tammikuu 09, 2025, 22:18:23 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

PP:n 2016

Aloittaja PP, helmikuu 29, 2016, 00:05:50 ap

« edellinen - seuraava »

PP

helmikuu 29, 2016, 00:05:50 ap Viimeisin muokkaus: helmikuu 29, 2016, 11:29:09 ap käyttäjältä PP
Ajattelin, että tänä vuonna en aloita päiväkirjaa ennen kuin on jotain näytettävää ja sanottavaa. Ehkä sitä alkaa pikkuhiljaa olla vaikka mitään erityistä täällä ei tapahdu eikä tule tapahtumaan. Kasvatuslista sisältää lähinnä vanhoja hyviksi tiedettyjä lajikkeita ja muutaman uuden.

Pubescensit (itämään 20.12.)
Montufar
Rocoto Brown
Rocoto Riesen Gelb
Rocoto Pineapple
Peru Cusco

Chinenset (12.1.)
CGN21500
Pink Habanero
Tobago Sweet
Pimenta Preta
Bonda ma Jacques
Hybridi Biquinho x Pink Haba (pistokkaista eli F1)

Baccatumit (7.2. muistaakseni)
Aji Cristal
Lemon Drop
Aji Fantasy
Sugar Rush
Campane

Annuumit
Gaucho (pistokkaista)
Bolivian Rainbow

Flexuosum

Rocotojen startti oli hyvin hidas, koska ne jäi itämään turhan viileään paikkaan joululoman ajaksi. Nyt ne on viikon-kaksi minun tavallisesta aikataulusta jäljessä, mutta osa on NFT:ssä ja ottaa sen kiinni. Peru Cuscon ainoa taimi on ollut alusta asti vaivainen ja on edelleen minikokoinen, mutta lähtenee kasvamaan. Ainoa keino saada siitä satoa kesällä on pitää se koko ajan NFT:ssä. Muut viisi NFT-rocotoa siirtyy vaiheittain kookokseen ja amppeleihin.

Chinenset ja baccat on normiaikataulussa. Kohta pitää virittää käyttöön lisää NFT:eitä ja ottaa myös 400 W monimetalli valoksi LEDien lisäksi. Nyt on vielä se mukava vaihe, että kasvit menee alle neliön tilaan, mutta sitä ei kestä pitkään.

Koko setti.

Ketään ei yllätä, että Montufar kasvaa rocotoista nopeimmin. Sinisen tikun takana pieni Peru Cusco.

Pari lisää.

Huonosti kasvavia Gaucho-pistokkaita, loput rocotot ja Bolle.

Chinenset kahta pikkutainta lukuunottamatta. Pimenta Preta on hieno!

Hybridi-pistokkaat kasvaa tuuheasti ja kukkisi, jos antaisin kukkia.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 29, 2016, 00:05:50 ap
Ajattelin, että tänä vuonna en aloita päiväkirjaa ennen kuin on jotain näytettävää ...

Niin se vain isoG teki sinullekin temput ja jätti kuvat näyttämättä meille ulkopuolisille.
Kiusallista tuossa on erityisesti se, että käyttäjälle ne näkyvät, joten lopputulosta ei voi arvata viestiä laatiessaan.

PP

helmikuu 29, 2016, 09:35:31 ap #2 Viimeisin muokkaus: helmikuu 29, 2016, 09:42:15 ap käyttäjältä PP
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 29, 2016, 09:29:43 ap
Niin se vain isoG teki sinullekin temput ja jätti kuvat näyttämättä meille ulkopuolisille.
Kiusallista tuossa on erityisesti se, että käyttäjälle ne näkyvät, joten lopputulosta ei voi arvata viestiä laatiessaan.

Oli mielessä kun kirjoitin tuota, ja meinasin jopa kysyä näkyykö, mutta unohtui. Mitäs hittoa sitä sitten käyttäisi?

Näkyykö nyt yksi kuva? Jos näkyy, G:n systeemi on vielä sekompi kuin luulin.

ottulo

Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 29, 2016, 09:35:31 ap

Hybridit eli viimeinen kuva näkyy juu.

Huru-ukko

Mulle näkyy kaikki, ja näkyi aiemminkin. Liittyisikö se jotenkin Google+ jäsenyyteen....?

Eli sulla on valinta (jos siellä sellainen on) että kuvasi näkee kaikki G+ käyttäjät......
Kuulostaa tosin huvittavalta omastakin mielestä, kaukaa haettua.

Jomppe

Monessa tapauksessa joissa monet eivät näe kuvia, niin täällä päässä on kaikki yleensä näkynyt hyvin. Androidi tabletilla Chrome-joku millä katselen.
Heittoina vain, jos auttaa selvittämään asiaa :)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - helmikuu 29, 2016, 10:45:57 ap
Mulle näkyy kaikki, ja näkyi aiemminkin. Liittyisikö se jotenkin Google+ jäsenyyteen....?

