Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

Saigon

Minulla oli kanssa tarvetta lyhyehkölle valaisimelle ja kun nuo T5-valaisimet tuntuivat olevan kaikki niin pirun kalliita (> 50e) niin tein itse tuollaisen pistokantaloisteputkia syövän valaisimen. Vanhaan akvaariovalaisimeen lyhyen T8-putken tilalle kaksi kappaletta 2G11-kantaisia 55W loisteputkia. Näillä tulee yhteensä noin 8000 lumenia pienehkölle alueelle. Vastaavanpituinen T8-lamppu antaa ainoastaan alle 1000 lumenia per lamppu. Päiväkirjassani löytyy kertomusta rakentelusta ja lisää kuvia.



Jatkossa jos mielenkiintoa ja tarvetta riittää niin ajattelin tehdä itse 54W T5-putkia käyttävän valaisimen. Kaksi liitäntälaitetta ja neljä putkea tuottaisivat mukavasti valoa (laskennallisesti noin 14000lm) eikä pituuskaan olisi paljon metriä enempää. Hintaa tulee vain aika paljon: neljä putkea 4*25e ja kaksi liitäntälaitetta 2*30e sekä valaisinrunko ja heijastin. Toisaalta nuo valmiit ratkaisut tuntuvat olevan kyllä reilusti tätäkin kalliimpia.
Kasvatuspäiväkirjat: Saigonin chilit 2012, Saigonin chilit 2011

Tinsa

Varmistetaan vielä täältä... Ikean tertial valaisimeen uskaltaa laittaa ainakin lähes hyvällä omallatunnolla 65 wattisen eslin, vaikka valaisimessa lukee max. 60 w?
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.

Eric Sour

Voi toki, tosin ei välttämättä ole kovin pitkäikäinen kombinaatio. On tuossa tertialissa vissiin aika kehnosti tuota tuuletusaukkoa.

-V-

helmikuu 25, 2011, 23:42:57 ip #1763 Viimeisin muokkaus: helmikuu 26, 2011, 00:32:01 ap käyttäjältä -V-
Näinpä juuri. Tuollaisella BIP-merkkisellä 50W brittein ihmeellä jää polttimon kantaosan ja valaisimen rungon väliin ruhtinaalliset 0.5mm, ja tämä tukkii ilmankierron (jos sellaista on tarkoitus ollakaan) aika huolellisesti. Ja tämä lamppu on mielestäni yllättävän pieni, vuosi-kaksi-kolme sitten Taskuraketista tilatut 50W ESL:it ovat huomattavasti isompia (testaan mahtuuko ollenkaan, jahka jäähtyy tuo Tertial/BIP vähän).

EDIT: Nonih, testi suoritettu. Taskuraketin lamppu on isompi, mutta rakoa jäi kuitenkin enemmän, joten olettaisin, että lämpenee vähemmän. Tuo BIP on siis spiraalimallinen ja Taskuraketin lamppu 4xU-putkella toteutettu. Taskuraketin lampusta ei itseasiassa jäänyt paljoa itse loisteputkia sinne "heijastimen" sisään, joten valoa karkasi huomattavasti enemmän harakoille (olettaen, että valon haluaa kohdistaa jonnekin). Eli yhteenvetona, riippuen täysin lampun mallista, 65W onnistunee (varmemmin, jos parantelee tuuletusta), tuollainen perusmallin lampunjohto varmaan kestää sen 65W (mielestäni olen vastaavia johtoja nähnyt tehokkaammissakin laitteissa). Tämä luonnollisesti ihan teoreettisessa mielessä, vakuutusyhtiö tuskin heltyy selitykselle "yks jätkä siel netis sanos".

Warcock

Lainaus käyttäjältä: .tomppa. - helmikuu 18, 2011, 17:55:05 ip
mitähän vaan maksaa tommonen suht hyvä rikkiplasma valaisin.. ;D  tehoa löytyy kyllä..


http://www.grow-box.ch/de/Beleuchtung/Plasma-Lampen tuolta löytyy sveitsin frangeissa hintoja, mut arvokkaita ovat silti...

Toisaalta väittävät että polttimo kestäis olla yhtäjaksosessa käytössä 7 vuotta, magnetroni pari vuotta, moottori nelisen vuotta ja virtalähde kuutisen vuotta...tiedä noista sitten....

Tomppa


JanneN

helmikuu 26, 2011, 18:19:10 ip #1765 Viimeisin muokkaus: helmikuu 26, 2011, 18:52:26 ip käyttäjältä JanneN
Joku kellä olisi intoa jutella 200w --> ESL valoista niin voisi ottaa YV:llä yhteyttä

Eric Sour

Anteeksi tyhmyyteni, ja en piruile kenellekään. Mutta voisiko joku kertoa minulle mitä etuja on vaikkapa 250 esl verrattuna esim. samantehoiseen natikkaan tai monimetalliin?
Ymmärrän kyllä että natikan värisävy saattaa olla poissulkeva tekijä, mutta monimetallia saakin jo ainakin 2700-22000k väreillä, ja jopa nk. täysspektrisinä.
Monihan haluaa nimenomaan esl:n, mutta miksi? Huonompi hyötysuhde ja monesti kehnompi spektrikin..

