tammikuu 10, 2025, 07:19:20 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Cornell 2006

Aloittaja cornell, tammikuu 08, 2006, 12:55:20 ip

« edellinen - seuraava »

svalli

Tuo sinun kasvarisi on kyllä niin komea ja siisti, että ihan kateeksi käy. Kasvitkin nayttävät viihtyvän ja voivan hyvin :D .
Jos joskus kasvatan taas ilmastossa, missä tarvitaan kasvihuonetta, haluan samanlaisen.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

cornell

Lainaus käyttäjältä: "svalli"Tuo sinun kasvarisi on kyllä niin komea ja siisti, että ihan kateeksi käy. Kasvitkin nayttävät viihtyvän ja voivan hyvin :D .
Jos joskus kasvatan taas ilmastossa, missä tarvitaan kasvihuonetta, haluan samanlaisen.

Tää pitää kyllä näyttää emännälle...  :wink:

No onhan se hyvin tehty, U-kourusta hitsailtu ja lasit asiallisesti kiinni, MUTTA... kun sitä tietty kiinnittää huomiota puutteisiin.... ei se kovin hyvin yölämpöjä pidä... minimilämpö on keskinmäärin on 4 -5 astetta ulkoilmaa lämpimämpi... not enough... viimeyönä ulkona 3.6 ja sisälläö 7.8 !!! toivottavasti kelit lämpenenevät... 600W öljypatteri ei paljoa auta... lasihuone metallikarmeilla on siisti kaikissa sanan merkityksissä, mutta kuten totesin vuotaa lämpöä helposti liikaa....

Täydellinen kasvihuone... sitähän sitä aina joskus tulee suunniteltua bussimatkoilla... mä ite tykkään muovihuoneiden mynnähtäneestä tuoksusta, jossa sekottuu kostean turpeen, karsittujen tomaatinlehtien ja muovin tuoksu yhdistettynä seisovaan ilmaan jossa 100% RH... sit takavasemmalla sykyttää joku vaivanen hydropumppu ... heaven underground ..

... mutta ehkä mieluiten kokoisin huoneeni vanhoista ikkunanpokista puukoolauksella ja kennomuovikatolla... lämmitys aurinkokerääjällä ja puulla syssymmällä... semmosessa huoneessa pääsee parhaimpaan fiilikseen..

silti tosi tyytyväinen olen nykyiseen huoneeseeni... kausi on vaan hieman lyhyt ilman järjetöntä sähkön haaskuuta.... ja on vielä lisättävä että en ole sitä ite tehnyt.... perustukset ovat 50 luvulta ja paikalla seisoi jonkinlainen aitta jossa talomme rakentaja asusteli vaimon ja 6 lapsensa kanssa ainakin yhden talven yli!!! pita-alaa oli siis se 12 m2... repikää siitä :lol:
¨käynks mä usein täällä?¨

cornell

Lainaus käyttäjältä: "svalli"

Jos joskus kasvatan ilmastossa, missä ei tarvita kasvihuonetta, en sen perään suuresti haikaile....

...Etelä-Saksa oottaa ensikauden jälkeen... siel saattaa kasvukausi riittää baccoille ja ehkä kinkeillekin...

Kasvihuoneessa parasta on se kontrolli ja säätäminen...

cornell

Ei mitään uutta tietoa, mutta näin se menee... simple gardeners simple cross

Early Jalapeno

X

Sweet Banana

F1:

Jälkeläisten kasvutapa on lähellä vanhempien keskiarvoa. Hedelmä on isompi kuin emo jalapenolla, mutta väriltään se on vihreämpi kuin sb:llä. Hieman purppuraa aurinkopigmenttiä (ei löydy sb:lta). Hedelmässä selvä jalapenon aromi (mikä yllätti) ja tulisuudessa ei häviä yhtään early emolle...ei sinänsä yllätys...  Pun 1 dominoi...

cornell

Noh, ööverdoussit kerrassaan

nimittäin intoa ja H2O2:a... ei haise yhtään... juuret ovat vain kuolleet

Kyseessä hydropube, jota pidän hengissä, jotta sen siitepölyä voisi käyttää kompostista pelastetun plantun mahdolliseen hedelmöittämiseen...
Turveplanttu kiittää kauniisti seivausta:

