tammikuu 10, 2025, 07:26:06 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Cornell 2006

Aloittaja cornell, tammikuu 08, 2006, 12:55:20 ip

« edellinen - seuraava »

cornell

Juuppista, Ajien liemet piti kuitenkin vaihtaa kokonaan ja uusia lehtiä rupes pukkaamaan välittömästi ... tehoisa lehtipinta-ala oli ilmeisesti päässyt liian pieneksi... mukava nähdä pitkästä aikaaterveitä lehtiä CAP 1551:ssa ja pi441551:ssa ... tripakin kukinnan puolivahvuuksilla mennään (osan grow:sta annan tosin mikrona) ja mg sulfaa lisänä ... kun hydrojani tutkin mg vajarien tapaista löytyi pubea lukuunottamatta kaikista capseista... onkohan kukaan muu huomannut?? Tuntuu että jos liemet pääsee laimeneen mg loppuu ensimmäisten ravinteiden joukossa...

ongelmaksi on näiden hulppeiden kelien myötä ilmennyt liian pienet ressut... 40 l ei meinaa riittää kolmelle baccapuskalle, sillä vettä pitää lisätä jopa kolme kertaa viikossa... ravinnepitosuus voimistuu ja laimenee jatkuvasti... olen miettinyt semmosta kiertoa, että kaksi kertaa lisään vettä 10 litraa ja kolmannella kerralla täysvahvaa (eli puolet tripakin ohjeesta) ravinnevettä... tällä systeemillä edettäisiin n. kolme viikkoa ja sit täysvaihto... konsentroituisko tossa liemet liikaa....???

Meloni kuoli pumppupaussin aikana...

Starba

CAP1151... n.10 cm pisin
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

Eniten on ilahduttanut multakasvien toipuminen... kaikki tuottavat asiallisen näköistä kasvua ja haba kukkii... risteytyksistä ekat nuput aukeamassa... saas nähä mitä sb x early jalapeno tuottaa... verson feno lähempänä sweet bananaa joka toimi eminä

Hydro 441551 pudotti ehkä sata pikkuraakiletta... vajareita oli juu... mä reagoin aina vähän hitaasti... saas nähdä jaksaako ruveta näiden yht. n. 100 palon lisäksi uusia pukkaamaan nyt kun tilanne on korjautunut

Ramiron marjoja.... n.5 cm

Huoneilman kosteutta oon yrittänyt lisätä kastelemalla lattiaa... DIY kostutin pitäis viel säätää kun on varapumppu vapaana... ilma on mun huoneessa todella kuiva... se virtaa ihan ok mutta yli 40 astetta on ollut useasti

cornell

Hyvin kasvaa... minkäänlaista sumutusta ei ole edelleenkään asennettu joten kasvihuone on aivan liian kuiva... kasteltu lattia kuivuu n. tunnissa... kuivuuden huomaa myös chileistä joiden lehdet eivät kasva kovin isoiksi...

Yleisnäkymää... huomaa mihin on satsattu tänä vuonna... oikealla hydrokourut

Nyt myös CAP 1151 alkaa tiputtaa raakileita.... :? Lehtiä ei ole tarpeeks kunnon sadotukseen ???... mutta vaikea on enää vegeen kääntää... tulee noita tsilejä kuitenkin jokunen.... mä olen tällä hetkellä sillä kannalla että isoja baccoja vaivasi K-vajarit eli liian vähän bloomia sadotukseen... ainakin oireet täsmää...

Starba on kiva kasvatettava jos on tilaa... ei ole kovin kranttu... ja palkoa puskee

Ongelmaksi on nyt noussut 441551:n aikainen kukinta ja sadon kypsyminen joka vaatisi jo rippiliemiä... starba puolestaan vasta aloitti kunnon kukinnan ... kieli keskellä suuta edetään ja kompromissiliemillä...

