Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Whili - elokuu 24, 2012, 09:16:41 ap
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - elokuu 24, 2012, 08:56:31 ap
Jos tekee lautan talous/vessapaperista, kannattaako laittaa yksi kerron paperia siementen päälle, vai onko parempi jättää siemenet "päällimmäiseksi"?  Suodatinpussiakin kehuvat, mutta se taas on kohtalaisen kömpelö kääriä minkään ympärille...

Talouspaperia styroksipalan ympärille ja pala kellumaan kannelliseen muovikippoon. Muista tuulettaa välillä.
Ohjeet kuvien kera http://chilivaari.blogspot.fi/2008/03/idatysmetodi-kelluva-talouspaperi_06.html

Tämä olikin tiedossa, mutta ei vastaa alkuperäiseen kysymykseen... Onko parempi laittaa yksi kerros paperia päälle vai ei?

Hubert

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - elokuu 24, 2012, 09:22:08 ap
Tämä olikin tiedossa, mutta ei vastaa alkuperäiseen kysymykseen... Onko parempi laittaa yksi kerros paperia päälle vai ei?

Ei tarvitse laittaa.
Toki voit niin halutessasi tehdä, mutta kun paperia nostaa tutkiessaan siemeniä, tarttuvat siemenet paperiin ja mahdollisesti menevät sekaisin. Olettaen, että laitat lautalle useamman lajikkeen siemeniä...

Whili

Lainaus käyttäjältä: hubert - elokuu 24, 2012, 09:47:30 ap
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - elokuu 24, 2012, 09:22:08 ap

Ei tarvitse laittaa.
Toki voit niin halutessasi tehdä, mutta kun paperia nostaa tutkiessaan siemeniä, tarttuvat siemenet paperiin ja mahdollisesti menevät sekaisin. Olettaen, että laitat lautalle useamman lajikkeen siemeniä...

Muovikipon kansi huolehtii kosteuden säilymisestä, jos ei ole kantta niin kelmukin käy.
Mutta muista tuulettaa välillä, ettei pääse homehtumaan.

Ja kuten huberttikin jo kirjoitti, EI kannata laittaa paperia siementen päälle.

unenkuva

Tänks tänks. Ihan sillä kysyin, kun toiset suosii suodatinpussia ja kehuu kun "tasku" pitää kosteutta... Mutta kansihan ajaa saman asian

Whili

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - elokuu 24, 2012, 10:06:13 ap
Tänks tänks. Ihan sillä kysyin, kun toiset suosii suodatinpussia ja kehuu kun "tasku" pitää kosteutta... Mutta kansihan ajaa saman asian

Suodatinpussi on hyvä alusta siemenille, koska juuret eivät pääse tunkeitumaan sen läpi yhtä helposti kuin talouspaperin,
josta joskus niitä saa irroitella kiroillen ja varoen etteivät katkea. Mutta pussin sisälle en suosittele siemeniä laittamaan.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - elokuu 24, 2012, 08:56:31 apSuodatinpussiakin kehuvat, mutta se taas on kohtalaisen kömpelö kääriä minkään ympärille...

Onpa tänä vuonna idätyskeskustelu herännyt varhain.
Suodatinpussi on tosiaan jäykempi kuin talouspaperi. Tuosta näet minun metodini: Talouspaperi kääritään styroksinpalan ympärille ja sen päälle leikataan suodatinpussista kerros, joka estää juurien tarttumisen.
http://chilivaari.blogspot.fi/2012/02/kylla-itaa.html

Siemeniä en peittele, vaan astiassa on kansi löyhästi päällä.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 24, 2012, 10:52:09 ap

Onpa tänä vuonna idätyskeskustelu herännyt varhain.

Nyt on hyvä aika harjoitella oikeaa kylvöhetkeä varten  ;D

sorrii

LainausJos omistat vielä vanhanaikaisen digiboksin, niin siinä päällä pikkurasiassa ...
Mulla toimii digiboksi siementen kuivausalustana, tv'n katselun ohella. Se pysyy aika kuumana lepotilassakin ...  . Väliin voi laittaa pannunalusen jos on liian kuuma.

