Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

Chiliseppo

Minä olen ollut tauolla, olin muistaakseni täällä viimeksi keväällä.  Tilasin tänään Viherpeukaloilta käyteyn, 400 watin natikan ja siihen yhden varapolttimon. Meillä on vanha, hieman matala ja hämärä, kostea kellari. Asennan natikan sinne. Minulla on myös kolme Florasettiä. Lähden kokeilemaan, kuinka chilinkasvatus onnistuu niiden avulla, lähestulkoon ilman luonnonvaloa  :D

Old Skool

Lainaus käyttäjältä: anttu - joulukuu 03, 2010, 16:08:55 ip
Sain Kiinasta vihdoin ensimmäisen LED-valoni.

Toimitus kesti lähes kuukauden, eikä tavara ollut ihan luvattua, mutta pikku nikkaroinnilla yksi puolikuollut Apache jo nauttii LED-kylpyjä: http://anttu-t.blogspot.com/2010/12/led-kasvuvalot-kokeiluun.html


Älä nyt kuitenkaan 14 watin valaisimen perusteella tee mitään johtopäätöksiä LEDien tehokkuudesta kasvatuksessa. Toivottavasti ei ollut kallis, about 20e maksaa ebayssä noi 14w paneelit.

calm

Lainaus käyttäjältä: anttu - joulukuu 03, 2010, 16:08:55 ip
Sain Kiinasta vihdoin ensimmäisen LED-valoni.

Toimitus kesti lähes kuukauden, eikä tavara ollut ihan luvattua, mutta pikku nikkaroinnilla yksi puolikuollut Apache jo nauttii LED-kylpyjä: http://anttu-t.blogspot.com/2010/12/led-kasvuvalot-kokeiluun.html


Tuota, jos siinä oli UK-pistoke, niin mistä päättelit, että se olisi 110 V laite? 230 V sielläkin nykyään on käytössä (240 V ennen harmonisointia). Jos tuossa virtalähteessä on vain tasasuuntaus ja virranrajoitus vastuksilla, niin tulit nyt saaneeksi lampustasi noin neljäsosatehon (~3,5 W) modauksesi jälkeen..

anttu

joulukuu 06, 2010, 11:17:00 ap #1443 Viimeisin muokkaus: joulukuu 06, 2010, 13:30:48 ip käyttäjältä anttu
Lainaus käyttäjältä: calm - joulukuu 06, 2010, 10:25:13 ap
Tuota, jos siinä oli UK-pistoke, niin mistä päättelit, että se olisi 110 V laite? 230 V sielläkin nykyään on käytössä (240 V ennen harmonisointia). Jos tuossa virtalähteessä on vain tasasuuntaus ja virranrajoitus vastuksilla, niin tulit nyt saaneeksi lampustasi noin neljäsosatehon (~3,5 W) modauksesi jälkeen..


Valmistajalta löytyi lopulta tieto jännitteestä, 110 volttia. Lisäksi virtalähde sisälsi ainoastaan pari kondensaattoria, tasasuuntausdiodit ja pari vastusta, eikä minkäänlaisia regulointipiirejä. Järkeilin, että tuo on vain tasasuuntain ja tuolle tietylle ledipaketille räätälöity jännitteen/virran alennin, enkä uskaltanut kytkeä tuplajännitettä.

Valaisin palaa kyllä niin kirkkaasti puolitetulla jännitteellä, että luulen, että 230 voltin kytkeminen tuohon suoraan lähettäisi lauman polttimoita samantien Elviksen kaveriksi.

Juu, en maksanut tästä paria kymppiä enempää, joten hinta/laatu on ihan OK.

Saattaa olla mielikuvitustanikin, mutta Apachen raato näyttää jo muutamassa päivässä pikkusen virkistyneen uuden valon alla.

omarosa

Lainaus käyttäjältä: anttu - joulukuu 06, 2010, 11:17:00 ap
Valaisin palaa kyllä niin kirkkaasti puolitetulla jännitteellä, että luulen, että 230 voltin kytkeminen tuohon suoraan lähettäisi lauman polttimoita samantien Elviksen kaveriksi.

Juu, en maksanut tästä paria kymppiä enempää, joten hinta/laatu on ihan OK.

