heinäkuu 15, 2025, 08:42:20 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Helzyn 2016

Aloittaja Helzy, joulukuu 17, 2015, 08:48:42 ap

« edellinen - seuraava »

Helzy

joulukuu 17, 2015, 08:48:42 ap Viimeisin muokkaus: joulukuu 17, 2015, 09:40:49 ap käyttäjältä Helzy
Jeps,

Päiväkirja lähtee tältäkin eukolta käyntiin än-yy-tee-NYT! :-* Vielä en ole päässyt(/kerinnyt/jaksanut/muistanut) laittaa Rocotoja itämään, mutta josko tämän viikon aikana vielä kerkiäisi mukaan junan vikaan vaunuun ja saisi kolmannen chilistelykauden käyntiin. Talvetettavia risuja mulla on muutamia, aika moni heitti veivit, kun ripsiäiset pääsivät valtaamaan rehut. Myrkyttelin kaikki pusseissa, jollain kaapista löytyneellä toluvesiseoksella, mutta esim. vesiviljelyssä ollut 3-vuotias Lemon Drop ja pari muutakin päättivät luovuttaa maanpäälisen elämänsä. Sen sijaan sain Orange Locotosta (c.pubescens) onnistumaan Chilikirjan ohjeiden mukaan pistokkaita muutaman! Woop woop! Dippasin tosin vielä juurrutushormooniin nuo leikatut kärjet, en tiedä auttoiko, mutta ainakin juuria on ilmaantunut. Lisää kasvateltavia lajikkeita tuli rutkasti (kiitos SKK2:n) ja missään nimessä en ajatellut kaikkia mahduttaa tähän kauteen. Edelliskausi meni vähän niin ja näin, ehkä just pääsin kiloon, kun tuo Orange Locoto tuotti satoa sisällä kypsytellen keinovalossa.

Talvetettavien kohdalla yhdessä bonchiksi leikatussa Habanero Caribbean Red:ssä on kiinni talvipodi! Lamppuna 18 ledin e27-kantainen mollukka (cool white, jos oikein muistan).

*edit: mä en edelleenkään kestä tätä kuvan lisäämisen vaikeutta itseni kanssa. Googlessa on jotenki erikseen photos ja shared documents ja my documents ja triljoona erilaista linkkiä, joista mitään en saa taas(kaan) ykkösellä toimimaan. Hei, oikeesti? Miten voi 2000-luvulla olla näin vaikeeta? Onko Tapatalkin kautta jotenkin helpompaa lisäillä kuvia? Mun mielestäni tää on aivan aasia, että pitää eka lisätä kuvat jonnekin, josta sitten otetaan erikseen linkki, joka laitetaan viestiin ja vielä lisätään koodilla kuvan leveys. Anteeks avautuminen, mutta argh. Ei auta kuin sopeutua.  8)

**edit Olipas haastavaa taas. Varmaan 10 eri kikkaa tuli testattua. Ei hyvää päivää.

"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

Helzy

Sain jopa Plugboxin kaivettua teloiltaan ja laitan sen molemmat alaosat tiskikoneen kautta, jotta puhdistuu. Katselin eilen tuota Habaneroa ja naurahdin, sillä sen talvipodi on jo 3 kertaa isompi kuin viime kesänä auringonvalossa kasvihuoneessa kasvaneet. Ai miten niin kylmä kesä?  :o Multaa pitäis hakea myös, tai turvetta siis. Ehkä se innostus tästä taas lähtee, kun saa upottaa sormet multaan.
Instagramissa @helzyy