LainausJa jos haluaa jatkossakin omistaa digiboksinsa, varoo peittämästä (yleensä) siinä päällä sijaitsevia tuuletusaukkoja. Itse tajusin kasanneeni boksin päälle tavaraa vasta, kun kuului poks...

Digikuivuri ja idätyslaatikonlämmitin  ;D

Tuollaisia pannunalusia saa vaikkapa Halpahallista ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Nipsu

Varhain ja into piukeena odotellaan ensimmäsiä uuden lampun alle pääsijöitä.

kuusi lajiketta lautalla, plus muutama gojin siemen kokeena.

Lassi-s

noin suunnilleen viikko on menny ny oikeastaan kaikissa kylvämissäni lajikkeissa että on putkahtanu sirkkalehdet mullanalta esille. ainakin tuoreiden siemenien kanssa, jotka on siis kylvetty heti kun olen nyppässy irti tuoreesta chilistä.

ny kylvin ekat kuivatut siemenet. lykkäsin märkään multaan ja pidän sen aika kosteana  kokoajan. saa nähdä sit meneekö näiden kuivattujen kans pidempään. pistän raporttia kuin käy.
S.Y.L.B

Lassi-s

pari viikkoa menny jo muutaman lajikkeen itämään laittamisesta eikä vieläkään eloa näy  :-\ 

liekkö sit liian viileässä paikassa nuo kun kädellä multaa kokeilemalla multa on jopa vähän "kylmähköä"

muutamat siemenet laitoin idätyslautan tyyliselle kötöstykselle joka koostuu margariinipurkista. telttapatjan palasta jonka päällä on talouspaperia, 1 siemen/lajike ja siemenen päällä pieni pala suodatinpussia ettei siemenet mene sekaisin keskenään kun vettä on pikkuisen pinnalla.
S.Y.L.B

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Lassi-s - syyskuu 10, 2012, 12:54:37 ip
pari viikkoa menny jo muutaman lajikkeen itämään laittamisesta eikä vieläkään eloa näy  :-\ 

liekkö sit liian viileässä paikassa nuo kun kädellä multaa kokeilemalla multa on jopa vähän "kylmähköä"

Nosta hyvä mies sitten lämpimämpään, jos kylmältä tuntuu, eikä noissa kannata olla liian hätäinen aina. Malttia idätyksiin sanon minä. Jotkut vaan itää nopeammin, kuin toiset ja voi tulla reilussa vuorokaudessa itu pinnalle ja joskus vaan kestää pidempään. Riippuu mitä yrittää idätellä, mutta mulla on äskettäin itänyt villi baccatum, jonka laitoin 7 kuukautta sitten itämään. Tiedän kyllä, että odottavan aika on joskus pitkä, mutta ota iisisti ja istu alas. ;) Kyllä ne sieltä ponnistaa, jos on vaan itävää sorttia nuo siemenet!  :)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

sorrii

Ei varmaan kannata hitaita sortteja idätellä kovin lämpimässä!?!
Mä oon idätellyt kolmena keväänä kaikki jääkaapin yläkomerossa, jossa lämpö ~30o C
Aikas haipakkaa alkaa tulemaan homeseittiä ja kahdessa viikossa mätänee siemen kuin siemen ...
Joka päivä olen vaihtanut vedet ja usein lisännyt vähän peroksidia vesiin ...

