Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Tunari - helmikuu 09, 2013, 01:13:20 apTuon lajikkeen kanssa joutunut itsekin takkuamaan (siemenet 4 eri lähteestä ympäri maapalloa)...

Ei se varmaankaan ole idätysmenetelmästä kiinni, vaan siemenistä. Minä lopetin aikoinaan yritykset linnunsilmillä parin vuoden jälkeen ja siirryin toisiin lajikkeisiin. Useammasta paikasta hankittuja siemeniä kokeilin, mutta eivät vain halunneet asua meillä.

sorrii

 8) Kysympä taas välillä aloittelijan kyssärin:
Täällä puhutaan joskus tuorekelmulla idätyksestä -vaihtoehtona lautalle, oletan.
Kuviakin oon nähnyt jossa joku idättelee siemeniä pikku-pusseissa ilmeisestikin likoamassa.

Oonko päätellyt väärin, että voisi panna idut alkuun steriilisti umpimuovissa??

Kevään ensimmäisistä siemenistä lautalla taisi homehtua puolet ja itäneistäkin 50% oli kypäräpäitä; kypäräpäistä 1/3-osa selvisi rajarikkona, yhdellä sirkkalehdellä tai minikokoisilla sirkoilla .. Tosi-idättelyä en aloittanut vielä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jaolsten

Mä oon multaisin sormin klääppinyt idätyslauttaa, eikä hometta ole tullut vielä yhtään.

Mutta joo, voi minigrip-pussissakin idättää, mutta kyllä sitäkin tuulettaa pitäisi.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

akselsson1

Mulla ei oo tullut 60stä taimesta lautalta kuin 3 kypäräpäätä, yhdeltä meni sirkat poikki.
Oon siinä kohtaa laittanu turpeeseen ku ollu niskalenkki, niin että niskalenkki pilkistää hiukan mullasta. päivä tai kaks ja sirkoilla :p
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - helmikuu 10, 2013, 16:35:58 ip
Mä oon multaisin sormin klääppinyt idätyslauttaa, eikä hometta ole tullut vielä yhtään.

Home taitaa levitä ilmateitse. Joissakin huoneissa sitä on, toisissa ei. Keittiö ja kylppäri varmaan ovat pahimpia.  Pimeys, lämpö ja kosteus sitä kiihdyttävät.


Joskus kokeilin minigrip-idätystäkin, mutta se alkoi äkkiä haista ja homettakin tuli. Oli liian suljettu ilmasto. Ultravioletti valo hävittää homeet, mutta aurinkoa ei nyt ole saatavissa.

sorrii

helmikuu 10, 2013, 17:33:23 ip #885 Viimeisin muokkaus: helmikuu 10, 2013, 17:35:20 ip käyttäjältä sorrii
LainausMä oon multaisin sormin klääppinyt idätyslauttaa, eikä hometta ole tullut vielä yhtään.


Taitaa olosuhteet ratkaista. Eipä homeitiöitä varmaan voi välttää leijailemasta. Mulla idätyspaikka komerossa jääkaapin päällä on melko lämmin: ovi raollaan 29oC - ovi kiinni ei näe lämpömittaria  ???  ;D .. enkä ole kokeillutkaan!
Alustana mulla oli nyt viimeksi 2cm styrofoamilevy jonka päällä kastelumattoa ja lappuina kahvisuodatinta. Idätyslaatikko Jiffy Pro.
-saattaa se kapillaarimatto pitää liiankin märkänä?
-kannen tuuletusreiät ei ehkä riitä; täytynee kokeilla jättää kansi raolleen..
-edelliskerroilla oli pieni valo siellä komerossa: 11w esl - josko sekin vaikuttaa?!?

Tuota pussijutskaa mä olen vähän ihmetellyt. Miten niitä tuulettaa? Pitäiskö aukaista joka päivä ja liruttaa vettä?!? Ilmattomassa tilassa ei kai home kasva ..
Eei huvittaisi tätäkään taas kokeilla ihan alusta: Luulen että turvaudun tuttuun tapaan paremmalla tuuletuksella ja vähemmällä kosteudella ... lampun kanssa.

