Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

jaolsten

Lol, vähän taitaa alkoholi vaikuttaa näkökykyyn, luin otsikoksi: Sietämätön emätin.

Mulla itänyt 3/6 Red Peruviania, mutta ei vielä yhtään Flexua. Niisk.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

sorrii

Nytkö jo rocotoja idätellään?!
Mulla roikkuu vielä kesän viimeisiä raakileita parvekkeella  :-\ ["puolikylmällä" lasiparvekkeella]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 16, 2012, 08:09:37 ap
Nytkö jo rocotoja idätellään?!
Mulla roikkuu vielä kesän viimeisiä raakileita parvekkeella  :-\ ["puolikylmällä" lasiparvekkeella]


Samat ajatukset. Omat tosin on kasvarissa, mutten voi edes harkita uusien idättämistä reiluun kuukauteen, jos meinaan pärjätä niiden kanssa keväällä.

jaolsten

marraskuu 16, 2012, 11:57:44 ap #843 Viimeisin muokkaus: marraskuu 16, 2012, 12:04:33 ip käyttäjältä jaolsten
Mulla on tavallaan moniportainen idätys- ja kasvatusohjelma. Idätys alkuun kivivillakuutioissa, joista taimet siirretään vesiviljelyyn kunhan ekat lehtiparit ovat ilmestyneet. Vesiviljelyssä rappusten alla 50cm asti ja sieltä joko turpeeseen / bublereihin vierashuoneeseen tai turpeeseen ja vanhempieni luokse. Näin en täytä mitään tilaa missään vaiheessa, joskin keväällä on joka nurkka täynnä sadotusvalmiita pensaita, jos ei tule takapakkeja.

Idätysohjelma:
viikko/kuukausi/laji(t)
1/11/rocoto/villi [kivivilla]
2/11/rocoto/villi [kivivilla]
3/11/rocoto/villi [kivivilla]
4/11/rocoto/villi [kivivilla]
1/12/rocoto/Chinense/Aji Amarillo [kivivilla+lautta]
2/12/rocoto/Chinense [kivivilla+lautta]
3/12/rocoto/Chinense [kivivilla+lautta]
4/12/rocoto/Chinense [kivivilla+lautta]
5/12/rocoto/Chinense [kivivilla+lautta]
1/1/Chinense/Frute/villit/ [kivivilla+lautta+lautta]
2/1/Chinense [kivivilla+lautta]
3/1/Chinense [kivivilla+lautta]
4/1/Chinense [kivivilla+lautta]
1/2/Baccatum [kivivilla+lautta]
2/2/Baccatum/Annuum [kivivilla+lautta+lautta]
3/2/Baccatum/Annuum [kivivilla+lautta+lautta]
4/2/Baccatum/Annuum [kivivilla+lautta+lautta]

...
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Jani M

Mulla on meininkinä myös se, että saan kasvit sadotusvalmiiksi keväälle. Ei mene niin kuin tänä kesänä, että se kaikista paras aika kesästä menee siihen viherkasvuun ja sitten tehdään pienenpieniä chilejä viimeisillä lämpimillä. Mutta saa nyt nähdä miten onnistuu.

sorrii

Juu. Niihän mulla kävi viime kesä, että kaikki idätykset jäi maaliskuun loppuun ja vähän lisää vielä huhtikuussa Aji Cristaleita. Eipä kesällä tullut syötävää kuin ylivuotisista ja jokunen jallu ... Kotona toki parvekkeeltakin sai poimia yksittäisiä "papusia".

Ensi kesäksi ehkäpä saan aikaan aikaisemmin ja ehkäpä jopa kolmessa erässä: rocotot - chinenset & baccatumit - baccatumit & annuumit ...

Viime kesänä oli käytössä kasvari mökillä ja kasvutunnelit plantaashillani tuolla Peltsun metsässä + kotona parveke ja ikkunat. Mökille sain pääosan kasveista kesäkuun alussa melko pieninä; plantaashilla meni maahan kasvit vasta ennen ja jälkeen juhannuksen. Kesä kun oli viileä niin pidin tunneleissa muovit koko kesän ja jokusen rocoton ja baccan istuttelin ulos ....