Helzy

Jaiks, unohdin hommata turvetta lauantaina ja siemenet ovat nyt olleet 1,5 vrk vedessä!  :-X Toivottavasti mun siidut ei heittäneet veivejä tämän takia. Eihän parin vrk:n liotus tapa siiduja, eihän? No, tänään olisi siis saatava turvetta jostain. Kokeellinen chilisti siis testaa näköjään kunnollista liottelua Rocotoille.  8) Kuka lahjottais parit tunnit mun vuorokausiin näin joulun alla?
Instagramissa @helzyy

ottulo

Lainaus käyttäjältä: Helzy - joulukuu 17, 2015, 08:48:42 ap
*edit: mä en edelleenkään kestä tätä kuvan lisäämisen vaikeutta itseni kanssa. Googlessa on jotenki erikseen photos ja shared documents ja my documents ja triljoona erilaista linkkiä, joista mitään en saa taas(kaan) ykkösellä toimimaan. Hei, oikeesti? Miten voi 2000-luvulla olla näin vaikeeta? Onko Tapatalkin kautta jotenkin helpompaa lisäillä kuvia? Mun mielestäni tää on aivan aasia, että pitää eka lisätä kuvat jonnekin, josta sitten otetaan erikseen linkki, joka laitetaan viestiin ja vielä lisätään koodilla kuvan leveys. Anteeks avautuminen, mutta argh. Ei auta kuin sopeutua.  8)

Turhauttavaa se on, mutta syypää on yksin Google, kun haluavat tehdä jakamisen hankalaksi muualla kuin omilla sivuillaan. Helpompaa olis käyttää vaikka ilmaisia kuvapalveluita, ei tarvis mitään kikkoja. Suomalaisia palveluita ovat esim. kuvapilvi.fi/k/, aijaa.com. Ensimmäisestä tosin kuvat poistetaan 30 vrk ja jälkimmäisestä 3 kk sen jälkeen, kun kuvaa on viimeksi katsottu, joten ei ehkä ole paras ratkaisu kumpikaan näistä. Ulkomaisista suosittu on esim. imgur.com (vaatii rekisteröitymisen, isoja kuvia pakataan, muuten kätevä ja kuvat säilyvät). Ilman rekisteröintiä on sitten monenlaisia, mutta niistä ei löydy oikein mitään tietoa, joten en ehkä luottaisi.

Huru-ukko

Googlen kuvat on helppo jakaa, jos on Google+ käytössä.......
Kuvat menee mulla sinne jotka haluan jakaa, ja "minä itse" joille se on sallittu....
Mutta sen pystyy jakamaan helposti kuvan suurentamalla ja siitä jaa kuvan url osoite kopioimalla tuo sen tänne.....

En ole varma, mutta Google+ taitaa vaatia gmailinkin.

Chilivaari

joulukuu 21, 2015, 16:05:28 ip #5 Viimeisin muokkaus: joulukuu 21, 2015, 16:23:51 ip käyttäjältä Chilivaari
Ellei ole hyvin perehtynyt G+ kuviin, mielestäni tällä hetkellä helpoin tapa kuvien välittämiseen tälle foorumille on blogi. Googleen sellaisen saa ilmaiseksi ja sen voi jättää julkaisematta, avoinna vain itselleen. Sinne voi vetää kuvia tietokoneelta ja blogista (myös muiden blogeista) voi kopioida kuvan osoitteen. Sen sitten sijoittaa tänne foorumille tekstiä tehdessään.

Pikku hyödyllinen yksityiskohta vielä: Kuvan osoitteen loppupuolella juuri ennen kuvan nimeä on kenoviivojen välissä /s1200/ tai muu luku. Siihen pääsee käsiksi vaikka avaamalla kuva uudessa ikkunassa.  Tuo numero merkitsee kuvan leveyttä ja sitä voi muuttaa selaimen osoiterivillä helpommin kuin jollakin IMG-määrittelyllä. Se muuttaa Googlella vain kuvan esitystapaa, ei itse kuvaa. Osoitteen voi sitten kopioida osoiteriviltä.

Vielä helpompi tapa on valita blogin palsta sopivan levyiseksi ja tuoda kuvat siihen sopivina. Silloin ei mitään leveysmäärittelyä tarvita. Kuvaa hiirellä painaen vain kopioidaan sen osoite.

Tulipuu

Imguriin voi kirjautua G+ tunnuksella ja sivu antaa myös linkit parissakin eri muodossa, joten kuvien osoitteen voi copy pastea suoraan tänne viestiin.

