Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

Tunari

Itse käytän matalahkoa astiaa kaktusmullalla (testattu kukkamulta, taimimulta ja kaktusmulta; omasta 10+v kokemuksesta tuossa itää parhaiten); koska kämppäni on erityisen kylmä, käytän kasvilamppua (siis hehku-sellaista) [enkä siis valon takia, vaan lämpömittari kelmun alle, ja lampun etäisyyden säätö siten että kelmun alla 27-30 astetta].. Toki tuokin kasvilamppu auttaa alkuvaiheessa jonnin verran ennenkuin taimen alut joutuvat kohtaamaan tylyn todellisuuden (== luonnonvalon ilman lisävalaistusta)...

Eriäviä mielipiteitä metodista varmasti löytyy, itse tuolla menetelmällä saanut parhaimman itävyys% ja nopeimman itämisajan...

-Teemu

perminna

tammikuu 09, 2013, 08:55:04 ap #861 Viimeisin muokkaus: tammikuu 09, 2013, 08:57:01 ap käyttäjältä perminna
Lainaus käyttäjältä: JohnnyB - tammikuu 08, 2013, 15:36:06 ip
Minulla iti myös Pink Habaneron siemenpussista vain kaksi kappaletta. Fataliilta tilasin ja normaalisti sieltä tulleista siemenistä on kyllä itänyt yli 90 % (chinense, baccatum ja annuum ainakin). Itsellä pohjasta lämmitettävä idätyslaatikko kivivillakuutioiden kera. Kovasti ihmettelin ja vielä kun nuo hitaasti tuntuvat kasvavan, toivon etteivät jää kitukasvuisiksi.


Nyt minun Pink Habaneroista on itänyt 4/6 eli ihan kiitettävä määrä. Olen tyytyväinen. 15 päivää se otti idätyksestä, että neljäs Pink Haba puski lenkin mullasta. Aiemmin itäneet kaksi ovat myös vahvistuneet eivätkä näytä enää siimalta, jonka päässä on kaksi pientä lehteä.

Lainaus käyttäjältä: Tunari - tammikuu 08, 2013, 18:09:42 ip
Itse käytän matalahkoa astiaa kaktusmullalla (testattu kukkamulta, taimimulta ja kaktusmulta; omasta 10+v kokemuksesta tuossa itää parhaiten)...


Minäkin käytän toista vuotta peräkkäin Kekkilän kaktus- ja idätysmultaa. Viime vuonna kokeilin myös turvenappeja, mutta kaktusmullassa iti paremmin. Kaktusmullalla lopulta ihan hyvä toimivuus tänäkin vuonna.

--

Ja kun näitä olen tänne raportoinut niin... Aji Fantasyistä on itänyt nyt kaikki 5/5, Malawi Bird's Eye on edelleen 0/7. Idätetty siis 25.12. eli 15 päivää sitten.

skobe

Ite starttasin ensimmäisen chilikauden kolmella lajikkeella; Hungarian Hot Wax, Caribbean Antillais ja Cayenne Long Slim. Siemeniä aseteltu 6 kpl per idätyskippo ja kasvualustana Kekkilän taimimulta. Pesuhuoneen lattialla majailevat, jossa +27c.

Toivelistalla lajikkeiden suhteen olisi perinteiset Lemon Drop ja Aji Cristal. Saa nähdä tuleeko vielä hankittua tälle kaudelle.

fly

Nyt on sitten testattu idättämistä pesusienessä. Leikkelin sienen kivivillakuution kokoisiksi palasiksi, siemenet sekaan ja idätykseen. Kuukauden ovat olleet laatikossa ja tulos 3/20. Eli en suosittele. En tiedä mikä tökkii mutta sieni ainakin kuivuu huomattavasti helpommin kuin kivivilla eli kastelun kanssa saa olla tarkkana.

Onneksi huomasin riskit aika pian ja nyt on sentään n. 40 itänyttä kasvinalkua, kun otin kivivillan apuun.

Scandal

Missä vaiheessa idätyslautalta kannattaa kasvit siirtää multaan? Heti juuren näkyessä, varren kasvaessa, sirkkalehtien ilmaantuessa..?

Viikko sitten lautalle laitetuista pari lajiketta on jo sirkkalehtivaiheessa, osalla näkyy juuri, osalla ei näy mitään merkkiä.

-V-

Lainaus käyttäjältä: Scandal - tammikuu 28, 2013, 19:09:15 ip
Missä vaiheessa idätyslautalta kannattaa kasvit siirtää multaan? Heti juuren näkyessä, varren kasvaessa, sirkkalehtien ilmaantuessa..?


