Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Koppelo

Minkäköhän tyyppisiä ratkaisuja täällä on ihmisillä? Jalkojen tulisi olla sen verran leveät, että siihen väliin mahtuu kasveja, mutta sen verran kapea, että mahtuu tuohon suunnittelemalle paikalle. Toinen vaihtoehto olisi ihan vain C:n muotoinen teline, jonka jalat olisivat lattialla, eikä koko teline ollenkaan edes koskisi pöytätasolle. Mutta keikkaisikohan sellainen?

mohla

Lainaus käyttäjältä: Koppelo - huhtikuu 10, 2011, 21:16:25 ip
Minkäköhän tyyppisiä ratkaisuja täällä on ihmisillä? Jalkojen tulisi olla sen verran leveät, että siihen väliin mahtuu kasveja, mutta sen verran kapea, että mahtuu tuohon suunnittelemalle paikalle. Toinen vaihtoehto olisi ihan vain C:n muotoinen teline, jonka jalat olisivat lattialla, eikä koko teline ollenkaan edes koskisi pöytätasolle. Mutta keikkaisikohan sellainen?


Muistan ainakin lukeneeni foorumilta, että käytössä on kaikenlaisia vaatetelineitä ja mattojen tamppaustelineistä lähtien. Haulla varmaan löytää, mutta melko varmasti tässäkin ketjussa se tieto on, jos jaksaa selata.

Sellainen perus sini mattojen tuuletusteline on jotain 170 cm korkea ja vajaan 2 m leveä. Päissähän on ne taittuvat V-jalat. Ikeasta saa varmaan kaikenlaista telinettä. Jos ei kattoon saa vaijeria, niin seinään kiinnitettävät isot kulmaraudat + välitanko -tyyppinen järjestelyhän myös mahdollistaa valaisimen ripustuksen ketjuilla tms.

sorrii

Onko mahdotonta porata-ruuvata pari koukkua kattoon ja käyttää kettinkiä - sitä on helppo säätää lenkki kerrallaan. Betonikatosta ainakin on sitten kyllä helppo paklata ne reiät piiloon, jos tarvii .. Ikkunoiden yläpuolella voi toki ripustaa verhokiskoihin -jos kestää- tai verhokiskojen väliin, josta pikku reiät ei myöhemmin näy.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: BlackWolf - huhtikuu 10, 2011, 16:17:49 ip
Nyt tarvis apuja sen verta että onkos missään 39W T5 849 putkia tilattavaksi asti mielellään päivänvalona, nopein linkin antaja syö hitaammat ;)

Ei vaan nyt on oikeesti menny hermot kun kaksi kaupunkia 3 liikettä, 3 tilausta ja 0 yhteydenottoa. Palvelualtista porukkaa noi lamppujen myyjät :( Mä enää rupee ravaan tilaileen yhtään putkee, nyt sitten tilataan netistä, kun kerran mun rahani ei heidän liikkeisiin kelpaa.


http://sahkotuote.fi/
http://sahkotuote.fi/kauppa/index.php?main_page=product_info&cPath=99990_99949&products_id=4984540
http://sahkotuote.fi/kauppa/index.php?main_page=product_info&cPath=99990_99949&products_id=4931734

Katalogin ulkopuoleltakin löytyy jos sähköpostilla kysäisee.

Herpiili

Tässäpä toistaiseksi paras tapaamani tuote valaisinten korkeuden säätämiseen:
http://www.green-haus.eu/nlite-T5HO/Easy-Glider/Easy-Glider.html

Todella toimiva systeemi ja säätäminen onnistuu sekunneissa, loisteputkivalaisimen ripustamiseen kattoon tai telineestä mainio. Ketjuun verrattuna huomattavasti kevyempi ripustettava, sirompi ja huomattavasti nopeampi säätämisen kannalta.