Saattaa olla mielikuvitustanikin, mutta Apachen raato näyttää jo muutamassa päivässä pikkusen virkistyneen uuden valon alla.



Itsekkin sattunnut juuri apachea henkiin herättelemään, eri lampuilla , idän ikkunalaudalla , huonolla menestyksellä, kunnes :

1. ikkunalla 20w esl, ei mitään
2. ikkunalla 6,5w led ei mitään
3. ikkunalla 60w hehkulamppu ei mitään
4. pois ikkunalta, 400w spna, pienet lehdet alkoivat pilkistää.

Ledivalon tehoa on kiva testata, kun laitat sen paistamaan taimelle, ikkunan vastakkaiselta puolelta, ja katsot kääntyykö taimi luonnon valoa kohti vai ledin suuntaan.
chilinkasvatuksen A:spna B:hydrosora C:provado

Old Skool

Lainaus käyttäjältä: omarosa - joulukuu 06, 2010, 14:15:41 ip
Lainaus käyttäjältä: anttu - joulukuu 06, 2010, 11:17:00 ap
Valaisin palaa kyllä niin kirkkaasti puolitetulla jännitteellä, että luulen, että 230 voltin kytkeminen tuohon suoraan lähettäisi lauman polttimoita samantien Elviksen kaveriksi.

Juu, en maksanut tästä paria kymppiä enempää, joten hinta/laatu on ihan OK.

Saattaa olla mielikuvitustanikin, mutta Apachen raato näyttää jo muutamassa päivässä pikkusen virkistyneen uuden valon alla.



Itsekkin sattunnut juuri apachea henkiin herättelemään, eri lampuilla , idän ikkunalaudalla , huonolla menestyksellä, kunnes :

1. ikkunalla 20w esl, ei mitään
2. ikkunalla 6,5w led ei mitään
3. ikkunalla 60w hehkulamppu ei mitään
4. pois ikkunalta, 400w spna, pienet lehdet alkoivat pilkistää.

Ledivalon tehoa on kiva testata, kun laitat sen paistamaan taimelle, ikkunan vastakkaiselta puolelta, ja katsot kääntyykö taimi luonnon valoa kohti vai ledin suuntaan.


Järeämpi ESLi olisi luultavasti riittänyt. Omassa bolivian rainbowissa ei ollut yhtäkään lehteä kun leikkasin sen matalaksi. Nyt se on saanut valoa pelkältä 30w esliltä ja alkanut tekemään nuppuja.

Old Skool

joulukuu 07, 2010, 19:01:40 ip #1446 Viimeisin muokkaus: joulukuu 07, 2010, 19:04:25 ip käyttäjältä Old Skool
Tosiaan jossain langassa oli aiemmin puhetta niistä E27 splittereistä, eli "neljä kantaa yhdessä". Itse laitoin nyt parille sirkkalehdillä olevalle 4x36w eslit. Todella käteviä noi adapterit. Ebaystä saa suht edullisesti, pari kappaletta tilasin niin maksoivat toimituskuluineen vähän alle 20e.



[muoks] Härpäkkeestä oli hieman hankala saada hyvää kuvaa sen päällä ollessa, meinasi hieman ylivaloittua.

nesvig

Sulla on tosi hyvin valaistu betonilohkare. Ei puutu kuin kasvit. ;D

Ja asiaan. Kuinka paljon kasvit hyötyvät siitä, että saman tehoisia lamppuja lisätään useampia kappaleita? Tarjoaako esimerkiksi ym. 4x36w neljä kertaa enemmän kasvuvoimaa kuin 1x36w?

Old Skool

joulukuu 07, 2010, 19:24:28 ip #1448 Viimeisin muokkaus: joulukuu 07, 2010, 19:32:40 ip käyttäjältä Old Skool
Lainaus käyttäjältä: nesvig - joulukuu 07, 2010, 19:20:08 ip
Sulla on tosi hyvin valaistu betonilohkare. Ei puutu kuin kasvit. ;D

Ja asiaan. Kuinka paljon kasvit hyötyvät siitä, että saman tehoisia lamppuja lisätään useampia kappaleita? Tarjoaako esimerkiksi ym. 4x36w neljä kertaa enemmän kasvuvoimaa kuin 1x36w?


