Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

cola

Aika jees lamppu. Mulla pitäis olla myös joku kunnon heijastin koska noilla folioilla räplääminen alkaa jo hämää. Mulla olis roskiin lentämässä parikymmentä palapeiliä ja kelailin että eikö noi peilit olis loistava heijastin??? vai onko siinä jokin syy miks ihmiset ei käytä niitä?

Aji Ungreat: mitä olet muuten mieltä siitä Megamanin 15w kasvivalosta?

Wesa

Cola,peili ei heijasta valoa niin hyvin kuin luulisi.mä muistan jossain nähneeni jonkunlaisen taulukon eri materiaaleista&heijastuskyvystä niin muistaakseni mylar oli eniten valoa heijastava ja peili keikkui jossain häntäpäässä.
Ei se ole väärin jahdata perhosia joita muut ei näe.

Aji Ungreat

Onhan tuo 15w Megamies ihan hyvä, sinänsä. Mutta turhan tehoton kuitenkin kasvilampuksi. Olisi kiva saada esim. 125 wattinen E27 kantainen ESL, mutta kun ovat sitten jo hinnakkaampia...
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

Hombre

25w 6400k maksaa halpapaikassa n.5 euroa. Toimii varmaan paremmin kuin 15w megaman.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Aji Ungreat

Pitääpi etsiä käsiin, ellei satu halpoja isoja eslejä Tori-osiossa näkymään.

Mutta ostan ne varmaan sitten ensi kaudelle vasta. Tuo 6400k kun on kasvuun, eikö se juuri näin mennyt?

Nyt muuten tuli mieleen että joskus näin K-Raudassa oliko se juurikin 25w, vai 30w peruseslejä. Kanta taisi olla E27. Pitää tutkia kun sattuu seuraavaksi käymään/pyöräilemään ohi.
Jossei viina, sauna ja kitara auta, on tauti kuolemaksi.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Aji Ungreat"... Tuo 6400k kun on kasvuun, eikö se juuri näin mennyt?

Mistähän tuollainen tieto on peräisin? Ei se chilien kohdalla ainakaan luonnonolosuhteista voi johtua.

En väitä, etteikö asiassa voisi olla jotakin perää, ei vain ole sattunut uskottavaa selitystä silmiini. Mitään tietämättä olen sekä kasvatellut että kukittanut chilejäni päivänvalolla ja kylmillä 4000-6000K keinovaloilla. Eivät ole valittaneet.  :wink:

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Venomi"Tiedä sit tollasista lelulampuista mutta 600w monimetallin kylmän valon ja 600w spna:n lämpimän valon erot kasvuun ja kukkimiseen sekä satoamiseen näkee jo viikon testissä hyvin.

Tuossapa taidat osua asian ytimeen. Valaisimen tyypistä se on paljon kiinni. "Lelulampuissa" on usein täysi värialue, kun ne  yrittävät miellyttää ihmisen silmää, mutta noissa purkauslampuissa on vain muutamaa taajuutta, mutta niitä paljon. Silloin yhdestä lampusta voi puuttua vaikkapa kukintaan tarvittavat taajuudet ja se edellyttää lampun vaihtoa kesken kasvukauden. Loisteputkissa (sellaisia ovat myös ESL-lamput) taas on kaikkia taajuuksia, enkä usko värin vaihdolla olevan erityistä merkitystä. Ei ainakaan noin selvästi mitattavaa. Siitä olen varma, että chilit kukkivat ja tuottavat satoa ikkunasta tulevassa n. 6000K  eli "kylmässä" valossa, mitään lämmintä versiota ei tarvita.

Lainaus käyttäjältä: "Venomi"... on tutkimuksia miten eri valotaajuudet vaikuttavat kasvien eri kasvuvaiheeseen.

Onkohan noita tutkimuksia chileistä? Käsittääkseni se, että lämpimämpi valo laukaisisi kukinnan perustuu jonkin kasvin aistimuksiin syksystä ja matalammalla olevasta auringosta. Chilit taas ovat melkein kaikki trooppisilta alueilta päiväntasaajan läheisyydestä, eikä siellä esiinny tällaista vaihtelua. Päivän pituus ja auringon väri pysyvät lähes vakiona, vain sadekausi ja kuiva kausi vaihtelevat.