Helzy

Kiitokset herrasväelle vastauksista. Tuupeloitsin noita g+-kuvia ja testailin erinäisiä linkkejä, samasta kuvasta ja sain toimimaan, kun etsin julkaisemani kuvan foorumilta ja taistelin samanalkuisen linkin kuvasta. G+-palvelu on hämmentävä ja sieltä saa yhteen kuvaan näköjään erilaisia linkkejä, joista yhden olen saanut näkymään täällä. Ehkä se tästä, jos rutiinia saisi.

Tällä hetkellä siiduja on talouspaperissa kosteassa liotuksen jäljiltä. Ne eivät ole kuitenkaan itäneet, koska ovat olleet aivan liian viileissä oloissa. Eilen sain sentään nostettua akvaariovalon päälle, jossa tulee päivän aikana lämpötilavaihteluitakin (lamput sammuu -> viilenee). Motivaatio chilikauden aloittamiseen on ihan jostain kumman syystä semisti kateissa. Mikähän mua vaivaa? Touhuamisähky? Mulla olisi myös muutama koiran kaupalantatilauskin tekemättä ja myös kaninkarvatreenileluja (koiraharrastukseen). Outoa. Leffoja ja sarjoja voisi kyllä katsella tabletilta tunti tolkulla. Ehkä tämä tänään alkanut ruokatapojen korjaus entiselleen tuo kaivattua oikeanlaista energiaakin. Onko foorumilla muita, jotka ryhtiliikkeitä ovat tekemässä jo näin ennen uuttavuotta?  ;D
Instagramissa @helzyy

Helzy

joulukuu 29, 2015, 08:40:37 ap #8 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 06, 2016, 07:40:32 ap käyttäjältä Helzy
Oh my, I did it! Chilit Pluggboxissa. YES! Hommasin keväällä tuon laitteen, vaikkei siidulauttassakaan mitään vikaa ollut. Rakastan kaikenlaisia härpättimiä, joten pakkohan tuollainen oli testiin saada. Ainakin kesäkukat sai sillä kivan kompaktisti aluilleen. Noniin, asiaan. Vuosi 2016 mennään seuraavanlaisella kombolla talvetettavissa kylvövuosi sulkeissa. Itse pidän kyllä vain yhden per lajike...

Tässä siis Helzyn lista:

C.annuum
- Jalapeno Biker Billy 1
- Jalapeno Grande: 2
- Jalapeno Mucho Nacho 3
- Jalapeno, Tam (2014)
- Joe's Long 3
- Leek 2
- Serrano 2

C.Baccatum
- Aji Fantasy 2
- Trepadeira do Werner 3
- Sugar Rush Orange 2

C.Chinense
- 7 Pot Orange 4
- HabaneroCaribbean red (2015)
- Habanero Sudden Death 3
- Habanero Pink 4
- Jamaican Scotch Bonnet (MOA) 1
- Pimenta Diomar (2014)
- Tobago Sweet 3

C.Pubescens
- Canario keltainen 2
- Large Red Rocoto (2015)
- Montufar 8
- Orange Locoto (2015)
- Turbo Pube 4

Hienon hieno siidukartta, itte insinöörinä tein.  8)

ps. Tällä kertaa ei tarttennu ku kokeilla noin 6 linkkiä, että sain toimimaan kuvan. Kyl se tästä. Hieman myös harmittaa, että tänä vuonna listalta jäi pois tuttu ja turvallinen Lemon drop, kun emäkasvi otti ja delas mun ripsiäistorjuntaan, samoin kuin Cheyenne. Niisk. No, ehkä pärjään näillä uusilla tuttavuuksilla! Mulla on muuten myös kolme kappaletta juurtumassa olevia pistokkaita tuosta Orange Locotosta, se kun osoittautui aika maukkaaksi lajikkeeksi. En tosin väitä tietäväni näistä makuasioista mitään, mutta kunhan testasin omia hortonomin kykyjäni. Jakoon siis menee varmaan nekin, ellei emäkasvi sitten suutu minulle jostain syystä. Pitäisi sekin leikellä alas kyllä, kun vihdoin kaikki podit kypsyneet ovat.

