kesäkuu 30, 2024, 23:53:02 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Helppo "ikkunalautachili"

Aloittaja nahkiainen, kesäkuu 03, 2006, 10:36:45 ap

« edellinen - seuraava »

MasaT

Jotenkin tuntuu että tämä on jonkun lähettämä "tsoukki". Jos vähänkään on lukenut foorumia tai inferno-osiota ei kysele tämmöisiä.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: MasaT - joulukuu 14, 2008, 00:14:15 ap
Jotenkin tuntuu että tämä on jonkun lähettämä "tsoukki". Jos vähänkään on lukenut foorumia tai inferno-osiota ei kysele tämmöisiä.


Vitsi tai ei, aihe on kyllä hyvinkin käsittelemisen arvoinen. Läheskään kaikkia ihmisiä chili ei kasvina (vielä!) kiinnosta niin paljon, että he viitsisivät lukea esim. Infernon tietosivuja, tai etsiä tietoa täältä foorumilta, mutta silti he voisivat kokeilla kasvatusta. Tämähän on juuri aloittelijan nurkka - siksi täällä saa kysyä mitä vaan! =)

rasse

Ja ottakaa huomioon myös kysyjän kirjoitusmäärä tänne, eli uusi kirjoittaja. Tervetuloa vaan!

Xbow

Lainaus käyttäjältä: Wilma-68 - joulukuu 13, 2008, 23:21:08 ip
Onko tietoo, että mistä taimitarhasta löytyis tätä Apache-lajiketta?


Nojoo, suoraan en osaa vastata, mutta ainakin viherpeukaloilla on ( mikäli muistini palvelee oikein ) ollut jo useampana vuonna ollut keväisin Apachen taimia myytävänä osana 'chilimix'iä.

Noo, itse suosittelen, että jos chilejä haluaa kokeilla niin ei muuta kun joskus vaikkapa helmikuussa siemeniä multaan ja ihmettelemään :) Mikäli tulosta ei tule, niin keväällä sitten löytyy erinäisiä taimia monesta paikasta, esimerkiksi tällä foorumilla monelta jäänee jokunen 'ylimääräinen'.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Hombre

Apache on ...vetin elinvoimainen ja tuottoisa chili, vaikka maultaan ei olekaan hyvä. Koristekasvina kuitenkin yksi parhaista. Tekee simona hedelmiä, tyytyy vähään ja on kohtuullisen kaunis...Ei siis sonta ollenkaan.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

wille

Lainaus käyttäjältä: Hombre - helmikuu 01, 2009, 00:06:19 ap
Apache on ...vetin elinvoimainen ja tuottoisa chili, vaikka maultaan ei olekaan hyvä. Koristekasvina kuitenkin yksi parhaista. Tekee simona hedelmiä, tyytyy vähään ja on kohtuullisen kaunis...Ei siis sonta ollenkaan.



Ja kyllä noista paprikoista käyttökelpoisen jauheen saa.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

lolleropollero

noh kauankos apachen itäminen kestää? ::)

Chilivaari

Toukokuun puolessavälissä pitäisi olla kaupoissa:
http://www.viherpeukalot.fi/index.asp?s=11&tuote=62101&otsikko=chili&haku=chili&toiminto=haku

Siinähän ne on esitelty, Cheyenne myös.

wille

Lainaus käyttäjältä: lolleropollero - helmikuu 01, 2009, 14:15:37 ip
noh kauankos apachen itäminen kestää? ::)


Normi itämisaika. Varmaan viikossa itää.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

lolleropollero

nyt ollu viikon mut eiköhän hyvällä tuurilla huomenna näy jotain

Noli Me Tangere

Miullahan on noita ikkunalautachilejä jo edellisvuodesta. Cayenne, Caribbean Red Habanero ja Lemon Drop. Lisäksi talven aikana itäneitä pieniä tamia OLI Aji Cristalia ja joku CGN vai PI -jokin. Kunnes rakas avopuolisoni pudotti yllä ikkuna-aukossa roikkuvan pimennysverhon niiden niskaan. Mokoma irtosi kiinnikkeistään.

Joten nyt on runneltu Lemon Drop eikä pikkutaimista tietoakaan. Eli tulivat Fataliilta tilatut siemenet todellakin tarpeeseen.

Meni varmasti ohi ketjun aiheen, mutta oli pakko avautua.