Kysynkin onko joku idätellyt yli kahta viikkoa tuolla lautta -systeemillä suositellussa ~27o C
Enkä kyllä muista mistä tuo suositus on, mutta nopeesti ovat mulla itäneet kaikki siemenet - jos eivät ole mädäntyneet!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

Toistaiseksi lautalla onnistuneet kaikki idätykset parhaiten ihan huoneenlämmössä. Lämpimämmässä on minulla ainakin ollut onnistumisprosentti paljon pienempi.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 11, 2012, 01:04:33 ap
Mä oon idätellyt kolmena keväänä kaikki jääkaapin yläkomerossa, jossa lämpö ~30....
Kysynkin onko joku idätellyt yli kahta viikkoa tuolla lautta -systeemillä suositellussa ~27o C

Viime talvena oli flexun siemenet puolisen vuotta lautalla juurikin jääkaapin päällä. Hometta tai muuta vastaavaa ei tullut vastaan.
Käsittely toki tapahtui niin aseptisesti, kuin kotioloissa on mahdollista. Veden vaihdoin kerran.
Tuon puolen vuoden jälkeen leikkasin siementen reunat auki. Yhden siemenen sisus oli "mössöytynyt", aiheuttajasta en tiedä, saattoi olla pelkkää vettymistäkin.

JohnnyB

Pääseekö tuota hometta tulemaan jos idättää kivivillassa 30 °C lämpötilassa ja kosteassa laatikossa? Eihän homeen pitäisi kivivillassa elää ollenkaan. Viime keväänä idättelin tuommoisessa pohjasta lämmitettävässä pöytäkasvihuonelaatikossa lähinnä annuumeja ja nuo itivät hyvällä prosentilla (ehkä 90%) ja nopeasti. Huoli on lähinnä siitä että jos ennen vuodenvaihdetta pistän samaiseen laatikkoon pidempään itäviä, niin selviävätkö ilman hometta?

Lassi-s

syyskuu 13, 2012, 19:31:48 ip #816 Viimeisin muokkaus: syyskuu 14, 2012, 01:53:09 ap käyttäjältä Lassi-s
tänään aamupäivällä oli TSMB ja aji amarillo/starfish nostanu joutsenenkaulan pinnalle, mutta nyt illalla ei ole vielä oikaisseet itseään, toisin kuin muut taimet jotka ovat oikaisseet itsensä muutamassa tunnissa? onko yleistä että voi kestää vaikka yli vuorokauden että oikaisee itsensä pystyyn?

tosiaan kun muissa taimissa on mennyt se muutama tunti :-\ valon alle pistin ruukut samantien
S.Y.L.B

ChiliChillailija

Itselläni kesti joissakin muistaakseni jopa pari päivää. En itseasiassa kiinnittänyt edes huomiota, mutta nyt rupesi mietityttämään Lassi-s:n viestin johdosta, että onko normaalia?
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

Lassi-s

oli ne nyt yön aikana oikasseet itsensä :)
S.Y.L.B

unenkuva

syyskuu 15, 2012, 09:00:31 ap #819 Viimeisin muokkaus: syyskuu 15, 2012, 09:08:54 ap käyttäjältä unenkuva
Aina neuvotaan idätyksessä vain maltilla odottamaan... Viime viikon perjantaina laitoin lautalle itämään kolmea lajiketta, Datil, Aji Blando ja Lemon Drop. Nyt siis vähän päälle viikon itäneet. Blandot ovat nousseet jo lehdille, mutta muissa ei näy yhtään mitään.

Kovin ei voi olosuhteet olla vääriä, koska Blandot kuitenkin itäneet mainiosti. Lemonit ei taas tosiaan vähääkään, ja molemmathan ovat kuitenkin Baccatumeja, joten lajikohtaisia eroja ei luulisi juuri olevan. Ja samalla lautalla itävät, joten olosuhteet ovat identtiset.

Edellisestä idätyksestä itämään lähti ainoastaan Herculenaum Pompeii. Ostin siis Fataliilta Chile Paradise-paketin. Onkohan minulla ollut jotenkin vaan huono tuuri, ja saanut heikomman tuote-erän?

Kannattaakohan nostella nyt nuo Blandot vaan pois ruukkuihin ja jättää muut vielä odottomaan, vai heitänkö loput pois...?

EDIT: ehkä 4min tuon viestin laittamisesta menin katsomaan lautan tilanteen... Ja siellähän yhdestä Datilista pilkotti pienen pieni juuren alku  ;D ;D ;D  eli varmaan vastaan omaan kysymykseeni... Odotan vielä rauhassa :)