Reetan 2017/ antidepressiivistä kasvihuonekasvattelua

Aloittaja Rähinä-Reetta, tammikuu 02, 2017, 15:50:53 ip

« edellinen - seuraava »

Siika

Rucola kyllä houkuttelee kaiken lentävän tms paikalle,itse olen laittanut ko salaadin toiselle puolen taloa eli mahd kauas muista. ;D ;D ;D
Tärkeintä ei ole voitto, vaan paras palkinto.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Siika - kesäkuu 11, 2017, 18:39:55 ip
Rucola kyllä houkuttelee kaiken lentävän tms paikalle,itse olen laittanut ko salaadin toiselle puolen taloa eli mahd kauas muista. ;D ;D ;D

No olen kyllä miettinyt pitäisikö se ulkoistaa. Jäi vaan toistaiseksi tuohon kylmien säiden vuoksi kököttämään pidemmäksi aikaa. Hmm... :D

Rähinä-Reetta

kesäkuu 14, 2017, 14:00:13 ip #62 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 14, 2017, 14:54:03 ip käyttäjältä Rähinä-Reetta
14.6. Pahkeinen, löysin Pasilla Bajiosta kahdesta raakileesta ruskettuneet kohdat niiden kärjistä. Harmittaa, kun raakileet ovat suht kookkaita ja parikin pilaantunutta tuntuu isolta menetykseltä. Aiempana Pasillankasvatteluvuotena keräsin noita viallisia podeja enemmänkin ja kuvittelin nyt olevani harjaantuneempi. Olenko siis taas kuitenkin mahtanut kastella liian vähän. Ensiavuksi otin Nutriforten tomaatti-mansikka-ravinteen + typpi-kalsiumin käyttöön. Ancho Poblanon  raakileissa ei ole vielä näkynyt mitään viallisuuksia. Täytyy ehkä tarkentaa hiukan ylöspäin noiden isompipodisten kastelua.

pasillat by chilejä ja muuta, on Flickr
Vanha kuva Pasilloista v. 2014

Mäntysuopa + neem -käsittelystä alkaa olla kaksi viikkoa kulunut ja oranssit ötökät ovat vielä olemassa, mutta mielestäni huomattavasti harvempilukuisina. Kasvit vaikuttaisivat nyt voivan melko hyvin.

Serrano Tampiqueno, joka on tähän mennessä karistanut kaikki kukkansa, näyttäisi hiljalleen alkavan tehdä jo podejakin.

**

Ääh... Päivitys Ancho Poblanosta - olihan sielläkin viallisia raakileita, kun kerkesin tarkemmin katsomaan. Toisesta Poblanosta lähti kolme isoa podia, kaikki, mitä se tähän mennessä on kerennyt kasvattaa. Toisesta en löytänyt vikaisia ainakaan vielä. Tottakai niitä nyt oli sitten oltava Poblanoissakin - varmaan aika tavalla samalla volyymillä olen niitä kastellut kuin Pasillojakin.

Chilivaari

Kyse ei välttämättä ole kastelusta.
Minullakin oli meksikolaisissa saman näköistä vikaa muutama vuosi sitten, kun niitä kokeilin kasvattaa. Nehän on kyllä hyvin hitaasti kypsyviä, joten paljon ehtii tapahtua. Meksikon maaperä voi olla totaalisesti toisenlainen, pH, hivenravinteet, karkeus ja ilmavuus. Valoakin on varmaan paljon enemmän, mutta päivät lyhyempiä. Jonkun hivenaineen puutosta minä eniten epäilen.
Nyt olisi hyvä kuulla joltakin, joka on noiden kanssa onnistunut, miten se tapahtui.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 14, 2017, 17:50:19 ip
Kyse ei välttämättä ole kastelusta.
Minullakin oli meksikolaisissa saman näköistä vikaa muutama vuosi sitten, kun niitä kokeilin kasvattaa. Nehän on kyllä hyvin hitaasti kypsyviä, joten paljon ehtii tapahtua. Meksikon maaperä voi olla totaalisesti toisenlainen, pH, hivenravinteet, karkeus ja ilmavuus. Valoakin on varmaan paljon enemmän, mutta päivät lyhyempiä. Jonkun hivenaineen puutosta minä eniten epäilen.
Nyt olisi hyvä kuulla joltakin, joka on noiden kanssa onnistunut, miten se tapahtui.