Watt

Alkoi chilien kasvatus kiinnostaa ihan toden teolla! Kaksi habaneroa sain kasvatettua viimevuonna kaupan habaneron siemenistä, puski vielä 2 kappaletta hedelmiäkin! Nyt sitten chilikuume iskee taas ja Apache kiinnostaisi, löytääkö tätä kyseistä lajiketta Turun alueelta? Siemenistä ajattelin alkaa kasvattamaan. Kuivatuista siemenistäkin pystyy kasvattamaan? Jos näin on niin pitää yrittää tässä kevään mittaan saada multiin thaimaasta tuotua kuivattua chiliä. Todella tulisia, ei hirveän isoja, veikkaisin itse Thai lajikkeeksi. Myöskin löytyy toisenlaista huomattavasti isompaa ja pitempää chiliä joka ei maistu kuivattuna yhtään miltään, saattaa olla tuoreeltaan jopa erittäinki maukas.
::)
Mainokset, grafiikka, suunnittelu, logot, bannerit, ulkoasuntoteutus...
watt@gmx.com

kuje

maaliskuu 03, 2009, 15:41:38 ip #72 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2009, 15:45:38 ip käyttäjältä kuje
Lainaus käyttäjältä: Watt - maaliskuu 03, 2009, 14:46:39 ip
Alkoi chilien kasvatus kiinnostaa ihan toden teolla! Kaksi habaneroa sain kasvatettua viimevuonna kaupan habaneron siemenistä, puski vielä 2 kappaletta hedelmiäkin! Nyt sitten chilikuume iskee taas ja Apache kiinnostaisi, löytääkö tätä kyseistä lajiketta Turun alueelta? Siemenistä ajattelin alkaa kasvattamaan. Kuivatuista siemenistäkin pystyy kasvattamaan? Jos näin on niin pitää yrittää tässä kevään mittaan saada multiin thaimaasta tuotua kuivattua chiliä. Todella tulisia, ei hirveän isoja, veikkaisin itse Thai lajikkeeksi. Myöskin löytyy toisenlaista huomattavasti isompaa ja pitempää chiliä joka ei maistu kuivattuna yhtään miltään, saattaa olla tuoreeltaan jopa erittäinki maukas.
::)



Puutorin laidalla on Helle Oy. Sieltä löytyy myös muutama muu chililajike Apachen lisäksi.
Ja melkeen vastapäätä on Abong/Pavunvarsi josta löytyy kasvatustarvikkeita myös tähän puuhaan.
Myös Viherpeukulla on myymälä Turussa.

naga morich

Lainaus käyttäjältä: Watt - maaliskuu 03, 2009, 14:46:39 ip
Alkoi chilien kasvatus kiinnostaa ihan toden teolla! Kaksi habaneroa sain kasvatettua viimevuonna kaupan habaneron siemenistä, puski vielä 2 kappaletta hedelmiäkin! Nyt sitten chilikuume iskee taas ja Apache kiinnostaisi, löytääkö tätä kyseistä lajiketta Turun alueelta? Siemenistä ajattelin alkaa kasvattamaan. Kuivatuista siemenistäkin pystyy kasvattamaan? Jos näin on niin pitää yrittää tässä kevään mittaan saada multiin thaimaasta tuotua kuivattua chiliä. Todella tulisia, ei hirveän isoja, veikkaisin itse Thai lajikkeeksi. Myöskin löytyy toisenlaista huomattavasti isompaa ja pitempää chiliä joka ei maistu kuivattuna yhtään miltään, saattaa olla tuoreeltaan jopa erittäinki maukas.
::)



kuivatetuist chilin siemenet eivät idä kunnolla tai ollenkaan.. syy saattaa se ku yleensä myytävät kuivatut chilit kuivatetaan jossain kuumas uunis jolloin siemenet "kuolevat"
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: naga morich - maaliskuu 03, 2009, 16:47:44 ip... kuivatetuist chilin siemenet eivät idä kunnolla tai ollenkaan..


Mistäs tuommoinen tieto on?

