kesäkuu 17, 2024, 01:15:57 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


cornell16

Aloittaja cornell, joulukuu 26, 2015, 11:31:52 ap

« edellinen - seuraava »

cornell

Moin ja hyvää vuodenvaihdetta chilikansalle!

Tästä lähtee käyntiin uusi kausi uudella innolla. Lyhyt tilannekatsaus:

Kimuranttien vaiheiden jälkeen onnistuin perheeni kanssa hankkimaan talon ja puutarhan täältä Saksasta Ala-Saksin eteläosista. Talo on vanha ja tekemistä kauheasti, mutta kasvihuone viljelyksineen otetaan ohjelmaan alusta asti...

Kasvarina toimii teräsputkirunkoinen 18m2 puutarhateltta yksinkertaisella muovilla ja maapohjalla. Tässä osossa maata kasvarikautta aloitellaan huhtikuun jälkipuolella ja viimeinen syyssato korjataan loka-marraskuun vaihteessa. Paremmalla kasvihuoneella kausi voisi alkaa jo maaliskuussa. Saksassa sähkö on kallista ja suurin osa tarhureista tyytyy aloittelemaa kauden säiden salliessa. Itse olen hankkinut 2Kw kaasulämmittimen ja lisäksi on tarkoitus jatkaa kompostilämmön hyödyntämistä. 2014 taimetin osan kasveista kuumana käyvän lantapedin päällä lupaavin tuloksin.

Jaha, on pakko lopettaa tältä erää ja jatkaa myöhemmin kasvilistan kanssa, palaillaan!

¨käynks mä usein täällä?¨

Fundeeraaja

Mukava huomata että meitä ulkosuomalaisia harrastajia on useampi. Minä olen Kroatiassa.
Chili, jazz ja päivätorkut kera pelinkovacin.

http://kallenruokaa.blogspot.hr/

cornell

joulukuu 26, 2015, 17:57:47 ip #2 Viimeisin muokkaus: tammikuu 13, 2016, 16:13:09 ip käyttäjältä cornell
Chilejä kasvatellaan vastedes maltillisesti ja tomaatit sekä munakoisot saavat lisää tilaa... Haaveina olisi puuhastella reilumman kokoinen kasvari, mutta kevääksi se ei missään nimessä valmistu. 4x7 m olisi haaveena, paikka jo katsottuna ja toisen seinän perustus valettu...

noniin, iskin eilen 25.12. itämään

Rocoto Montufar
Rocoto Giant (semillas.de)
Rocoto CAP 1492 (semillas.de)

Chinensiä en pistä tänävuonna lainkaan
Muokataan: Punainen Tobago sweet (Juso)

Baccoista Sugar Rush

Annuumeista liuta Jalapenoja:
Dulce (tasty peppers)
Agriset 4108 (tasty peppers)
SV3198HJ (tasty peppers)
Jalapeno (Kiepenkerl)

Tomaateista olen hankkinut:

Belle Coeur H34 (Deaflora)
Moskowsky Ultakorospely (Deaflora)
Idaho Hillbilly (tasty peppers)
Sacharnaja Sliwa Krasnaja (tasty peppers)
Tähän tulee lisänä ainakin Flavance F1 (Kiepenkerl) joka on ehkä paras viljelemäni tomaatti ylipäätään. Lisäksi maatiaislajike Gelbe aus Romanie, joka tekee sipulin muotoisia oransseja hedelmiä. Eksootikaa ois kiva kokeilla jos jollakulla sitä ois. Pari f 1 lajiketta tulee varmasti vielä kuvioihin.

Munakoisoista tilasin Deafloralta
vihreät Dwarf Lime ja Apple Green
pitkulaiset Slim Jim ja Green Finger
sekä perinteiset Carlson ja Black Beauty (F1)

Paprikoita tulee mukaan vielä joitain lajikkeita:
ainakin Ramiro Orange

Physalis yllätti positiivisesti 2014 ja näitä ois tarkoitus kokeilla lisää. Onko porukalla kokemuksia eri lajeista? Physalis pruinosa on ilmeisesti nopeampi kuin peruviana?

ok, taas pitää jättää jutut kesken, mutta lisää piisaa...
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

Lainaus käyttäjältä: Fundeeraaja - joulukuu 26, 2015, 17:50:33 ip
Mukava huomata että meitä ulkosuomalaisia harrastajia on useampi. Minä olen Kroatiassa.