Kyllä vitutti kuskata syyskuussa 6kpl autopotteja kasveineen täynnä raakileita mökiltä kotiin olohuoneeseen! Ja sitten plantaashiltakin parhaat puskat syyskuun lopulla parvekkeelle natikan alle ... Tulihan sitä satoa, mutta vähän liikaa vaivaa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

fly

Onko vinkkejä millä kivivillakuutio kannattaisi korvata, kun taimet jatkavat elämäänsä ebbissä?

Kivivillakuutioita on kaapit täynnä mutta formaldehydinvaaran takia ne on pannassa asuinrakennuksessa. Jonkin verran pystyn niitä käyttämään varaston puolella mutta pitäähän kämpänkin tilat ottaa hyötykäyttöön.

Paras korvike mikä tuli mieleen on kookoskuitu mutta siitä ei ole omaa kokemusta enkä löytänyt hakemallakaan mitään kokemuksia kookoksen käytöstä ebbissä. Ei se taimea varmaan verkkoruukussa tue samalla tavalla kuin kivivilla. Mutta mahtaako kookoksen kanssa tulla muita ongelmia?

Nyt ei ole enää aikaa kokeilla kovin montaa eri vaihtoehtoa, joten hyviä neuvoja otetaan kiitollisuudella vastaan.

PS. Kivivillan ja formaldehydin korrelaatiosta ei tarvitse keskustella. Se tie on jo kuljettu loppuun asti.

sorrii

Kyllä kasvin voi ebbiin istuttaa ilman mitään ruukkuja tai villoja! Kasvattaahan tuo juurakon äkkiä, joka sitoo jalkapallon kokoisen klöntin soraa. Jos eli kun sitten täytyy tukea, niin narulla ylhäältä ...

[[En ole ikinä kuullut kasveille tarkoittun kivivillan sisältävän formaldehydiä. Alkoholin palamisesta maksassa muodostuu kyllä asetaldehydiä mikä on ikävää. Nyt sitten menivät kertomaan että kaupan glögissäkin on tuota myrkkyä. Mä teen glögini mustaherukamehusta ja jos haluan väkevää niin laitan vähän nagaa ... 8) ]]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M


perminna

tammikuu 02, 2013, 19:54:59 ip #849 Viimeisin muokkaus: tammikuu 02, 2013, 19:57:14 ip käyttäjältä perminna
Osaatteko sanoa, onko Pink Habanero, Aji Fantasy ja Malawi Bird's Eye hitaita itämään vai onko minulle myyty epäonnisia siemeniä?

Laitoin kymmentä lajiketta itämään (kylvö)multaan Pluggboxiin 25.12. (8 päivää sitten). Kaikki muut lajikkeet ovat itäneet kaikella voimallaan yksittäisiä siemeniä lukuunottamatta, mutta Pink Habaneron saldo on 0/6, Malawi Bird's Eyen 0/7 ja Aji Fantasyn 1/5. Aji Fantasyn ainoa itänyt yksilö on muutenkin omituinen: sen sirkkalehdet hädintuskin puskevat mullasta pintaan. Vielä olen ihan rauhallisen toiveikas, mutta toivon, että viikon päästä tilanne on jo paljon parempi myös kolmen puuttuvan lajikkeen osalta.

Tämä on toinen kauteni, joten minulla on jonkinlainen kokemus idättämisestä. Viime vuonnakin onnistuin samalla menetelmällä.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: perminna - tammikuu 02, 2013, 19:54:59 ip
Osaatteko sanoa, onko Pink Habanero, Aji Fantasy ja Malawi Bird's Eye hitaita itämään vai onko minulle myyty epäonnisia siemeniä?

Laitoin kymmentä lajiketta itämään (kylvö)multaan Pluggboxiin 25.12. (8 päivää sitten). Kaikki muut lajikkeet ovat itäneet kaikella voimallaan yksittäisiä siemeniä lukuunottamatta, mutta Pink Habaneron saldo on 0/6, Malawi Bird's Eyen 0/7 ja Aji Fantasyn 1/5. Aji Fantasyn ainoa itänyt yksilö on muutenkin omituinen: sen sirkkalehdet hädintuskin puskevat mullasta pintaan. Vielä olen ihan rauhallisen toiveikas, mutta toivon, että viikon päästä tilanne on jo paljon parempi myös kolmen puuttuvan lajikkeen osalta.