Minä ja monet muutkin on idätelleet maustekaupan kuivatuista chileistä otettuja siemeniä. Oman kokemukseni mukaan itävyys on lähes 100%. Voi niissä olla paistettuja, savustettuja, säteilytettyjä ja ties millä tavalla tuhottu itävyys, mutta kokeilla kannattaa aina, jos hyvän chilin löytää. Siinä vain voi käydä niin, että itse kasvi ei oikein viihdy Suomessa tai tekee satoa vasta pitkän ajan päästä.

naga morich

maaliskuu 03, 2009, 17:28:10 ip #75 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2009, 17:31:43 ip käyttäjältä naga morich
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - maaliskuu 03, 2009, 17:20:19 ip
Lainaus käyttäjältä: naga morich - maaliskuu 03, 2009, 16:47:44 ip... kuivatetuist chilin siemenet eivät idä kunnolla tai ollenkaan..


Mistäs tuommoinen tieto on?

Minä ja monet muutkin on idätelleet maustekaupan kuivatuista chileistä otettuja siemeniä. Oman kokemukseni mukaan itävyys on lähes 100%. Voi niissä olla paistettuja, savustettuja, säteilytettyjä ja ties millä tavalla tuhottu itävyys, mutta kokeilla kannattaa aina, jos hyvän chilin löytää. Siinä vain voi käydä niin, että itse kasvi ei oikein viihdy Suomessa tai tekee satoa vasta pitkän ajan päästä.



olet aivan oikeassa, aina kannattaa yrittää ja tarkoitin siis et jotku kuivatut chilit ovat kuivatettu jossain uunis
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

Noli Me Tangere

Onko kukaan muutes kokeillu noista Amazonin chilirouhepurkeista otettuja siemeniä?

Watt

Lainaus käyttäjältä: naga morich - maaliskuu 03, 2009, 16:47:44 ip
Lainaus käyttäjältä: Watt - maaliskuu 03, 2009, 14:46:39 ip
Alkoi chilien kasvatus kiinnostaa ihan toden teolla! Kaksi habaneroa sain kasvatettua viimevuonna kaupan habaneron siemenistä, puski vielä 2 kappaletta hedelmiäkin! Nyt sitten chilikuume iskee taas ja Apache kiinnostaisi, löytääkö tätä kyseistä lajiketta Turun alueelta? Siemenistä ajattelin alkaa kasvattamaan. Kuivatuista siemenistäkin pystyy kasvattamaan? Jos näin on niin pitää yrittää tässä kevään mittaan saada multiin thaimaasta tuotua kuivattua chiliä. Todella tulisia, ei hirveän isoja, veikkaisin itse Thai lajikkeeksi. Myöskin löytyy toisenlaista huomattavasti isompaa ja pitempää chiliä joka ei maistu kuivattuna yhtään miltään, saattaa olla tuoreeltaan jopa erittäinki maukas.
::)



kuivatetuist chilin siemenet eivät idä kunnolla tai ollenkaan.. syy saattaa se ku yleensä myytävät kuivatut chilit kuivatetaan jossain kuumas uunis jolloin siemenet "kuolevat"


Thaimaalaisia torichilejä, tuskin siellä pätsissä edes mitään uunia tarvitsevat ;D

Pistän infoa tulemaan jos saan kyseiset siemenet itämään ^^
Mainokset, grafiikka, suunnittelu, logot, bannerit, ulkoasuntoteutus...
watt@gmx.com

samalos

Morjens, olen itse ensikertalainen ja yritän nyt etsiskellä hyvää ikkunalauta chililajiketta, että pääsen tilaamaan siemenet.

Tässä threadissa on paljon puhuttu helpoista bonsaista ja palkojen tulisuudesta, mutta ei niinkään mausta. Itsellä olisi hakusessa Pieni-Keskikokoinen helppo bonsai ikkunalaudalle, jonka tuotokset olisivat todella maukkaita. Voi olla mieto tai tulinen. Oisko ehdotuksia?

Toinen ongelma ikkunalauta kasvatuksen kanssa on tuommonen täystuho katti. Miten ihmiset pitää kissan loitolla puskasta niin että ei vahingoittaisi itse kasvia mitenkään? Varsinkin nuorena tuo kasvi on aika alttiina tulla kissan tappamaksi.

Kiitos vastauksista jo etukäteen

-samalos

AndyMJ

Itse ostin motonetistä metallista "kaninsuojaverkkoa". Siitä voi askarella ihan OK näköisiä kissan esteitä. Ruukkua voi käyttää muottina, siihen voi tehdä pohjan tai jättää tekemättä jne. Rautalanka vääntyy siihen muotoon mihin sen vain haluat. Tässä muutama kuva: