Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

Tomppa0211

Ohhohh.. Aikamoinen kokoelma. Kasvatan omaan käyttöön ja tuollaisiin määriin ei toivottavasti karkaa. Eihän tuolla mahdu asumaan :D

Ps."tossu". Kotona kasvatettiin siihen uskoon, että otetaan toisetkin huomioon ;)

Whili

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 19, 2012, 22:55:53 ip
LainausItse kun asuskelen naispuoleisen ihmisen kanssa, niin ulkonäkö ja kompaktisuus on olennainen osa kasvatusta


Niin liittyyhän nämä adjektiivit kasveihin ??  ;)

sorrii

LainausItse kun asuskelen naispuoleisen ihmisen kanssa, niin ulkonäkö ja kompaktisuus on olennainen osa kasvatusta


Edellinen oli itseironiaa  ;D

Pääsee aika helposti karkaamaan käsistä kun eukko asuu toisessa kaupungissa ja käy täällä vain viikonloppuisin ...

Nyt kyllä helpottaa kun sain hankittua oman ranchin kesäksi chileilleni: Sain 100m2 palstan kaupungin palstaviljelyalueelta, jonne matkaa kotoa ~300m.
Saapa nähdä onnistunko vähentämään kotona kasvatettavat johonkin optimaaliseen 30 kpl ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Tomppa0211

Joo tässä allekirjoittanut taitaa olla todellakin toisesta ääripäästä kyseisellä asetelmalla (kuva). Tässä on kaikki mitä minulla on tässä harrastuksessa :) Uutena tuo 21w LED lamppu (=80w-100w ESL). Jonka väri herätti positiivisuutta kanssa asujassa.






sorrii

LainausUutena tuo 21w LED lamppu (=80w-100w ESL)


Myyjät lupaa ledeille yleensä tuon vertailut purkausvalaisimeen eli natikkaan tai monimetalliiin, mikä musta vaikuttaisi liioittelulta. Tuo vertaus esliin saattaa hyvinkin pitää paikkansa ...

Itsellä on yksi aikaisempi malli tosta lampusta - 15W. Onhan se kiva. Hyvin sillä tuli jopa hedelmää Onmicolorista. On kiinnostanut vähän tuo uudempikin.

Onko sulla Tomppa0211 pitempää kokemusta tosta, vaiko ihna uusi??

Mä oon pitkään "uneksinut" useamman tuollaisen hankkimisesta ikkunoiden päälle verholautaan. Se 15 wattinen ainakin suuntaa niin tehokkaasti ja kapean valokeilan, että olisi aika hyvä sellainen 1,2m etäisyyskin ikkunan päältä valisemaan koko ikkunanlauta. 3-4 kappaleella noita per ikkuna. Kalliita ratkaisuja vaan ...
Nyt on ketjuissa 3x36W putket joita pitää hinata jatkuvasti sopivalle korkeudelle ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Tomppa0211

huhtikuu 20, 2012, 16:21:41 ip #2745 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 20, 2012, 16:34:49 ip käyttäjältä Tomppa0211
Joo näin myyjä ilmoitti. Vertasi nimenomaan energiansäästölamppuun. Kokemusta tuosta 21w LED-lampusta tällä hetkellä semmoset 1,5h. Ja itse koko kasvattamisesta 2-3vkoa, joten en valitettavasti paljoa tämän enempää pysty kertomaan. Paljon kehuvat kuitenkin noita aallonpituuksia, jotka olisi todella suotuisat optimaaliseen kasvuun. En tiedä soveltuuko kovin hyvin kauas, kun on ilmoitettu tuo 80 asteen valokeila, joka nopeasti arvioituna pitää paikkaansa.

Miten on kokeneemman kanta. Riittääkö tuo 21w LED lamppu valottamaan 3 puskaa? Tarkoitus pitää puskat suhteellisen pieninä (n.puoli metriä). Riittääkö tähän puskakokoon 20x20x20cm ruukut?

sorrii

Jos valokulma on niikin suuri niin aika lähellä kasveja täytyy olla; sanoisin max 40cm että on hyötyä; vaikea saada riittämään useammalle kasville...
Jos olisi oikein laihoja kasveja, niin sitten tiet. Lajeissa on niin paljon eroja. Chinenset esim tahtoo levitä yhtä paljon sivulle kuin ylös.