RED,GOLD AN' GREEN

Pärkkele, ramiroita voi alkaa popsia!!! Kolme viikkoa sitten maku oli todella karsee... nyt makeus alkaa olla kohdillaan eikä herne maistu enää...

cornell

Tää on mulle hankala paikka... turpeesta loppuu voima ja haba alkaa kellastua. Oon antanut biobizz bloom/ tripack mikro sekotusta mutta lehet ei tummene vaan sen sijaan rupeavat käpristelemään ja nuput kellastuu...

ilmeisesti on turvauduttava kanankakkaan... juuri tämänkaltaisessa tilanteessa oon ennenkin menettänyt sadon... isompaan ämpäriin en halua vaihtaa.... en ymmärrä miksi lannotus ei tunnu purevan...

Piti trimmata hydropuben juuria:  :shock:

Itse planttu näyttää tältä:

uutta juurta puskee ja kukkiakin on vielä. Keräsin vanhoista kukista siitepölyä talteen kun katseeni osui tähän...

Hola shit :!:  Ilmeisesti pube hieman pelästyi juurikatoa tai ilmojen viiletessä siitepöly alkoi itää tai toi on se 1/1000 kukka joka itsepölyttyy

Tää on nurinkurinen kausi siinä mielessä, että baccat saavat koko ajan enemmän typpeä ja voivat yhä paremmin...

CAP 1151:

Virtanen vaan rauhassa virtailee...

Toivo

Nyt se varmistu: tollanen virtanen on pakko saada ens vuonna. Niin paljon on kehuttu ja näyttää kasvavan hyvin kasvit siinä

cornell

Lainaus käyttäjältä: "toivo"Nyt se varmistu: tollanen virtanen on pakko saada ens vuonna. Niin paljon on kehuttu ja näyttää kasvavan hyvin kasvit siinä

Se on miehen puhetta....

oli miten oli, helppo ja hyvä systeemi... ens vuonna on tarkotus testata hitailla chinensiksillä... peruspaprikalla sato on ihan törkeän kova :)

Toivo

Siis mitä sinulla nyt on kasvamassa virtasessa?

cornell

Pelkkiä annuumeja, eli suippopaprika Ramiroa 3 kpl ja sweet bananaa 2 kpl... halusin reilusti mietoja salaattilajikkeita pitkin kesää rouskuteltaviksi... jo kesäkuussa tosin ilmeni, että satoisa PI441551 pesee annuumit maussa mennen tullen... sweet banana ei ole ensi vuonna valikoimassa, mutta ramiroa pistänen yhden puskan... se on niin järeä ja makea jo vihreänä

Toivo

Onkohan PI 441551 liian iso virtaseen? 441551:sen siemeniä minulla on ja ajattelin laittaa. Kelpaako 10-12 cm putki tuohon, sitä minulla on parikymmentä metriä?

cornell

Ei ole mikään mun näkemä lajike liian iso... virtasen vedenpintaa voi nostaa isoilla lajikkeilla jos juurimassaa alkaa olla paljon... hyvässä virtauksessa ja ilmastoidussa systeemissä juurten ei tarvitse edes kasvaa hillittömiksi...

110 mm putki kelpaa mitä parhaiten!!! ostat sopivia kulmapaloja päihin ja reikäsahanterän 8 sentin verkkoruukuille...

Kasvien sopiva tuenta pitää miettiä etukäteen.... mulla putket roikkuvat päistään kiinnitettynä kasvarin katosta ja pystysuorien tukiköysien väliin on viritetty vaakaan kasvien tukinarut...

cornell

Ekat salsat purkitettu!!! Hyvää ja juuri sopiva polte tahi oikeestaan lämpö...

lämmönlähteenä ajit + eka punertunut pikkuhaba... purkittaessa huomasin kynnen kokoisen habapalan jääneen 'sattumaksi' soossiin... vähän niinkuin manteli joulupuurossa... löytäjä saa jugurttia  :lol:

Snadi tykkää kello-baccasta... ei maistu kaupan paprika, jota ei muuten ole tullut ostettuakaan enää juhannuksen jälkeen...

