tammikuu 10, 2025, 15:13:29 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kausi 2006 - Valoa ikkunassa

Aloittaja esa, helmikuu 02, 2006, 17:42:47 ip

« edellinen - seuraava »

cornell

LainausKeski kuvassa CAP 1151 ensimmäinen marja ...

Oliko toi pistokkaasta kasvatettu... mun silmiin näyttää eri lajikkeelta... palon muoto ja lehtien pyöreys tökkii :wink:
¨käynks mä usein täällä?¨

esa

Joo pistokkaasta on kasvatettu, mutta olen kyllä itse idättänyt alkuperäisen kasvin, se vain kuoli ylikasteluun ja ripsiäisiin. Aika samalta se minusta näyttää kuin fataliin http://fatalii.net/chile/kuvat/cap1151_mature_thick.jpg. Voihan olla että ensimmäiset marjat kasvavat hieman erilaisiksi, monesti on tullut aluksi pienempää marjaa.

luppis

Kyllä tuo 1151 näyttää aivan samalta kuin omanikin.

Vähäsen edittiä. Nappasin oikeen kuvanki.

cornell

Mää varmaan vain puusilmäilin... omassa puskassa palot ovat paljon laihempia... joka taasen saattaa johtua liian kuivasta kasvihuoneilmasta...

esa

Joo kun katsoo noita fataliin kuvia enemmän niin kyllähän niistä marjoista löytyy melkoista variaatiota. Valitsin vain tietysti kaikista sopivimman kuvan omiin tarkoitusperiin ;) Toinen asia mikä monesti hämää kuvissa on ettei niissä yleensä ole mainintaa onko puska kasvatettu siemenestä vai pistokkaasta. Olisihan tuokin puska hieman eri näköinen jos siihen lisäisi sen 60cm varren ennen haaroittumista...

- Esa

esa

Lupailin kertoa, miten DIY yksittäis ebb toimii. No hyvin toimii jebolla kasvatusaltaan täyttyminen kestää muutaman minuutin ja tyhjeneminen ehkä vähän enemmän. Ylivuotoputki oli myös riittävän suuri noin pienitehoiselle pumpulle.

Oli iskenyt juurilaho tms home/mätä yhteen bubbleriin viikon päivät katselin kun lehtiä tippuu ja arvelin että syksy se on tulossa. Paskan marjat juuristo ihan rusehtavana ja vedenpinnan yläpuolella sellaista valkeaa haihtuvaa. Pesin juuret rankasti ja vaihdoin uudet litkut reilulla ATA-cleanilla. Saa nähdä tokeniko. Toivotaan parasta sillä siinä pensaassa on satakunta marjaa kasvamassa :(

-Esa

Toivo

Se on hyvä että ''waterfarm'' toimii. Mikäs kasvi tuo juuriongelmista kärsivä on?

Toivo

Se on hyvä että ''waterfarm'' toimii. Mikäs kasvi tuo juuriongelmista kärsivä on?

esa

Juurilahon itselleen hommasi mun sekaannus baccatum. Eli todennäköisesti PI 441596. Eiköhän sekin tuosta toivu. Sääli vaan se oli niin elinvoimainen vielä pari viikkoa sitten...

cornell

Eihän se valkea haituva vaan ole itse juurta, joka haaroo (ettei veden tulo lopu)? Mulla kävi näet samalla tavalla kesällä eli juuristo kuoli...  jolloin vedenpinnan päälliseen juurakoon alkoi kasvaa homemaista valkeaa kasvustoa, jonka mä uskoin olevan juuriston tapa lisätä nopeasti imupinta-alaa....

esa

Kuulostaa loogiselta. Nyt operaatiota seuraavana aamuna kasvi on jo enimmäkseen toipunut ja roikottaa vain osaa alemmista lehdista. Toivottavasti toi ATAclean hoitelee itse ongelman pois, seurauksista kyllä selvitään...

esa

Talvi lähestyy ja tänään oli vihdoin aikaa laittaa parvekkeen viljelyt kasaan. Ebb & flood siirtyi sisälle kahden kasvatusastian versiona. Habanero ja mansikat saavat jatkaa talven yli. Toiseen pönttöön siirtyi CAP 502 (C.sp) taimi. Tunkiolle lentäneellä chilillä (CAP 1655) oli todella hyvinvoiva juuristo etenkin altaan pohjalla, itse kasvi olikin sitten säälittävämpi näky. Olohuone alkaakin olla mukavan täynnä ja vielä pitäisi parille kasville löytää tilaa... ;) Ainakin CAP 221 pääsee yksittäiseen Ebb & floodiin. Pitäisi vielä raaskia leikata talon suurin pensas matalaksi. Viimeistään sitten kun CAP 1151 alkaa vaatia lisää tilaa. Talven yli näyttäisi jäävän sinnitelemään puolen tusinaa kasvia. Saa nähdä moniko elää vielä keväällä.

- Esa

esa

Kausi alkaa olla lopussa ja jotain pientä yhteenvetoa voisi raapustaa tännekin. Kausi alkoi merkeissä puolet mullassa(turpeessa) ja puolet hydroissa. Nyt ja ensi kaudella multa saa jäädä kaupan hyllyyn. Hydroilu on vain niin helppoa. Hydrot pelittivät tasaisen varmasti, ei nyt mitään mahtisatoja tuottaen, mutta vaiva/sato suhde on kyllä ihan kohdallaan.

Kauden muihin yrityksiin(erehdyksiin) kuului myös passiivinen vesiviljely. Kaikki kasvit kasvoivat surkeasti ja vain yksi selvisi hengissä satoon asti. Etenkin juuristo oli pahasti surkastunut. Todennäköisesti ongelmana oli ylilannoitus.

