Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

Kaipa todennäköisin syy on huono siemen. Parin vuoden säilytys ei sitä pilaa, mutta onhan se voinut olla itämätöntä jo alun perin?
Seuraavaksi voisi epäillä jotakin pientä vinksahdusta idätysmetodissa; hetkellinen kuivuminen tai kuumeneminen esimerkiksi.

Uutta vain putkeen.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - helmikuu 25, 2014, 13:47:18 ip
Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - helmikuu 25, 2014, 12:55:02 ip
Siemenet ovat pari vuotta vanhasta sadosta joten olisiko tuolla vaikutusta itävyyteen?

Fatalii ainakin totesi, että sai idätettyä 20-30 vuotta vanhoja siemeniä yli 90% itämisprosentilla, eli ei ne huonoksi mene ainakaan parissa vuodessa.

Sekin riippuu niin paljon kuivauksesta, säilytyksestä ja siementen alkuperäisestä laadusta. Ei voi sanoa varmaksi, että kaikki siemenet säilyy. Mutta kyllä minäkin sain 2007 kerätyistä siemenistä osan itämään.

meikkupeikko

Lainaus käyttäjältä: Rikkaruoho - helmikuu 25, 2014, 12:06:59 ip
Minulla myös 3x Aji Ovoa ollut pari viikkoa nyt itämässä, eikä yhdessäkään mitään edistystä.

Alan olla vähän sitä mieltä, että noissa Aji Ovoissa on jotain vikaa. Sain nimittäin tuon chacoensen itämään, mutta Aji Ovo ei idä vieläkään. Olen yrittänyt vaihdella lämpötilaa ja tuuletella ahkerammin, mutta kun ei niin ei. Yksikään viidestä siemenestä ei ole näyttänyt edes juuren alkua.  >:(

Rikkaruoho

Lainaus käyttäjältä: meikkupeikko - helmikuu 25, 2014, 14:09:25 ip
Lainaus käyttäjältä: Rikkaruoho - helmikuu 25, 2014, 12:06:59 ip
Minulla myös 3x Aji Ovoa ollut pari viikkoa nyt itämässä, eikä yhdessäkään mitään edistystä.

Alan olla vähän sitä mieltä, että noissa Aji Ovoissa on jotain vikaa. Sain nimittäin tuon chacoensen itämään, mutta Aji Ovo ei idä vieläkään. Olen yrittänyt vaihdella lämpötilaa ja tuuletella ahkerammin, mutta kun ei niin ei. Yksikään viidestä siemenestä ei ole näyttänyt edes juuren alkua.  >:(

Saattaa olla, pitää varmaan kokeilla laittaa toinen lautta jonnekin toiseen paikkaan hiukan eri olosuhteisiin niin eiköhän sieltä joku herää..

meikkupeikko

Lainaus käyttäjältä: Rikkaruoho - helmikuu 25, 2014, 14:19:10 ip
Saattaa olla, pitää varmaan kokeilla laittaa toinen lautta jonnekin toiseen paikkaan hiukan eri olosuhteisiin niin eiköhän sieltä joku herää..

Kerro ihmeessä jos saat itämään. Mulle ei Fataliilta tullut kuin noi viisi siementä, jotka nyt tuolla lautalla kelluskelee, joten en voi kokeilla toisella lautalla.

rasse

Mullahan tässä taannoin kävi samalla tavalla. Muutaman vuoden vanhoista siemenistä eivät mitkään itäneet. Syytä en kyllä ikinä keksinyt, aina olivat kuivassa viileässä ja taatusti otettu kypsistä podeista ja kuivattu kuten ennen ja sen jälkeen.

Jame

Turbo Puben kasvatus taisi sitten jäädä ensi kauteen. Noin kymmenestä siemenestä yksi iti, sekin hemmetin hitaasti ja koki lopuksi kypäräkuoleman.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Whili

Taas ihmetyttää nuo Aji Cristallit.  Viimme vuonna olivat kanssa hitaimpien itäjien joukossa ja taas ovat jääneet viimeisiksi lautalle.
Edellisinä vuosina muistaakseni itivät hyvin ja nopeasti  ??? ??? ???