En siis todella ole lukenut tämän alan tutkimuksia. Kasvihuoneviljelijöillä varmaan on tarkat tiedot eri kasvien tarvitsemista päivän pituuksista ja valaistuksista. Jos tuollaisia tietoja on chileistä, olisi kiinnostavaa kuulla niistä.

Chilivaari

:roll:
Tuossa lainauksessasi oikeastaan vain sanottiin, että kasvit kasvavat luonnonvalossa. (Sellaistahan kylmä loisteputki/ESL valo on). Lisäksi sanottiin, että ajatellaan/luullaan, että tomaatit kukkivat paremmin punaisemmassa valossa.

Se ei vielä saa minua vaihtamaan loisteputkieni väriä kesken chilien kasvukauden.  :wink:

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Venomi"lukihäiriö voi olla ikävä.

:wink:  :wink:
http://www.worldnetdaily.com/news/article.asp?ARTICLE_ID=59298

Vieraat kielet eivät ole parasta aluettani, mutta kuvia vielä ymmärrän. Maistellaan me kielellämme noita chilejä, jotka kasvavat kaiken värisessä valossa. Luettelosi on muuten houkutteleva ja löytyy minultakin, mutta Nagan jätän väliin. Sitä ei meillä (vielä) kasva.

Xbow

Taimien kasvatukseen loistarit mielestäni ovat mainioita. Kun taimet kasvavat korkeammiksi, niin tarvitaan joko enempi loistareita ( siten että alalehdetkin saavat valoa ) tahi jotain muuta valoa, esimerkiksi luonnon valoa ikkunasta.

Mitä sadon tuottoon tulee, niin tuntuisi että esim 600w SPNA ounii keinovalona kyllä kaikki muut inhimillisen hintaiset viritykset 6-0. Vaikka minulla ruukkuviritykset olivat kaikkea muuta kuin ihanteellisia, niin satoa tuli SPNA:lla sisällä paremmin kuin kesällä ulkona ( ulkona kivat sekä kylmä sää verotti satoa ).

Isolla ESL:llä saanee kans satoa hyvin, mutta silloin chilipuskien olisi syytö olla pienehköjä, ei mitään reilut 1x1m roikaileita. Jotain hajasatoa voi saada loistareiden alla. Pienemmät chilit ( esim mun 20cm korkea bosse ) tekevät satoa kyä loistareillakin. Mutta siitä huolimatta minusta tuntuu, että edes 3x250w ESL.llä ei saa samoja tuloksia mitä yhdellä 600w natikalla ( riippuu tietenkin siitä montako puskaa on ja minkä kokoisia ne ovat ).
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "Xbow"... 600w SPNA ounii keinovalona kyllä kaikki muut inhimillisen hintaiset viritykset 6-0.

Tästähän ei ollut kysymys nyt virinneessä keskustelussa siitä, tarvitseeko ESL-lamppuja olla eri värisiä kasvatukseen ja kukintaan. Minusta luonnonvaloa mukaileva "kylmä" valo kyllä hoitaa koko kasvuajan, kunnes toisin todistetaan.

Totta kai 600W SPNA pesee muut. Enemmän watteja - enemmän valoa ja siinä on vielä niin hyvä hyötysuhdekin. Kaikille vain sellainen ei sovi sisustukseen.  :wink:

Mape

moro

Nyt on valoa varmaankin tarpeeksi talvetusta varten.
tuli hommattua 2x15w esl, 18w esl. ja sit niitten lisäks on 20w esl ja 36w loisteputki (kasvivalo)....

Osaako Kukaan sano saako tuolla valo määrällä kasveja kukkimaan???

(kasveja on 7 ja itämässä on lisää)
---

cola

Toivottavasti koska itsellä on 2x18w loisteputki(1x 2700k & 1x 6500k putket) 1x 36w putki (Aqua Relle putki) 1x 15w Megaman kasvivalo ja muutama 6500k 18w esl lamppu. Joten toivotaan, että noilla hedelmää saa.

Tähän mennessä kaikista on nuput pudonneet paitsi yhdestä.

The Pate97

Lainaus käyttäjältä: "Mape"moro

Nyt on valoa varmaankin tarpeeksi talvetusta varten.
tuli hommattua 2x15w esl, 18w esl. ja sit niitten lisäks on 20w esl ja 36w loisteputki (kasvivalo)....

Osaako Kukaan sano saako tuolla valo määrällä kasveja kukkimaan???