Ei se siihen liity, minäkin olen jäsen, mutta kuvat eivät näy. Googlen selaimeen se voi liittyä. Sitä minulla ei ole.
Nyt tosiaan viimeinen kuva ilmestyi. Siinä on lopussa .jpg-tunnus, muissa ei.

PP

Lainaus käyttäjältä: ottulo - helmikuu 29, 2016, 09:54:15 ap
Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 29, 2016, 09:35:31 ap

Hybridit eli viimeinen kuva näkyy juu.

Tämä tarkoittaa sitä, että jos otan kuvan osoitteen Picasawebin kautta (lakkaa toimimasta kai toukokuussa), kuva toimii kaikille. Jos otan osoitteen G-kuvista, se toimii ehkä G:n jäsenille tai G+-jäsenille tai jotain. Käytän siis Picasawebiä kunnes se lakkaa toimimasta ja tappelen sitten enkä nyt.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 29, 2016, 11:26:26 apKäytän siis Picasawebiä kunnes se lakkaa toimimasta ja tappelen sitten enkä nyt.

Edelleen toistan, että blogista voi kopioida kuvia tai niiden osoitteita tänne helposti.
Google-blogin voi perustaa ilmaiseksi ja sen voi asetuksista säätää niin, että kukaan muu ei sitä näe, eivät edes hakurobotit. Silti kuvia voi (toistaiseksi?) linkittää foorumille.

Googlella on kyllä ajatus kateissa noiden kuvien käsittelyssä. Laatua ne kyllä pudottavat joka vaiheessa.

PP

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 29, 2016, 11:58:23 ap
Edelleen toistan, että blogista voi kopioida kuvia tai niiden osoitteita tänne helposti.
Google-blogin voi perustaa ilmaiseksi ja sen voi asetuksista säätää niin, että kukaan muu ei sitä näe, eivät edes hakurobotit. Silti kuvia voi (toistaiseksi?) linkittää foorumille.

Googlella on kyllä ajatus kateissa noiden kuvien käsittelyssä. Laatua ne kyllä pudottavat joka vaiheessa.

Blogimahdollisuus on tiedossa ja harkinnassa. Ei blogin kirjoittamiseen vaan pelkästään kuvien takia. Picasawebiin on ilmeisesti saanut tähän asti kuvat muuttumattomina, mutta eiköhän sekin hyöty häviä "paremmissa" palveluissa.

NPhoBiaz

Flickriä olen suositellut muillekin. Helppo ja nopea käyttää, eikä ole ilmennyt vielä ainuttakaan ongelmaa sen kanssa. Ainoa "huono puoli" on se, että kuvia linkatessa palvelu laittaa linkin kuvatagien mukana, mutta sen saa helposti pois täällä foorumin puolella. Kaikkia tuo linkkitagi ei edes haittaa.

Huru-ukko

Minä heitin joskus Picasan roskiin, joten se ei vaikuta minulle kuvien näkemiseen.....

Omat kuvani on heti kun menee Google+:ssaan näkyvissä, tai saa esiin "kuvat" valikosta. Kuvaa "klik" se avautuu omaan ikkunaansa, jossa on pienehkö kuvankäsittely mahdollista.
Oikealla hiirellä "kopio kuvan osoite" ja tuo sen sitten tänne.
Ei kovin vaikeaa....

Luulisin että iso osa noista näkyvyysongelmista on kiinni omista asetuksista, mikä ei ole tiedon väärti  ;).......

Uusi versio Google+ taas sitten näytti sen verran vaikealta, että en ota sitä  käyttöön ennenkuin on pakko.....

PP

Siirrytäänkö keskustelemaan chileistä. :D Eihän noissa mitään kommentoitavaa ole, mutta kuvapalvelukeskustelu riitti nyt. :D

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 29, 2016, 00:05:50 apHuonosti kasvavia Gaucho-pistokkaita, ...

Aiot siis pitää Gauchon hengissä pistokkaiden avulla? Kunnioitettava tavoite.
Hyviä lajikkeita häviää markkinoilta, eikä aina ymmärrä syytä.
Itse en ole tuota koskaan kasvattanut, mutta Heinältä olen kilokaupalla ostanut ja hyvää oli monenlaisessa ruoassa.

PP

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 29, 2016, 16:29:48 ip
Aiot siis pitää Gauchon hengissä pistokkaiden avulla? Kunnioitettava tavoite.