Kuis muilla ??

narttu

Kaksi siementä laitoin kivivillaan ja toinen vain iti, ja sekin vasta noin kuukuden päästä kylvöstä.  :'(
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

PP

Lainaus käyttäjältä: Whili - maaliskuu 06, 2014, 09:52:12 ap
Taas ihmetyttää nuo Aji Cristallit.  Viimme vuonna olivat kanssa hitaimpien itäjien joukossa ja taas ovat jääneet viimeisiksi lautalle.
Edellisinä vuosina muistaakseni itivät hyvin ja nopeasti  ??? ??? ???

Kuis muilla ??

AC oli minullakin yksi hitaimpia. Kaikkein hitain taisi olla Lemon Drop, mutta suunnilleen yhtä hitaita oli AC ja Trepadeira Werner.

M

Voin vahvistaa saman havainnon. Oli nyt 12 lajiketta itämässä mullassa, ja Aji Cristal oli viimeinen joukosta. Melkein jo ehdin huolestuakin että itääkö ne ollenkaan. Muistaakseni myös itämisprosentti oli heikoin, jos en väärin muista niin neljästä siemenestä vain kaksi nousi pintaan.

Rikkaruoho

Minä sain yhden (1) aji cristalin itämään kolmesta. Aikaa tähän meni joku 3 viikkoa.

Ainutkaan Aji Ovo ei ole edelleenkään itänyt.  :-\

sorrii

AC ainakin on laji joka tykkää itää paperilautalla. Viime [toissa??] keväänä kokeilin isommalla satsilla kun joku puhui sen hitaudesta enkä ollut pariin vuoteen niitä idättänyt. Mulla iti 6/10 neljässä päivässä ja pari lisää muutaman päivän sisään!
Tokikaan ei voi mullassa itämistä verrata siihen että lautalla tulee parin millin häntä siemeneen. Se saattaa olla hidas tulemaan näkyviin mullan alta, ehkä?!?

Mä en viitsinyt tänä vuonna idättää ollenkaan AC'ta ja LD'tä vaikka ovat ehdottomasti mun keittiön peruschilejä. Luotan siihen että saan muutamista pistokkaista riittävästi satoa parvekelaatikoissa ja amppeleissa ...  ??? ... Voi olla hommat vähän myöhässä. Pistokaat kuitenkin alkavat tekemään hedelmää tosi nopeasti ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Hömppä

Mielenkiintoista.. heitin yli kuukausi sitten Rocotillon siemeniä lautalle ja tänään yksi työntää häntää ulos! Siemenet on jo jonkun oranssin ja valkoisen "homeen" peitossa.. eli kyseessä siis chinense jota myy esim semillas. Omat siemeneni ovat poppamiehen pussittamia.

töttöröö

Viisi starfishin siementä on ollut nyt itämässä reilu kolme viikkoa, mutta ensimmäinenkään siemen ei ole vielä työntänyt häntää ylös. Viidestä Hungarian Hot Cherrystäkin on vain yksi itänyt.

sorrii

Mä idättelin ~kk sitten muutamia sekalaisia joissa baccatumit näyttivät olevan niitä hitaita: Aji Rojo, Trepadaira Werner ja Birgits Locoto. Rojoja tuli ~2viikossa pari kappaletta ja kahta muuta yksi. Viime viikolla ajattelin jo heittää paperit roskiin, kun näkyi häntää noissa lopuissakin jo aivan mustissa homeisissa siemenissä: Vaihdoin hellävaraisesti paperit ja vedet puhtoisiin, enkä yrittänytkään niitä vielä istuttaa kun sitä itua oli pari milliä. Seuraavana aamuna sitten huomasin, että oli tullut laitettua vähän huolimattomasti ne paperit. Olivat kuivuneet eikä liottelu enää auttanut ... hittolainen..

Nyt näyttää tuo Trepaidera Werner pysähtyneen 2cm nysäksi, kun muut jotenkin kasvaa.

On se vähän hakusessa vielä tuo idätysmenetelmä. Mulla on styroksin päällä pala kastelumattoa -joka tiet menee veteen- päällä sitten kahvisuodatinta johon piirretty lajien tunnisteet ruutuihin. Keksin vimeksi vielä laittaa tuon paperin päälle joka lajille omat pikkulaput samaa paperia, jonka pidin alussa kaksinkerroin siementen päällä.