PI441551 kasvihuoneen ulkopuolelta... very happy gardener

cornell

Ramirot spurttasivat

ovat muuten todellisia kirva-imureita... onneksi on hyvä leppäkerttu/pirkko kesä... ahneita toukkia ilmestyi runsaasti puskiin ruokailemaan ... ei viitsi enää mäntysuovallakaan sumutella... toivottavasti populaatiodynamiikka toimii ja kirvakanta pienenee ilman ruiskutuksia

MUITA PLANTTUJA

Tomaatin hydrokasvatus on persiistä... vähän jos typpeä annat niin kasvaa vain vartta ja lehteä... sain vihdoin kukat aukeamaan (topmax ja oikea M/Mi -suhde)

Kurkut turpeessa:

Cornell sedän one to six super mix: 4 osaa pl -turvetta; 1 osa hiekkaa; 1 osa hieman kompostoitunutta hevon qq:a ...+ puoli litraa dolomiittikalkkia ja istutuksen yhteydessa pari desiä kananqqa kasvuunlähtöön...

cornell

Poika sai tulikasteensa toissapäivänä... kuulin selkäni takaa epäilyttävän rouskauksen.... bolivian rainbow:n palkoa siellä mutusteltiin vaan ei kauaa... pistin palon omaan suuhuni lähtiessämme pikaisesti kohti ensiapukaappia eli tarkemmin jääkaapin jugurttihyllyä... aika tulinen on totesin matkalla... pikkuveijari otti tapahtuneen vastaan kuin mies ja viiden minuutin päästä kaikki oli jälleen ok...

Mischa 20 kk... kasteluharrastus on korvannut lekasoran pureskelun... which was nice...

Ramiroista löytyi suihkuttelun jälkeen rottia eli pehmennyttä mustaa solukkoa hedelmistä... voi v... mikään ei kelpaa... keräsin saastuneet palot 3kpl... aika raaka maku... muuten puskat näyttävät hyviltä

cornell

viikonloppu poissa ja olipa hienoa todeta tomaatin taimetus turhaksi hommaksi... lähes kaikki raakileet pilalla

ja pari kirvaa herkissä puskissa

Vaan olihan sitä edistystäkin tapahtunut:

Haba kukkii ilosesti

Aji benitoon pukkaa hurjasti nuppuja...

Ramirot paisuvat

Maistiaisiakin jo sai... sweeeeeet.... sweeet....

Risteytykset pukkaavat ensimmäisiä palkoja... muoto kuin sweet b raakileella, mutta väri helakan vihreä... ovat kirvojen herkkua

Amd

mut kyl on komian kokoista palkoa.koita päihittää ne kirvan perkeleet.

cornell

Kirvat saa vielä aisoihin kohtuullisella vaivalla... litra meni 5 %mäntysuopaliuosta tänään... harmi etteivät pedot lisineet tarpeeksi nopeasti... punkkeja odotellessa 8)

Suippopaprikat ovat ihmeen helppoja kasvatettavia... kaikki muut kasvit tuntuvat kärsivän vaivoistaan niitä enemmän... toisaalta jos ilmankosteus olis kohdallaan niin kuinka isoiksi ne kasvaiskaan??

Hydrotomaatit saivat tänään morasta... liian huono panos/tuotto suhde... turvetommit ovat ihan ok ja alkavat ekojaan kypsyttää... ensi vuonna ei tomaatteja hydroon... niiden kasvatus on ihan oma projektinsa

Puben ilmapumppu oli lauennut...kone kävi mutta ilmaa tuli todella heikolla paineella... kuumuukohan se liikaa iltapäivän auringossa? onneksi oli varapumppu... Kasvi oli vielä ihan kunnossa, mutta liemet pitänee vaihtaa... millä mä saan sen hedelmöimään?... pakko on pikkusen typpeäkin tarjota... pitänee ottaa pistiksiä jos se ei tänä kesänä tee palkoja

Tänään neitsytmaistelussa vielä raaka CAP 1151

Espelt

Lainaus käyttäjältä: "cornell"
Puben ilmapumppu oli lauennut...kone kävi mutta ilmaa tuli todella heikolla paineella... kuumuukohan se liikaa iltapäivän auringossa?

Ainakin paremmissa malleissa on imupuolella suodatin eli sellainen valkoinen huopanappi joka tukkeutuu pölystä todella herkästi ja aiheuttaa tuon kaltaisen hyytymisen.
-Vaikeaa olla uskottava jos kaikki muut ovat väärässä-

tknummelin

Mitenkähän mahdollista olisi istuttaa ihan keinotekoisesti niitä petopunkkeja kasvariinsa? Olisi luomua jos mikä.

