Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

Razengan

huhtikuu 27, 2011, 23:40:08 ip #1960 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 27, 2011, 23:42:00 ip käyttäjältä Razengan
Miten muutes vaikuttaa chileihin nuo ESL värit? Esim. (2700K RED), (6400K BLUE), (25000K PURPLE), ja mitkä nuista kannattaisi harkita ostaa? itselläni ovat chilit vielä kasvu vaiheesa. eli suurimassa osassa vasta sirkkalehdet tullu ja vain 1 on päässyt sirkka asteesta vähän ohitse. voitte vaikka halutessa tarkastaa kuvista niin osaisitte halukkaat neuvoa minua oikeaan suuntaan  :) :)  ;D ;D -> http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=9496.0

Ps. kaikki neuvot ovat siis tervetulleita niin risut kuin ruusutkin... Tekemällä ja virheistä opppii vai miten se oli =)))))

-->Minun päiväkirja<--


When you look at yourself do you see what I see
If you do why the fuck are you looking at

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

sorrii

Soon kyllä vähän yllättävä toi Chilivaarin kaappikoe!
Mun kokemus ilman kaappia -keittiössä pöydällä- on antanut päinvastaisenkin käsityksen. Mä pidin viime kesänä aika pahan viidakon keittiössäni natikan alla, kun en ehtinyt oikein kasveja leikellä eikä muutenkaan liikaa tilaa. Sen (250W) natikankin valossa jotkut kasvit käänsi päätänsä ikkunalle päin, josta kajasti puiden varjosta päivänvaloa. Kasvu siinä lähellä natikkaa oli ihan hillitöntä, ja lampun alle, melkein ympärille muodostui sellainen iso linnunpesä köynnösmäisesti kasvavista (aji cristal, lemon drop, aji habanero...) kasveista. Cristalit teki satoakin, mutta muut keskittyi lähinnä kasvuun. Hyvin näki, että siinä 30-40cm päässä lampusta oli sellainen näkymätön suojakupu jonka läpi ei yksikään kasvi mennyt: ne alkoivat kasvattaa latvoista kieppiä siihen.

Kaikenkaikkiaan on ollut käsitys että ilman riittävää sinistä valoa kasvit keskittyy pituuskasvuun. Liian lämmin ja heikko valo yhdessä sen tekee. Päivänvalolampuilla vähemmän, kuitenkin.

Tänä keväänä oon kasvatellut olohuoneen nurkassa nytkin vähän liian tiheässä muutamaa vanhaa cristalia ja muitakin sivussa. Pidin valaisimessa monimetallilamppua oman viihtyvyytenikin takia. Kun sitten reilun kuukauden kasvattelun jälkeen vaihdoin natikan siihen, niin osa kasveista kiihdytti selvästi kukintaa, mutta isoissa ruukuissa aji cristalit kiihdytti taas latvat hillittömään spurttiin.

Toisaalta kasvilamppujen valmistajillahan on suosituksia eri vaiheisiin; tässä yksi kaupan esimerkki: http://www.tampereenpalmu.fi/product/102/t-neon-75-full-spectrum

9500K pistokas (taimi?!) vaiheeseen
6400K kasvuun
2700K kukintaan ...

Ehkäpä nuo hampunkasvattajat ovat oikeassa ;)

Jotain purple -lamppuja myydään 25000K värilämmöllä?!? Se 25000K taitaa olla joku "koodi" : senhän pitäisi olla jotain UV- tai röntgen-säteilyä.
Mä oon yhdessä 3'n putken loiste-valasimessa pitänyt keskellä Osramin Fluora-putkea, ja vaidellut siinä kahta muuta 2700K ja 6400K välillä; joskus on kaikkia kolmea sekaisin. Sellainen kun on ikkunan edessä kasvien päällä, nii kasvit viihtyy, kasvaa, kukkii, tekee hedelmää ....