Mä en rehellisesti oikein luota näihin ledeihin yksistään. Jossain ikkunanlaudalla johon osan päivää paistaa aurinko, saa hyvää ja halpaa lisävaloa. Jos satoa tuottaa pelkällä keinovalolla, niin natikka se vaan on se ...

Mulla se 15W spotti oli niin kapeakeilainen, että arviolta 40cm valokeila tuli metrin päästä. Siitähän sitten ruuvasin ne linssit pois, ja kulma on sitten sen 120. Mä pidän sitä lisävalona puskien keskellä 20-30cm päässä lehvästöstä. Kapealla valokeilalla voi etäisyys olla suurempi, kun valo ei hajaannu...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Tomppa0211

Aivan. Tietenkin aion noiden kasvettua totuttaa tulevan kesän luonnon valoon. Syksyllä vasta tuon ledin alle. Se on kuitenkin aika paljon enemmän kuin talven vähäinen valo ja kasvin talvehdittaminen, vai? Elän siinä toivossa, että saisi edes hiukan satoa talvellakin :)

Tuolla kyseisellä lampulla kun kuitenkin luvataan riittävä valo kolmen pienen ruukun nipulle, niin tällä hetkellä on siihen uskottava  ???

Tomppa0211

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 20, 2012, 16:07:17 ip


Hyvin sillä tuli jopa hedelmää Onmicolorista.


Hiukan kiinnostaisi, jos jollain sattuisi olemaan siemeniä. Vois eksyy kirjeessä postilaatikkooni :)

sorrii

LainausAivan. Tietenkin aion noiden kasvettua totuttaa tulevan kesän luonnon valoon. Syksyllä vasta tuon ledin alle. Se on kuitenkin aika paljon enemmän kuin talven vähäinen valo ja kasvin talvehdittaminen, vai? Elän siinä toivossa, että saisi edes hiukan satoa talvellakin


Mulla on isojen kasvien viidakossani hyviä kokemuksia myös ja erityisesti pienistä passiivihydroista: Oon tehnyt vanhoista bonchi-kasveja ja ottanut joistakin pistokkaita. Ihan kivasti pukkaa satoa pienikin kasvi vesiviljelyllä (=ruukussa hydrosoraa ja kasvi; pohjalla ~½-väliin ravinnelitkua). Pienessä ruukussa pelkässä sorassa pysyy kasvi pienenä, ja vanha kasvi kuitenkin tuottaa satoa kun vaan valoa riittää.

Ens talvelle on pyhä aikomus pitää kämppää vähän inhimillisemmässä ja vähemmän viidakkomaisessa kunnossa. Tällä kertaa en yritäkään talvettaa kaikkia mahollisia puskiani, vaan ehdottomat helmet leikkaan bonchi-tyyliin ja osasta sälytän vain pistokkaan tai pari. Saattaa tiet olla että jonkun isonkin sitten sälytän .... tai "pari" ... öö .. kymmentä...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Tomppa0211

Minä, avopuolisoni ja varmaan naapuritkin toivovat ettei tämä karkaisi noin suuriin mittakaavoihin, mutta kovasti ovat alan harrastajat varoitelleet, että koukuttavaa on.. isompaa, satoisampaa, lisää jne..  :P

sorrii

 :o Joo. Mä oon yrittäny kovasti vähentää ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jagemon

huhtikuu 20, 2012, 22:47:25 ip #2752 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 20, 2012, 22:54:55 ip käyttäjältä Jagemon
Mistähän saisi edes kohtalaiseen hintaan jotain 120cm pitkää T5 kiinnityksellä olevaa valaisinta? Putkia pitäisi mahtua kaksin kappalein tietenniin ja watteja per putki joku 28W. Neljällä 28W putkella varmaan jonkinlaisen chilirivin jo pitää hengissä, ehkä jopa saa tuottamaan chilin jos toisenkin.

Itselläni ei ole tullut vastaan ja tässä kovasti jo funtsin tulevaa talvea etukäteen. Tarkoituksena olisi laittee siis noita valoja neljä kappaletta vierekkäin mahdollisesti alalle 120cm * 60cm.

edit: Nojaa, melkein mistä vain. Käännetään kysymys sitten näinpäin että tekeekö tuollaisella valomäärällä mitään vai onko turhaa kikkailua kun hengissä rehut varmaan pysyy vähemmälläkin.