Tämä on toinen kauteni, joten minulla on jonkinlainen kokemus idättämisestä. Viime vuonnakin onnistuin samalla menetelmällä.
Rei'itetty elmukelmu päälle ja lämpimään itämään. Kyllä lähtee.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

bluesman

Lainaus käyttäjältä: perminna - tammikuu 02, 2013, 19:54:59 ip
Osaatteko sanoa, onko Pink Habanero, Aji Fantasy ja Malawi Bird's Eye hitaita itämään vai onko minulle myyty epäonnisia siemeniä?

Laitoin kymmentä lajiketta itämään (kylvö)multaan Pluggboxiin 25.12. (8 päivää sitten). Kaikki muut lajikkeet ovat itäneet kaikella voimallaan yksittäisiä siemeniä lukuunottamatta, mutta Pink Habaneron saldo on 0/6, Malawi Bird's Eyen 0/7 ja Aji Fantasyn 1/5. Aji Fantasyn ainoa itänyt yksilö on muutenkin omituinen: sen sirkkalehdet hädintuskin puskevat mullasta pintaan. Vielä olen ihan rauhallisen toiveikas, mutta toivon, että viikon päästä tilanne on jo paljon parempi myös kolmen puuttuvan lajikkeen osalta.

Tämä on toinen kauteni, joten minulla on jonkinlainen kokemus idättämisestä. Viime vuonnakin onnistuin samalla menetelmällä.


Juuri tsekkasin Aji cristalin idätykset. Viine vuonna 14 vrk, nyt 6 vrk. Voipi vaihdella vaikka olisi tuorekin siemen.
Monta muutakin lajiketta käyttäytyy samalla tavalla.

perminna

Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 02, 2013, 22:51:41 ip
Juuri tsekkasin Aji cristalin idätykset. Viine vuonna 14 vrk, nyt 6 vrk. Voipi vaihdella vaikka olisi tuorekin siemen.
Monta muutakin lajiketta käyttäytyy samalla tavalla.


Hyvä tietää, että itämisajat vaihtelevat samankin lajikkeen sisällä rajusti.

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - tammikuu 02, 2013, 22:16:47 ip
Rei'itetty elmukelmu päälle ja lämpimään itämään. Kyllä lähtee.


Vastaava metodi oli käytössä siihen asti, kunnes idätysboksi (Pluggbox) piti nostaa keinovalon alle, jotta jo itäneet (~2/3 boksin sisällöstä) saivat valoa. Nyt boksi on (kansi ilmastointiasennossa) normaalissa huonelämpötilassa loisteputken alla. Eiköhän ne sieltä tule, jos ovat tullakseen.

Quini

Lainaus käyttäjältä: perminna - tammikuu 02, 2013, 19:54:59 ip
Osaatteko sanoa, onko Pink Habanero, Aji Fantasy ja Malawi Bird's Eye hitaita itämään vai onko minulle myyty epäonnisia siemeniä?


Laiton 2.1.2013 itämään 52 lajiketta muun muassa Pink Habaneron ja Aji Fantacyn. Kumpikin on pukannut itua yllätysnopeasti eli tänään oli hännät niissä. 20 lajiketta kaiken kaikkiaan oli nyt punkanut häntää esiin. Ja siis idätysmetodi oli lautalla ja normaalissa huoneen lämmössä. Tuosta Malawi Birds eyesta ei ole kokemuksia. 

TunturiTiger

Pitäis vissiin tehdävertailuja tai jotain. Pistin nimittäin siemenet itämään ilman kelmuja tai mitään koska home. Suunnilleen kaikki iti ihan kohtuullisen nopeasti, eikä kypärätkään ole kiusannut.

akselsson1

20.12 itämään laitetuista viidestä villilajikkeesta 2 siementä itänyt. ei varmaan tarvi vielä mitään huolestua? kauheen kauan vaan kstäääää  ::)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Aku

^ Ei mitään syytä huoleen. Joillakin villichilajeilla itäminen saattaa kestää jopa puoli vuotta ::)

KP78

Joulukuussa vedessä idätetyistä siemenistä suunnilleen kaikki kasvatti juuria, mutta muutama jäi nousematta pintaan multaan laiton jälkeen.

perminna

Lainaus käyttäjältä: Quini - tammikuu 06, 2013, 13:34:32 ip
Lainaus käyttäjältä: perminna - tammikuu 02, 2013, 19:54:59 ip
Osaatteko sanoa, onko Pink Habanero, Aji Fantasy ja Malawi Bird's Eye hitaita itämään vai onko minulle myyty epäonnisia siemeniä?