Old Skool

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - huhtikuu 11, 2011, 09:59:40 ap
Tässäpä toistaiseksi paras tapaamani tuote valaisinten korkeuden säätämiseen:
http://www.green-haus.eu/nlite-T5HO/Easy-Glider/Easy-Glider.html

Todella toimiva systeemi ja säätäminen onnistuu sekunneissa, loisteputkivalaisimen ripustamiseen kattoon tai telineestä mainio. Ketjuun verrattuna huomattavasti kevyempi ripustettava, sirompi ja huomattavasti nopeampi säätämisen kannalta.


Itsellä on easyrollersit vpluxista, saman tyylinen aparaatti. Käteviä ovat.

CyberDog

Semmonen sini-tuotteen vaateteline vois toimia kans. Mut En tiedä sitten että onko riittävän korkea. Mulla on katossa easyrolssit ja hyvin toimii. Mut noita tapojahan on miljoona ihan paikasta riippuen miten sen valaisemen saa roikkumaan. Laitas vaikka kuvaa ja/tai tarkempaa selvitystä asiasta niin arvotaan siihen hyvä ratkaisu.

murina

Mielestäni tämä kysymys sopii tänne. Elikkä minulla on chileille valaisuvaihtoehtoina 400 W natikka sekä auringon valo eteläikkunalla. Tietenkin ikkunalauta on paras valon suhteen, mutta kysymykseni onkin, että mitkä lajikkeet kannattaisi laittaa ikkunalle ja mitkä natikan alle?  Lajikkeina on annuumeita, baccatumeja, chinensejä sekä pubescensejä. Osassa kasvaa jo hedelmiä, osa kukkii ja osa vasta pienempiä taimia. Tarkoitus olisi saada valaisu mahdollisimman optimaaliseksi kaikille. Perusteluja :) Ensialkuun ilmeisesti chinenset kannattaa ainakin laittaa paremmalle valolle.

InkRose

Baccat taitaa olla kaikkein suurpiirteisimpiä niin valon kuin muidenkin olosuhteiden kanssa. Pubet myös käsittääkseni viihtyy vähän vähemmälläkin valolla. Toisaalta, mulla on ollut sirkkataimista alkaen ihan päivänvalon armoilla jo tammikuusta kaikkea annuumista pubeen ja nyt Lanceolatumkin, ja ihan hyvin kaikki pärjäävät. Tai sanotaan että minusta riittävän hyvin kasvavat, ja on tuokin ikkuna suht otolliseen suuntaan kun aurinko paistaessaan porottelee suoraan kasveille noin 7.30-16.00. Kukkia tai hedelmiä ei vielä ole, nuppuja kylläkin, ja kasvit tuntuvat haarovan ihan itsekseenkin huomattavasti talvella kotona kasvattamiani nopeammin.

Koppelo

Lainaus käyttäjältä: CyberDog - huhtikuu 11, 2011, 16:08:19 ip
Semmonen sini-tuotteen vaateteline vois toimia kans. Mut En tiedä sitten että onko riittävän korkea. Mulla on katossa easyrolssit ja hyvin toimii. Mut noita tapojahan on miljoona ihan paikasta riippuen miten sen valaisemen saa roikkumaan. Laitas vaikka kuvaa ja/tai tarkempaa selvitystä asiasta niin arvotaan siihen hyvä ratkaisu.

No itseasiassa mulla ei vielä ole edes lamppua. Heh. Olen siis ajatellut "haudutella" asiaa tässä vähän aikaan, että tiedän varmasti investoinnin järkeväksi. Olen siis miettinyt suurpainenatriumin- tai loisteputkivalaisinta. Tällä hetkellä minulla on ESL 23 W ilman heijastinta. Olen ajatellut kyllä askarrella sellaisen. Lampulle ei ole kiirettä, koska kasvit näyttävät lampun alla kasvavan ihan hyvin näin keväällä.

ParturjzCoxsone

nyt jo pystyn sanoo valoista sen verta että noi loistarit on pienemmille ehottamasti parempia ku natikka, kasvaavat paljon nopeemmin ja tuuheemmiks kirkkaan loisteputken ku natikan alla

Koppelo

Joo joo. Loisteputkivalot olisivat siinäkin mielessä paremmat, että ne ovat kevyemmät ja näyttävät sisutuksellisesti paremmalta. Natikat ovat isoja ja rumia.