Itse olen siirrellyt multiin yksitellen sitä mukaa, kun vilauttavat juurenkärkeä siemenen sisältä. Toiset odottavat sirkkalehtiä.

Kokeile vaikka pistää muutama multiin, kun itu näkyy ja odota muutaman kanssa sirkkalehtiä. Jos jotain eroja lopputuloksessa ilmenee, voit valita omiin olosuhteihisi sopivan tyylin.

unenkuva


itse olen odottanut sirkoille, siten että ovat n.3-4cm korkuisia. hyvin toiminut

ChiliChillailija

Itse olen pistänyt chilit itämään 18. 1. Ei näy vielä merkkiäkään itämisestä.
Kastellut olen joka toinen päivä siten, että multa kastuu reippaasti.
Ikkunavalolla ovat menneet, kuten viime vuonnakin.

Onkohan jotakin vialla? Any ideas?
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

bobster

Mulla on päivisin 26 astetta ja yöllä ehkä n. 17. Lämmitys saman ajastimen takana kuin valot 14h. Koko ajan oon pitäny ihan sika märkänä. Itämisprosentti on pelottavan kova (en ole laskenut). Sirkoilla olevia joutuu koko ajan heittään hankeen kun ei vaan mahdu valojen alle.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - tammikuu 28, 2013, 20:16:51 ip
Itse olen pistänyt chilit itämään 18. 1. Ei näy vielä merkkiäkään itämisestä.
Kastellut olen joka toinen päivä siten, että multa kastuu reippaasti.
Ikkunavalolla ovat menneet, kuten viime vuonnakin.

Onkohan jotakin vialla? Any ideas?
Miksi olet kastellut joka toinen päivä? Kyllä se multa kerrasta kastuu.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Jani M

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - tammikuu 28, 2013, 20:34:35 ip
Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - tammikuu 28, 2013, 20:16:51 ip
Itse olen pistänyt chilit itämään 18. 1. Ei näy vielä merkkiäkään itämisestä.
Kastellut olen joka toinen päivä siten, että multa kastuu reippaasti.
Ikkunavalolla ovat menneet, kuten viime vuonnakin.

Onkohan jotakin vialla? Any ideas?
Miksi olet kastellut joka toinen päivä? Kyllä se multa kerrasta kastuu.


Jos olet tosiaan kastellut noin usein, niin ne siemenet saattaa olla aika syvällä mullan sisässä. Noin kävi mun ihan ekojen chili-idätysten kanssa, löytyivät jostain 4-5cm syvyydestä.

Huru-ukko

Jos on avoin astia eikä multaa ole kuin muutama sentti, niin se varmaan kuivahtaa parin päivän välein. Mulla on multa tommosessa broilerilaatikossa, ja sen päälle olen vetänyt elintarvike muovin. Pitää sen kosteuden huomattavasti paremmin.

Onkohan siinä ikkunanvalolla viileä paikka idättää ?.

ChiliChillailija

Lainaus käyttäjältä: Jarok - tammikuu 28, 2013, 21:14:48 ip
Jos olet tosiaan kastellut noin usein, niin ne siemenet saattaa olla aika syvällä mullan sisässä. Noin kävi mun ihan ekojen chili-idätysten kanssa, löytyivät jostain 4-5cm syvyydestä.


Hitto.
Tässähän alkaa tuskastuttamaan tuo itäminen.  :-\

Pitänee kastella hiukan harvemmin.

Viime vuonna tuolla samalla "taktiikalla" itivät kyllä viikossa. Paikkakin oli täsmälleen sama.
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - tammikuu 28, 2013, 20:16:51 ip
Itse olen pistänyt chilit itämään 18. 1. Ei näy vielä merkkiäkään itämisestä.
Kastellut olen joka toinen päivä siten, että multa kastuu reippaasti.
Ikkunavalolla ovat menneet, kuten viime vuonnakin.

Onkohan jotakin vialla? Any ideas?


Lämpö/kosteus-tasapainotila.

Mainitset, että kasvavat ikkunanvalolla. Onko idätyslaatikko tms. ikkunalaudalla? Vanhoissa taloissa - ja joskus uudemmissakin - saattaa paikka paikoin ikkunen edessä olla todella kylmä. Karmit saattavat falskata ja smyygeissä saattaa olla peräti kylmäsilta. Jos todella olet viruttanut vettä joka toinen päivä, saattavat siemenet olla aivan kippojen pohjalla. Jos ne siellä itävät, eivät ne välttämättä kasva kunnolla ja kuolevat.