Ei sillä, että mulla mitään ötökkäongelmaa olis  :lol:

Sauli Särkkä

Sauli Särkkä

cornell

Lainaus käyttäjältä: "Espelt"
Ainakin paremmissa malleissa on imupuolella suodatin eli sellainen valkoinen huopanappi joka tukkeutuu pölystä todella herkästi ja aiheuttaa tuon kaltaisen hyytymisen.

Mietin samaa ja avaan pumpun tos joku päivä.... kiitti!

Mä oon vähän skeptinen noitten kasvatettujen petoelukoiden käytön suhteen tämmösissä harrastelijakasvareissa, joissa ei pysty säätämään/ylläpitämään oikeita olosuhteita.... toivottavasti toimii

mulla on semmonen linja että satoa tuottavia kasveja en rupee kasvihuoneessa raidaamaan, jos punkit iskee pitää käydä viivytystaisteluun... talven yli kitkuteltavien kanssa on sit raidauskin sallittua....

EDIT: Kävi muuten kemistin vanhanaikanen kun vedin Flora Microa pitkällä pipetillä suuhun... kitkerä oli maku.... :wink:
Puben juurakko itseasiassa tosi huonossa hapessa... katotaan

Toivo

LainausPoika sai tulikasteensa toissapäivänä... kuulin selkäni takaa epäilyttävän rouskauksen.... bolivian rainbow:n palkoa siellä mutusteltiin vaan ei kauaa... pistin palon omaan suuhuni lähtiessämme pikaisesti kohti ensiapukaappia eli tarkemmin jääkaapin jugurttihyllyä... aika tulinen on totesin matkalla... pikkuveijari otti tapahtuneen vastaan kuin mies ja viiden minuutin päästä kaikki oli jälleen ok...

Mulla kissa söi yhtä apachea, en tiedä polttiko se sitä pahasti mutta saman tien juoksi maitokupille :D

Jore

Lainaus käyttäjältä: "toivo"
Mulla kissa söi yhtä apachea, en tiedä polttiko se sitä pahasti mutta saman tien juoksi maitokupille :D

Millä se kissa sitä apachea poltteli?  :roll:
Jalapeno = Pelaan jo

Sauli Särkkä

Lainaus käyttäjältä: "Jore"

Millä se kissa sitä apachea poltteli?  :roll:

Eiköhän olennaisempi kysymys liity siihen, miten hemmetin kovaa se Apachepötkylä juoksi sinne maitokupille :lol:

-Sale
Sauli Särkkä

Janne

Koirallekin maistui Aji Cristal...

http://javu.kapsi.fi/chili/00007.jpg

ei tainnut poltella mutta en kuitenkaan antanut koko palkoa syödä varsin herkän vatsan vuoksi :)
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

cornell

Jos en väärin muista, nisäkkäiltä pitäis löytyä reseptorit capsaisiinille... näkyy kuitenkin osalle elukoista kelpaavan... ehkä nekin hakee oloja :roll:

mä olen omenapuita talvisuojannut chilisoossilla eikä ole syöty kertaakaan...

Kirvasota on edennyt aktiiviseen hyökkäysvaiheeseen.... mäntysuopa ei tunnu tehoavan entiseen malliin... vahvuus on nostettu 10% luokkaan...

eilen kokeilin kirvasavustusta aji benitolle ja munakoison taimelle: pussit päälle ja sikarinsavua sisään... valitettavasti ei ollut perustupakkaa, sikari kun tuppaa sammumaan itekseen jätettynä aika nopeasti.... tehosi aika heikosti... savua ei ollut tarpeeksi, sen arvaan... tänään koisot saa kunnon savut illalla...

Hydrokasveissa ei muuten ole minkään luokan kirvaongelmaa... pahimmassa liemessä ovat turvekasvuiset C.annuum risteytykset, early jalapeno ja munakoisot ... myös turpeessa kasvavassa starfishussa, aji benitossa ja habanerossa on muutamia liikaa

Kokeilen tänään jaakontaikaa yhteen kasveista, toisilla jatkan mäntysuovan kanssa ja koisoille illalla savuja...