Tuossa systeemissä se suodatinpaperi on kai liian märässä kun limoittuu ja mätänee viikossa. Jos taas paperi on vähän koholla alustasta niin se saattaakin kuivua odottamattoman äkkiä.
Luulen, että seuraavat idätykset teen kivivillan päällä. Sehän ei homehdu eikä mätäne vaikka olisi märkääkin. Ja siemenet saa happea kun se on huokoista...

Yksi vielä kokeilematon idea olisi kyllä leikata pikku palasia NFT'n kuitukankaasta jonkun märän ja huokoisen alustan päälle: Hydrosoran, perliitin tai kivivillan...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

donjaffa

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 02, 2014, 16:14:31 ip
Nyt näyttää tuo Trepaidera Werner pysähtyneen 2cm nysäksi, kun muut jotenkin kasvaa.

Itselle kävi samalla tavalla. En muista kauanko itämiseen meni, mutta Wernerit "jämähtivät" 2-3 senttiin, kun esim. Cheyennet kasvoivat lähes silmissä. Tällä hetkellä Wernerit kasvavat joka suuntaan komeasti.

Siemenet kylvin tammikuun alussa. Parhaimmat itäjät olivat Black Scorpion Tongue ja Cheyenne. Aji Ovot eivät lähteneet itämään lainkaan kuuden viikon aikana, jonka jaksoin odottaa. Jälkikäteen mietittynä idätysolosuhteet eivät olleet todellakaan mitenkään optimaaliset. Tähän tarvii panostaa tulevaisuudessa. Idätys tehtiin mullassa ja "astiana" toimi sellusta tai vastaavasta tehty viritelmä, joka kastuttuaan olikin haastavaa saada pysymään pystyssä.

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: Jame - helmikuu 25, 2014, 20:57:12 ip
Turbo Puben kasvatus taisi sitten jäädä ensi kauteen. Noin kymmenestä siemenestä yksi iti, sekin hemmetin hitaasti ja koki lopuksi kypäräkuoleman.

Nopean kypärän irroittamismenetelmän ainakin kahden kokeilukappaleen jälkeen löysin http://chilimuistio.blogspot.fi/2014/11/kyparat-mita-niista.html toimi molempiin siementyyppeihin eli pehmenneisiin ja vielä kovina oleviin.
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

sorrii

Nuo sakset vaikuttavat näppäriltä moneenkin .. ehkä.

Mä lopetin tappelemisen aikaa sitten kypärien kanssa ja aloin idättämään vaan reilummin siemeniä: Toki esim. Fataliin ostosiemenissä on aika pihisti niitä ...

Musta paras tapa kypäriin on ollut absoluuttisen terävä mattopuukko, kirurginveitsi tai -paras kaikista- perinteisen partaterän pala kiinnitettynä kynäpuukkoon .. sellaiseen kaiverrussetissäkin tulevaan. Ongelma on siinäkin sen siemenen pitäminen kiinni ilman että rusentaa rikki. Lääkäripihdit toimii jotenkin ...

[[Niitä sai ainakin 80-luvulla hakeutumalla jonkun näkyvän vamman kanssa ensiapuun aamuyöllä [>2%0 ] ja sitten kun joutuu odottelemaan lääkäriä toimenpidehuoneessa, löytyy kaikenlaisia vimpaimia huoneesta ...  ??? ??? ??? Eipä ole tarvinnut kysellä apteekista ..  8) 8) ]]

Trioniska

LainausMä lopetin tappelemisen aikaa sitten kypärien kanssa ja aloin idättämään vaan reilummin siemeniä: Toki esim. Fataliin ostosiemenissä on aika pihisti niitä ...

Jep, kun ei ole varantoja itsellä niin pakko kaikki kikka kolmoset käyttää hyväksi... :)

Toki sain huomata että pitäisi vähän odotella ettei tynkä kypäriä vielä kannata vedellä vaan vasta kun varsi kunnolla pystyssä... saattoi ainakin yksi jigsaw mennä vouhottaessa ja hätäillessä. Siksi sopikin niin hyvin tämän otsakkeen alle...
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014