Laiton 2.1.2013 itämään 52 lajiketta muun muassa Pink Habaneron ja Aji Fantacyn. Kumpikin on pukannut itua yllätysnopeasti eli tänään oli hännät niissä. 20 lajiketta kaiken kaikkiaan oli nyt punkanut häntää esiin. Ja siis idätysmetodi oli lautalla ja normaalissa huoneen lämmössä. Tuosta Malawi Birds eyesta ei ole kokemuksia.


Minulla on nyt kuudesta Pink Habaneron siemenestä kaksi itänyt. Istutuksesta on kulunut 13 päivää. Kumpaisestakin kasvaa siiman ohut naru, jonka päässä pienen pienet sirkat. Mahtaako olla Pink Habanerolle ominaista?

Aji Fantasyja on puskenut edellisen viestini jälkeen kaksi lisää eli siinä on jo hyvä 3/5 saldo.

Malawi Bird's Eyesta ei vieläkään kuulu mitään. Tarkoitus oli kasvattaa taimia jonkin aikaa (ainakin ensimmäisiin oikeisiin lehtipareihin asti) Pluggboxissa kompaktin koon ja siten valaistuksen helpon hallittavuuden vuoksi, mutta ilmeisesti pitää siirtää parhaat lehtipareja puskevat yksilöt taimiruukkuihin, että saan boksin takaisin huonelämpöä lämpimään paikkaan.

JohnnyB

Lainaus käyttäjältä: perminna - tammikuu 07, 2013, 11:14:52 ap
Lainaus käyttäjältä: Quini - tammikuu 06, 2013, 13:34:32 ip
Lainaus käyttäjältä: perminna - tammikuu 02, 2013, 19:54:59 ip
Osaatteko sanoa, onko Pink Habanero, Aji Fantasy ja Malawi Bird's Eye hitaita itämään vai onko minulle myyty epäonnisia siemeniä?


Laiton 2.1.2013 itämään 52 lajiketta muun muassa Pink Habaneron ja Aji Fantacyn. Kumpikin on pukannut itua yllätysnopeasti eli tänään oli hännät niissä. 20 lajiketta kaiken kaikkiaan oli nyt punkanut häntää esiin. Ja siis idätysmetodi oli lautalla ja normaalissa huoneen lämmössä. Tuosta Malawi Birds eyesta ei ole kokemuksia.


Minulla on nyt kuudesta Pink Habaneron siemenestä kaksi itänyt. Istutuksesta on kulunut 13 päivää. Kumpaisestakin kasvaa siiman ohut naru, jonka päässä pienen pienet sirkat. Mahtaako olla Pink Habanerolle ominaista?

Aji Fantasyja on puskenut edellisen viestini jälkeen kaksi lisää eli siinä on jo hyvä 3/5 saldo.

Malawi Bird's Eyesta ei vieläkään kuulu mitään. Tarkoitus oli kasvattaa taimia jonkin aikaa (ainakin ensimmäisiin oikeisiin lehtipareihin asti) Pluggboxissa kompaktin koon ja siten valaistuksen helpon hallittavuuden vuoksi, mutta ilmeisesti pitää siirtää parhaat lehtipareja puskevat yksilöt taimiruukkuihin, että saan boksin takaisin huonelämpöä lämpimään paikkaan.


Minulla iti myös Pink Habaneron siemenpussista vain kaksi kappaletta. Fataliilta tilasin ja normaalisti sieltä tulleista siemenistä on kyllä itänyt yli 90 % (chinense, baccatum ja annuum ainakin). Itsellä pohjasta lämmitettävä idätyslaatikko kivivillakuutioiden kera. Kovasti ihmettelin ja vielä kun nuo hitaasti tuntuvat kasvavan, toivon etteivät jää kitukasvuisiksi.