Ilmeisesti noista Nutriforten purnukoista kuitenkin löytyi apu, koska viallisten löytyminen lakkasi tuolloin v.2014 sen jälkeen. Olen myös pelkkänä silmänä,  :D , jos jollakulla löytyy valaisua tähän ongelmaan.  :)

Rähinä-Reetta

21.6. Ilta-aurinko paistaa kasvihuoneessa, sen ulkopuolella tänään ollut koleaa ja tuulista, +12-14 astetta.

Chilit2017g1 by chilejä ja muuta, on Flickr

Chilit2017g2 by chilejä ja muuta, on Flickr
Aji Cristal on kasvattanut kookkaita kauniita terveitä podeja.

Chilit2017g3 by chilejä ja muuta, on Flickr
Pasilla Bajio, olen menettänyt siitä kaikki suurimmat podit, mutta vielä on luvassa uusia.

Chilit2017g4 by chilejä ja muuta, on Flickr
Fatalii Gourmet Aji Fantasykin kasvattelee podeja.

**

Meloni on kasvanut ja versonut paljon. Olen koittanut pölytellä kukkia topsitikun avulla, tuntuu kyllä suht kömpelöltä hommalta. Toivoisin että sää olisi niin hyvä, että voisi pitää ovea auki ja ehkä joku pölytystaitoinen siivekäs löytäisi tiensä kukkiin, mutta eipä nuo säät oikein ole suosineet.

Rähinä-Reetta

25.6.

jogurttijäätelö by chilejä ja muuta, on Flickr

Rumba-mansikka ja Brasileira Marimbondo sopivat hyvin yhteen mansikkahillossa. RBM-mansikkahillo sopii hyvin yhteen kreikkalaisen jogurtin kanssa omatekoisessa jogurttijäätelössä.

Hyvää Juhannuksen jälkeistä elämää, t. RReetta

Rähinä-Reetta

26.6. Tein eilen taas 2-3 %:n mäntysuopaliuoksen ja laitoin mukaan 5ml/l vahvuudella neem-öljyä. Edellisestä vastaavasta käsittelystä oli kulunut likimain 3 viikkoa ja olen ollut melko tyytyväinen siihen miten ötökkäkanta on pysynyt kurissa sen ajan. Kasvit ovat voineet todella hyvin, jopa Brasileira Marimbondo, jolla oli kylmän kevään aikana ongelmia, näyttää nyt ihan erilaiselta. Raksin siitä irti kaikki vanhemmat kirjavaksi muuttuneet isommat lehdet tuossa viikkoja sitten, jotta terveemmännäköiset hankaversot saisivat enemmän valoa ja molemmat Brassit ovat nyt terveen näköisiä tiheitä pikku-puskia (kokoakin ovat jo saaneet kyllä lisää).

Ancho Poblano ja Pasilla Bajio kasvattelevat edelleen podeja. Olen yrittänyt olla päästämättä niitä kovin kuiviksi ja annan koko kasvihuoneelliselle välillä Nutriforten tomaatti-mansikka-typpi-kalium-yhdistelmää Puutarhan Kesän sijaan. Uudemmissa podeissa ei ole vielä näkynyt vioituksia noilla meksikolaisilla.

**
Melonipäivitys: Meloneissa kiipeilee pieniä mustia muurahaisia. Luin jostain, että muurahaisetkin voivat toimia pölyttäjinä, joten en sitten niille heti suivaantunut aiheesta, ehkä ne saavat jonkun melonin aikaiseksi jos topsitikkumetodi ei ole kovin tehokas (se tuntuu niin hölmöltä, että epäilen sen tehoa :D ). Olen löytänyt joitakin meloninkukkia joissa on pallomaiseksi pulskistunut perä, ehkä niistä kehittyy meloneita. Ei ole hirmuisesti kokemusta vielä tuosta melonin kasvatuksesta kasvihuoneessa. En ole esimerkiksi poistanut ollenkaan sivuversoja noista puskista, en tiedä olisiko niin hyvä tehdä. Seurailen miten pian alkaa katto tulla vastaan ja leikkaan sitten versot poikki, kun sinne asti alkavat kurotella.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Rähinä-Reetta - kesäkuu 26, 2017, 12:29:40 ipOlen löytänyt joitakin meloninkukkia joissa on pallomaiseksi pulskistunut perä, ehkä niistä kehittyy meloneita. Ei ole hirmuisesti kokemusta vielä tuosta melonin kasvatuksesta kasvihuoneessa.

Tässä toinen asiaa tuntematon yrittää neuvoa.
Kurpitsankasvatuksessa olen nähnyt, että niillä on tyttökukkia, joilla on se pallukka kukan takana ja poikakukkia, joilla on vain kukka pitkässä varressa. Nämä pitäisi pölyttää keskenään. Ilman pölytystä siitä pallukasta ei kasva mitään.