EDIT: 6.4.2016 pääleviivattu lusikkansa nurkkaan heittäneet lajikkeet (nuo kurjat ei kestäneet ripsiäisvaurioita ja Provadoa)
Instagramissa @helzyy

Helzy

Nyt kun chilirintamalla ei juurikaan mitään näkyvää tapahdu, voinen avata sitä, miksi aikaa on mennyt vähän sinne sun tänne. Tässä yksi askarteluharrastus muutaman kuvan kera:

Ja heti kerrottakoon selvennyksenä, että koirien pantoja, ei mitään kinkkistä!  ::) tänään ompelin neljä pantaa... Keeping me busy! Vielä löytyy lisää askarteluharrastuksen eri osa-alueita toki. Varsinainen jakomielitautinen olen. ;)
Instagramissa @helzyy

Helzy

Noniin, pientä päivitystächilirintamalla: kivasti vihertää jo pluggboxissa. Osa chinenseistä antaa odotuttaa itseään, samoin kuin liottamattomat Rocotot. Annuumit ja baccat ovat itäneet erinomaisella prosentilla! En nyt alkanut näpsimään kuvia, kaikki tietää, miltä muutama sirkkalehtipari mullassa näyttää. Yhden Montufarin tuhosin, kun kävin nyppäisemään kypärää ja se oli raasu vielä ihan kesken sirkkalehtiensä kanssa. No, onneksi noita on useita! Vähin äänin laitoin kannen takaisin paikalleen. Saavat itää ja kehittyä ihan rauhassa, etten enempää mene tuhoamaan.

Pirun ripsiäiset vähän noita boncheja vaivaa. Jotain myrkkyä pitäis vissiin hommata, pelkkä vesisuihku ei meinaa muuta kuin rajoittaa populaatiota, eikä tolu oikein toiminut. Täytyy varoa, etteivät pääse vauvoja tappamaan. Orange Locoton pistokkaisiinkin olivat iskeneet. En tiedä, pitäiskö nekin hävittää suosiolla? Ekat ötökkäongelmat meillä.
Instagramissa @helzyy

Rähinä-Reetta

Hienoja pantoja! :) Tykkään itsekin tehdä kaikenlaista käsityötä ym. Nyttemmin alkanut "työllistää" coneja harrastavan teini-ikäisen tyttären pukuprojektit omia projekteja enemmän.

Helzy

Kiitoksia Reetta!  :-* Olen myös polymeerimassasta tehnyt korviksia, chilit pitäisi varmaan jo ihan virankin puolesta tehdä...

Chilirintamalla oli tänään flunssaisen Helzyn pieni hoitotoimenpidepäivä, nimittäin leikkasin nyt kranttumaisen Orange Locoton (c.pubescens) alas ja laitoin paremmin valoon. Kuvasin kaikki chilit, leikkelin ja suihkutin (lähes hukutin) vedellä talvehtijat. Ripsiäistorjuntaa siis. Provado varmaan olisi kyllä paikallaan. Kivasti on itänyt nuo uudet siidutkin, jopa Chinensejä.

Tässä Habanero (Caribbean red, ostettu puutarhamessuilta viime keväällä)

Jalapeno, Tam ekalta kasvatuskaudelta. Ei mitenkään erityisen hyvä Jallu, mutta en osaa tästä kaverista luopua. Monta kertaa meinannut heittää veivit ja kaikkea.

Pimenta Diomar myös ekalta kaudelta. Ihan ookoo tapaus, ei tosin tehnyt yhtään podia viime kesänä. Great.

Large Red Rocoto. Ei kerinnyt tekemään yhtään kypsää podia. Katsotaan, josko ensi kesänä?

Tänään leikelty Orange Locoto ylhäältä kuvattuna. Teki kivasti satoa, tosin vasta marraskuussa saatiin ekat kypsät podit maisteltua! Tymäkkää, mutta maukasta! Mun toleranssia kyllä koettelee.

