tammikuu 09, 2025, 14:06:19 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Vesiviljely

Aloittaja inspireit, helmikuu 06, 2006, 19:05:14 ip

« edellinen - seuraava »

inspireit

Vesiviljely olisi edessä muodossa tai toisessa ja aloittelijana ihmettelen edelleen kasteluasiaa. Olen toki yrittänyt lukea kaikki mahdolliset keskustelut, mutta silti..

Ebb&flow -tyyppisessä ratkaisussa täälläkin on esitetty käytettävän ajastinta, jota ajetaan 3-4 kertaa päivässä (10-15 min?).

No mitenkäs muissa vaihtoehdoissa? Onko vesipumppu kokoajan päällä esim. tuollaisessa ylhäältäpäin kastelevassa rengasmallissa? Entä Bubblerissa ja "Sprinklerissä"?  

Eikö kasvi huku veteen/ravinteisiin tukehtuen? :oops:

inspireit

Kiitos vastauksista  :shock:

Itse itselleni vastaten:

http://www.genhydro.com/genhydro_US/faqsystem.html
CAN I TURN MY SYSTEM OFF AT NIGHT TO CONSERVE ENERGY? SHOULD I RUN IT CONTINUOUSLY OR CYCLE IT AT INTERVALS?

Answer: All systems can be left off at night once the plant roots are long enough to reach the nutrient level in the reservoir. Longer cycles depend on the type of system you have:

AeroFlo systems: The cycle can be set to run continuously during the day and coming on once or twice during the night on 15 to 30 minute intervals.

EuroGrower systems: Set the timer to come on for .5 hour/ off 1.5 hour during the daylight cycle once the plant has a good root system. These systems use coco peat which holds moisture and nutrients in the root zone.

WaterFarm, PowerGrower and EcoGrower systems: Set the timer to come on for 1 hour/ off 1 hour during the daylight cycle.

RainForest systems: These units are run continuously, especially if you are trying to root cuttings. If you are growing plants, they can be shut off in the evening once the roots have grown into the nutrient solution.

All of our systems can be run 24 hours a day 7 days a week for optimal results, power conservation is the only reason to cycle watering.

Toivo

En kehtaa tehä uutta aihetaa joten laitan tähän. Jos laitan bubleriin taimen reikä ruukussa ja se on täynä kivivillaa niin pilaantuuko se villa tai homehtuuko???

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "toivo"En kehtaa tehä uutta aihetaa joten laitan tähän. Jos laitan bubleriin taimen reikä ruukussa ja se on täynä kivivillaa niin pilaantuuko se villa tai homehtuuko???

Ei se kivivilla itsessään voi homehtua.  :roll:

Toivo

Tarkotin että homehtuuko siitä kosteudesta?

Makee

Kyllä se pitää suojata valolta. Itse tein sen virheen etten suojannut sitä ja levää siihen syntyi. ->

Tosin onneksi pikaisella suojauksella ja vetyperoksidilla pääsin ongelmasta hyvinkin nopeasti :)

Toivo

Eli ei ''pilaannu'' jos laittaa tuollain maitotölkkiiä. Voinko kasvattaa chilejäni koko ajan tuossa kivivillassa, kun ne ovat hydrossa?

Makee

Joo eli tarkoitus on vaan ettei valoa pääse sinne kivivillaan (valo+kosteus= lähes aina levää/home. Koko kasvatus onnistuu hyvin tuossa kivivillassa. Ainoa on että luultavasti joudut sitten tukemaan jollain kun puska tarpeeks isoks kasvaa :)

saku

mulla kans pukkaa levää, voisko sen tuhota jollain muulla kun vetyperoksidilla? saako sitä muualta kuin apteekista? ja minkä vahvuista sen pitäisi olla?

-saku

Makee

Lainaus käyttäjältä: "saku"mulla kans pukkaa levää, voisko sen tuhota jollain muulla kun vetyperoksidilla? saako sitä muualta kuin apteekista? ja minkä vahvuista sen pitäisi olla?