Tyhmiä kyselee.

E.S.

Old Skool

helmikuu 26, 2011, 20:02:47 ip #1767 Viimeisin muokkaus: helmikuu 26, 2011, 20:04:19 ip käyttäjältä Old Skool
Purkausvalaisimista voi kuulua ääntä, niistä lähtee paljon lämpöä ja ne voivat olla jopa turvallisuusriski, jos taloudessa on esim. pieniä lapsia tai lemmikkejä. Ja kyllähän 250w natikka syö reilusti enemmän virtaa kuin vastaavan tehoinen ESL, en sitten tiedä minkälaista on digitaalisten virtalähteiden tehonkulutus.

[edit] ESL valaisimet ovat myös yleensä halvempia ja säilyttävät valotehonsa paremmin, ei tarvitse ostella uusia polttimoita muutaman kuukauden välein.

biblo

Lainaus käyttäjältä: Old Skool - helmikuu 26, 2011, 20:02:47 ip
Purkausvalaisimista voi kuulua ääntä, niistä lähtee paljon lämpöä ja ne voivat olla jopa turvallisuusriski, jos taloudessa on esim. pieniä lapsia tai lemmikkejä. Ja kyllähän 250w natikka syö reilusti enemmän virtaa kuin vastaavan tehoinen ESL, en sitten tiedä minkälaista on digitaalisten virtalähteiden tehonkulutus.


Ostaa koteloidun kasvihuonevalaisimen niin on aika turvallista. Asuessa muutenkin ääntä tulee kun on pieniä lapsia. Avonainen ESL on yhtä iso riski mielestäni.

Tuo kulutus on varmaan vitsi? Mitattiin noita joskus ja kulutus on luokkaa 25-40w päälle ilmoitetun tehon joten mistään reilusti enemmän kuluttavasta on turha puhua. Valotehoahan on kuitenkin lumeneiden mukaan n.10 000lm enemmän kuin ESL-lampussa.

Edit: Ja ihan todistetusti kestää kyllä useita kuukausia nuo SPNA-polttimot kuten ESLitkin.
"Grow food, not lawns"

PP

Lainaus käyttäjältä: Old Skool - helmikuu 26, 2011, 20:02:47 ip
Purkausvalaisimista voi kuulua ääntä, niistä lähtee paljon lämpöä ja ne voivat olla jopa turvallisuusriski, jos taloudessa on esim. pieniä lapsia tai lemmikkejä. Ja kyllähän 250w natikka syö reilusti enemmän virtaa kuin vastaavan tehoinen ESL, en sitten tiedä minkälaista on digitaalisten virtalähteiden tehonkulutus.


Samantehoiset purkauslamput ja ESLit tuottaa saman verran lämpöä tai ESLit jopa enemmän. Ero on pintalämpötilassa, mutta se ei ole ongelma, jos valaisin on ripustettu korkealle kuten purkauslamput yleensä.

Virrankulutus on luonnolisesti saman tehoisilla lampuilla sama. En tajua, miten joku voisi edes luulla ettei ole.

Monimetalleista en tiedä, mutta natikan polttimot on huomattavasti pitkäikäisempiä kuin ESLit.

biblo

Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 26, 2011, 22:51:13 ip
Lainaus käyttäjältä: Old Skool - helmikuu 26, 2011, 20:02:47 ip
Purkausvalaisimista voi kuulua ääntä, niistä lähtee paljon lämpöä ja ne voivat olla jopa turvallisuusriski, jos taloudessa on esim. pieniä lapsia tai lemmikkejä. Ja kyllähän 250w natikka syö reilusti enemmän virtaa kuin vastaavan tehoinen ESL, en sitten tiedä minkälaista on digitaalisten virtalähteiden tehonkulutus.


Samantehoiset purkauslamput ja ESLit tuottaa saman verran lämpöä tai ESLit jopa enemmän. Ero on pintalämpötilassa, mutta se ei ole ongelma, jos valaisin on ripustettu korkealle kuten purkauslamput yleensä.

Virrankulutus on luonnolisesti saman tehoisilla lampuilla sama. En tajua, miten joku voisi edes luulla ettei ole.

Monimetalleista en tiedä, mutta natikan polttimot on huomattavasti pitkäikäisempiä kuin ESLit.


Natikoissa kulutus yleensä 25w-40w yli ilmoitetun tehon. Menee niihin ulkoisiin komponentteihin. Olen mitannut useasta eri lampusta, kyseessä tosin oli 400w-ja 600w-malleja mutta kuitenkin.
"Grow food, not lawns"

PP

Lainaus käyttäjältä: biblo - helmikuu 26, 2011, 23:45:15 ip
Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 26, 2011, 22:51:13 ip
Virrankulutus on luonnolisesti saman tehoisilla lampuilla sama. En tajua, miten joku voisi edes luulla ettei ole.

Monimetalleista en tiedä, mutta natikan polttimot on huomattavasti pitkäikäisempiä kuin ESLit.