Betonin seassa on muutaman päivän ikäiset Belize Red ja Chupetinho.

Valotehoa voi ja kannattaa lisätä niin paljon kuin mahdollista. Jossain vaiheessa tosin tulee vastaan ns. Light saturation point, eli piste jossa lisävalo ei enää hyödytä. 4x36w on 6400 lumenia (lumenit ovat kasvien ollessa kyseessä tosin vain suuntaa antavia lukemia) kun taas yksi 36w polttimo olisi vain 1600 lumenia.

[muoks] Hieman heikko teho/lumen suhde noissa motonetin polttimoissa. Esim. tollanen 30w osram tuottaa 2000 lumenia. Jostain syystä melkein kaikki 6500k värilämpötilalla olevat polttimot on paljon heikommin valaisevia, mikä lie syynä.

Jan

Lainaus käyttäjältä: Old Skool - joulukuu 07, 2010, 19:24:28 ip
Lainaus käyttäjältä: nesvig - joulukuu 07, 2010, 19:20:08 ip
Sulla on tosi hyvin valaistu betonilohkare. Ei puutu kuin kasvit. ;D

Ja asiaan. Kuinka paljon kasvit hyötyvät siitä, että saman tehoisia lamppuja lisätään useampia kappaleita? Tarjoaako esimerkiksi ym. 4x36w neljä kertaa enemmän kasvuvoimaa kuin 1x36w?


Betonin seassa on muutaman päivän ikäiset Belize Red ja Chupetinho.

Valotehoa voi ja kannattaa lisätä niin paljon kuin mahdollista. Jossain vaiheessa tosin tulee vastaan ns. Light saturation point, eli piste jossa lisävalo ei enää hyödytä. 4x36w on 6400 lumenia (lumenit ovat kasvien ollessa kyseessä tosin vain suuntaa antavia lukemia) kun taas yksi 36w polttimo olisi vain 1600 lumenia.

[muoks] Hieman heikko teho/lumen suhde noissa motonetin polttimoissa. Esim. tollanen 30w osram tuottaa 2000 lumenia. Jostain syystä melkein kaikki 6500k värilämpötilalla olevat polttimot on paljon heikommin valaisevia, mikä lie syynä.


Mututuntumalla muistelisin jostain lukeneeni, että tuo värilämpötilan muutos saadaan aikaan jotenkin "keinotekoisesti", joka luonnollisesti syö lumeneita. Se että osram on tehokkaampi on aika luonnollista, kun katsoo sen hintaa ja vertaa 30w biltema lamppuun.

Mistä muuten löysit valaisimen, jossa e27 kanta kestää 144w? Muutenkin tulisi mieleen, että kannattavampaa on jo hankkia suosiolla esim 150-200w yksittäinen esli. Kärsällä näkyisi olevan aika kohtuuhinnalla 200w ja heijastin. Toki onhan tuo sun viritys ehkä hieman esteettisempi, mutta näin sinkkumiehenä sillä ei ole niin väliä, kun ei ole hellasärön vaaraa :)

Edit: kuvaa tarkemmin katsoneena tulee mieleen, että aika paljon valoa menee harakoille, kun ei minkäänlaista heijastinta tuossa ole.

Old Skool

joulukuu 07, 2010, 20:14:34 ip #1450 Viimeisin muokkaus: joulukuu 07, 2010, 20:18:02 ip käyttäjältä Old Skool
Lainaus käyttäjältä: Jan - joulukuu 07, 2010, 20:09:22 ip
...


Joo lasiputkien sisäpinta kaiketi kyllästetään jollain värillä.

Eiköhän jokainen valaisin kestä niin paljon kuin sille syöttää, ne max 60w merkinnät yms. on tehty kaiketi hehkulamppuja varten ja varmaan liittyy lämpötiloihin jotenkin. Ja tuo 4 polttimoa yhteen kantaan oli huomattavasti halvempi ratkaisu kuin melkein satasen maksava iso polttimo heijastimineen. Eikä huvita reikiä porailla kattoon että saa koukut.

[muoks] Niin ja ei se valo harakoille mene, vaan minulle. Saa valoterapiaa.