Mun arvaukseni selitykseksi tuohon Chilivaarin tulokseen on, että kylmemmässä putkessa on laajempi se värien skaala, eli sisältää riittävästi sitä punaistakin. Kusiputkista sensijaan tulee vain kusta ... ((joka sitten saa isommat kasvit luulemaan että kohta korjaa kuolema, ja alkavat kukkia viime voimillaan ...))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Oma kokemus natikasta on kutakuinkin päinvastainen. ESL-valosta (yhteensä n. 200 W 4000 ja 5000 K) 600 W natikan alle siirretyt kasvit eivät ole kiihdyttäneet pituuskasvuaan vaan kasvaneet edelleen tuuheasti. Lajikohtaiset erot on suuria, mutta ne on säilyneet natikankin alla. Chinenset on erittäin tuuheita ja leveyttä on enemmän kuin korkeutta, baccatumeista osa kasvaa korkeiksi ja annuumit on siltä väliltä. Pubescensit on kasvaneet natikan alla tiiviimmin ja tuuheammin kuin luonnonvalossa kaakkoisikkunalla.

sorrii

Saattaa olla pieni ero 250W ja 600W  :'(

Mulla on 120W Ledfinlandin ledi myös jolla elättelin talven yli koko huoneellisen kasveja. Nyt on suunnitelmissa kokeilla josko olisi hyvä yhdistelmä 250W natikan tai monimetallin kanssa.

Tota lediä en oo viitsinyt aikoihin edes käyttää kun pitää sellaista meteliä. Hankin siihen hiljaisemmat tuulettimet jo aikaa sitten, mutten oo niitäkään ehtinyt alkaa virittelemään, kun ovat vähä erikoista mallia, johon pitää tehdä itse kiinnikkeet että saa kiinni oikeinpäin ...

Natikassa hirvittää se sähkönkulutus ja kun ei oo erillistä kasvatustilaa, niin värikin merkitsee jotain: siinäkin suurimman osan vuotta pidän monimetallipolttimoa.
Se on pakko tehdä kompromissejä oman ja kasvien viihtyvyyden välillä. Sitten on vielä se tyttöystävädilemma .....

Edelleen: parhaat tulokset mä oon saanut yhdistämällä montaa eriväristä putkea ja luonnonvaloa sekä hopeaverhoa ikkunalla kasvien ja huoneen välissä, tiet.
Natikalla tuli toki vielä parempaa tulosta lasiparvekkeella. Se vaan ei ilman luonnonvalon tukea riittänyt yksistään. Ehkä 600W olisi riittänytkin, jos ei olisi sitten lämmöt karannut:
Mulla on kämpässä talvellakin 27*C vaikka pidän patterit kiinni. Jos sitten alle 10m2 keittiössä porottaisi kesällä 600W natikka, niin saattaisi tulla chipotlea suoraan puskista.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 28, 2011, 12:14:53 ip
Soon kyllä vähän yllättävä toi Chilivaarin kaappikoe!

Enhän minä testannut natikkaa vaan kahta eri väristä energiansäästöä.
Joissakin natikan polttimoissa (en tiedä missä) on aika paljon tuota pituuskasvua kiihdyttävää "kaukopunaista". Käyttämässäni ESL:ssä sitä ilmeisesti ei ollut. Ei pidä yleistää asioita, jotka eivät ole yhteismitallisia.

Sinisempi ESL ei kasvattanut vain pituutta, vaan runko oli tukevampi, lehtiä oli enemmän ja ne olivat suurempia. Kasvit siis olivat vain isompia. Kaappikokeen erot ovat siis erilaiset kuin kuvailemasi pituuskasvu. Näitä on vaikea tunnistaa, kun mittalaitteet ja määritelmät puuttuvat, mutta selvästi on olemassa ainakin kahdenlaista kasvua: nopea pituuskasvu ja rehevä yleiskasvu, johon siihenkin voi liittyä pituuskasvu. Näiden ohi menee varsinkin vesiviljelijöillä yleinen runsaan lannoituksen aiheuttama "turbokasvu", valtavat lehdet ja paljon vihreätä joka puolella. Se saattaa häiritä kukintaa ja sadon saamista. Mistä milloinkin on kyse ei ole helposti selvitettävissä. Se vaatisi ainakin kasvin historian tuntemista vähän pidemmältä ajalta.

sorrii

Jep-jep.
Tila ja aika kun on rajallista niin tulee oikaistua liikaa.
Toki mä oon muodostanut käsityksiäni sekavissa oloissa sekalaisilla valoilla ja erilaisilla kasvumenetelmillä sekaisin, sekaisella päälläkin ajoittain, kai, eli ehkä; eihän tää homma ihan järkevää oo aina.