Fat Ali

Vaimon mahtikäskystä jouduin sijoittamaan ebbin paikkaan, mihin tulee vain pohjoiseen suuntautuvasta ikkunasta luonnonvaloa. Lisänä päällä roikkuu 3 x 58W Osramin 4000K putket. Ainakin Lombardo tekee podeja ihan kivasti. Kyllä varmaan 4 x 28W loistareillakin on mahdollisuus saada chilit jopa satoamaan talvella.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

sorrii

LainausMistähän saisi edes kohtalaiseen hintaan jotain 120cm pitkää T5 kiinnityksellä olevaa valaisinta?


Biltemasta:

http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Valaisimet-ja-lamput/Sisavalaistus/Loisteputkivalaisin-T5-teollisuuskayttoon-46301/
Jonkunlainen heijastinkin on tuossa ..

http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Valaisimet-ja-lamput/Sisavalaistus/Loisteputkivalaisin-T5--IP65-44779/
Itsellä tällainen. Poistin suojakuvun ja askartelin heijastimen siihen itse ..
Putket K4000 ja ihan asiallinen valo ...

Mulla on keittiön ikkuna kaakkoon eli aurinkoa on aamusta klo. 13 asti. Tuplaloistarilla [2x28W] on tullut satoa ihan ok. Ihan pimeimpään marras-helmikuun aikaan en yrittänytkään siinä kohtaa. Onhan noita tehovalaisimia toki sijoiteltuna tähän viidakkoon ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

masaiman

Tietysti kiinni monesta asiasta, mm. lajikkeista ym, mutta perustuen omiin kasvatuksiini väittäisin, että kunnon rehevään kasvuun ja satoon paikassa johon ei tule lainkaan luonnonvaloa tarvitaan karkeasti sata wattia loistevaloa ESL:istä tai putkista.

Odotellaan lyttäystä...

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Mattson - huhtikuu 21, 2012, 13:14:45 ip
Tietysti kiinni monesta asiasta, mm. lajikkeista ym, mutta perustuen omiin kasvatuksiini väittäisin, että kunnon rehevään kasvuun ja satoon paikassa johon ei tule lainkaan luonnonvaloa tarvitaan karkeasti sata wattia loistevaloa ESL:istä tai putkista.

Odotellaan lyttäystä...


Samaa mieltä.....

TeemuN

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - huhtikuu 21, 2012, 16:31:26 ip
Lainaus käyttäjältä: Mattson - huhtikuu 21, 2012, 13:14:45 ip
Tietysti kiinni monesta asiasta, mm. lajikkeista ym, mutta perustuen omiin kasvatuksiini väittäisin, että kunnon rehevään kasvuun ja satoon paikassa johon ei tule lainkaan luonnonvaloa tarvitaan karkeasti sata wattia loistevaloa ESL:istä tai putkista.

Odotellaan lyttäystä...


Samaa mieltä.....


Kuin myös. 110W / 8000lm putkia käytössä. 18.4.2011 Naga itämään ja ekat maistiaiset nautittiin n. 10kk myöhemmin. Aiemminkin olisi tullut mutta loppui säädöt lampunkorkeudesta ja piti pätkiä poloista pienemmäksi. Ei olisi lisävalo pahitteeksi mutta saa tuollakin satoa vähän aikaiseksi. Painotus sanalla vähän.

KP78

Entä jos syksyllä 6h valoa, 6h pimeyttä jne, eli puolittaa päivän pituuden. Mahtaako tuottaa hedelmää innokkaammin... Taitaa joissakin tuotantokanaloissa ainakin olla tuollainen systeemi käytössä että kanat munisivat 2 munaa päivässä. Tietty jos kasvi ei mukaudu puolta lyhyempiin päiviin niin tuskin toimii ollenkaan.

sorrii

LainausEntä jos syksyllä 6h valoa, 6h pimeyttä jne, eli puolittaa päivän pituuden

Tuotahan pitää kokeilla kunhan saa askarreltua kasvatuslaatikon/teltan!
Olisi nerokasta jos saisi taimen huijattua 2 kuukaudessa luulemaan olevansa 4kk vanha ;))
Vastaavasti kasvu pysyisi kuitenkin ehkä aisoissa sisäkasvatusta ajatellen. Ahneella ukolla kun tuppaa olemaan aika ahdasta kotona kun kaikkia kertyneitä lajeja pitää löytyä ainakin yksi yksilö ja pentleet tuppaavat kasvamaan liikaa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`