PS. Kun ei ole UV-valoa, niin vois piruuttaan kokeilla violettia esl'ua. On noita Megamanin kasvi-esl'uja pari turhana. Jos vaikka pöpöt vaan ei tykää violetistä väristä, ehkä ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

koomikko

helmikuu 17, 2013, 09:44:09 ap #886 Viimeisin muokkaus: helmikuu 17, 2013, 09:58:25 ap käyttäjältä koomikko
Mulla epäonnistui large ulupican idätys. Homeeseen menivät. Tummia fassen siemeniä olivat, mutta onneksi jäi vielä muutama ens kauden kokeilua varten.

Flexut itivät itivät kanssa aika hitaasti, mutta ihan hyvällä prosentilla tänä vuonna. No parikymmentä taimea kaikenkaikkiian riittää loistavasti eikä mulla olis rahkeita kyllä kasvattaa enempääkään.
"Kokemus on sitä että tunnistaa virheensä tehdessään sen uudestaan" - Franklin Jones

akselsson1

ulupican pistokkaat o aika elinvoimaisia, joltain lähellä asuvalta kysyt! :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Jani M

Ei kannata homeistenkaan siementen kanssa heittää kirvestä kaivoon! Puhdistat homeet ja laitat uudelle idätyslautalle vaan jatkamaan.

koomikko

Meni jo. Mut tökin noita ennen pois heittämistä hieman ja niistä tursus vaan pehmeet sisus mössöt ulos. Pilalla ne oli sisältäkin vaikka tuulettelinkin välillä. Voi olla että ulupica vaatii erilaisen idätystavan.
"Kokemus on sitä että tunnistaa virheensä tehdessään sen uudestaan" - Franklin Jones

Seppo

Lainaus käyttäjältä: koomikko - helmikuu 17, 2013, 21:43:34 ip
Meni jo. Mut tökin noita ennen pois heittämistä hieman ja niistä tursus vaan pehmeet sisus mössöt ulos. Pilalla ne oli sisältäkin vaikka tuulettelinkin välillä. Voi olla että ulupica vaatii erilaisen idätystavan.


Turvepelleteissä näkyivät itävän aika hyvin. Tosin niin on nyt kahdella kaudella itäneet kaikki muutkin. Hyvä - ja ihmeen aliarvostettu - systeemi tuo turvekuula.

akselsson1

Ite olen ulupican kanssa onnistunut kohtalaisesti sekä mullassa että lautalla, molemmissa itävyys n 50%
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

mauton

Onkohan nyt ihan oikea alue, mutta laitetaan silti...
Kivivillassa itämässä 2 x aji cristal, 1x black scorpion tongue, lance ja cajamarca.
5 päivän jälkeen cajamarca näyttää häntää siemenestä mikä näyttää tosi "karvaiselta"? Vai onko se homeessa? Häntä noin 4 milliä pitkä.
Vieressä olevat cristalit taas näyttäisi siltä, kun niistä tulisi jotain töhnää siemenen kylkeen. Lancet ei näytä miltään, mikä nyt ei yllätä.
Siemenet on pari vuotta vanhoja niinkuin kivivillakuutiotkin, pari vuotta tuli pidettyä harrastuksessa taukoa, viskaanko nuo mäkeen ja otan uuden yrityksen ja koitan vaikka nuo villat desinfioida kuumalla vedellä, vai oottelenko mitä nuo sanoo...

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: mauton - helmikuu 24, 2013, 10:59:10 apcajamarca näyttää häntää siemenestä mikä näyttää tosi "karvaiselta"? Vai onko se homeessa? Häntä noin 4 milliä pitkä.


...viskaanko nuo mäkeen ja otan uuden yrityksen ja koitan vaikka nuo villat desinfioida kuumalla vedellä, vai oottelenko mitä nuo sanoo...