Mistäköhän nuo linkissä olevat tuotte ovat peräisin? Ovatko kaikki ZenGrow?

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=2568.msg145356#msg145356

Täytyisi osata varmaan nikkaroida joku hylly, johon lamput kiinnittäisi ketjuilla.

Lihamestari

Mä laitoin oman loistarini roikkumaan ketjulla kattoon. Tai oikeammin ruuvasin pari koukkua kiinni siihen verhokiskon edessä olevaan lautaan...
Samaahan voi käyttää hyllykköönkin! Bauhaussista kävin hakemassa ne koukut ja ketjut! Ei kustantanut montaakaan euroja ja säätövaraa löytyy... :)
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Koppelo

Lainaus käyttäjältä: Old Skool - huhtikuu 09, 2011, 17:45:29 ip
Lainaus käyttäjältä: Koppelo - huhtikuu 09, 2011, 15:54:20 ip
Miten luovat lamppuratkaisut soveltuisivat kasvatukseen? Olen ajatellut hommata kirkasvalolampun, sellaisen "oikean", en mitään Pilin 30 euron reppanaa. Voisikohan sillä olla kaksoisfunktio? Jos se tehoaa ihmisaivoihin auringonlailla, luulisi, etteivät kasvitkaan huomaisi eroa.

https://stockmann.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product/Innosol-Origo-kirkasvalolaite/16507/11663/11615/11649/11662?

https://stockmann.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product/Innosol-Lucia-kirkasvalolaite/18854/11663/11615/11649/11662?


Kaksi 5500-6500K pienoisloisteputkea noissa "kirkasvalovalaisimissa" yleensä on. Hinnoissa ilmaa sen 200e yleensä. VPLuxista esim. saa hintaan 95,90 € tollasen kasvivalaisimen missä on 2x55w putket.


Varmasti hinnoissa on ilmaa, jos ajattelee pelkkää käyttöhyötyä kasvien kasvatuksessa. Mutta koska olen muutenkin harkinnut kirkasvalovalaisinta sen varsinaisen tarkoituksen takia, niin eipä siitä kasveillekaan haittaa olisi. Ja itse en kyllä varmaan ihan heti työntäisi naamaani tavallisen loistoputken eteen pariksi tunniksi aamulla. Heh.

ParturjzCoxsone

nojoo itellä on ihan samalla tavalla koukuilla ja ketjulla. eihän se natikka mikään iso ole, mutta ei se kovin käytännöllinen ole sellasissa tiloissa missä pitäs vielä oleskella.. :D tässä yksiössä huutaa lämmöt jossai +30c melkei kokoajan ku on natikkaa, loistaria ja vielä esliäkin tulilla

sorrii

Loisteputket toimii oikein hyvin pienillä kasveilla; pitää olla hyvin lähellä latvoja (<20cm) eikä haittaa vaikka joku latva kasvaa kiinnikin. Ja ehdottomasti päivänvalo tai ainakin 4000K.
Mulla on parillakin ikkunalla 3 putkea rinnakkain. Itse askarreltuja: toinen oli kierrätetty toimistovalaisin, johon lisäsin yhden putken keskelle; toisen tein kiinnittämällä 3 listavalaisinta yhteen kierrätettyyn heijastimeen. Ongelmia tulee vaan, kun alkavat kasvit olemaan isoja. Ikkunalla toimii kyllä aika hyvin kun osa valosta tulee ulkoa ja pidän suosiolla putket vähän kauempana.
Katossa mulla on 4 koukkua joissa kaksi pitkää ketjua molemmista päistä kiinni. Siinä saa säätövaraa ylös-alas-eteen-taakse. Ruostumatonta kejuakin saa Biltemasta n 5€/5m (veneosasto)