Voin olla ihan väärässäkin, meloneista ei ole hölkäsen pöläyksen vertaa tietoa, mutta voisivathan ne olla kurpitsan sukua?

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 26, 2017, 12:53:57 ip
Tässä toinen asiaa tuntematon yrittää neuvoa.
Kurpitsankasvatuksessa olen nähnyt, että niillä on tyttökukkia, joilla on se pallukka kukan takana ja poikakukkia, joilla on vain kukka pitkässä varressa. Nämä pitäisi pölyttää keskenään. Ilman pölytystä siitä pallukasta ei kasva mitään.

Voin olla ihan väärässäkin, meloneista ei ole hölkäsen pöläyksen vertaa tietoa, mutta voisivathan ne olla kurpitsan sukua?

Ok, eli se pieni pallukka ei vielä takaa, että olisi hedelmä tulossa.

Chilivaari

Wikipedia vahvisti oletukseni oikeaksi.
Vain niitä pallukallisia kukkia tarvitsee pölyttää, koiraiden keskenään pölyttäminen ei auta mitään.  ;)

Wiki kertoi vielä, että tyttökukat kukkivat ylöspäin, mutta hedelmöittyneenä ne kääntyvät alas, siitä tietää, että melonia on tulossa.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 26, 2017, 15:18:29 ip
Wikipedia vahvisti oletukseni oikeaksi.
Vain niitä pallukallisia kukkia tarvitsee pölyttää, koiraiden keskenään pölyttäminen ei auta mitään.  ;)

Wiki kertoi vielä, että tyttökukat kukkivat ylöspäin, mutta hedelmöittyneenä ne kääntyvät alas, siitä tietää, että melonia on tulossa.

Kiitos tästä tietoiskusta. :) Ehkä minäkin nyt tunnistan hiukan paremmin kumpi kukka on kyseessä ja onko toiveita sadosta. :)

Rähinä-Reetta

kesäkuu 29, 2017, 20:11:27 ip #72 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 29, 2017, 20:13:42 ip käyttäjältä Rähinä-Reetta
29.6. Tänään on ollut kesäisempi päivä. Melkein palauttaa uskon ko. vuodenajan olemassaoloon.

Chilit2017g8 by chilejä ja muuta, on Flickr
Levittelin kahvisäkkejä melonien ympärille siltä varalta, että joku hedelmä alkaisi kasvaa lattiallakin. Käyttö kertonee onko idea hyvä vai huono.
Alma Paprikat alkavat hiljalleen saada väriä.
Etualalla Aji Jobito.

Chilit2017g5 by chilejä ja muuta, on Flickr
Chilit2017g6 by chilejä ja muuta, on Flickr
Trepadeira do Werner. Tykkään.

Chilit2017g9 by chilejä ja muuta, on Flickr
Havannapaprika Habanero.

Chilit2017h1 by chilejä ja muuta, on Flickr
Brasileira Marimbondo kätkee sisäänsä ensimmäiset podit.

**

MeloniStellio1 by chilejä ja muuta, on Flickr
Meloni Stellion tyttö-kukka.

Rähinä-Reetta

10.7.

Satoa2017a by chilejä ja muuta, on Flickr

Satoa. Ensimmäisiä punaisia Alma-paprikoita ja pari Aji Cristalin podia.

Kasvihuoneella alkaa löytyä värittymistä hiljalleen. Meksikolaisilla yhäkin on jatkunut podien ruskettuminen hedemien kärkiosista, vaikka olen kokeillut välillä antaa ravinteita Nutriforten purkeista, yrittänyt säätää kastelua ym. Mummolla on sama sitkeä ongelma tomaateissa. Ötökät on pysyneet hienosti kurissa toistaiseksi mäntysuopa-neem-yhdistelmällä kahden kolmen viikon välein ruiskuttaen. Ei ole oranssit ötytkään enää juhlineet puskissa entiseen malliin. Ulkona ukonhatuilla sama liuos ei ollut ihan niin tehokas, siellä on Spruzit osoittautunut paremmaksi.

Melonista on useimmat lupaavat hedelmänalut kellittyneet aika pieninä, eli ongelma varmaankin pölytyksessä. Kukinta on kyllä raivokas. Olen yrittänyt pitää ovea auki lämpiminä päivinä. Pölyttäjät ovat tuntuneet olevan viimeaikoina aika harvassa muutenkin.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Rähinä-Reetta - heinäkuu 10, 2017, 10:51:16 apMeksikolaisilla yhäkin on jatkunut podien ruskettuminen hedemien kärkiosista, vaikka olen kokeillut välillä antaa ravinteita Nutriforten purkeista, yrittänyt säätää kastelua ym. Mummolla on sama sitkeä ongelma tomaateissa.

