Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

sorrii

huhtikuu 15, 2011, 03:25:51 ap #1920 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 15, 2011, 03:29:21 ap käyttäjältä sorrii
Kapeeta valokeilaa jos kaipaat, niin VP-luxin 15W ledispotti ...

Mä itse poistin siitä etulevyn ja linssit, kun keila jäi 30cm leveäksi vielä metrin päässä!
Se kyllä tuntui toimivan, ja jos tyytyy valaisemaan vain yhtä "arvokasvia" 60€'n lampulla, niin siinä se!

Sanovat tuon vastaavan n.80W purkauslamppua! Tiiähäntä, mutta mä lupaan että hakkaa ainakin 30W eslin mennentullen.

edit: Tuntui siis toimivan sillä kapeellakin keilalla! Mulla tuo on kuitenkin sellaisessa sekamelskaviidakossa, jossa on päällä 3-putkinen loistari ja mainittu 30W esl. Siinä paikassa tuntui kätevämmältä sijoittaa se parin parhaan kukkivan puskan lähelle, ja levittää valokeilaa modaamalla ne linssit pois.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Old Skool

Itse tilasin kiinasta pari kappaletta 105w, 6500K, E27 ESLejä (todellinen teho on luultavasti lähempänä 65 wattia..). 22e posteineen, mielestäni ihan hyvä diili siinä mielessä, että 30w virtsanvalkea Osram maksaa kärkkäisellä reilusti yli kympin.  :D


Ryhis

Kärkkäisellä sen lampun pitäisi varmaan maksaa kaksi euroa ja kaupanpäälle suihinotto sekä auton vahaus jotta asiakkaat viitsisivät suosia suomalaista yrittäjää.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

-V-

Saattaisi jopa riittää, että Kärkkäiseltä ylipäätään löytyisi se hakusessa oleva lamppu. Sanavalinnoista välittyi itselle se kuva, että 30W/2700K -lamppu ei olisi juurikaan kiinostanut (no ehkä hintaan 2€ ja lisäedut).

jenze

Jep, sellasen 2700k (virallinen nimi virtsanvalkea) lampun ottamisesta saa kyllä vielä maksaakin, siis Bjobin jälkeenkin :)

-V-

Pisti tuossa äsken oikein mietityttämään, että miksi noita ylipäätään saa kutsua valkoisiksi. Lämmin tai ei, kyllä tuo mun mielestäni on keltainen (Lämmin keltainen vois olla parempi, tulee ne virtsa-assosiaatiotkin kaupan päälle ;D). Samalla logiikallahan voitais luopua värien nimistä kokonaan, kutsutaan kaikkia valkoisiksi ja heitetään joku adjektiivi eteen. "Kuuma valkoinen", "rapsakka valkoinen" jne.

disturbed833

Käykö tollanen 11w clas ohlsonin valaisinputki noin n 5-7h auringon paisteen välillä suorankin lisäksi? ovat vasta itämässä

Ryhis

^ Se sun 11w putki ei riitä. Usko jo, vai meinaatko kysyä vielä neljännen kerran?
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

koodi

Lainaus käyttäjältä: disturbed833 - huhtikuu 19, 2011, 07:18:03 ap
Käykö tollanen 11w clas ohlsonin valaisinputki noin n 5-7h auringon paisteen välillä suorankin lisäksi? ovat vasta itämässä



Mun mielestä tuohon löytyy kyllä vastaus jo ihan ekassa postauksessa jossa Kärsä ystävällisesti teki melko selvän taulukon mikä on riittävä valaistus.
En kuitenkaan usko että vaikka tuo riittäisikin tällä hetkellä (jota se ei kyllä tee), niin että olisit valmis sitten chilien hieman kasvettua valmis ostamaan isompia putkia.
Kerralla kuntoon sekin homma vaan.

sorrii

Auringonvalon lisäksi ei tarvita mitään lamppua! Mutta jos ei aurinko paistele 8 tuntia tai enemmän, niin sitten. KS. Kärsän taulukko ...

Kyllähän vähemmälläkin kasvit hengissä pysyy. Ton taulukon arvoilla ne kasvaa kunnolla, ja voi kukkia ja tehdä hedelmääkin.

Mulla oli ekan kauden 120cm tuplaputket (3x36W) kukkapöydän päällä olohuoneessa johon paistoi aamusta aurinko suoraan n. 3 tuntia. Ja sittenkin vielä isoja koivuja edessä suuremman osan päivää. Siinä ikkunan laudalla oli 5 kasvia rivissä (annuumeita: cap1473, bolivian r, cascabel..) ja niiden takana ½m korkean pöydän päällä kolme isoa aji cristalia. Aurinko klo ~6 - ~12 ja loisteputket klo 11-21. Ikkunanlaudalla olevat kukki ja teki satoa ihan aurinkovoimalla saaden vähän hajavaloa loisteputkista (taivaalta tulee valoa varjon puolellakin enemmän kuin loistareista!) ja cristalit sai auringon hajavaloa noiden annuumien välistä. Nekin tuotti parikymmentä podia loppukesästä. Eli Sorrii'n "taulukolla" 2x36W teholla voi kasvattaa 7 kasvia ...  ::)

Aivan ensimmäinen kokeilu oli itseasiassa vuotta aikaisemmin, kun istutin muutaman kaupan ramiro-paprikan siemenen vapaana oleviin 17cm pauliinaruukkuihin keittiön pöydälle ikkunan eteen. Aurinko siis paisteli aamuvarhaisesta n. puoleen päivään puiden lomasta. Ramirot kasvoivat kiinni kattoon. Loppukesästä oli 2-3 kpl hollantilaisen chilen kokoisia vaaleanvihreitä ramoropaprikoita. Yksikään ei kypsynyt punaiseksi. Se onnistui ilman sähkövaloa...  :scyth:
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

disturbed833

Räyhis: En tienny että onko tuo loisteputki niinku loisteputkeksi luokiteltava vai hehkulampuksi. Että tyly oli vastauksesi...

ja oon 13.v että turha siitäkin räyhänhenki huutaa.. ja viene niin Prkl tilaa nuo lamput mun huoneesta että... ja kalliita ovat.. Ja listeputken asennuksesta tiedä paskaakaan..

ja noilla valo tehoilla mitkä tarvitsevat niin en voi kasvattaa max. 3 kasvia.
että kasvihuone melekin pakollinen ja sille kun ei tila riitä..

Ryhis

Kaksi putkea saa alle viidellätoista eurolla ja alta kolmenkympin saa minkä tahansa pöytävalaisimen ja siihen vielä yli 20W eslin, pöytälamppu ei edes vie tilaa vaikka asuisi koirankopissa.

Kaikki loisteputket ovat loisteputkia ja kaikki eslit ovat myös loisteputkia. Hehkulamppu on aivan eri asia, jos pystyy googlaamaan loisteputkien hinnat netistä, pystyy myös googlaamaan mitä eroa on Edisonin volframihehkulankavalolla ja loistarilla/eslillä. Tai ainakin minä pystyn.

Ja vaikka kuinka olisi kolmetoistavuotias, ei lamppujen valaisuvoima kasva vaikka kysyisi miljoona kertaa samaa asiaa. Tietysti, mitä useamman kerran kysyy, sitä suurempi todennäköisyys on, että joku taukki vastaa kyseisen valon olevan enemmän kuin riittävä. Jonkinlainen varmuus asiasta ei kuitenkaan takaa, että asia todella olisi näin.


ps. Millä rahalla kustannat kasvarin jos loisteputketkin ovat liian kalliita?
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

disturbed833

Nytoli ihan oikeesti asiallista teksiä. Kiitos!

Lihamestari

Ainahan Räyhis vastaa asiallisesti!
Tyyli on vaan tollainen, hieman kärjistelevä...