Natikoissa kulutus yleensä 25w-40w yli ilmoitetun tehon. Menee niihin ulkoisiin komponentteihin. Olen mitannut useasta eri lampusta, kyseessä tosin oli 400w-ja 600w-malleja mutta kuitenkin.


Niin on, olisi pitänyt olla tarkempi. Oman 600 W natikan, jossa on elektroninen virtalähde, ottotehoksi ilmoitetaan 640 W.

Old Skool

Isoon ESLiin voi sormella koskea, kokeileppa koskea natikan polttimoon. 400w natikka nosti huoneen lämpöä monta astetta, isommalla eslillä en ole kokeillut. Itse pidän enemmän esleistä kuin purkausvalaisimista, mutta kasvatusnurkassa onkin vaan 4 kasvia.

Warcock

Tein aikani kuluksi tämmösen laskurin valojen käyttökustannuksia varten....

http://warcock.net63.net/laskuri.html
Tomppa


Pienviljelijä

Lainaus käyttäjältä: Warcock - helmikuu 27, 2011, 13:37:08 ip
Tein aikani kuluksi tämmösen laskurin valojen käyttökustannuksia varten....

http://warcock.net63.net/laskuri.html
Jostain syystä tuon sivuston admin on estänyt laskurin käytön. Tulee vain ilmoitus jostain tarkastuksesta.

JaloPena

Lainaus käyttäjältä: Warcock - helmikuu 27, 2011, 13:37:08 ip
Tein aikani kuluksi tämmösen laskurin valojen käyttökustannuksia varten....

http://warcock.net63.net/laskuri.html



Pahus. Ei toiminut linkki ainakaan minulla, vaikka laitoin osoitteen suoraan palkkiinkin. Ohjautui aina tällaiselle sivulle

http://www.000webhost.com/admin-review

Onko vika minun koneessani vai linkissä?

Meillä kaikki päätökset tehdään demokraattisesti äänestäen. Yleensä kuitenkin häviän äänin 0-1

#1581

Pienviljelijä

Lainaus käyttäjältä: JaloPena - helmikuu 27, 2011, 15:09:07 ip
Lainaus käyttäjältä: Warcock - helmikuu 27, 2011, 13:37:08 ip
Tein aikani kuluksi tämmösen laskurin valojen käyttökustannuksia varten....

http://warcock.net63.net/laskuri.html



Pahus. Ei toiminut linkki ainakaan minulla, vaikka laitoin osoitteen suoraan palkkiinkin. Ohjautui aina tällaiselle sivulle

http://www.000webhost.com/admin-review

Onko vika minun koneessani vai linkissä?

Sillä uudelleenohjausivulla sattuu lukemaan ihan tarkoituksella näin: "You are seeing this page because the system administrator of 000webhost.com is currently checking this website for malicious content. This redirect page will be removed once we finish manually checking all files on this account. We are sorry for the inconvenience, but checking all content manually is the only way to provide you with the most secure and reliable service.  ::)


Warcock

Lainaus käyttäjältä: Pienviljelijä - helmikuu 27, 2011, 15:14:13 ip
Lainaus käyttäjältä: JaloPena - helmikuu 27, 2011, 15:09:07 ip
Lainaus käyttäjältä: Warcock - helmikuu 27, 2011, 13:37:08 ip
Tein aikani kuluksi tämmösen laskurin valojen käyttökustannuksia varten....

http://warcock.net63.net/laskuri.html



Pahus. Ei toiminut linkki ainakaan minulla, vaikka laitoin osoitteen suoraan palkkiinkin. Ohjautui aina tällaiselle sivulle

http://www.000webhost.com/admin-review

Onko vika minun koneessani vai linkissä?

Sillä uudelleenohjausivulla sattuu lukemaan ihan tarkoituksella näin: "You are seeing this page because the system administrator of 000webhost.com is currently checking this website for malicious content. This redirect page will be removed once we finish manually checking all files on this account. We are sorry for the inconvenience, but checking all content manually is the only way to provide you with the most secure and reliable service.  ::)




Ite pääsen sinne sivulle...vaikka en ole kirjautuneena palveluun, mutta voi toki olla että päästävät IP-osotteen perusteella.

Linkki on oikea siinä ei ole vikaa, eli pitäisi toimia kun ovat saaneet tarkastuksensa tehtyä.
Tomppa


Minbaari

Itse päädyin monimetalliin suuritehoisen eslin sijaan, juuri Biblon tuoman pointin takia. Eli mielestäni koteloitu suojalasillinen valaisin on turvallisempi, kuin suojaamaton iso >250w esli. Lisäksi hyötysuhde tehoon nähden parempi.
#816

Juhoa

Tämäkin kysymys varmasti jo foorumilla ilmennyt, mutta miten erilailla vaikuttaa chileihin esim. 2700k kuin 5800k? Onko 2700k parempi sadotukseen? Ajattelin ostaa 2x36w 5800k loisteputkia loiteputkivalaisimeeni. Onko niiitä syytä vaihtaa lämpöisempään väriin kukitusvaiheessa vai kuinka?