Se on tavoite. Huomasin juuri, että Pienellä chilipuodilla on tulossa Gauchoa myyntiin, mutten ole varmistanut, onko se aitoa.

PP

Chilit kasvaa ja tomaatit laitettu lautalle eilen yhtä lukuunottamatta.

Hybridin pistokkaiden kasvutyyli on jännä ainakin omasta mielestä, mutta eipä ole aiempaa kokemusta pistokkaista. Lehdet on pienet kuten aikuisella kasvilla, mitä pistokkaat on, mutta lehtiväli on pieni ja kasvutyyli tiiviis kuten taimilla.

Kuten olettaa sopi, rocotot räjähti NFT:ssä. Kuva on eiliseltä, joten kasvua on ekasta kuvasta 8 päivää.

Chinenset pitäisi siirtää kookokseen ja osa NFT:hen, muttei ehdi ja jaksa viritellä lisää, eikä ne tuon lampun alle mahdukaan.

Siksipä tilasin mutkan kautta Ruotsista Willab Gardenilta kasvarin kasvarin sisään. Tuo menee kasvariin heti kun saan sen (ja pesen ison kasvarin) ja sinne tulee lamppu ja lämmöt 15-20 astetta. Rocotot saa mennä sinne ja pikkuhiljaa muutakin. Lämmityksen ei pitäisi maksaa paljon, kun eristys on hyvä, tilavuus pieni, eikä ulkopuolella ole ulkoilma vaan kohtuu hyvin eristetty kasvari.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 08, 2016, 21:06:36 ip
Siksipä tilasin mutkan kautta Ruotsista Willab Gardenilta kasvarin kasvarin sisään. Tuo menee kasvariin heti kun saan sen (ja pesen ison kasvarin) ja sinne tulee lamppu ja lämmöt 15-20 astetta. Rocotot saa mennä sinne ja pikkuhiljaa muutakin. Lämmityksen ei pitäisi maksaa paljon, kun eristys on hyvä, tilavuus pieni, eikä ulkopuolella ole ulkoilma vaan kohtuu hyvin eristetty kasvari.

Mulla on parilta keväältä kokemusta kasvarista kasvarin sisällä. Olet oikeassa, että lämmityskustannukset pienenevät paljon, ja pakkasellakaan ei tarvitse kuin kilowatin lämmitystehoa.
Mutta haastetta ainakin minulle on tuonut sisäkasvarin automaattinen tuuletus aurinkopäivinä. Yhdellä tuuletusluukulla lämpötila on hyvin äkkiä yli neljänkympin, kun aurinko pääsee pilvettömältä paistamaan. Tietysti, jos päivittäin on biologinen avausmekanismi käytettävissä, niin ongelma pienenee huomattavasti.

Mutta miksi mukaan lähtee lamppu?  :o

PP

Lainaus käyttäjältä: Hubert - maaliskuu 08, 2016, 23:13:36 ip
Mutta haastetta ainakin minulle on tuonut sisäkasvarin automaattinen tuuletus aurinkopäivinä. Yhdellä tuuletusluukulla lämpötila on hyvin äkkiä yli neljänkympin, kun aurinko pääsee pilvettömältä paistamaan. Tietysti, jos päivittäin on biologinen avausmekanismi käytettävissä, niin ongelma pienenee huomattavasti.

Mutta miksi mukaan lähtee lamppu?  :o

Tällä paikalla tuo koppi ei lämpene ennen huhtikuuta paljoakaan. Ei paista läpi päivän, varsinkaan aamulla, koska ympärillä on metsää ja irtopuita, eikä neljän-viiden jälkeen ollenkaan. Lamppu saattaa olla turha, mutta se riippuu keleistä.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 08, 2016, 23:16:55 ip
Tällä paikalla tuo koppi ei lämpene ennen huhtikuuta paljoakaan. Ei paista läpi päivän, varsinkaan aamulla, koska ympärillä on metsää ja irtopuita, eikä neljän-viiden jälkeen ollenkaan. Lamppu saattaa olla turha, mutta se riippuu keleistä.

Niinhän se olikin, aina välillä unohtuu, että kasvareita voi rakentaa myös paikkoihin, mihin ei paista aurinko aamusta iltaan.  ::)
Kyllä se lamppu tuossa tapauksessa lienee ihan hyvä veto. Tuplakasvari, ainakin ihmissilmällä arvioituna, varjostaa yllättävän paljon.

cornell

No kyllä! Jestas miten hyvän näkösiä daameja! Pistokkaat toimivat melko hyvin capsicumeilla... kasvit kasvavat tosiaan eri tavalla kuin taimet ja aloittavat podittamisen välittömästi jos sen sallii... omat kokemukset ovat chinense pistiksillä...
¨käynks mä usein täällä?¨