(kasveja on 7 ja itämässä on lisää)


Itse sain paprikan kukkimaan yhdellä 15w megaman kasvilampulla. Ei siitä kyllä tähän aikaan hedelmää saa muttah...
Pap-Pap-Paprikaa!

Torakka

millasia loistareita kanataa talveks hommata

UrbanChile

Tässä ollaan vasta kohti ensimmäistä talvea menossa, pimein aika ei ole vielä tullut ja toisaalta on ollut paljon kirkkaita syyspäiviä. Silti olen yllättynyt miten hyvin chilit ovat viihtyneet, kun tuntui että satoa varten valosta oli pulaa keskikesälläkin.

Korkealla verhokiskossa on kiinni 2x20W T4 Lexa loisteputket (Hong Kong tavaratalo) ja ikkunalaudalla IKEAn pöytälamput joissa 11w Megamanit. Näiden lisäksi tietysti vähäinen ulkovalo.

Sadosta ei taida olla toivoa mutta baccatumit ja Malawikin tekevät nuppuja ja kukkia, sekä kasvavat muutenkin yllättävän hyvin - ovat ihan terveen näköisiä. Myös yksi Trinidad Scorpion kasvaa ihan hyvän näköistä lehdistöä, mutta ei vielä merkkejä kukista.

Summa summarum, jos ikkunavaloa on saatavilla niin hyvin nuo tuntuvat talven yli selviävän suht kevyelläkin lisävalolla, jos lähdetään siitä ettei tavotteena ole saada satoa.

Kuvista näkee hieman: http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=52245#52245

Muurahaiskarrhu

Mistähän saisi pk-seudulta keraamisen E27-kannan?
Eikö tuollaiseen 110W natikkaan keraamisen tarvitse?

Sera

Moi,

uutta ilmettä täällä näin :) Minuun sai kaveri kans chilihulluuden. Menin tilaamaan siemeniä ja nyt mullassa ovat Bolivian rainbow, Chocolate bell pepper, Hungarian hot cherry, Siberian house pepper, Qountisho ja näiden lisäksi "surprised chile" eli josta en tiedä mitä tulee (:D). Minähän olen ihan kokematon ja toivon etteivät muut foorumin jäsenet tule heti tyrmäämään chilien kasvatustani. Kuvittelin jo, että hukutin siemenet, kun saatoin kastella liikaa mutta ilokseni huomasin eilen että kaksi siementä olivat itäneet! Lajina siis Chocolate bell pepper. Kokemuksia?

Ainoana ongelmana on juuri tämä valon saanti. Minulla on vain 11W loisteputki, joka kyllä näyttää todella kirkkaalta mutta ei sitten todellisuudessa ilmeisesti ole! :D Minun rahansaantini ei ole kovin suurta, joten hirveän kallista lamppua ei ole vara ostaa, mutta suosittelisiko joku jotakin mahd. suuriwattista ja halpaa? Toinen on ikivanha loisteputkilamppu, joka on 22W, mutta minun ei sitä anneta käyttää.. Ilmeisesti syttyy helposti tuleen.

Tämän kaiken voisi listata eri topiceihin, mutta kerron huoleni samalla aikaa. Chilejä siis pitää tuulettaa? Milloin tämä projekti pitää aloittaa? Minun pitää todellakin hankkia jokin mahd. halpa tuuletinkin. Puhuu ihminen, joka ei ole heti varautunut kunnolla!

Wolffi

Hep.

Omassa päiväkirjassani on tarina siitä miten chilit saa kasvamaan ilman mitään ihmeempiä härrävärkkejä.

En ole tuulettanut, en ole käyttänyt mitään spesiaali lannoitetta, podien kypsytykseen käyttänyt 15w loisteputkea (normaali kirjoituspöydän lamppu) & 2xmegamanin 15 kasvi lamppua (Violetti valo ja löytyy pohjoisempana ainakin Tokmanneista ja säästökuopista). Sato ei ollut kuitenkaan mikään hirvittävän suuri kun pistin siemenet itämään Toukokuussa, mutta tällä hetkellä Aji habanero tekee jokusia kukkia välillä ja uusia podejakin tulee.

Joten vähälläkin voi chilejä kasvattaa. Toki eroavuuksia voi olla lajien välillä.
#281

Avon Barksdale

Kuinka lähellä 20w esli saa olla juuri noussutta taimea? Pelkään että kuivuu tai palaa hento taimi...