Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

Koppelo

Täytyy sanoa, että ihmettelen kyllä tuota ensimmäisen sivun ohjetta. Mitä kasvihuoneita olen itse nähnyt, esim. Helsingin yliopiston Viikin kampuksen viherhuoneet, joissa kasvaa mm. taatelipalmuja ja muita eksoottisia palmuja, kasvit kyllä pärjäävät viidellä suurpainenatriumlampulla, jotka ovat noin 6-7 metrin korkeudella katosta. Lamppujen tehosta minulla ei kyllä ole tietoa.

Aku

Lainaus käyttäjältä: Koppelo - helmikuu 10, 2012, 17:26:31 ip
Täytyy sanoa, että ihmettelen kyllä tuota ensimmäisen sivun ohjetta. Mitä kasvihuoneita olen itse nähnyt, esim. Helsingin yliopiston Viikin kampuksen viherhuoneet, joissa kasvaa mm. taatelipalmuja ja muita eksoottisia palmuja, kasvit kyllä pärjäävät viidellä suurpainenatriumlampulla, jotka ovat noin 6-7 metrin korkeudella katosta. Lamppujen tehosta minulla ei kyllä ole tietoa.


Kaikkien kasvien vaatimukset valon suhteen eivät ole samanlaiset.... Lisäksi kasvi- ja viherhuoneissa kasvit saavat aina osakseen auringonvaloa.

Whili

Lainaus käyttäjältä: omarosa - helmikuu 02, 2012, 20:45:15 ip

2x biltema 45w esl olisi tullut halvemmaksi, muistaakseni 6,90e/kpl
 


Halpaa vai  "halpaa" ??

masaiman

JJaaaa... Mulla ollu tollanen tuikku käytössä jostain viime keväästä (tosin toistaiseksi poissa päältä kunnes sitä taas tarvitaan taimille) eikä mulla ole ollut niin minkäänlaista ongelmaa sen kanssa. Ei sirise, särise, savua tai mitään muutakaan, syttyy joka kerta ja on vähän hiton kirkas. Täytyypä tarkkailla kun taas pistää päälle...

Whili

helmikuu 11, 2012, 09:31:55 ap #2604 Viimeisin muokkaus: helmikuu 11, 2012, 14:48:19 ip käyttäjältä Whili
Joo, ei ollut tarkoitus pelotella. Kyllähän noita "maanantaikappeleita" on kalliimmissakin merkeissä.

Mutta jos kuuluu outoja ääniä tms. kannattaa kyseinen lamppu laittaa samantien poistoon.



Juu, rikkuuntunut savuESL oli mallia Biltema 30W

sorrii

Putosin kärryiltä!? Mistä lampusta tässä nyt kommentoidaan? Biltema 45W; 400W natikka; vai 120W ledi???

Pysähdyin miettimään, kun mulla 400W natikka jossa virtalähteenä uudenkarhea 400W Sonlightin himmennettävä digipoweri: Tuohan pitää aina käynnistyessä ihmeelliset sirinät, ja hakee kait optimaalista virtaa digiaivoillaan vähän aikaa. Kun valo lämpiää, se palaa tiet normaalisti. Milläs hitulla tosta tietää onko lamppu maanantailaatua vai onko tuo normaalia?
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`


masaiman

Juu, ainakin itse tarkoitin tuota ESLiä. En vaan jaksa aina lainata edellistä viestiä, tuntuu jotenkin hölmöltä, varsinkin jos viesti on erityisen pitkä... Toivoisinkin itse kaikilta että siivoisitte edes kuvat vekka lainauksista, muilla foorumeilla millä käyn on tehty skriptiin sellanen homma, että jos lainaat kuvaa, tulee sen tilalle sininen teksti (klikkaa tästä nähdäksesi lainattu kuva)

Koppelo

Mikä valaisinratkaisu olisi kaikkein turvallisin? SPNa kuumenee niin paljon, että se on vaarallinen kosketettaessa. Aikuisena ihmisenä osaan tietysti itse olla koskematta siihen, mutta mahdolliset lapsivieraat tai lemmikit eivät välttämättä usko kieltoja.

Olen yrittänyt etsiä ketjua, jossa keskustellaan SPNan mahdollisista haitoista silmille. Tässäkin ketjussa taidettiin ohimennen mainita linkki Yhdysvaltain terveysministeriön sivuille, mutta kyse taisi olla monimetallivalaisimesta. Onko SPNassa muita mahdollisia vaaroja kuin tuo kuumeneminen? Huomioitavaa tietysti on, että pienikin riski, edes sellaisen teoreettinen olemassaolo, on ainakin minulle syy olla hommaamatta SPNata. Better safe that sorry.

biblo

Loisteputki jossa pitää suojat paikallaan olisi varteenotettava vaihtoehto. Ei kuumene polttavaksi asti nuo ulkoiset osat. Kannattanee panostaa myös Triodic-sytkillä oleviin, joko T5- tai 2G11-kantaisiin. T8-kantaiset ovat toki huokeampi vaihtoehto.
"Grow food, not lawns"

PP

Lainaus käyttäjältä: Koppelo - helmikuu 11, 2012, 18:51:57 ip
Mikä valaisinratkaisu olisi kaikkein turvallisin?


Mutuna komppaan bibloa ja sanon, että laadukas koteloitu lositeputki on turvallisin. Siinäkin on teoreettinen riski, että sähköosat ylikuumenee, mutta kaikissa muissa vaihtoehdoissa on isompia riskejä.

Blue-berry

mitä eroa sitten noilla sytkillä ja kannoilla on? jos kerran toiset on parempia ku toiset...

Koppelo

Oma kysymykseni ei oikeastaan liity chilien kasvatukseen, mutta valaistukseen kuitenkin. Haluaisin kysyä kysymykseni täältä, koska uskon asiantuntemuksen olevan parempi täällä kuin muilla foorumeilla.

Aion sisustaa vanhan akvaarion kostean ilmaston kasveilla. Ymmärtääkseni harva täällä on hommannut kalliita akvaariovalaisimia, koska tavallinen loisteputkivalaisin riittävää hyvin huoneilmastossa. Olisiko kuitenkin kosteissa tiloissa, tässä tapauksessa siis akvaarion yllä, kannattavinta ostaa valaisin, joka on tarkoitettu kyseiseen ilmastoon? Vesialtaita en kuitenkaan aio rakentaa akvaarioon, ne teettänevät liikaa työtä.

Mahtaisivatkohan paprikakasvit viihtyä akvaariossa? Pituus tulee tietysti aika nopeasti vastaan. Jossain ketjussahan oli tästä asiaa, mutta tämä on vain heitto aiheen vierestä.

biblo

Lainaus käyttäjältä: Koppelo - helmikuu 12, 2012, 17:55:03 ip
Oma kysymykseni ei oikeastaan liity chilien kasvatukseen, mutta valaistukseen kuitenkin. Haluaisin kysyä kysymykseni täältä, koska uskon asiantuntemuksen olevan parempi täällä kuin muilla foorumeilla.

Aion sisustaa vanhan akvaarion kostean ilmaston kasveilla. Ymmärtääkseni harva täällä on hommannut kalliita akvaariovalaisimia, koska tavallinen loisteputkivalaisin riittävää hyvin huoneilmastossa. Olisiko kuitenkin kosteissa tiloissa, tässä tapauksessa siis akvaarion yllä, kannattavinta ostaa valaisin, joka on tarkoitettu kyseiseen ilmastoon? Vesialtaita en kuitenkaan aio rakentaa akvaarioon, ne teettänevät liikaa työtä.

Mahtaisivatkohan paprikakasvit viihtyä akvaariossa? Pituus tulee tietysti aika nopeasti vastaan. Jossain ketjussahan oli tästä asiaa, mutta tämä on vain heitto aiheen vierestä.



Lamppujen IP-luokituksia katsoen valitset lampun, tuolta jelppiä-> http://www.taloon.com/ap/ip-luokitukset.php .
"Grow food, not lawns"

biblo

Lainaus käyttäjältä: Blue-berry - helmikuu 12, 2012, 16:55:58 ip
mitä eroa sitten noilla sytkillä ja kannoilla on? jos kerran toiset on parempia ku toiset...


http://fi.wikipedia.org/wiki/Loistelamppu
http://www.adlux.fi/public/tyo/liitantalaite.html

T5:sissa järjestäin elektroninen liitäntälaite ja tuottavat vielä vähemmän lämpöä kuin T8:sit. Ovat myös parempia hyötysuhteeltaan.

Pienempään tilaan sopii nastakantainen 2G11. Valoteho/lumenit melkoista luokkaa jo tuollaisessa 2*55W-valaisimessa.
"Grow food, not lawns"

Blue-berry

ok. tarvii pistää harkintaa kyl tollaset. tarvii varmaa suosiol mennä suoraa sähkötarvikeliikkeesee. vai onko tollasia iha rautakaupois?

biblo

Nastakantaisia saa noista kasvatussälää myyvistä liikkeistä, tosin melko hintavia. T5:sia on näkynyt ihan halpakaupoissakin ja joissain on noita T8-valaisimia elektronisilla. Ebay on ystävä jos osaa kytkentähommia.
"Grow food, not lawns"

Blue-berry

ei tässä mikää sähkömies olla. mut kai aina pari johtoo saa liiteltyä. varsinkaan kun nuo lamppujen kytkennät ei siitä hankalimmasta päästä ole. ja jos kysymykseks viel lisäis et kuinka paljo tollane esim. 400w natikka tekee sähkölaskuu lisää? tossa kun tulkitsin tuota erästä taulukkoa niin ei sekään ihan mahdottomalta ajatukselta vaikuttanu. natikka ylipäänsä meinaan...

sorrii

Puutarhurinkauppa Biltema:

http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Valaisimet-ja-lamput/Sisavalaistus/Loisteputkivalaisin-T5-teollisuuskayttoon-46301/
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Valaisimet-ja-lamput/Sisavalaistus/Loisteputkivalaisin-T5--IP65-44779/

Tossa jälkimmäisessa tiedoissa virhe: tietysti 2x28W on siinäkin pidemmässä mallissa.
Mä ostin tollaisen viime vuonna ja hyvin toimii; ei sirise eikä välky; kirkas on valo, muistaakseni vakiona 4000K
Mä poistin siitä suojalasin ja askartelin heijastimen alle, kun ikävä kyllä tuota toista heijastimellista mallia ei silloin vielä ollut myynnissä.
Ja T5 -lampuillahan on aina digitaalinen se kuristin, ja laadukkaampia putkia saa myöhemmin jos ei bilteman 3,69€ putket kelpaa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

biblo

Jos tiedät sähkön hinnan niin sen voi laskea. Tuollainen natikka vie kokonaisuudessaan 435-445w.
"Grow food, not lawns"