Se, että homma toimi viime vuonna, eli kerran, tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä, että homma on kerran onnistunut edellämainitulla tavalla. Se ei tarkoita, että homma toimii jatkossa aina.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

perminna

Mulla ei Malawi Bird's Eye lopulta itänyt lainkaan. Kaivelin mullat Pluggboxin koloista pari päivää sitten (kuukausi idätyksen jälkeen) ja pintamullista löytyi siementen "kuoria" ja pehmenneitä siemeniä. Susia olivat vissiin kaikki 7 siementä. :(

akselsson1

meillä itää nyt supervauhtia, kuudessa päivässä lähes jokaisessa (pl villit) lajikkeessa on näkyvillä häntiä! lämmityskoneisto on asiaa!
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

sorrii

Noissa itämisajoissa on hyvä erottaa oikea itäminen mullassa, turpeessa tai viakka kuutiossa: eli että vartta alkaa nousta alustasta;'
Ja sitten "itäminen" jossain paperilautalla, jossa näkee parhaimmillaan seuraavana päivänä että alkaa häntää pukkaamaan!

Mä juur viime viikon lopulla pelastin lautalta muutamia "itäneitä" jotka istutin Jiffyyn: niissä siis häntää 3mm - 15mm. Meni monta päivää että jiffyissä alkoi näkyä mitään elonmerkkejä. 12 kappaleesta ituja on vasta nyt yksi Homera oikeasti itänyt eli sirkkalehdet auki ja pystyssä. Nuo siis laitettu lautalle 17.1

Jos siis olisin idättänyt nuo suoraan niissä Jiffyissä niin oletettavasti nopein homera olisi näyttänyt ensimmäisiä elonmerkkejä viikon jälkeen!
Lautalta katsottuna mä voin kuitenkin sanoa että Homeran itämiseen meni 20 tuntia ja Orange Rocoto alkoi itää vasta 5. päivänä ...  8) 8) 8)

Orange Rotototkin muuten Jiffyssä nostaa jo vartta = alle 2 viikkoa siis meni nopeimman puben itämiseen
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Tunari

Lainaus käyttäjältä: perminna - tammikuu 29, 2013, 15:00:49 ip
Mulla ei Malawi Bird's Eye lopulta itänyt lainkaan. Kaivelin mullat Pluggboxin koloista pari päivää sitten (kuukausi idätyksen jälkeen) ja pintamullista löytyi siementen "kuoria" ja pehmenneitä siemeniä. Susia olivat vissiin kaikki 7 siementä. :(


Tuon lajikkeen kanssa joutunut itsekin takkuamaan (siemenet 4 eri lähteestä ympäri maapalloa)... Yhtään siementä tuosta lajikkeesta en ole itse onnistunut idättämään (noh ei mitään uutta miun kidutusmetodeilla)...

Itselleni tuo lajike on kyllä ollut h**n turhauttava, jos osaavampia / kokeneempia (niitä kyllä löytyy) kavereita löytyisi niin  voisi antaa vinkkiä tuosta lajikkeesta; apuja ottaisin kyllä vastaan mielelläni (ei kylläkään tämän kauden lajikkeita tuo; 60+ taimea nyt sirkkalehdillä / 17 lajiketta)... Mutta ainahan tieto lisää tuskaa tai onnistumismahdollisuuksia vai mites se nyt meni....

perminna

Lainaus käyttäjältä: Tunari - helmikuu 09, 2013, 01:13:20 ap
Lainaus käyttäjältä: perminna - tammikuu 29, 2013, 15:00:49 ip
Mulla ei Malawi Bird's Eye lopulta itänyt lainkaan. Kaivelin mullat Pluggboxin koloista pari päivää sitten (kuukausi idätyksen jälkeen) ja pintamullista löytyi siementen "kuoria" ja pehmenneitä siemeniä. Susia olivat vissiin kaikki 7 siementä. :(


Tuon lajikkeen kanssa joutunut itsekin takkuamaan (siemenet 4 eri lähteestä ympäri maapalloa)... Yhtään siementä tuosta lajikkeesta en ole itse onnistunut idättämään (noh ei mitään uutta miun kidutusmetodeilla)...


Millä idätyssysteemeillä olet omiasi yrittänyt idättää? Minulla siemenet olivat pintamullassa. Ehkä ensi vuonna, jos jaksan tätä lajiketta vielä yrittää, kokeilen lautalla idättämistä, jos sillä saisi paremman lopputuloksen.

akselsson1

king naga ei tunnu itävän ollenkaan :( kaikki muut chinenset iti lautalla todella hyvin
Chilihulluutta jo vuodesta 2011