Mun keittiökokemukset on varmaan osittain sitä vesiviljelyn turbokasvua, kun oli ne köynnöschilet "parvekelaatikkobublerissa" ikkunanlaudalla. Vieressä -osin alla- oli muuttolaatikkoebbi jossa ahneesti 6 kasvia. Cristalit 30cm Pauliinaruukussa mullassa suoraan lampun alla. Se lamppu on käytetty Exotic Gardenin lamppu. Polttimo GE'n joku Lucalox HO tai XO jota en aikanaan edes löytänyt valmistajan sivuilta. Ehkä aika olisi uusiakin se, paitsiettä polttimon hinnalla saisi melkein uuden käytetyn 400 wattisen.

Tänä keväänä oon pidellyt uusia taimia kolmessa paikassa: keittiössä 120W ledin valossa; olohuoneessa 250W monimetallin valossa; makuuhuoneessa hopeaverhon ja ikkunan välissä, päällä 3 loisteputkea: 6400K-purple-6400K. JOS nyt pitäisi arvailla missä on ne terveimmät, tukevimmat, isoimmat taimet, niin siellä hopeaverho-ikkunalla. Aika hyvällä hopeasijalla ledivalon alla, mutta ei ole valittamista monimetallin alla kasvaneissakaan; ne tosin oli alussa, kuten muutkin hopealla vuoratuissa parvekelaatikoissa loisteputkien alla; 6400K, tietysti.

Hatuttaa muuten, kun pääsiäisen pyhiksi jätin "lapset" kolmeksi päiväksi ja kun oli aika hellekelit, niin parhaaseen ebbiin varaamani, vaan ei istuttamani isoimmat ja tukevimmmat taimet kuolivat janoon! Ne oli kivivillakuutioissa soralla tilkittynä 75mm verkkoruukuissa pasiivialustalla, jossa oli 2cm soraa ja vettä. 6 taimea joi litran vettä 3 päivässä ja kuihtui. Kele.
Yksi niistä toipui vielä lähes entiselleen; yhteen jäi latvatupsu(!) mutta lehdet tippuivat varresta; lopuissa saattaa ja näyttää olevan silmut jo aukeemassa pudonneiden lehtien alta ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilitatti

Meikällä on vasta lähdössä siemenet itämään eli olen kunnon lähtökuopissa 2012 satokautta varten. Tosin olen leikitellyt ajatuksella hommata 250w tai 400w natikka jatkamaan kasvukautta joten saa nähdä miten käy. Jos ei muuta niin kasvatan yrttejä natikan alla seuraavaa kautta odotellessa.  ;D

sorrii

Kyllähän natikan alla pitäisi satokauden olla ympärivuotinen.

Mun huonot kokemukseni natikasta (pari aikaisempaa viestiä) johtunee vähän huonosta polttimosta.
Jos nyt ostaisin natikan, ottaisin ilman muuta 400wattisen (hyötysuhde paljon parempi kuin 250W) ja
heti kunnon polttimo (tasapainotettu) siihen. Tohon 250W ei tahdo edes löytyä ...
400W ja 600W natikoille löytyisi jopa hybridi polttimoita (HPS + MH) joista ei oo kuulunut kyllä komentteja täällä.
http://www.pavunvarsi.fi/product_info.php?cPath=22_44&products_id=363
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

CyberDog

Ei oo varmaan kovin monella täällä käytössä noita hybridejä. Mutta voisin kuvitella niiden olevan aika hyviä.

