heinäkuu 01, 2024, 01:28:49 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


huippu kebabliha resepti!

Aloittaja Pertsa, kesäkuu 27, 2006, 20:58:33 ip

« edellinen - seuraava »

Perkis

Itse on myös tullut kotona tehtyä kebabit reseptilla 800g naudan paistijauhelihaa, aromisuolaa noin puoli desiä, mustapippuria sama noin puoli desiä ja sen jälkeen kova vatkaaminen joko koneella tai sitten käsipelin (toimii ihan hyvin kun heittelee lihakimpaletta ison astian pohjalle aikansa). Mitä tiukemman paketin sinne folion sisälle saa makoilemaan, sitä parempi on maku ja lopputulos. 100 astetta uuniin lämpöä ja noin 3½-4h käristystä, sen jälkeen joksikin aikaa koko paketti lepäämään.

Tarkoitushan on tehdä kebabbia eikä mureketta joten siksi tuo naudan vähärasvainen paistijauheliha on toiminut parhainten tähän mennessä, sika tekee monesti koostumuksesta kovin murekemaisen ja jopa hivenen vetisen. Jos peuran tai hirven jauhelihaa on saatavilla, on ihan kokeilemisen arvoinen! Koskaan ei ainakaan liian kuivaa ole vielä tullut.

Tähän lihan kaveriksi on tietenkin mukava laittaa jotain muutakin, kastikkeena toimii hyvin purkillinen paseerattua tomaatti jota keitellään kattilassa kera suolan ja mustapippurin sekä valkopippurin ja myös kaikki muut mausteet kuten chilijauheet sopivat sinne sekaan. Kaiken ateriassa kruunaa sitten Rainbow Turkkilainen Jogurtti, ei tarvitse mausteita eikä mitään vaan sellaisenaan aterian päälle lusikallinen. Ehdottomasti paras tähänastisista jogurteista joita on tullut laitettua kebabin kaveriksi. Näiden elementtien jälkeen ei tarvita kuin tuoreet sopivan tuliset chilit lautasen reunalle, ei siinä sitten enää ole väliä syökö ranskalaisten vai riisin taikka pitaleivän kera aterian ;)

Jahvetti

Aromisuolaa 1/2 desiä?

Eli suolaa ja kolmannes natriumglutamaattia, voi morjens mitkä eväät!
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

biblo

Lainaus käyttäjältä: Jahvetti - elokuu 17, 2011, 23:35:02 ip
Aromisuolaa 1/2 desiä?

Eli suolaa ja kolmannes natriumglutamaattia, voi morjens mitkä eväät!


EIkös se nyt ole se ja sama millä jokainen ruokansa maustaa? Ei sinun varmasti pakko ole samaa kaavaa käyttää.
"Grow food, not lawns"

Jahvetti

Joo no ei todellakaan tarvii käyttää.
#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

chilihardhead.fi

Eikä se aromisuola ihan aina tarkoita natriumglutamaattia.
On ennen ainakin löytynyt tavallisesta kaupastakin sekoituksia tuolla nimityksellä, missä on vaan tavanmausteita sotkettu suolaan.
Aromisuolasta puhutaan omissa sekoituksissakin.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

CyberDog

Eikös tosta tule melko suolaista jos tollasta normi aromisuolaa käyttää mitä kaupoissa myydään? Aromatista johonkin yrttisuoloihin.

Jahvetti

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - elokuu 18, 2011, 16:00:11 ip
Eikä se aromisuola ihan aina tarkoita natriumglutamaattia.
On ennen ainakin löytynyt tavallisesta kaupastakin sekoituksia tuolla nimityksellä, missä on vaan tavanmausteita sotkettu suolaan.
Aromisuolasta puhutaan omissa sekoituksissakin.

Ihan totta, jos puhutaan omista seoksista. Nehän voidaan nimetä miten vaan.

Lainaus käyttäjältä: CyberDog - elokuu 18, 2011, 17:21:23 ip
Eikös tosta tule melko suolaista jos tollasta normi aromisuolaa käyttää mitä kaupoissa myydään? Aromatista johonkin yrttisuoloihin.

Niinpä.

#1530

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

CyberDog

Ei siis ollut tarkoitus dissata mutta ihmettelin vaan kun suolaa tuntuu olevan melko paljon? Itse en mitenkään suolatonta ruokaa syö mutta tuntuu isolta määrältä kyllä. Oletko ihan mitannut tuon puoli desiä?