Puna-aate leviää ansarissa... mullassa haba ja aji benito kypsyttelevät herelmänalkuja... toimivin lääke vajareihin : kanankakkaa ja dolokalkkia pintaan ja turvetta päälle... kummatkin puskat ehtivät pudottaa hitosti kukkia, mutta tätä tää on... pitäis muistaa lannottaa ennen puutosoireita

Tripackin mikrolla ja biobizz bloomilla sain aikaan lähinnä ruttusia lehtiä... ilmeisesti pH heittää niin rajusti ettei kasvi saa ravinteita käyttöön, mene ja tiedä

CAP1151 on petrannut selvästi saatuaan tarpeeksi typpeä ja sato-odotus on triplaantunut, PI441551 pukkaa uusia raakileita sitten kesäkuun alun... satoa kypsyy tasaseen... tää on ihan unelma lajike, starfish on venähtänyt yli 2 metriseksi, mutta taivuttelin sen naruihin ja tähdet alkavat syttyä... eka sato on kerätty kuten cap 1151 ajista...

AJit saavat 10l vettä: mikroa 10 ml, bloomia 10 ml ja n. 3g mono-PK jauhetta... toisinaan Mg -lisää

Annuumit virtasessa saavat 10 l vettä: 10 ml mikroa ja 20-30 matoa...+n. 3g mono-PK jauhetta... toisinaan Mg -lisää

joka kolmas kerta vain vettä... ravinneliuos ei tunnu konsentroituvan liikaa... pH pysyy näillä melko tasasena... ressuja en ole pessyt kuukauteen... 10 l lisäys tulee annettua semmonen 2 kertaa viikossa...

svalli

Hyvan nakoista salsaa. Onko se tehty taysin itsekasvatetuista raaka-aineista? Itse tein justiinsa tuoresalsaa keltaisista tomaateista, sipulista ja vaaleanvihreista chileista ja paprikoista; tuli aika oudon varista, mutta hyvaa.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

cornell

No zuccinit oli omasta penkistä ja capsicumit sekä basilika... sipulia ja tomaattia ei riitä kuin tuorekäyttöön, eli ne  piti ostaa, kuten myös valkosipuli, jota aion pistää syksyllä tulemaan... ekaa kertaa en käyttänyt valmista tomaattimurskaa vaan kalttasin tuoreet tomaatit ja palottelin pataan... suosittelen! Ainakin noi halpissarjojen (reinbow, pirkka) valmiit tomaatimurskat ovat aika raan makusia, olen ruvennut välttelemään...

Seuraavista starfisuista lähtee omenahillo/chutney viritys... :evil:

Pitäis kehitellä jokin tsilisoossi johon ei tulis tomaattia... ihan vaan vaihtelun vuoksi ja sit punasta sekä vihreää pestoa pitää tehdä tsiliversiona...

cornell

Yöt ovat aivan varkain pimentyneet... tulisteiden lajikkeiden säilöntä jatkuu... makeita on syöty heinäkuun alusta eikä niitä ole tarkotuskaan säilöä... kokonaisuudessa voi olla aika tyytyväinen kauteen... paljon on opittu ja intoa piisaa...

Vielä pari sadotuskuvaa :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:

Starfish:

hyvä potku ja hedelmäinen, mutta tukeva aromi; makea; medium sato

CAP 1151:

Tykkään koko ajan enemmän... kevyt hedelmäinen aromi; lempeän tulinen; upclass sato

PI441551: sadosta enää rippeet jäljellä... loppusadon paloissa oli hieman tulisuutta... olen jaellut palkoja ahkerasti tuttavapiiriin... järettömän hyvä lajike...

Edellisistä luultavasti vain 441551 on ensivuonna kasvussa, mutta muista otan reilusti siiduja talteen myöhempiä aikoja varten...

Ramiro on tosi hidas kypsyjä, mutta

makea ja massiivinen... krossasin sen starfisun kanssa.. jos tulee itäviä jyviä kasvatan ehkä talvella yhden kasvin ja ensi kesänä 'F kakosen'...

Toivo

Starfish x ramiro , hmmmm?? Saattaa olla aika mielenkiintonen jos onnistuu :D  Itelläkin on nyt risteytyksien siemenet kerätty, mutta ei ollu kuin kaksi siementä kaikissa :(

cornell

Huonolta näyttää se munkin risteytyspalko... todella pieni ja surkea... no, pitää kattoa... se ns. F1 sukupolvi on oletettavasti aika yhtenevä, eli pari tai yksikin kasvi riittää, kunhan siitä saa runsaasti f2 itsepölytys siemeniä joista sitten löytyy enemmän hajontaa ja joista pitäisi ruveta tekemään valintaa... jos tuuri kävisi mun krossista löytyisi starfisun tapanen jälkeläinen (f2-4 jälkeläistössä) jonka hedelmäliha olisi paksumpi ja joka olisi paisunut hieman pituussuunnassakin... hedelmän maku saisi olla mahd. lähellä starfisua.. kasvutapa voisi olla kompaktimpi....  :wink:  mutta ei tässä mitään suuria projekteja pysty vedättää...  :wink:

'lajike'nimikin on jo mietitty: morningstar

cornell

Tähän aikaan vuodesta tulee kyllä hyvälle mielelle ansarissa astellessa... sadonkorjuu-urakka vain hieman hirvittää... savustusta on pakko päästä kokeilemaan...

Kesän lajikkeita... alinna kirvojen kynsistä selvinnyt early jalapeno

Tähdet tuikkivat

syysfiilis alkaa levitä... multakasveista vain aji benito alkaa kypsyä... haba on ihan rutussa... se ei diggaile mun lannotusohjelmasta yhtään... jalapeno ja jalapeno krossit eivät ole kukkineet enää pitkään aikaan ja vihreä sato olisi valmis savustukseen... turpeessa kasvava starfish on työntänyt todella kiitettävästi palkoja kunhan nekin alkaisivat kypsyä...

cornell

Pärkkele.... onhan siitä jo kolme päivää kun satoa perkasin ja tänään yritin pistää piilolaseja silmiin ... punasilmänen puutarhuri saattaa hymyilyttää työkavereita...

It's a final countdown... vaihdoin vedet hydroihin... olisiko edellisestä kerrasta kulunut 5 viikkoa... virtaavissa systeemeissä ei ole ollut mitään ongelmia...  bubleri taasen on heikon näkönen.... hydropubesta otan maanantaina pistokkaita ja niittaan kasvin...

CAP 1151 on ainoa hydrokasvi josta on tulossa isompi kertasato... toivottavasti myös pian, sillä näin lämmin syksy ei kauaa ehkä jatku... hydroissa lähes pelkkää pk-lannoitetta ja ph uppia..

Huomasin tossa, että mullakin on vihannespunkkeja PI441551 puskassa, mutta ei muissa... tuhot on pysyneet niin pieninä, etten niitä aluksi huomannut... paskamaista sikäli, että ensivuonna niitä löytyy varmasti enemmän... pitää varautua ja siivota hyvin

Starba turpeessa:

kuva ei ole hyvä, mutta kaikki nuoret lehdet ovat sikkuralla... överit, vajarit  vai pH ? lehdet ovat aika vaaleita, joten typestä ei ole ainakaan kyse... olen lannottanut bizz bloomin ja flora mikron sekotuksella... joskus mono pk:ta mukana... aluksi en säätänyt pH:ta, mutta nyttemmin kyllä, eikä näytä vaikuttavan tilanteeseen (parissa viikossa)... epäilen övereitä, mutta kasvi itsessään on niin hailakka, että en ole varma...

Abenito samoilla lannoitteilla:

Haba samoilla lannoitteilla:

Tein muuten omppuhillosta starbaversion... paprikan maku omenahillossa ei toimi, mutta sokerilla, rommilla ja vanilialla tuli just priimaa...

Keräsin vihreän sadon ja pääosan starboista kuivumaan... ens viikolla on taas salsa -ilta

PS. starba x ramiro palko oli maho kuten arvelin... ei siiduja... no can do...