Liitin t-palan virtaseen ja tuli ihan siisti... neste valuu siis kummastakin putkesta takas ressuun saman t-palan vapaan ulostulon kautta... suippopaprikat näyttävät niiiiiiiin hyviltä.... sweet bananan palot ovat kuitenkin selvästi viimevuotisia pienempiä/ laihempia... luulen että ravinteita on ollut liikaa ja typpen osuutta olenkin laskenut .... mutta en tiedä johtuisko siitä... ehkä loppukesä lihottaa jälkisadon

Virtanen on mun hydroista ehdoton ykkönen... ensi vuonna pitää kokeilla haasteellisimpia lajikkeita siinä... ehkä baccoja... nykyinen aji kolmikko ei toimi yhdessä, sillä PI 441551 kypsyy ihan omassa tahdissa... starba ja cap 1151 sopii yhdessa kasvatettaviksi...

Muuten... se 1151 oli aika härskin makunen... ei se maistunut kun raalle ja olihan se mun suuhun tulinen... en pystyny raakana pisteleen tyhjään vatsaan...

cornell

Starfish x "ramiro"

mä toistan itseäni mutta...

bujakaboom...

töttöröö...

hipihei...

'
starat...

cornell

Hydrot siirtyvät kiivaan kypsyttelyn vaiheeseen tulevalla viikolla kun kelitkin huononevat... toivoisin että ajit voi niittää alas elokuun lopulla...

ramiron hirmusato näyttäis kypsyvän kertalinttuulla eli voi tulla vaikeuksia saada kaikki talteen... valitettavasti tänä vuonna sattu kasvariin vain kaksi raakana syötävää ei -tulista puskaa... ensivuonna niitä lisää...

Eka koemaisto vihreästä starfishistä oli errrrittäin lupaava... makea,  hedelmäinen ja tulinen.... todella hyvä... mä oon sympannut tätä puskaa alusta asti... hieno maku kruunaa fiilistelyn... satoa tulossa sen 40 palkoa + turvekasvin muutamat

Aji benito kukkii nyt vimmatusti  12 l ämpärissä (niin, se alkukesä tuli töpeksittyä)... punanen haba kukkii mutta palkoja vasta viis?

Kirvasotaa käydessäni unohdin vartoa hieman mäntysuovan vaikutuksia... jaakontaika jäi sumuttamatta, sillä vihulaiset lojuivat 2 päivän suihkuttelun jälkeen pääosin vainaina lehtien yläpinnoilla...

VAJAREITA.... en mä vaan tunnu uskovan... lannottaa pitää

cornell

Aji benito:

alkaa typpi loppua turpeesta just kun satoa pitäs ruveta paisuttamaan... annoin kanan K:ta ja biobiz bloomia... typpivajarit satovaiheessa pienentää satoa, sen olen tänä kesänä baccahydrolla oppinut... ABe on 10 l ämpärissä ja tarkotus olis talvetusta yrittää syyssadotuksen jälkeen... reilusti on palkoja tulossa... kiva että osa sadosta kypsyy vasta sysksyllä

Habakin näyttää paremmalta... tulee niitä hedelmänalkujakin hiljalleen lisää... puska on pysynyt tosi kompaktina ja piti sivuversoja ihan harventaa kun lehvästö oli niin tiivis... hirvittää vaan nää kylmät yöt, alle viidessä oli ulkona...

Suippopaprikoissa alkaa lehtivihree hajota... nannaa tulossa... en anna typpeä enää juurikaan niin on karski maku raakileissa

Tältä täällä suurinpiirtein näyttää...

Yleiskuvaa hydroseinustasta: edessä virtanen takna pitkät baccat partsilaatikoissa

Vihdoin myös starbaan alkaa kehittyä karotenoideja... tää lajike kuumottaa mua tän kesän kokeiluista eniten, vaikka sato ei  ihan törkeen hyvä olekaan... oma moka... lannottelin liian vähän kukinnan aikaan... noh, tulee sitä kuitenkin jokunen palko...

PI441551 kypsyy palko/päivä, joka on aivan ihanteellinen tuorekäytön tahti... siiduja jo tallessa

Pitänee alkaa suunnitella säilöntää... kaikkea en halua kuivata ja etikka ei maistu