Nyt on systeemit laitettu talvisijoille. Talven yli olisi tarkoitus sinnitellä neljän pensaan voimin. Pari uutta lajiketta on kasvamassa talven ilona ja pari vanhaa puskaa olisi tarkoitus pitää hengissä ensikauteen (toinen pistokkaana). Idätyksien kanssa olisi tarkoitus pitää jopo käsissä, vaikka minikasvihuone on jo ladattu kivivillalla. Viime kaudella näet aloitin turhan aikaisin, jo vuoden vaihteessa. Erityisesti hydrotaimet venyivät turhan paljon puutteellisen valaistuksen takia. Jos malttaisi helmi-maaliskuuhun niin olisin tyytyväinen. (Realismia voisi olla tammikuun puoliväli ;) )

Talven aikana olisi vielä tarkoitus rakentaa muutama kasvatusastia parvekkeelle lisää. Myöskin sisäsysteemit olisi tarkoitus tuunata äänettömiksi, ainakin bubblereihin vaihdan vesipumpput. Porina ja pärinä saa riittää. No näistä projekteista ehkä enemmän lisää ensikauden päiväkirjassa.

- Esa

esa

Laitetaan vielä kauden päätteeksi muutama kuva. Nämä kasvit olisi tarkoitus myös saada hengissä ensikauteen. Satokuvia olisi ollut mukava postailla, mutta lupaavimmat kasvit jouduin keräämään tyhjäksi jo vihreänä.

Ekassa kuvassa on pistokkaasta kasvatettu CAP 1151 (C.baccatum),  joka vieläkin kypsyttelee kesän mahtavaa satoa (2/3 marjaa). Itse kasvi on elinvoimaisen oloinen. Ensi kautena ja talvella siitä toivottavasti saa isomman sadon.

Keskimmäisessä kuvassa on ebb&flow arsenaaliani, vasemmalla CAP 221 (C.baccatum), keltainen haba ja CAP 502 (C.sp). CAP 502:sta epäilen chinenseksi seuraavista syistä: 1. Isot alalehdet, puumainen kasvutapa, 2. Herkkyys lannoitukselle, veti herneet nenään mun normi lannoituksesta ja 3. kaksi kukkaa per kasvupiste.

Viimeisessä kuvassa on Lemon dropin pistokas. Toivottavasti se lähtee kasvamaan joskus ylöspäin. Pistokas on myös tamän hetken time-lapse projektina. Projektin etenemistä voi seurata osoitteesta: http://koti.welho.com/etuovin3/webcam/webcam.htm Samalle sivulle pistän myös mahdolliset videot kautta 2007 odotellessa.

- Esa

esa

Time-lapse kuvaus jauhaa nyt vihdoinkin kelvollisilla asetuksilla. Katselin hieman kuvia pistokkaasta ja emokasvista. Ainakin näin pieninä on ero melko räikeä.

Kuvien väli on noin viikko. Kuvaussuunta on vaihtunut ainakin kolmannen ja neljännen kuvan välillä.

Vastaava sarja emokasvista. Viimeinen kuva on tosin otettu neljän viikon kasvun jälkeen. Jos pistokkaan latvoista puoletkin jatkaa kasvua, niin pitää vastaisuudessa tehdä suurempi osa taimista pistokkaista. Etenkin sisätiloissa/vesiviljellessä oppii arvostamaan kompaktia kasvutapaa. Saisipahan hyvän syyn aloittaa idätykset jo vaikka marraskuussa ;)

- Esa

esa

Taitaapa talvella ratketa minua häirinnyt sekaannus. Sekoitin kaksi kivivillakuutiota keskenään ja toisessa ollut siemen iti. Tiesin että kasvi on joko CAP 221 tai PI 441596. Ongelmana oli ettei CAP 221:stä löytynyt kuvaa netistä. Kasvi teki erehdyttävästi samannäköisiä marjoja kuin PI 441596, joten varmuudella en voinut sanoa kumpi kasvi on kyseessä. Idätin sitten yhden CAP 221:n jotta saisin varmuuden asiaan. No kasvi näyttää kasvutavaltaan vastaavan aiempaa kasvia. Saa nähdä mitä marjat paljastavat. Kukista ei varmuudella voi sanoa mitään, koska en ole löytänyt mistään lähikuvaa PI 441596:n kukasta. Kuvat kukista näyttävät hyvin samanlaisilta. Erot värisävyissä johtuvat lähinnä kuvausjärjestelystä.

Oikealla vertailuksi oma kuva marjasta ja (alla) linkki fassen PI 441596 kuvaan. En yhtään yllätyisi vaikka CAP 221 ja PI 441596 olisivat sama lajike kahden eri järjestön nimeäminä ;) Tässä vaiheessa se olisi jotenkin niin tyypillistä.

http://fatalii.net/chile/?u=g&c=search&word=441596&id=1001

Mitä tästä kaikesta säädöstä opimme? 1) merkitään taimet hyvin ja 2) sekaantuneet kannattaa nakata roskiin niin säilyy paljolta vaivalta ;)

- Esa

Mapa

Lainaus käyttäjältä: "esa"2) sekaantuneet kannattaa nakata roskiin niin säilyy paljolta vaivalta ;)

- Esa

Ehkei kuitenkaan.... Mieluimmin etsisin netistä kuin heittäisin kasvin roskiin jolla voisi olla hyväkin tulevaisuus....
Ratkaisua ilman ongelmaa ei ole, toisin kuin ongelma ilman ratkaisua on mahdollinen