(ja mitä aromivahventeisiin tulee niin jokainen saa niitä käyttää tai olla käyttämättä, suosittelen kuitenkin ottamaan selvää mitä suuhunsa pistää)

Perkis

Tuo suolan ja jopa pippurinkin määrä hirvitti ensimmäisellä kerralla, mutta itseasiassa maku ei kovin suolainen ollut. Liekö sitten suurin osa ollut siinä rasvaliemessä jota sieltä valuu melko hyvällä prosentilla pois. Ihan perinteisellä suolalla ei ole tullut koitettua mutta hakusessa olisi jotain vaihtoehtoa tuolle natriumglutamaattihötölle.

Perkis

Lainaus käyttäjältä: CyberDog - elokuu 19, 2011, 00:41:48 ap
Ei siis ollut tarkoitus dissata mutta ihmettelin vaan kun suolaa tuntuu olevan melko paljon? Itse en mitenkään suolatonta ruokaa syö mutta tuntuu isolta määrältä kyllä. Oletko ihan mitannut tuon puoli desiä?

(ja mitä aromivahventeisiin tulee niin jokainen saa niitä käyttää tai olla käyttämättä, suosittelen kuitenkin ottamaan selvää mitä suuhunsa pistää)


Ei ole tarkkaan mitattuna tuota, sen mitä nyt sattuu sinne kaatamaan. Kannattaa myös vähän katsoa millaisia seoksia tuosta aromisuolasta ostaa, niissä on melkoisia eroja suolan määrässä. Ja osa tietty on tottunut suolaisempaan, osa vähemmän suolaiseen.

chilihardhead.fi

Jollei tavallisesta kaupasta löydy enää natriumglutamaatitonta, kannattaa tutkailla luontaistuotekaupan hyllyjä tai tehdä vielä parempaa itse.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

ChIlIDoG

Kebabia on tullut tehtyä useampia vuosia. tärkeintä hommassa on "taikinan" vaivaaminen jotta kaiken ilman saa pois. Aikaisemmin hyväksi pötkynteko koneeksi käytin pringles purkkia ja 0,33 olut pulloa (purkista tietty pohja pois leikattuna). nykyään onnistuu paremmin häälahjaksi saadulla bosch monitoimikoneen taikinavarustuksella. 

itse reseptiä ei oikeen voi antaa kun en sallaista käytä vaan kaikki tehdään ns. tunteella. mutta aika perus setti on 1,5kg naudan paistijauhenlihaa ja pakkasesta 400g meri-lapin karitsaa. Hirven lihankin toimii hyvin.
natriumglutamaattia en käytä periaatteesta. Suolaa ja mustapippuria+pippuri sekoitusta.

paistaminen tapahtuu yleensä leivinuunin jälkilämmöllä. ja lämpö 100C tai alle noin 6 tuntia tai enemmän lihan pitää jäädä punertavaksi kauttaaltaan, jos on ruskeaa niin sillon se on lihamureketta! Eli kebab on niinku esikupsennettyä ennen lopullista syöntiä pannulla paistaen :P (Se joka keitetyn paistaa se makean maistaa)

PETEBJ75

Nyt on pötkylä grillattu ja ei siitä nyt ihan nagarin veroista tullut, mutta syö ennenkuin selkäänsä ottaa.
Kilon naudan lihaa jauhoin ensin jauhelihaksi ja sitten yleiskoneella tahnaksi. Suolan ja pippurin sekoitin ensin chili-neitsytöljyyt ja sekaan.
En ymmärrä tuota ilman pois saanti ongelmaa, kun ainakaan minulla ei töhnän sekaan olisi saanut ilmakuplia kuin ehkä pillillä puhaltamalla..
Foliota oli varmaan se neljä kierrosta ymparillä ja päät kiersin tiukkaan. Yhtään ei rasvaa tullut ulos paketista ja hienosti sai juustohöylällä vetää siivuiksi. Mustapippuria ja suolaa tuli liikaa omaan makuun (n 1½ ruokalusikallista molempia) ja itseasiassa seuraavalla kerralla en laita kuin puoli rkl pippurisekoitusta. Mielummin vaikka chiliä sekaan, jotenkin toi pippuri ei mun mielestä kuulu kebablihaan. Makuja on monia.