Babyt. Monta uutta lajiketta tulilla!
Instagramissa @helzyy

Helzy

Kovasti tekisi mieli vielä tuupata siemen tai pari multiin, sillä minulta jäi tältä kaudelta nyt tyystin puuttumaan C.baccatumeista Lemon Drop ja Aji Cristal sekä C.annuumeista Cheyenne. Jotenkaan en saanut oikein makua tuosta Aji Cristalista, liekö myöhäinen kypsyttely syynä? Eikös sen pitäisi olla yksi perusmaukkaista? Lemon Drop houkuttelisi siksi, että on takuuvarma satoaja ja ollut menossa mukana molemmilla aikaisemmillakin kausilla. Cheyenne on minusta kivan makuinen ja nätti, kompakti rehu. En tiedä mistä johtuu, mutta tähän mennessä melkein kaikki mun suosikkeihin lukeutuvat hilit on olleet kaikki keltaisia tai oranssisävyisiä. Punaisista ei ole vieläkään löytynyt erityistä suosikkia. Hassua. Miten on, pitäiskö tuupata nuo kolme lajiketta vielä multiin??  >:D
Instagramissa @helzyy

NPhoBiaz

Aji Cristal on aivan ehdoton herkku! :) Uskallan väittää, että niissä oli jotain häikkää, jos et tykännyt.

Jomppe

Jänskällä odotellaan kesää jotta pääsee maistamaan kehuttua Aji cristalia. Alkaa nuo kaupan habat tulemaan kohta korvista, vaihtelu virkistää.
Tuosta idättelystä ei muutako että rock on jos tilat antaa myöten ;)
Kirotaan sitten porukalla kun ei mahdu sisällä kävelemään :D

Helzy

Damn you guys! Ehkä mä sit vaan "joudun" antamaan uuden mahdollisuuden AC:lle. Ja samalla tuupata myös sitruunatippaa purkkiin, vai?  8) Ehkä pärjään ilman Cheyenneä tämän kauden. Ei pari taimea lisää tätä taloa täytä. Koska Pluggbox on täynnä, täytyy laittaa nuo siidut vaan suoraan pieniin purkkeihinsa. Saavat olla sitruunojen kanssa saman lampun alla, näin alkuun. Olen muuten havainnut, että ripsiäiset ei käy sitruunojen kimppuun, jännä juttu sinänsä.
Instagramissa @helzyy

Tulipuu

Mulla oli kaks kasvia Aji Cristaleita viime kesänä ja en kyllä niiden podeja kovin maukkaiksi kutsuisi.

Helzy

Mistä oli Tulipuu sun AC:n siemenet? Minä taisin omani tilata Semillaksesta. Olisiko viime kesän heikko auringonvalon määrä vaikuttanut makuun?  ??? Mene ja tiedä sitten.
Instagramissa @helzyy

Helzy

Chilirintamalla kasvu on jälleen hieman hidasta, mutta niin on ollut kieltämättä motivaatiokin. Viime viikonloppuna sain kuitenkin pluggboxin tyhjennettyä ja taimet pääsivät isompiin purkkeihin, tosin vähän pieniä ne taisi joillekin taimille olla ja uudelleen istutus tulee ajankohtaiseksi mahdollisesti jo jokusen viikon sisään. toivottavasti näin. Vaihdoin kännykkää (iPhone --> Android), joten hieman vielä on kuvien lataaminen Googleen ja muut asetukset hakusessa.
Tällaisia, hyvin erikokoisia taimia oli pluggissa:

Jalapenot olivat nyt kaikkein suurimmiksi venyneitä, pienimpiä taisivat olla erinäiset Chinenset. Siemenketjukirjeestä otetut 7 Pot Oranget eivät itäneet, niitä taisin laittaa peräti 4 plugiin. No, ei se haittaa, on tuossa taimia ihan riittävästi tulevalle kaudelle. Montufareja kuoli tosin kypäriinsä 3-4 kpl, mikä on minusta melkoisesti. Lauttalla tuota ongelmaa ei juurikaan ollut. Ehkäpä tämä Pluggbox toimii parhaiten kesäkukkien kylvössä tai muissa rehuissa?

Muutoin ei mmitään erityistä edistystä chilirintamalla, talvehtivia boncheja vaivaa edelleenkin ripsiäiset, pitäisi jotakin Provadoa tms käydä kaupasta hakemassa, kun ei mikään vesisumuttelu kyllä auta.
Instagramissa @helzyy