[muoks muoks] Mietin jo sellaistakin että laittaisi tohon 4-in-1 adapteriin jokaiseen kantaan kiinni E27->E40 adapterit kiinni ja sitten jokaiseen kantaan 250w polttimo :D

biblo

Lainaus käyttäjältä: Old Skool - joulukuu 07, 2010, 20:14:34 ip
Lainaus käyttäjältä: Jan - joulukuu 07, 2010, 20:09:22 ip
...


Joo lasiputkien sisäpinta kaiketi kyllästetään jollain värillä.

Eiköhän jokainen valaisin kestä niin paljon kuin sille syöttää, ne max 60w merkinnät yms. on tehty kaiketi hehkulamppuja varten ja varmaan liittyy lämpötiloihin jotenkin. Ja tuo 4 polttimoa yhteen kantaan oli huomattavasti halvempi ratkaisu kuin melkein satasen maksava iso polttimo heijastimineen. Eikä huvita reikiä porailla kattoon että saa koukut.

[muoks] Niin ja ei se valo harakoille mene, vaan minulle. Saa valoterapiaa.

[muoks muoks] Mietin jo sellaistakin että laittaisi tohon 4-in-1 adapteriin jokaiseen kantaan kiinni E27->E40 adapterit kiinni ja sitten jokaiseen kantaan 250w polttimo :D


Ja laita toki vaikka jatkoroikat vielä erikseen niin palaa varmemmin koko talo ;)
"Grow food, not lawns"

linker

joulukuu 07, 2010, 21:12:24 ip #1452 Viimeisin muokkaus: joulukuu 08, 2010, 07:56:56 ap käyttäjältä linker


Minulla on tuollainen valokuvauskäytössä, tai oikeastaan kaksi.
7 kpl 50 wattista 5400 K  esliä. E27 kannoilla.  Peili-ladonovet, ja halkaisija noin 50cm.
Maksoi / maksaaa 190 euroa:

http://www.foto-walser.biz/shop/Kategorie/421/Daylight.htm
Tuolla muitakin "lamppuja"

edit: linkki korjattu

PP

Lainaus käyttäjältä: Old Skool - joulukuu 07, 2010, 19:24:28 ip
[muoks] Hieman heikko teho/lumen suhde noissa motonetin polttimoissa. Esim. tollanen 30w osram tuottaa 2000 lumenia. Jostain syystä melkein kaikki 6500k värilämpötilalla olevat polttimot on paljon heikommin valaisevia, mikä lie syynä.

Kylmempää valoa ja parempaa värintoistoa tuottavissa loisteaineissa (putken sisäpinnalla oleva pinnoite) on huonompi hyötysuhde. Siis enemmän tehoa menee lämmöksi. Ostin juuri Osramin 18 W 954 loisteputken, joka antaa 1150 lm, kun saman tehoinen 840 putki antaa 1300 lm. Yllättävän miellyttävä valo tuollainen 5400 K, mutta mikseipä toisaalta olisi, koska se vastaa auringonvaloa. Tekisi mieli vaihtaa koko talon valot tuollaisiin, mutta kun ovat ryökäleen kalliita ja hankalasti saatavia varsinkin E14-kantaisina, joita on kattolampuissa.

chilihardhead.fi

Lainaus käyttäjältä: Old Skool - joulukuu 07, 2010, 20:14:34 ip
...


Eiköhän jokainen valaisin kestä niin paljon kuin sille syöttää, ne max 60w merkinnät yms. on tehty kaiketi hehkulamppuja varten ja varmaan liittyy lämpötiloihin jotenkin.
[/quote]

Ei se nyt ihan noinkaan ole.

Jokos noista on tullu luvallisia Suomessa?
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

Old Skool

Lainaus käyttäjältä: chilihardhead.fi - joulukuu 07, 2010, 21:55:37 ip
Jokos noista on tullu luvallisia Suomessa?


Onkos ne jossain vaiheessa oikein virallisesti kielletty? En tosiaan ole noihin suomessa törmännyt, mikä nyt ei varsinaisesti ole mikään ihme. Eihän täältä mitään saa, ja jos saa niin se maksaa hitosti enemmän kuin muualla.