Joo,  pistin merkille kanssa! Vaan kyllä on Suomessa tietotaito kohdillaan chilihommissa!
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell



Wunderbar! Kaikki rocotot itävät... Pitänee etsiä valot ahminut muuttolaatikko... Näitä kavereita olen ajatellut putkihydroon ulos... Jos kesä sattuisi kohdilleen saattaisi toimia ja kasvarin tilanpuute helpottaisi!


Sent from my iPad using Tapatalk
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell



Tässäpä vielä mun idätysboksi! Minikasvariin 100w kosteutta sietävä lämpökaapeli, termostaatti kiinni kylkeen, pohjalla metalliritilä johon kaapeli on kiinnitetty, päällä perliittiä ja levinpaperi. Termostaatin anturi villan läheisyyteen ja vielä lämpömittari auttamaan säädöissä!


Sent from my iPad using Tapatalk
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

Ihan turhaa nillitystä, mutta kerron silti: pistin valot päälle...tai puolet niistä eli 55w loistarin... Koko ajan tekis mieli lisäkylvöjä tehdä... mikä auttais... saa kait chinensen jo kylvää?

Vois tilailla cocosta... entäs starttilannote?

Koska YARAn hydrolannoite on paikallinen tuote pitää löytää korvaava saksalainen. YARAn Kristalon sarjassa on monenmoista, mutta hirvee selvittely mikä toimis, ettei tuu väärää hankittua. Valmistajat eivät paljoa hydroilijoita noteeraa, sillä monikaan tuotteista ei ole täyslannoite, ainakaan speksien mukaan... monesta puuttuu nimittäin rikki, vai eikö sitä vain mainita?

Kristalon Scarlet vaikuttaisi pätevältä...KRISTALON™ Scarlet NPK-Dünger 7,5+12+36 (+4+4) mit Magnesium, Schwefel und Spurennährstoffen... tästä puuttuu calsium mutta sitä tulee kalsiumnitraatin mukana... ja tässä tuotteessa puolet raudasta DTPA kelaattina eli rauta pysyy liukoisena myös pHn seilatessa... pitää vain tilata säkkikaupalla...

Toissavuonna tilasin Kristalon red calsiumia, josta sitten puuttu rikki kokonaan... oli pakko lisäillä magnesiumsulffaattia koko kausi ja homma jäi pikkasen harmittaan

Parhaat lannotteet tietty löytyisi hamppukaupasta, mutta joku raja... budjetti nousisi 10 kertaseksi  :o
¨käynks mä usein täällä?¨

Trioniska

Oliko siis että Yaraa ei saksasta löytynyt vai?
LainausKoska YARAn hydrolannoite on paikallinen tuote pitää löytää korvaava saksalainen.
itse siis menin tuossa kohtaan sekaisin mitä meinasit  :-[

http://www.yara.fi/lannoitus/tuotteet/other/1882-ferticare-hydro/

LainausFerticare HYDRO (NPK 6-6-25)

Ravinteet

    N6%
        Nitraattityppi N6%
    P6.1%
    K24.9%
    Mg2.4%
    S4%
    B0.03%
    Cu0.02%
    Fe0.2%
    Mn0.14%
    Mo0.004%
    Zn0.02%
    Kloorivapaa


http://www.chiliwiki.fi/index.php?title=Lannoitus

LainausYara Ferticare HYDRO ja YaraLiva Calcinit lannoitteiden käyttö.

Lannoitteet ovat jauhemaisia ja hyvin veteen liukenevia. Lannoitteista kannattaa tehdä ns. stokkiliuokset joista ravinne on helppo annostella.

Ferticare HYDROa menee aina huomattavasti enemmän kuin Calcinitia, HYDROsta kannattaa tehdä 40% liuos ja Calcinitista 10%. Liuoksen teet helpoiten mittaamalla litran astiaan 4dl HYDROa ja lisäät kuumaa vettä 6dl, Calcinitia 1dl ja 9dl vettä, molemmat omiin astioihin. Tämän väkevämpiä liuoksia ei kannata tehdä, koska näilläkin pitoisuuksilla pullon pohjalle vajoaa hieman lannoitetta liuoksen seisoessa, muista aina ravistaa stokkiliuos pullot ennen käyttöä.