Pitää välillä vaan harjoittaa sitä rivien välistä lukemista... ;)
Tiedonjyvää on on lähes joka viestissä.
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

sorrii

Mäkin vielä vastaan 13 vuotiaalle  :D
Jää vähän epäselväksi mulle mikä on se Clas Ohlsonin 11w loiteputki??
Onko siis sellainen 15mm ohut 60cm pitkä suora putki, vai pöytävalaisimen 20cm pitkä kaksinkerroin?

5-7h suoraa auringonvaloa riittää aika pitkälle yksinkin, jos on esteetöntä suoraa paistetta. Mä oon vastaavassa paikassa makuuhuoneeni ikkunanlaudalla tehostanut sitä vetämällä eteen (huoneen puolelle!) samoin Clas Ohlsonilta ostetusta "lämpöpeitosta" [ http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=162199346 ] leikatun verhon. Se heijastaa valoa ja lämpöä päivällä melkein tuplaten auringon paisteen; yöllä vastaavasti voi vähän viilentää, mikä sekin tekee hyvää huoneenlämmössä.
Ainahan se 11W putki on sitten lisää siihen. Valon voima vaan heikkenee suhteessa etäisyyden neliöön hienostisanoen, eli kun tuplaat etäisyyden heikkenee valo neljäsosaan! Tehokasta aurinkoa vastaavaa valoa tulee siis vain 5-10cm etäisyydelle putkesta. Kasvin latvat usein kestää jopa suoran kosketuksen, joten lähellä pitää olla! Sellainen 11W pöytälampun pikkuputki valaisee siis riittävästi yhden pienen kasvin jopa hedelmäntuottoon asti. Täyskasvuinen puska yleensä on niin iso, että tuollainen pikkuputki sitten valaiseen vaan pienen osan latvaa, ja voi olla että siinä kohtaa sitten kukkii hyvin ja muu osa lehvästöä kasvaa ohi kurkoitellen taivasta ...
Suoralla 11w (60cm) putkella voi valaista 60cm rivin taimia tehokkaasti. Siinäkin voi askarrella heijastinta putken taakse ettei valo karkaa harakoille. Alumiinifoliosta on helppo väännellä vaikka mitä, mutta kannattaa varoa ettei tuu kosketuksia putken päissä metalliosiin ...

Jos on mahdollisuus käydä Biltemassa, niin siellä myyvät 30W e27-kantaista energiansäästölamppua 4000K n. 3€. Sen kun saa johonkin pöytävalasimeen tai vaikka sellaiseen kattovalon johtosettiin, jonka voi ripustaa/säätää kasvin lähelle. Mä uskon kirkkaisiin alumiiniheijastimiin; jotkut sanoo että valkoinen on parempi; pää-asia kuitenkin suunnata kaikki valo kohteeseen.

Tässä yksi viritys. Kuva sinänsä lavastettu, mutta kukkimen ja hedelmien tuotto alkoi kyllä ton lampun voimalla! (Omnicolor viime vuodelta, joka leikattu tappiin syksyllä))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

disturbed833

Niin on . Ja siitä valaisimesta se on juur sellanen vaan 2 kerroin oleva putki noin 20cm pitkä.

disturbed833

tyhmä 13.v kysyy taas. onko noi kaikki loisteputki valaisimet katoon vai onko niitä ns. "jalallisia" eli mitkä voi laittaa pöydälle tai sellaisia jotka voi ripustaa kotosta ja sähköjohto seinääbn? eli ei tarttee kutsuu sähkömiesti mtn. johtoja vetään?
Vai onko ne kaikki semmosia että johto seinään?