-saku

Muuten kai vähän vaikeaa.. Tietysti vaihtamalla vesiä usein ja estämällä uuden valon pääsyn levälle voi tappaa sen. Siihen on aika helppo apteekista käydä hakemassa tota 19% vetyperoksidia. Apteekkeja taas löytyy lähes joka kulmasta, joten eiköhän se sieltä oo helpoin ostaa :D Tuota ite oon pistänyt ainakin suoraan korkillisen 20litran vesimäärään eikä kasvit oo tykännyt yhtään huonoa

saku

ahaa, vielä tarkennus: sekoitetaanko vetyperoksidi sinne veteen missä juuret on vai kaadetaanko suoraan levän päälle. mietin vaan tota 20litraa...

Kiitos vastauksesta!

-saku

Jassu

Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028

Makee

Lainaus käyttäjältä: "saku"ahaa, vielä tarkennus: vetyperoksidi sekoitetaan siis veteen eikä esim kaadeta levän päälle?

Kiitos vastauksesta!

-saku

Luin aluks että "leivän päälle?" xD Mutta siis juu vesiastiaan vaan :) Se on aika tujua ainetta ja siinä heti levän päälle heitettynä helposti lähellä oleviin juuriin käy kiinni. Tärkeä on kumminkin että nyt suojaat kaikki kosteat paikat Hyvin ja sitten alat tappamaan sitä kasvustoo, koska muuten ne tulevat vaan takaisin hetken päästä

cornell

Elekää immeiset pakatko niitä ruukkuja niin täyteen sitä villaa niin mahtuu esim lekasoraa pintaan ja levää ei pääse syntyyn
¨käynks mä usein täällä?¨

saku

vahvin mitä apteekissa myytiin oli 9% vetyperoksidia. onkohan toi samaa ku mitä sulla oli vai pitäiskö tota sitten iskeä 2 korkillista?

-saku

Sauli Särkkä

Pienen selittelyn jälkeen sain hommattua talvella 20%:sta vetyperoksidia. En edes tarkalleen muista mihin hommaan sen hommasin, mutta lennokkeihin se kuitenkin liittyi. Eilen muistin purkin olemassaolon ja tipautin sitä jokusen tipan tuon pienemmän, kidutetun apassin säiliöön ja tänään juuret näyttivät paremmilta, kun olivat aiemmin hieman vihertäneet huonon valosuojauksen vuoksi.

5ml ruiskutin sitä 30 litraan pH-tasapainotettua vettä, eiköhän sillä alkuun pääse.

-Sale
Sauli Särkkä

Jassu

Lainaus käyttäjältä: "saku"vahvin mitä apteekissa myytiin oli 9% vetyperoksidia. onkohan toi samaa ku mitä sulla oli vai pitäiskö tota sitten iskeä 2 korkillista?

-saku

Mulle pitkällisen väännön jälkeen myivät 19%, varmistivat kyllä moneen kertaan että tiedetään varmaan kuinka vahvaa se on. Kuulemma ihon puhditukseen käytetään 2-3% ja kulmakarvojen vaalentamiseen 6%:sta :D
Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028

saku

niin mä mietin vaan että kuinka paljon sillä vahvuudella on merkitystä, jos sitä kuitenkin käytetään laimennettuna (=sekoitetaan suureen vesimäärään) eli puolet miedompaa vaan puolet enemmän?

-saku

Sauli Särkkä

Tuon 20-volttisen mukaan apteekin tädit laittoivat MSDS (=Material Safety Data Sheet) -laput, josta ilmenee aineen käsittelytavat. Jouduin myös allekirjoittamaan lapun, jossa totean saaneen ko. prujun.

-Sale
Sauli Särkkä

Makee

Lainaus käyttäjältä: "SarkkaS"Tuon 20-volttisen mukaan apteekin tädit laittoivat MSDS (=Material Safety Data Sheet) -laput, josta ilmenee aineen käsittelytavat. Jouduin myös allekirjoittamaan lapun, jossa totean saaneen ko. prujun.

-Sale

Mitä ihmettä?! :D mulle vaan kysy että mihin tää tulee. Sanoin että chileille, hetken se katto vähän oudoksuen ja sitten tyrkkäs pullon kouraan