Annostus vesiviljelyssä

HYDRO stokkiliuos = 40%

Calcinit stokkiliuos = 10%

Pienille taimille (n. 2-10cm), HYDROa 0,5ml/L + Calcinitia 0,5ml/L = EC 0,77

Taimille (n. 10-20cm), HYDROa 1ml/L + Calcinitia 2ml/L = EC 1,28

Isommille kasveille (n. 20-50cm), HYDROa 1,5ml/L + Calcinitia 2ml/L = EC 1,62

Ison kasvin aloittaessa kukintaa, HYDROa 2ml/L + Calcinitia 1ml/L = EC 1,72

Ison kasvin aloittaessa tuottamaan satoa, HYDROa 3ml/L = EC 2,04

Aktiivisilla kasvualustoilla (multa, turve...) annostus puolitetaan.
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

cornell

Juu, hydrolannoite oli kemiran suomalainen tuote jota ei sellaisenaan markkinoida täällä Saksassa... Yara on sen siis Kemiralta perinyt... Juu ja minä taisin olla sa henkilö joka hydrolannoitteen laajemmalti lanseerasin tällä forumilla joskus 2005- 2006, niin se aika kuluu... Käyttivät sitä jotkut ennen minuakin, mutta monet käyttivät ultrakalliita hamppulannoitteita!
¨käynks mä usein täällä?¨

Trioniska

tammikuu 05, 2016, 19:52:09 ip #9 Viimeisin muokkaus: tammikuu 05, 2016, 19:55:49 ip käyttäjältä Trioniska
Lainaus käyttäjältä: cornell - tammikuu 05, 2016, 12:09:53 ip
Juu, hydrolannoite oli kemiran suomalainen tuote jota ei sellaisenaan markkinoida täällä Saksassa... Yara on sen siis Kemiralta perinyt... Juu ja minä taisin olla sa henkilö joka hydrolannoitteen laajemmalti lanseerasin tällä forumilla joskus 2005- 2006, niin se aika kuluu... Käyttivät sitä jotkut ennen minuakin, mutta monet käyttivät ultrakalliita hamppulannoitteita!


Ok,

;D

Kyllähän varmasti joukko kasvattajia vieläkin käyttävät noita litkuja mutta siirtymää tapahtunut tomaattimansikka 1+2 ja puutarhan kesän suuntaan... toki isomman kasvatuksen/ vesiviljelyn omaavilla on lähes yksinomaan tuommoista säkkikamaan pohjautuvaa käytössä, ehkä minäkin siirryn säkkikamaan muutaman vuoden kuluttua, nyt mennään vielä tomaattimansikalla 1+2  ::)

LainausJuu ja minä taisin olla sa henkilö joka hydrolannoitteen laajemmalti lanseerasin tällä forumilla joskus 2005- 2006


Nyt kun hakutoimintoa käytin niin...  :P

Lainaus käyttäjältä: cornell - lokakuu 20, 2006, 10:12:30 ap
Aika jännä, että starex-20 ja vihannes superex ovat lähes samaa tavaraa... en ainakaan löytänyt juuri mitään eroa...

Miten meinasit ammattilais lannotetta saada ? Vai olikos sun vanhemmat maanviljelijöitä?

Ihan hyvältä toi kuulostaa... kaliumia noissa on selkeesti enemmän kun peukun (kukitus) lannoitteissa suhteessa typpeen ja fosforiin... Oikeastaan kaikissa ammattilais/harraste kasvihuonevihannesten lannoitteissa on paljon enemmän kaliumia suhteessa fosforiin (kuin GH:n lannoitteissa).... Herää kysymys, miksi? Olen ymmärtänyt, että juuri kalium parantaa vihannesten laatua...

Löytyykö vastaus hampusta, jota ei kasvateta hedelmän takia ja kasvi taitaa olla fosforisyöppö (paljon kukkaa) --> suuri osa VP:n tai Valoverstaan ym. lannoitteista taitaa olla itseasiassa "hamppuoptimoituja"...

Myös guru Fata (omnipotent doctor of the jungle) on siirtynyt käyttämään Flora Matoa, jossa on enmmän kalia...

Pari esimerkkiä:
GH
Flora: NPK Bloom 0-2.5-4 Mikro 3.5-0-2 Grow 2-0.5-1
Mato: NPK 1-2-5

Kekkilän vihannes-superex: NPK 9-5-31
Kemiran puutarhan hydrolannos: NPK 6-6-25
Nutriforte: ? en muista, mutta samaa rataa

On noissa GH:n lannoitteissa varmasti kaikkia hyödyllisiä kasvua stimuloivia lisäherkkuja, mutta itse aion kokeilla jotain halvempaa ja kalipitosempaa hydrolannotetta ensikaudella.. nutriforten twipackin jo hankin koska se oli helpoiten ostettavissa... jos ei toimi hydrossa vaihdan takas GH Floraan...