Itse olen ihan tyytyväinen, varmasti voi pienet chilit paremmin noiden alla kuin yhden polttimon. Loisteputkiin en ole siirtymässä.

MasaT

Linker.
Tuo linkki ei ainakaan minulla auennut mutta kyse on varmaan tästä samasta laitteistosta.
http://www.stevesphotoshop.co.uk/daylight_fluorescent_lighting_set_bank_seven_bulb_SV350P.html

Jan

Lainaus käyttäjältä: Old Skool - joulukuu 07, 2010, 20:14:34 ip
Lainaus käyttäjältä: Jan - joulukuu 07, 2010, 20:09:22 ip
...


Joo lasiputkien sisäpinta kaiketi kyllästetään jollain värillä.

Eiköhän jokainen valaisin kestä niin paljon kuin sille syöttää, ne max 60w merkinnät yms. on tehty kaiketi hehkulamppuja varten ja varmaan liittyy lämpötiloihin jotenkin. Ja tuo 4 polttimoa yhteen kantaan oli huomattavasti halvempi ratkaisu kuin melkein satasen maksava iso polttimo heijastimineen. Eikä huvita reikiä porailla kattoon että saa koukut.

[muoks] Niin ja ei se valo harakoille mene, vaan minulle. Saa valoterapiaa.

[muoks muoks] Mietin jo sellaistakin että laittaisi tohon 4-in-1 adapteriin jokaiseen kantaan kiinni E27->E40 adapterit kiinni ja sitten jokaiseen kantaan 250w polttimo :D


Sanoisin, että älä, mutta en ole sähkömies, niin et kuuntelisi kuitenkaan :)

200w esli ja heijastin yhteensä 82 euroa kärsältä. Postikulujen kanssa toki varmaan sit se satanen. Reiät katossa saa helposti ja halvalla tukittua, kun on kämppää myymässä tai jos asuu kaupungin kämpässä (kuten minä) niin ei tarvitse välittää. Lämpötiloihinhan se liittyy, mutta kyllä 144w eslejäkin aika hyvin lämpöä tuottaa. Varsinkin jos ovat halpismalleja. Paljos sulla yhteensä on hintaa tolla lampulla, sovittimella ja neljällä 36w eslillä? Ei taida kovin kauas jäädä tuosta satasesta. Ei ainakaan niin kauas, että laadukkuus ja turvallisuus huomioiden jäisit kovin paljoa voitolle. Toki ihan kiva viritys ja jokaiselle omansa. Itse vain ehkä maksan mieluummin pari kymppiä enemmän, kun kuitenkin puhutaan aika pitkän ajan investoinnista.

Old Skool

joulukuu 08, 2010, 00:22:51 ap #1458 Viimeisin muokkaus: joulukuu 08, 2010, 00:25:29 ap käyttäjältä Old Skool
Lattiavalaisin ja polttimot mulla oli jo valmiiksi, kaksi adapteria posteineen oli n. 18e. Ja ei noi adapterit tosiaan mitään "virityksiä" ole, ihan valokuvauskäyttöön noita myydään. En ole siis itse joutunut mitään askartelemaan. Enkä viitsi parin bonsaikokoiseksi jäävän chilin takia ostaa mitään 200w jytkyä heijastimineen. Kesällä noi ei edes tule ylimääräistä valoa tarvitsemaan.

Viime kaudella tein sen virheen että oli yli 10 eri lajiketta ja kasveilla kokoa aivan mielettömästi liikaa. Hedelmistä reilusti yli puolet meni roskikseen koska en niitä millään kyennyt kaikkia syömään.

[muoks] Niin ja en ollut täysin tosissani sen E40 adapteroinnin ja 250w eslien kanssa. Liikaa nähnyt netissä kaiken maailman "laitoin polttimon kantaan eikä syttynyt niin laitoin sit haarukan sinne kantaan ja kokeilin tuleeko sähköä".

Pienviljelijä

Nuo Motonetin ESL:it ovat melko huonolaatuisia. Olen jo vienyt kaksi käyttämätöntä takuuvaihtoon. Toinen ei syttynyt ja toisessa lasikierre oli irti.  :-[ Ei tuolla hinnalla paljon parempaakaan voi vaatia.