Old Skool

Paras kasvivalo taitaa olla keraaminen monimetalli. Voisi olla myös silmälle miellyttävämpää valoa. Muistelisin tälläkin foorumilla nähneeni jonkun puhuvan kyseisistä lampuista, olisi mukava saada lisää tietoa ja käyttäjäkokemuksia.
Ohessa Philips Retro-white polttimon spektrijakauma.


TeemuN

Aika mielenkiintoista luettavaa. En tiedä jos linkki on jo ollut esillä, en ole huomannut.
http://urbangardenmagazine.com/2010/02/plasma-grow-lights-the-promises-of-full-spectrum-plant-lighting/

TeemuN

Tän säikeen vois yhdistää tän toisen kanssa. http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7343.300
Menee päällekkäin eikä enää tiedä mihin viestii vastaa mihinkin ketjuun.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: TeemuN - toukokuu 01, 2011, 21:38:18 ip
Aika mielenkiintoista luettavaa.

Mielenkiintoista todellakin.
Katsokaapa nyt "Plant Sensitivity Curve" kuvan käppyrää fotosynteesin tarvitsemasta valosta. Se ei muistuta juuri ollenkaan sitä (led-valmistajien) käppyrää, jota täällä on useasti lainattu. Asia ilmeisesti on niin, että kukin kauppamies julkaisee itselleen sopivia "tutkimustuloksia". Tämä täyteläistä spektriä kuvaava on plasmamiesten käsitys kasvien tarvitsemasta valosta. Yllättäen se muistuttaa kovasti auringonvaloa. Tuon voisin uskoakin, mutta ei se ledien myyntiä ainakaan lisää.

Lihamestari

Menee kovasti vaikeeks tää ensi talven valaisu... :-\

Varmaan meen niilä päivänvalon spektriin väännetyillä paneeleillä! :)
Joku tollainen plasmajuttu siistissä paketissa ja homma menee ihan päälaelleen...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

wille

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - toukokuu 01, 2011, 22:24:54 ip
Menee kovasti vaikeeks tää ensi talven valaisu... :-\


Menee just niin vaikeeks kun sen haluaa tehdä.  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

ParturjzCoxsone

tuo hybridi ois todella mielenkiintonen vaihtoehto, kiinnostas vaan kuulla onko kellään mitään kokemusta tuosta ?

Jalopeno

Nythän on herberttiin tullut suurempi valikoima noihin "megalux" valoihin http://herbert.fi/neon-valaisimet-c-4.php <- vaihtopolttimot myös erikseen kasvuun ja kukitukseen ja agrot.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - huhtikuu 21, 2011, 23:37:34 ip
Lainaus käyttäjältä: Eric Sour - huhtikuu 21, 2011, 23:07:32 ip
Ainakin minulla fluoraputket toimivat oikein hyvin noiden 6500k putkien kanssa.
Tossakin näyttäis olevan toi pieni taikasana, mitä kaikkien noitten kasviputkien kanssa käytetään, "kanssa"!
Taimille vissiin on onnistuneesti noita käytetty yksinään...

Mulla ei tosin ole mitään kokemusta noista special kasvilampuista. Mulla putkina on Osramin 954...

Nyt on vierekkäin osramin 77 fluora-valo ja osramin 954 (5400K) päivän valkonen.
Kattellaan kumpaa kohti kasvit kurkottaa.

sevenchaos

Oon nyt kokeillut löytää tietoa mitenkä iso on ero monimetallin ja spna lampun välillä sadotuksessa?
Hampuusit vannovat kovasti monimetalliin vegetyksessä ja spna:han kukituksessa mutta onko näillä chileissä suurtakaan eroa?

Tuolta löyty paljon noita aallonpituus vertailuita kaikenlaisilta lampuilta.
Itse katselin tuota osram nav-t:n ja osramin hqi-t lampun välisiä eroja mutta en mä noista kyllä ymmärrä tuon taivaallistakaan.
http://www.kolumbus.fi/pedro.aphalo/old_site/old_pages/lamps_plain.html

Tuossa on kanssa tuon yhden monimetallin spektriä nähtävillä
http://www.lamptech.co.uk/Spec%20Sheets/Wotan%20HQIT400DV.htm

Sopisiko esim. toi osram chililöille?