukem

Eli sekö ei onnistu että kasvit ebbiin, systeemi huoneen nurkkaan ja hyvää loppuelämää?

sorrii

LainausEli sekö ei onnistu että kasvit ebbiin, systeemi huoneen nurkkaan ja hyvää loppuelämää?

Kokeile ihmeessä  ;D
Saattaisi se toimiakin. Ja jos tosiaan katsot sen tuloputken ja ylivuotoputkenkin paikan järkevästi niin ettei päällä ole kasvia, niin voihan niitä kaivaa auki välillä. Tuosta yhdestä keittiöebbistäni en edes muista kauanko se oli käytössä putkeen; saattoi olla pari vuottakin.

Se on kyllä selvää että useammassa vuodessa alkaa kertymään soran väliin mössöä sinne tippuneista roskista ja kuolleista juurista, niin että lopulta joskus 30 vuoden [optimistinen elinajanodote] kuluttua se onkin multa-allas automaattikastelulla  ???

Nurkkaan = väärin! Ikkunan eteen = oikein ...  8) 8) 8)

jukenukem

Nyt ymmärsin ton aikahomman, mitä sillä tarkoitat :) Ihan vähän puolustan tota nurkkaa sillä että tarkoitus olis siihen päälle laittaa 250w monimetalli. Mutta mitä eroa on keraamisella ja normaalilla?? Kuinkas isoiksi tollanen oranssi habanero voi kasvaa?

sorrii

joulukuu 21, 2013, 13:43:47 ip #1697 Viimeisin muokkaus: joulukuu 21, 2013, 13:45:33 ip käyttäjältä sorrii
Ei oo päässyt keraamista MH-lamppua kokeilemaan, kun on digitaalinen poweri. Kai se vähän tehokkaampi on kuin tavallinen ... Ei pärjää auringolle  8)

Päivänvaloa ei kannata väheksyä jos ajattelee kustannuksiakin. Tietysti jos on valmis maksamaan kasvatteluvalostaan ~10€/kk jokaista kasvatusneliötä kohden, niin keinovalo on ihan jees.
Mittasin muuten muistin virkistykseksi oman 250W MH'n valon: 10 000 Lux tulee siis ~70cm päähän lampusta, mikä on jonkinlainnen minimivalo kasvihuonekasvatuksessa. Kesällä saman verran ja enemmän tulee pilviseltä taivaalta. Itse mittailin viime keväänä [aurinkoisella ilmalla!] parvekkeeltani niin aurinkoon päin menee mittausalueen yli [>50 000]; seinän heijastuksesta tuli 20 000 Lux
Eli ikkunasta tuleva valo [=etelä] on auringon paistaessa jo selvästi vahvempi kuin monimetallilla ½m päässä. Pilviselläkin sitä valoa tulee eteläikkunalle ~6 tuntia tehokkaammin kuin siitä lampusta.

Mä pyrin mahdollisuuksien mukaan siis ottamaan ikkunoista kaiken valon, ja lisäksi sitten lamppuja. Ikkunattomassa paikassa pitää sitten porottaa se "natikka" 12 tuntia päivässä ja aika lähellä. Mun ikkunoiden alla pihalla on valoa yhtä paljon kuin katulamppujen kohdalla ...

jukenukem

Mites hei kun tuossa vesipumpussa on sen itse letkun liitännässä tollanen ohut letku, pitääkö sen saada ilmaa reson ulkopuolelta?

Make12345

Lainaus käyttäjältä: jukenukem - joulukuu 23, 2013, 19:18:58 ip
Mites hei kun tuossa vesipumpussa on sen itse letkun liitännässä tollanen ohut letku, pitääkö sen saada ilmaa reson ulkopuolelta?

Ei ole välttämätön, vesi hapettuu tarpeeksi muutenkin, mutta eipä siitä tietääkseni haittaakaan ole