tammikuu 11, 2025, 05:50:46 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Hola!

Aloittaja Diego, marraskuu 23, 2015, 10:17:47 ap

« edellinen - seuraava »

Diego

Nyt ois aika kokeilla ensimmäisen kerran tätä kaikkien kehumaa chilinkasvatusta. Tietoa tästä hommasta ei vielä aivan mahdottomasti oo, vähän kerenny opiskelemaan täältä foorumilta ja chilikirjasta. Lajikkeita en oo vielä lyönyt lukkoon, jos joku kokeneempi kasvattelija haluaa antaa vinkkejä, niin niitä otetaan avosylin vastaan. Tarkoitus ois kuitenki lähtee niillä helpoilla lajikkeilla liikenteeseen. Chilit tulisi elelemään vaatehuoneessa lampun alla ja kesällä parvekkeella. Ikkunalla ei oo oikeen mahollisuuksia pitää uteliaitten kissojen takia. Ja lajikevinkkien lisäksi aivan kaikenlaiset tipsit alittelijalle on enemmän ku tervetulleita  ;D

unenkuva

Perinteiset, helpot, hyvän makuiset ja kohtalaisen tuliset Aji Cristal, Aji Fantasy ja Lemon Drop ovat sellaisia, joista voi hyvin aloittaa. Sitten voisin suositella vielä Champion ja Starfish.
Ja tervetuloa mukaan :)  Jokerina vielä hieman tulisempi, mutta todella hyvän makuinen Habanero Brown :)

0lli

Tervetuloa mukaan! Tuossa tulikin mainioita lajikkeita, varsinkin lemon drop on erittäin helppo kasvatettava ja satoisa :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Diego

Kiitoksia vinkeistä, niitähän tuli nopeasti :) Aika samoja lajikkeita olin jo itsekkin pyöritellyt mielessäni, joten eiköhän tässä kohta uskalla jo alkaa tilaamaan siemeniä  :D
Tuo valopuoli vielä hieman mietityttää. Kun kasvit nyt saavat elellä talven vaatehuoneessa ilman luonnon valoa, niin kuinkahan äkäisiin lamppuihin pitäisi alkaa sijoittamaan?

http://www.chilitarvike.fi/envirogro_2x55w Tekisiköhän esim. tällaisella mitään?

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Diego - marraskuu 23, 2015, 11:40:08 ap
Kiitoksia vinkeistä, niitähän tuli nopeasti :) Aika samoja lajikkeita olin jo itsekkin pyöritellyt mielessäni, joten eiköhän tässä kohta uskalla jo alkaa tilaamaan siemeniä  :D
Tuo valopuoli vielä hieman mietityttää. Kun kasvit nyt saavat elellä talven vaatehuoneessa ilman luonnon valoa, niin kuinkahan äkäisiin lamppuihin pitäisi alkaa sijoittamaan?

http://www.chilitarvike.fi/envirogro_2x55w Tekisiköhän esim. tällaisella mitään?

Kyllä tuolla esikasvatuksen tekee mainiosti. Jos sadottaa haluat, niin korkeintaan yhdelle-kahdelle riittää.

täältä lisää tietoa

chilifellow

Tervetuloa porukkaan! Baccatumit on hyviä aloittaa kasvatus. Helppoja eikä niin vaativia. Tosiaan lajikkeista Aji Cristal, Aji Habanero, Aji Fantasy on mainioita. Samoin Lemon drop. 😋
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

Diego

Kiitoksia neuvoista! Oon tullu aikalailla siihen tulokseen että tilaukseen menee: Lemon Drop, Aji Cristal, Aji Fantasy ja Starfish. Näiden lisäksi ajattelin ottaa yhden oikein tujun C. chinensen. Mielessä olis Fatalii "(easy to grow - recommended super hot variety for beginners)" -näin sanotaan fataliin sivuilla. Oisko ollu muita ehdotuksia?

chilifellow

C.c. Fatalii on mun monivuotinen herkku. Kokeile myös Harold st Bartsia, Congo Yellow tai miedonpaa Pink Habaneroa. Tositulisista ei oo Naga Morichin voittanutta. Makuelämyksiä! 😋
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

Diego

Juu toki Naga Morichin kasvatus kiinnostaa, mutta en sitä vielä ensimmäiselle kaudelleni viitsi ottaa  ;D Kyseistä lajiketta en ole maistanut muutoin kuin poppamiehen kastikkeiden seassa, eikä niistä taida saada vielä ihan täydellistä käsitystä kyseisen pippurin äkäsyydestä  :D Semmoinen asia tuli vielä mieleen, että osaisitteko suositella ajankohtaa idätykselle. Kasvit tosiaan elelisi vaatehuoneessa siihen asti, että tarkenevat parvekkeella.
Valona olisi nyt ainakin 2x tämmöinen:

EnviroGro 2x55w

unenkuva

Chinensestä voin suositella minkä jo sanoinkin Habanero Brown, loistavan makuinen. Tai sitten jokerina Cajamarca, ei ehkä kovin tyypillinen chine, mutta aika helppo kasvattaa ja oikein hyvän makuinen. Ja vähän erikoinen myös. Itse tykkäsin kun kasvattelin