sorrii

huhtikuu 19, 2011, 20:43:42 ip #1937 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 19, 2011, 20:52:29 ip käyttäjältä sorrii
Taitaa useimmat loisteputkivalaisimet vaatia liitosjohdon asennuksen. Ei sitä saisi itse laittaa, mutta luulisin aika harvan tilaavan sähkömiestä sitä asentamaan. Oikeesta sähköliikkeestä kun ostaa, niin voisi neuvotella ne halvalla ruuvaamaan siihen valmiiksi liitosjohdon töpselillä. Yleensähän siinä valaisimessa on paikka asennusjohdoille, jossa kolmelle johdolle paikka, eli kansankielellä kuuma kylmä ja maa. Maadoitettua johtoa on turha asentaa, jos ei oo maadoitettu se pistorasiakin josta virran ottaa. Se maa jää siis tyhjäksi.
Muovirunkoinen/kuorinen valaisin on tiet turvallisin jos sitten tulisi joku virtavuoto. Biltemassa esmes. saa 2x28W T5-loisteputkivaloja jotka on vielä roiskevesisuojattuja. ~30€
T5 putket on niitä uudenaikaisia ohuita putkia joilla parempi hyötysuhde, eli toi vastaa valovoimaltaan 2x36 wattista.
Kattoon tai verholautaan pari koukkua ja pari metriä ketjua jostain. Ketjulla on sitten helppo vaikka päivittäin säätää korkeutta. Biltemassa 5m ruostumatonta n. 5€
Samaisesta biltemasta saa liitosjohtoja (~5€) vaikka vielä katkaisijalla varustettuna. Kai nyt ainakin joku tuttu osaa 2 johtoa ruuvata pikkuruuvarilla oikeisiin reikiin ...

Sellaisessa roiskesuojatussa valaisimessa voi suojalasin jättää pois himmentämästä valoa, muttei saa hirrveesti roiskia sinne sitten vettä  :scyth:

Täällä foorumissa tulee äkkiä satikutia wanhemmilta chlipää-sähkäreiltä näistä tee-se-itse-ohjeista, joten varoituksen sana: vaarallista se on jos ei tiedä, ymmärrä mitä tekee ...

PS. Jos Biltemassa käyt, niin kokeilepa piruuttasi kysyä neuvonnassa siitä asennuksesta ...  :sweat:
PSPS. Samaisessa biltemassa on uutuutena muuten sellainen valkoinen peltikuorinen 2-28W T5 valaisin jossa heijastimetkin (49,90€)
Sellainen on yleensä tarkoitettu kiinteään asennukseen, mutta helppo toki ripustaa naruilla tai ketjulla. En tiedä salliiko turvamääräykset sellaisen ripustamista virallisesti. Ainahan tiet on isompi riski että joku johto irtoaa ja aiheuttaa vuodon tai oikosulun ym. kun sitä liikuttelee. Sellaisilla virityksillä sitä vaan on menty. Suojamaadoitushan sitten on juuri tuon takia, että metallikuorinen laite pätkii sulakkeet vuodon tullessa eikä käyttäjää ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ryhis

Ja Disturbet833lle vielä, että näin huhtikuun puolessavälissä ei ole mitään hoppua lisävalojen hankkimiseksi. Aurinko paistaa päivä päivältä enemmän, eli jos plantut saa mitenkään ikkunalaudalle ängettyä ennenkuin parveke/pihakasvatuskausi starttaa kunnolla, ne pärjäävät kyllä.

Loisteputkia tai "lisävaloa" tarvitsee miettiä seuraavan kerran vasta lokakuun alussa jos silloinkaan, itse vedin viime talven ilman mitään. Taimille väkersin valonheittimen, mutta ne eivät ikkunalaudoille olisi mahtuneetkaan.

Minkä tahansa (melkein) loisteputkivalaisimen saa viritettyä roikkumaan katosta/verholaudasta tms täysin turvallisesti. Kikkoja on kymmeniä ja onneksi ne on melkein kaikki listattuna tällä foorumilla, tosin ne pitää kaivaa esiin.

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 19, 2011, 20:43:42 ip
PS. Jos Biltemassa käyt, niin kokeilepa piruuttasi kysyä neuvonnassa siitä asennuksesta ...


Ilmeisesti et ole asioinut Bilteman neuvonnassa  ;D
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

disturbed833