Jos se on tuon näköistä, ei ole syytä huoleen:
       


Selityksiä blogissani:
http://chilivaari.blogspot.fi/2012/11/canario-itaa.html


mauton

Hyvinkin samanlaiselta. Kiitoksia Chilivaari, odottelemme siis mitä tuleman pitää!

Tiiju77

Nonni ! Täällä sitä ny uutena Höyrypäänä nysvätään, siementen kimpussa. Saas nähhä tulooko minusta Äiti, millon jos koskaan. PikkuValkoKarvajalkoja muutama lautalla, keskiviikkona vissiin ne laitoin. Malttamatonta on, varsinkaan kun en näistä mitään tajua / ymmärrä =D Lisämomenttia jännitykseen lisää, tuotteiden salattu kirjo. Tyttiiltä ne sain, mitä lie .. pistetään arvutuusleikki kasaan, kun jos nuo kasvaa koskaan kasveiksi  ;)

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 24, 2013, 11:37:00 ap
Lainaus käyttäjältä: mauton - helmikuu 24, 2013, 10:59:10 apcajamarca näyttää häntää siemenestä mikä näyttää tosi "karvaiselta"? Vai onko se homeessa? Häntä noin 4 milliä pitkä.


...viskaanko nuo mäkeen ja otan uuden yrityksen ja koitan vaikka nuo villat desinfioida kuumalla vedellä, vai oottelenko mitä nuo sanoo...



Jos se on tuon näköistä, ei ole syytä huoleen:
       


Selityksiä blogissani:
http://chilivaari.blogspot.fi/2012/11/canario-itaa.html


Nuo ovat muuten juurikarvoja, karvavyöhykkeessä tapahtuu veden- ja ravinteidenotto. Juurikarvojen avulla juuren vettä ja ravinteita imevä pinta kasvaa monisataakertaiseksi.

KP78

Mulla on siemenet itäny hienosti vedessä muovipikarissa. Muutama ehti jo kasvattaa sirkkalehtiä ennen kuin muistin kurkata kaappiin jossa olivat itämässä, pääsivät samantien multiin.
Bolivian rainbowkin iti viimein, ja näkyy kasvavan muita hitaammin (verrattuna Jalapenoon, Tabascoon, Bhut Jolokiaan). Bolivian rainbow on ollut ilmeisen tyytyväinen kun on ollut muiden kanssa 11w loisteputkityöpöytävalaisimen alla kun lehdet ovat tummanvioletit, mutta nyt kun siirsin BR:n olohuoneen ikkunalle mistä tulee hienosti auringonvaloa päivisin, on uudet lehdet vaaleamman vihreitä, tosin nyt alkaa kärjistä tummentua.
Saiko BR:n taimi shokin kun joutui kirkkaan loisteputken alta luonnonvaloon? Pitääkö lisätä loisteputki lisävalaisemaan että lehdet pysyvät tummina?

-V-

Lainaus käyttäjältä: KP78 - maaliskuu 10, 2013, 09:32:31 ap
Bolivian rainbowkin iti viimein, ja näkyy kasvavan muita hitaammin (verrattuna Jalapenoon, Tabascoon, Bhut Jolokiaan). Bolivian rainbow on ollut ilmeisen tyytyväinen kun on ollut muiden kanssa 11w loisteputkityöpöytävalaisimen alla kun lehdet ovat tummanvioletit, mutta nyt kun siirsin BR:n olohuoneen ikkunalle mistä tulee hienosti auringonvaloa päivisin, on uudet lehdet vaaleamman vihreitä, tosin nyt alkaa kärjistä tummentua.
Saiko BR:n taimi shokin kun joutui kirkkaan loisteputken alta luonnonvaloon?


Saattaa olla ihan siitä kyse, että shokin sijasta sai kasvupyrähdyksen. Eivät ehdi lehdet tummua yhtä nopeasti kuin niitä sieltä pukkaa.

Kärsä Babar

UV säteilyllä tuntuu olevan suuri vaikutus Bolivian Rainbow lehtien tummumiseen.
Loisteputkista tulee UV säteilyä kun taas ikkunan läpi sitä ei pitäis juurikaan tulla.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903