Latvamätään tomaateissa neuvotaan antamaan kalkkia riittävästi. Kuivuminen ja viileys myös aiheuttavat sitä ja Epsom-suolan väitetään auttavan. Tuolla keskustelu sivuaa asiaa:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17142.msg331345#msg331345

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - heinäkuu 10, 2017, 22:26:32 ip
Lainaus käyttäjältä: Rähinä-Reetta - heinäkuu 10, 2017, 10:51:16 apMeksikolaisilla yhäkin on jatkunut podien ruskettuminen hedemien kärkiosista, vaikka olen kokeillut välillä antaa ravinteita Nutriforten purkeista, yrittänyt säätää kastelua ym. Mummolla on sama sitkeä ongelma tomaateissa.

Latvamätään tomaateissa neuvotaan antamaan kalkkia riittävästi. Kuivuminen ja viileys myös aiheuttavat sitä ja Epsom-suolan väitetään auttavan. Tuolla keskustelu sivuaa asiaa:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17142.msg331345#msg331345

Kiitos taas vinkistä, Epsom-suola menee heti kokeiluun. Operaatio pelastetaan mummon tomaatit.  :)

Rähinä-Reetta

heinäkuu 13, 2017, 12:37:36 ip #76 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 13, 2017, 12:40:11 ip käyttäjältä Rähinä-Reetta
13.7. Aurinkoisemman päivän kuvia kasvihuoneelta.

chilit2017h9 by chilejä ja muuta, on Flickr

Chilit2017h4 by chilejä ja muuta, on Flickr
Havannapaprika Habanero, Trepadeira Werner, Brasileira Marimbondo

chilit2017h7 by chilejä ja muuta, on Flickr
Havannapaprika Habanero (oranssi)

chilit2017h9e by chilejä ja muuta, on Flickr
Aji Cristal

chilit2017h9b by chilejä ja muuta, on Flickr
Fatalii Gourmet Aji Fantasy

Chilit2017h9c by chilejä ja muuta, on Flickr
Pasilla Bajiot, joista vasemmanpuoleinen on vihreäpodinen, oikeanpuoleinenkaan ei ole ihan niin musta kuin joskus aiemmin niitä kasvatellessani. Siemenet taisi olla aiemmasta sadosta otettuja, joten jotain sekoittumista on voinut tapahtua.

chilit2017h9d by chilejä ja muuta, on Flickr
Ancho Poblanon hedelmiä.

**

Meloni stelliot kasvavat ja kukkivat, mutta yhtään kehittymään lähtenyttä hedelmää en ole vielä löytänyt, kellittyvät ja kuivuvat pois.

Chilivaari

Chilithän kasvavat komeasti, Poblanotkin jo kypsyvät.
Meloni saattaa vain olla mielestään vielä liian pieni, heikko kantamaan hedelmiä. Anna sille ekstra lannoitusta, varsinkin typpeä jonkin aikaa. Ei kurpitsatkaan heti ala kasvattelemaan pallukoitaan, vaikka kukkivatkin jo pienenä. Pallukat vain kuihtuvat pois, vaikka ovat pölyttyneetkin. Niillä on joku itsesäätely, milloin on aika kasvattaa jälkeläisiä. Ihan vielä ei ole se aika.

Rähinä-Reetta

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - heinäkuu 13, 2017, 13:29:58 ip

Meloni saattaa vain olla mielestään vielä liian pieni, heikko kantamaan hedelmiä. Anna sille ekstra lannoitusta, varsinkin typpeä jonkin aikaa. Ei kurpitsatkaan heti ala kasvattelemaan pallukoitaan, vaikka kukkivatkin jo pienenä. Pallukat vain kuihtuvat pois, vaikka ovat pölyttyneetkin. Niillä on joku itsesäätely, milloin on aika kasvattaa jälkeläisiä. Ihan vielä ei ole se aika.

Toivottavasti tulisi jokunen meloni.  :) Tuuminkin, että jos olen liian malttamaton vielä tässä vaiheessa tällaista kesää odotellessani merkkejä sadosta.

karvainen

Minkäs kokoinen tuo kasvihuone on, näyttää aika hyvin olevan korkeuttakin, jos kuvat ei paljon valehtele.