Natikan valo on aika hittumaisen väristä tiloissa jossa pitäisi myös asua. Itse hommasin käytettyyn kasvihuonenatikkaani monimetallipolttimon! "Useimmissa natikoissa käytetään kuristinta johon käy myös monimetalli; komponettien elinikä lyhenee toki käytettäessä korkeampikelvinistä polttimoa ..." - kertoili lamppukaupan expertti kyselyihini. Selvitinhän mä omastani asian ja sain kyllä hyvin ristiriitaista tietoa. Kuristimessa kuitenkin lukaa HPS + MH jne. Virittelin itse suojalasinkin joka ei ole varsinainen uv-suoja, mutta ehkä saan vähän väriä kalpeaan ihooni, ja olenhan niin wanhakin jo että .....  :scyth:

Oma kokemus natikasta on, että kukittaa ja teettää hedelmää ihan kivasti, mutta kokonaan vailla päivänvaloa tuppaa kasvit kasvamaan pituutta holtittomasti. Lisävalona parvekkeella (syksyllä) se oli täydellinen. Lakkas naapuritkin turhia höpöttämästä kohdatessa rapussa tai pihalla ...

Ledistä on vähän ristiriitainen fiilis. Mä hommasin 120W ledfinlandin valon jota pidän keittiön katossa. Pysyy eukko pois keittiöstä. Kasvit elelee ja voi hyvin. Jotkut kukkii ja tekee hedelmää. Meteli on pahin ongelma: ne tuulettimet kyllä hurisuhisee aika äänekkäästi. Luulempa että tuo valo toimii kesällä lisävalona myös parvekkeella niinä aikoina kun ei tarvita lämpöä! Mulla kun on parveke koilliseen, niin pieni lisä on tarpeen.

Lyhyesti: Jos nyt aloittaisin tän homman niin hankkisin taimille yhden heijastimella varustetun 2-loisteputken; pitkät putket isommalle, lyhyet pienemmälle määrälle kasveja.
Pyrkisin pitämään määrän silleen kohtuudessa, että kaikki mahtuisivat ikkunoiden eteen ja parvekkeella kaiteen tuntumaan. Lisävaloiksi sijoittelisin pieniä 15W ledispotteja ja 30W energinsäästölamppuja. Ehkäpä lisävaloksi sitten kuitenkin kun kasvit alkaa peittään ikkunat, hommasini 120W tai 300W ledipanelin ... tai kaksi. Sitten -tietysti- kun ei sekään tuntuisi riittävän hankkisin ainakin käytetyn natikan ,aluksi. Myöhemmin tietysti toisen ison ledin ja toisen natikankin myöhemmin. Toki pitää ehdottomasti hankkia myös pari 75 tai 150w monimetallispottia, ja lopulta naapurin pihaan 10m2 kasvihuone ja pari 750W rikkiplasmavalaisinta: sillä pääsee hyvin alkuun paprikankasvatuksen jaloon harrastukseen! Toisena vuotena harkitsisin jo kunnon satsausta ...

PS. Ostin juuri eilen 5m2 kennokasvarin 249€ (Rauta-Otra, K-rauta Tampereella) Ajattelin sen pystyttää vanhempieni mökille ja rupean säästämään omaa tonttia.  :-*
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ande12

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 14, 2011, 10:30:21 ap
Toisena vuotena harkitsisin jo kunnon satsausta ...


Repesin totaalisesti, kiitoksia tästä  :)

CyberDog

Mä varmaan hankkisin sopivasti suuntaavan monimetallin. Riittävän kapeella keilalla niin ei menis valo harakoille. Ledejä en oo nähnyt tarpeeksi kapeella keilalla ja niissä on ikävä valo. Paitsi jos ite pääsis valitsemaan ne. Jolloin vois laittaa reilusti kylmää valkosta...

Lihamestari

^LED Finlandilla pääsee!
Toimitusaika on kuulema kuukausi!

Kelailin, että jos ne tosta Osramin 950 putken spektristä pystyis vääntämään hyvän cocktailin ledejä, niin niitä lähtee 2x120w tilaukseen! 8)

Magentan hohde ei ole se, mitä mäkään haluan!
Eikä sen tartte olla mitenkään tarkka sen spektrin, kunhan kasvit tykkää ja on väriltään siellä n. 3500-5500 kelviniä...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn