Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

Blue-berry

tarvii alkaa oikee tarkemmi miettii asiaa. ku täs remonti yhteydes olis hyvä rakennel asialline chilikasvatus mesta kämppää. mites tollane natikka oikee muute lämpee käytössä?

PP

Lainaus käyttäjältä: Blue-berry - helmikuu 12, 2012, 20:11:42 ip
tarvii alkaa oikee tarkemmi miettii asiaa. ku täs remonti yhteydes olis hyvä rakennel asialline chilikasvatus mesta kämppää. mites tollane natikka oikee muute lämpee käytössä?


Natikka tai mikä tahansa lamppu tuottaa lämpöä kutakuinkin ottotehonsa verran. Natikassa ja monimetallissa suuri teho on pienessä tilassa, joten ne käy paljon kuumempana kuin muut lamput.

Blue-berry

justjust... mitä eroa monimetallil ja natikal oikei sit o? onko toine parempi ku toine? en o toho valaisemisee viel iha kauheesti perehtyny  :D

jupelo

Kuinka ison alueen valaisee 400w natikka noin.. etäisyys ilmeisesti kasvin latvasta noin 40 cm vai voipiko olla korkeammallakin. Tarkoitus olisi laittaa 2kpl suihkuhuoneen kattoon peräkkäin joka on noin 1.40 x 3 metriä paljonko olisi hyvä olla lamppujen väli?  Minkälainen ajastin olisi hyvä ?  ???
isompi marja. parempi torttu

blakk

Lainaus käyttäjältä: jupelo - helmikuu 13, 2012, 03:01:20 ap
Kuinka ison alueen valaisee 400w natikka noin.. etäisyys ilmeisesti kasvin latvasta noin 40 cm vai voipiko olla korkeammallakin. Tarkoitus olisi laittaa 2kpl suihkuhuoneen kattoon peräkkäin joka on noin 1.40 x 3 metriä paljonko olisi hyvä olla lamppujen väli?  Minkälainen ajastin olisi hyvä ?  ???


Tuohon etäisyys asiaan voin ainakin sen sanoa, että 40cm on liian vähän, ainakin kasvun alkuvaiheessa ja etenkin jos natikoilla ei ole cooltubea. Sijoita lamput "symmetrisesti" huoneen pinta-alaan suhteutettuna, eli toinen lamppu 1m seinästä, 1m väliä ja toinen lamppu, samoin puolitat tuon 1.4m, eli 70cm seinästä. Ajastimeksi riittää ihan mekaaninen muutaman euron härpäke tai kaksi, ellet halua hifistellä.

Toivottavasti ymmärsit epäselvän selostukseni natikan asettelusta.  ::)

Kärsä Babar

Yleensä nuo muutaman euron ajastimet ei ole kestänyt natikoilla kuin säkällä.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Pjoottori

Natikka siis värilämpötilaltaan luokkaa 2000 kelviniä ja monimetalli luokkaa 4000 kelviniä.
Mestari aloittamaan, kuningas hyytymään..

mohla

Suosittelen ajastimeksi kunnollista mekaanista ajastinta tai sitten Clasun suht edullisia digitaalisia ajastimia, joissa sekä kapasitiivinen että induktiivinen virrankesto on sen 16A ellen nyt ihan väärin muista. Mulla Clasun ajastimet ovat kestäneet kahden 200 W eslin kanssa, kun mekaaninen ajastin marketista hajosi parissa päivässä. Noi halvat marketin mekaaniset eivät tuppaa kestämään edes 216 W t-5 loisteputkivalaisimen kanssa, jossa käsittääkseni loisvirta ei ole niin suurta. Mutuilua, jonka joku voi muistaessaan korjata...

Melkein ostaisin pumpuillekin ajastimeksi ulkokäyttöön luokitellun mekaanisen ajastimen, kun tuntuvat kestävän paremmin sisäkäyttöäkin eikä hintaero ole kummoinen.

sorrii

Mulla on Clas Ohlsonin digiajastimia useita. Vanhimmat kolmatta vuotta. Yksikään ei ole pettänyt kertaakaan. Vaihdettavat patteritkin, sitten kun joskus loppuu.
Natikallakin oon käyttänyt, sekä monimetallin, ledin ja loisteputkien; ilma- ja vesipumppujen sekä jouluvalojen kanssa. Ebbissä  kätevä kun voi säätää halutessaan hyvinkin tarkkaan minuutit.

Mainittakoon ihan oleellinen juttu, että saman putiikin pienet digiajastimet taas ei toiminut kuin kuuukauden verran. Niissä loppuu ilmeisesti juuri virta patterista, jota ei voi vaihtaa. Mä kuskasin kaikki 5kpl takaisin kauppaan kun kyllästyin, ja sain rahat takaisin: ostin tiet niitä parempia pari ...

Aikaisemmin mulla oli mekaanisia halpisajastimia joissa oli yksi aika ikävä vika: Ne jos menee jumiin, niin jää virta päälle - yleensä niinpäin! Aika paha jos joku vesipumppu jäisi pariksi päiväksi päälle ebbissä, ja juuri silloin tukkeutuisi ylivuotoputki. Tai parin viikon lomalla ollessa paahtaisi natikka 24t/vrk eikä kotimieskään sitä havaistisisi kun käy tietysti vain päivällä.
Niillä halpis-digiajastimillahan kävi vaan niin, että pyyhkityi ne ajastetut ohjelmat muistista ja lamput, pumput pysyi hiljaa.

PS. Yksi noista Ohlsonin paremmistakin meni kerran pimeeksi: siinä oli läikkynyt ravintolitkua sen päälle, ja imeytynyt paristokoteloon. Kuivasin, putsasin ja vaihdoin patterit: ja taas sekin on toiminut jo pari vuotta. Noista vanhemmista en edes tiedä mikä on mikä; uudemmat oon merkinnyt tussilla: ostopäivä - patterinvaihto: niitä nappipattereita saa esim. Vapaavalinnasta senverran halvalla, että vaihdan suosiolla vuosittain..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jupelo

Minkälaisen virtapiikin tuo valojen syttyminen tekee jos laittaa esim 6 paikkaseen jatkojohtoon 2 x 400w ja vikavirta suoja kestää sen 16a luulisin että olisi järkevää säätää ajastimet vaikka 10 min välein syttymään jotta kerta kuormitus ei olisi niin suuri. Onko muuten ok liittää natikat jatkojohtoon vai pitääkö saada suoraan seinään.  ???
isompi marja. parempi torttu

PP

Muistakaa sekin, että uudet elektroniset virtalähteet ei aiheuta käynnistyessään viratapiikkiä ja halpakin ajastin kestää sellaisen perässä. Oma 600 W elektroninen natikka on muutaman euron halpisajastimen perässä.

biblo

Lainaus käyttäjältä: jupelo - helmikuu 13, 2012, 16:32:34 ip
Minkälaisen virtapiikin tuo valojen syttyminen tekee jos laittaa esim 6 paikkaseen jatkojohtoon 2 x 400w ja vikavirta suoja kestää sen 16a luulisin että olisi järkevää säätää ajastimet vaikka 10 min välein syttymään jotta kerta kuormitus ei olisi niin suuri. Onko muuten ok liittää natikat jatkojohtoon vai pitääkö saada suoraan seinään.  ???


Kontaktori on sinun hakema laite. Googlen kuvahakuun kontaktorin kytkentä, ohjautunee eräälle sivustolle mutta sillä ei niin väliä. Kontaktorilta lähtevän pistokkeen tilalle sitten jatkoroikka josta nipsaistu pistoke pois. Muistaa sitten vain mitoittaa kontaktorin oikein laitteille.

Nuo voi sitten asentaa myös tyylikkäästi din-kiskoon ja laitekoteloonkin.
"Grow food, not lawns"

Whili


Vielä kerran Biltema ESL 30W



Haisevia lämpövaurioita  >:(



Riittävästi herkkää elekroniikkaa  ???

Huru-ukko

Hajun voi melkein tuntea.....Kaikki toimii savulla, kun se karkaa, niin sökö tuli tuotteesta.... ;).

sorrii

Joop. Biilteema-laatua. Näyttäis olleen aika kovaa virtavuotoa tossa piirilevyssä johtimien välillä, vaiko vaan johdin hehkutellut kunnolla??

Mulla on ollut paljon kaikenlaista Bilteman roinaa, ja täytyy myöntää että iso osa on ollut ihan sutta: Taskulamppu(Led), ajastimia, sääasema ... näin äkkiä muistellen: Kaikista oon saanut vaihdossa uuden ja osassa rahat takaisin! Halpiskauppojen kuitit kannattaa siis säästää. Bilteman asiakaspalvelussa ne ei paljon nikottele, kun rutiinilla korvaavat palautukset.
Itse asun kävelymatkan päässä ko. kaupasta, niin tuleehan sieltä aina osteltua kaikenmoista. Hinnat kun on halpoja, niin kyllä hyviäkin kauppoja tulee tehtyä.

Ja samaa linjaa on ollut Honkkarin kanssa: Jebao vesipumppu kärähti aika uutena; 3W leditaskulamppu kärähti; vihanneskuivuri toimi kaksi kertaa 5t - sitten ei tullut enää lämpöä.

Bilteman lampusta taas ei mulla ole yhtään huonoa kokemusta. Käytössä on/ollut 23W eslejä, 30W eslejä; 45W eslejä; loisteputkia vähän kaikkia.

Kerran muuten ostin 3kpl pakkauksen pieniä ajastimia, jotka kaikki jumitti parin viikon käytön jälkeen; rahat takaisin ...

Ne on nuo elekroniikka- ym. valmistajat ulkoistaneet laatuvalvonnan asiakkaille! Pettihän mulla heti uutena myös esim. Western Digitalin kovalevy (Caviar Black) joka piti olla sitä parempaa laatua, ja 5v takuu. Zalman virtalähde kärähti vuoden jälkeen normikäytössä. Näppituntuma on vuosien varrella ollut, että yli puolet ostoksista saa viedä takaisin!!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

masaiman

No sulla on kyllä ollut jo huonoa tuuriakin, mutta kyllä itsellekin jäänyt vähän sellanen kuva että nykypäivän elektroniikkatuotteista luvattoman suuri osa on luokatonta paskaa. Tehdään vaan Intiassa, kiinassa ym. Missälie kun on niin halpaa että voi takuuna antaa vaikka kaks kertaa uuden samanlaisen kyselemättä tilalle, mitäs siitä jos. Muutama kerrostalo palaa sen takia että joku laite on koko viikonlopun päällä, siellähän lukee ohjeissa ettei ajastinta saa käyttä vartioimatta (joka aika tehokkaasti tappaa koko laitteen tarpeen, ja taas pestään käsiä viattomien verellä...)

sorrii

Joopa. Pitää koputtaa päätä, kun totean että riskillä oon mennyt jo kolmatta vuotta. Välillä on ollut kaikki vehkeet ajastimella yksistään toista viikkoa. Välissä käynyt poika kastelemassa kasveja, mutta eihän sekään esim näkisi jos joku ajastin jumittaisi päällä yötäpäivää ...

Toisaalta elementtikerrostalossa kun asuu ja lamput roikkuu betonikatosta kettingillä eikä ole juuri verhoja ym palavaa. niin ...
Yksi ebbi on ollut sisällä, mutta siinä niin pieni reso, ettei vesi riittäsi tulemaan yli. Lähinnä on hirvittänyt ajatus sähkölaskusta, jos vaikka natikka jumiutuisi päälle 24/7.

Mun kokemus digitaalisista ajastimista on ollut, että jos sellainen pettää niin se ei vaan syty. En oo törmännyt päinvastaiseen ... kop-kop-kop
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jokke124

helmikuu 16, 2012, 17:47:40 ip #2637 Viimeisin muokkaus: helmikuu 16, 2012, 19:15:01 ip käyttäjältä Jokke124
selittääkö joku mulle miksi 200w esl näyttää kulutus mittariin 84w? mä en nyt ymmärrä, kun samassa kulutus mittarissa oli 3 2x18w loisteputkea näytti 104w. eli aika lähelle että ei voi laittaa sen piikkiin että kulutus mittarissa olis hirveätä heittoa? sit tähän perään vielä onko etäisyys hyvä 10cm taimille 50cm tolla 200w esl? lämpötila on 25-26c.


ja nyt enää 39w?



Huru-ukko

Rahankulutusmittari... ;)?

Jokke124

helmikuu 16, 2012, 19:42:43 ip #2639 Viimeisin muokkaus: helmikuu 16, 2012, 19:44:45 ip käyttäjältä Jokke124
juu kyl toi mittari on paska eikä jostain syystä sekoo tost "tehokkaasta" lampusta. pelkkä lamppu näytti, ton 39w ja sitten ku 4w ilmapumppu hyrähti päälle se näytti 88w  ;D eli kulutus mittari kaappiin ja katotaa sit sähkölaskua kun tulee


mittarin takana lukee Tehon mittaus 2-3450w. ja jos 200w sekoaa jo niin.......