Ainoa isompi onglema oli saada kaasu-uuniin tuo 100n asteen lämpö, kun oli alkuun mahdoton saada alle 150 asteen lämpöä. Sitten keksin pitää vain ylälämmön päällä ja pötkö alatasolle ja pelti liekin siihen väliin suojaamaan suoralta säteilyltä ja tuon jälkeen paistomittari näytti tasan sataa.

Miksu77

Olen kokeillut monella ohjeella, mitä netistä olen löytänyt ja muuten on onnistunut hyvin,
mutta kaikki on ollut niin ylisuolaisia, että ihmettelen miten niitä joku pystyy syömään.
Itse kyllä tykkään suolaisesta ruoasta, mutta liika on liikaa.

SbY

Moi.

Itse olen tätä kampetta muutaman vuoden tehnyt ja resepti on elänyt melkoisesti. Ohessa omani, saa käyttää ja antaa palautetta.

400g naudanjauhelihaa
400g nautasika jauhelihaa
1/2 pussia aromisuolaa (sori natriumglutamaatikot, olen testannut normisuolalla, tällä tulee parempaa)
2,5 reilua tkl valkosipulimurskaa
2 tlk Cajunmaustetta
25 kierrosta Chili Explosion maustetta (no joo)
5 kierrosta pippurimyllystä (perussetti musta, viher ja valkopippuria)
1 tlk jauhettua inkivääriä

Leipätaikinakoneella 30 minuuttia kunnon sekoitusta että rasva irtoaa.

Ja täsäs muiden resepteihin poikkeava juttu.

Liha muotoillaan pötköksi ja pistetään paistopussiin.
Uuni 100 astetta ja siellä n. 1.5h
Kun lihan pinta on "ruvettunut" liha ulos ja pois paistopussista. Nestettä tulee, mutta se ei haittaa.
Liha helvetin tiukasti folioon ja uuniin vielä noin 1h matalammalla lämmöllä, n. 75C.

Tuossa omani. Itse nautiskelen tätä herkkua kurkku, tomaatti, juusto-salaatin kera. Rainbown valkosipulikastike kruunaa setin.

Jussi

wille

^ Pahoittelen pilkunviilausta, mutta tlk tarkoittaa tölkkiä ja tl teelusikkaa.  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

chilipirre

Hyvä että viilasit, meinasin jo mennä lankaan. Ehkä valmistusvaiheessa olis kyllä välähtäny viimeistään. ;D

calm

Lainaus käyttäjältä: SbY - lokakuu 22, 2011, 20:44:10 ip
Itse olen tätä kampetta muutaman vuoden tehnyt ja resepti on elänyt melkoisesti. Ohessa omani, saa käyttää ja antaa palautetta.

400g naudanjauhelihaa
400g nautasika jauhelihaa
1/2 pussia aromisuolaa (sori natriumglutamaatikot, olen testannut normisuolalla, tällä tulee parempaa)


Julmetun suolaista tulee minusta tuolla suhteella. Itse eilen laitoin 1,5 tl jauhelihamaustetta (Santa Maria, 41% suolaa, E621:n prosenttia ei mainita, oletan jonkun 20-30%) / 400 g naudanjauhelihaa. Aromisuolapussillinen näyttää olevan 46 g (Meira, 52% suolaa, E621 24%) ja tuo oma 1,5 tl näyttää olevan ~5 g, joten tuossa reseptissä on tuplaten + 10% suolaa käyttämääni nähden.

Chileiksi pistin 5 viimeistä tuoretta (pientä, ehkä puolikkaita normaalikoosta) habaneroa silppuna, lopputuloksesta ei tullut mitenkään överitulista, mutta tulisuus on selvästi jälkipoltteista tyyppiä. Vasta syömisen jälkeen tulisuus nousee suussa kunnolla.

HSuomi

Tein juuri 1.2kg kebua mutta mielestäni melkosen kuivaa tavaraa.

Onko tarkoitus että toi rasva valutetaan pois tuolta (esim puhkaisemalla reikä kylkeen), vai että se pitää jäädä sisään?

Ite tein paistamisen loppupuolella reikiä paketin pohjaan josta rasva lorisi pihalle.

Rundari

Paketin pitäis olla tiivis ettei rasvat tuu pihalle. Ja kun otat pois uunista, pitää antaa myös vetäytyä kunnolla. Ainakin 30minuuttia, mielummin kauemmin.