Osa foorumilaisita kasvattaa näillä kalipitosemmilla lannoitteilla hydrossa ja ovat antaneet ymmärtää että toimii, mutta pieni lisätodistelu ei olisi pahitteeksi  :wink:


Oletkin ollut tuolloin touhuamassa noiden kanssa http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=3670.msg32927#msg32927
LainausKEMIRAN HYDROLANNOS KIMPPATILAUS !
« : Heinäkuu 19, 2007, 12:54:18 ip »


EDIT: oli kyllä koukuttavaa selailla noita teikäläisen vanhoja lannoitteisiin liittyviä pohdiskeluja  ;D
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

cornell

Kyllä nämä lannoituskysymykset koukuttaa, se on totta!

Hermot meinaa mennä täällä Saksassa kun sopivat tuotteet eivät ota löytyäkseen. Tähän mennessä on selvinnyt se, että lannoitepitoisuudet eli NPK luvut merkitään täällä eri tavalla kuin Suomessa on totuttu, eli P ja K ilmoitetaan oksideina, joten alkuainepitoisuutta laskiessa P pitää kertoa 0,436 ja K 0,8 arvoilla... Mitä merkitystä tällä on? Ehkä pitäisi vain kokeilla mikä toimii ja jättää teorisointi...

Saksan pojan lannoitteissa ei lue mitään rikistä! Pää halkee! Pakkohan rikkiä on mukana olla... osa jengistä hydroilee speksien mukaan rikittömillä tuotteilla... mitä tää on? Eikö sulffaatteja vain noteerata vai onko vesissä niin paljon sulffaattijäämiä... ei vihtu... on kai se loggauduttava jollekin Saksa-foorumille ja yritettävä selvittää...

Ostin nyt hätäpäissäni GHEn one part Flora lannoitteen taimetukseen. Siinä on kivasti fosforia ja lisäämällä kalsiumnitraattia saa siitä kelvokkaan starttilannan.

Muuten lannotteita pitäisi olla tän kesän tarpeeseen... hankintalistalla tosin vielä karvassuolaa eli epsomia (MG-S) ja superfosfaattia (P 18%).

Päälannoitteena mulla Kristalon red Ca 11-11-24 (eli 11-5-20) jossa ei rikkiä eli pitää lisätä Mg-S suolaa ja kalsiumnitraatti. Koska kristalonin rauta on vain eddta kelaattina käytössä on rautalisäravinne, jota tarvitaan hydrojen siirtyessä osin bioottiseen kiertoon ja pHn noustessa 6,5 tuntumaan joka mulle tapahtuu joka kesä.

sellasta
¨käynks mä usein täällä?¨

wipsu

Voihan se olla niinkin että rikkiä on riittävästi epäpuhtauten , joko lannoitteessa, vesijohtovedessä, tai ilmalaskeumana...  ;) tsemppiä sinne.
Yks
Kaks
oho.

cornell

Juuri näin wipsu ja siitä ois syytä mainita !

Pakko muistella vuotta 2007 joka oli viimeinen Suomessa ja jona hydro rupesi tosissaan toimimaan...

Putkihydro oli mun ensimmäinen, enkä tiedä miksi sen jälkeen on pitänyt niin monta mallia värkätä, sillä sehän toimii tosi hyvin. Omani oli ns deep flow eli vettä oli pohjalla muutama sentti mahdollisten sähkökatkojen varalta





Kinkeistä ois tullut hirmusadot jos olisin taimettanut pikkusen aiemmin...


Mietoja lajikkeita syötiin koko perheen voimin


¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

Pakkaslomalla... opettelen remontoimaan... talo on 1800-luvun lopulta, tyyliltään Fachwerk eli puinen palkkiristikko, jonkä välit täytetty kivillä, savella, oljilla ja osin pajupunoksella. Ensin purettiin sisäpinnoilta kipsilevyt sekä styroksieristeet ja nyt mäiskitään savea seinään. Rappausten pintaan tulee kalkki/maitomaali. Joskus eristetään ulkoa päin... parhaillaan on sopiva keli purkaa eristyksiä... -15 pakkasta, mutta pitäisi pian lauhtua taas nollan tuntumaan.

Tobago sweet red (Juso) itää vihdoin !
19.1. itämään Sugar rush (F3 pitkula ja oranssi) ja Cambuci (2006).

Rokotot ruukutettu pikkupotteihin ja aloittelevat kasvua aurinkoisella ikkunalaudalla.



Lannoitteista! Sain vastauksen eräältä Saksalaiselta lannoitevalmistajalta ja asiat ovat kuten epäilin; rikkiä ei vaivauduta mainitsemaan koska siihen ei velvoiteta eikä se ilmeisesti juuri ketään kiinnosta! Kyseessä oli nutriforten tomaattilantaa vastaava tuote ja siinä oli 5,5% rikkiä... okei, sain mielenrauhani

Taimetuksessa GH One part bloom + kalsiumnitraatti... aluksi kumpaakin 0.5g/litraan... EC 0.8

Parin viikon päästä jalapenot ja physalikset kehiin ja helmikuun lopulla tomaatit, munakoisot.

Valaisin ois hankittava... mulla on 2x 110w secret jardinin loistarit joihin erittäin tyytyväinen. Pitäisikö näitä hankkia pari lisää, vai monimetalli 250w vai vai LED paneli? Riittää pohdittavaa

Lisää muisteloa: Tästä se lähti 2005, early jalapenot putkihydrossa, pelin nimi Original Virtanen!



ja seuraavana vuonna löysin infernon, fataliin ja koko chilien kirjon! Nam



Tämän vuoden haasteena: Pubet ulkona virtasessa ja munakoisojen menestyksekäs hydrokasvatus! Munakoisoilla ongelmaksi muodostuvat varmasti punkit, mutta pysyvätpähän poissa chileistä!

Punkkeja vastaan yritän jälleen petoja. Oikea resepti petojen käyttöön on korkea ilmankosteus ja kuumuus...kun huoneessa on 30 tai yli ja nämä petopunkit alkavat toimia. Tätä pääsin todistamaan naapurin tukalan kuumassa kurkkuhuoneessa toissakesänä... kurkkujen latvat olivat ruskeana petopunkeista toisin kuin omassa huoneessani jossa en huomannut aluksi mitään vaikutusta... samoja ketaleita tilattiin

Toinen stratedia on houkutuskasvit... pari kituvaa kurkun tainta vetää punkit puoleensa ja niitä seuraamalla saa selville milloin nilkit iskevät!

Sellasta!

¨käynks mä usein täällä?¨

PP

Mistä tuo F3 Sugar Rushissa? Epästabiilihan se on mutten ole nähnyt missään mainittavan sukupolvea.

jewe

Lainaus käyttäjältä: cornell - tammikuu 22, 2016, 14:25:57 ip

Valaisin ois hankittava... mulla on 2x 110w secret jardinin loistarit joihin erittäin tyytyväinen. Pitäisikö näitä hankkia pari lisää, vai monimetalli 250w vai vai LED paneli? Riittää pohdittavaa


Mulla monimetalli ensimmäistä kertaa käytössä ja hyvin tuntuu rocotot kasvavan niiden alla. Nuo muutkin valaisintyypit tosin käytössä eikä mitään valittamista.

cornell


Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 22, 2016, 18:36:54 ip
Mistä tuo F3 Sugar Rushissa? Epästabiilihan se on mutten ole nähnyt missään mainittavan sukupolvea.

Vähän epäkelpo merkkaustapa, myönnetään... Halusin vain pysyä kärryllä monesko sukupolvi alkuperäisistä siemenistä on menossa... Jospa se joskus vakiutuisi! Itse en innostunut pyöreähedelmäisestä varientista yhtään ja otan siidut oransseista pitkuloista. Mitenköhän tuo kannattaisi merkata... G3 eli generationin mukaan...

Valojen kanssa olisi kiva vekslata. Pitäisi miettiä tarpeet tarkkaan... Paljon pieniä taimia vai osaksi isompiakin kasveja... Hmmm... Monimetallilla saisi rauhassa ottaa vähän etäisyyttä kasveihin ja nykyiset säädettävät virtalähteet ovat iso plussa! LEDit ovat vielä pirun kalliita ja entäs varaosat?


Sent from my iPad using Tapatalk
¨käynks mä usein täällä?¨

PP

Olisiko LED-valojen akentaminen itse vaihtoehto? Kiinasta saa (mahdollisesti paremmat) osat 100 W lamppuun puolella siitä hinnasta, mitä vastaava maksaa kaupassa.

Ilebani

Sigusta löytyy ohjeet 100w ledin rakentamiseen

cornell

Kiinnostaisi, mutta ei pysty tässä elämäntilanteessa... On vakavasti panostettava jotta edes väliaikaiskasvari ja hydrot saadaan pystyyn ajallaan. Liikaa task loadia, alkaa jo pää mennä sekasin.

Vaikka valottaminen on edullisempaa kuin lämmittäminen, on toiveena saada lähivuosina kasvarin päivitys kuntoon ja taimettaa huhtikuun alusta siellä..


Sent from my iPad using Tapatalk
¨käynks mä usein täällä?¨