Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

Bassi

Saman huomion ittelläkin aika lyhyitä noi taimet on silti terveen näköisiä,  olen pitänyt lamppuja liian lähellä alle kymmenen sentin päässä taimista pitääpä nostaa ne tuohon 15 senttiin.

chilimieli

Off topic..
Mites muuten olette ajastaneet ledinne?
Itsellä huomannut, että kun laittaa elektronisen ajastimen ledille, niin sehän perkule päästää pientä jännitettä läpi..
Pilkkopimeässä huomaa pienen hehkun, joka tuskin on hyväksi ledien käyttöiälle. Ledit siis hehkuu himmeänä myös kun ajastimen pitäisi olla "pois päältä".. ???
Mistä ratkaisu?

Proggis

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - maaliskuu 09, 2012, 23:01:47 ip
Off topic..
Mites muuten olette ajastaneet ledinne?
Itsellä huomannut, että kun laittaa elektronisen ajastimen ledille, niin sehän perkule päästää pientä jännitettä läpi..
Pilkkopimeässä huomaa pienen hehkun, joka tuskin on hyväksi ledien käyttöiälle. Ledit siis hehkuu himmeänä myös kun ajastimen pitäisi olla "pois päältä".. ???
Mistä ratkaisu?


Mul on ledi ajastettuna 10-22 välisen ajan päälle clas ohlsonin digitaaliajastimella, eikä se kyl oo koskaan hehkunu sen jälkeen, kun ajastin on kytkeny virrat pois. Oiskohan sun ajastimessa jotain vikaa?

Tonppa

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - maaliskuu 09, 2012, 23:01:47 ip
Off topic..
Mites muuten olette ajastaneet ledinne?
Itsellä huomannut, että kun laittaa elektronisen ajastimen ledille, niin sehän perkule päästää pientä jännitettä läpi..
Pilkkopimeässä huomaa pienen hehkun, joka tuskin on hyväksi ledien käyttöiälle. Ledit siis hehkuu himmeänä myös kun ajastimen pitäisi olla "pois päältä".. ???
Mistä ratkaisu?


Käännä töpseli pistorasiassa toisin päin niin lakkaa ledien hehkuminen....

Siku

maaliskuu 10, 2012, 12:38:58 ip #2704 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 10, 2012, 13:04:09 ip käyttäjältä Siku
^Itse kyselin samaa joskus ledi topicissa ja tuo tosiaan toimii. Perustelua en muista/tiedä.
Sama kikka saattaa auttaa myös esimerkiksi kohisevaan äänentoistojärjestelmään.

E: Täytypä kaivaa oikeen tuo viesti esiin.

Lainaus käyttäjältä: calm - syyskuu 21, 2011, 09:02:11 ap
Lainaus käyttäjältä: Siku - syyskuu 18, 2011, 20:13:54 ip
Lainataan tätä ketjua, sori  :)

Millaisia ajastimia olette käyttäneet 120w paneelin kanssa? Itseä jäi vähän epäilyttämään, kun halppis mekaaninen ajastin tuntui päästävän virtaa hivenen läpi. Ledit jäivät siis vielä himmeästi hehkumaan, kun ajastin kytki virran pois. En tiedä voiko moinen tehdä valolle hallaa, mutta varmuudeksi hoidin viime kevään valojaksot manuaalisesti.

Ajatuksia?


Halpisajastimissa on yksinapainen katkaisu, josta moinen johtuu. Voi ilmetä eslien kanssakin. Ratkaisu valojen kiilumiseen on kaikkien foliohattujen suosikki - käännä töpseli rasiassa toisinpäin ja ongelma poistuu.

Pripyat

Olen nyt lueskellut näitä kahta valotopiccia mutta millään en ole löytänyt vastausta itseäni askarruttavaan asiaan:

Tarvitseeko chilit hämärää/pimeää vai olisiko optimi pitää valoa päällä 24/7?




mohla

Lainaus käyttäjältä: Pripyat - maaliskuu 21, 2012, 14:07:26 ip
Olen nyt lueskellut näitä kahta valotopiccia mutta millään en ole löytänyt vastausta itseäni askarruttavaan asiaan:

Tarvitseeko chilit hämärää/pimeää vai olisiko optimi pitää valoa päällä 24/7?


Molempien valaisuketjujen ensimmäisistä viesteistä selviää hyväksi havaituksi valaisun ajaksi n. 8-20 h/vrk riippuen saadusta auringonvalosta ja valaisimestasi.

Optimi-asiaan olen itse miettinyt monen muun tavoin täällä, että chilien normaaleissa kasvuympäristöissä on selkeä valoisan ja hämärän jakso, jota pyrin itsekin tavoittelemaan. Jotkut chilit "menevät nukkumaan" eli alkavat päivän päätteeksi valaistunakin roikottaa lehtiää, jota itse ainakin tulkitsen hämärän/levon kaipuuksi.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Pripyat - maaliskuu 21, 2012, 14:07:26 ip
Olen nyt lueskellut näitä kahta valotopiccia mutta millään en ole löytänyt vastausta itseäni askarruttavaan asiaan:

Tarvitseeko chilit hämärää/pimeää vai olisiko optimi pitää valoa päällä 24/7?


Oon itse huomannut että rehut jotenkin "väsähtävät" kun ovat saaneet kylliksi valoa
ja ovat taas aamulla pimeän yön jälkeen pirteinä pystyssä vonkaamassa päivän annosta.

Tää on ihan mutua, mulla oon todennut 12h päiväannoksen sopivaksi.
Ja turha sitä sähkölaitosta on lihottaa..

Pripyat

Lainaus käyttäjältä: mohla - maaliskuu 21, 2012, 14:17:13 ip
Molempien valaisuketjujen ensimmäisistä viesteistä selviää hyväksi havaituksi valaisun ajaksi n. 8-20 h/vrk riippuen saadusta auringonvalosta ja valaisimestasi.

Optimi-asiaan olen itse miettinyt monen muun tavoin täällä, että chilien normaaleissa kasvuympäristöissä on selkeä valoisan ja hämärän jakso, jota pyrin itsekin tavoittelemaan. Jotkut chilit "menevät nukkumaan" eli alkavat päivän päätteeksi valaistunakin roikottaa lehtiää, jota itse ainakin tulkitsen hämärän/levon kaipuuksi.


Itseasiassa tuolla sanottiin (ainakin ketjuissa mitä itse luin) juurikin että _vähintään_ ei niinkään, että se olisi optimi.
Itse tuota optimia nyt lähinnä pohdin. Juurikin tuon takia, kun maapallolla nyt on pimeän/valoisan vaihteluita ainakin jollaintasolla jokapaikassa. Sehän ei välttämättä kuitenkaan tarkoita optimaalista olosuhdetta tietylle kasville tai eläimelle. Luonto oppii sopeutumaan asioihin.
Itsellä ei ole kokemusta chileistä juurikaan niin en osaa sanoa. 24/7 on ollut lamput päällä ja ihan hyvin tuo yksi on kasvanut mutta otanta ei siis kovin suuri ole  ;D

Mitenkäs kasvihuoneissa yleensä valottavat? Iltaisin ainakin näkyy loistavan mutta onko niissäkään valot 24/7 päällä? Tarkoitan nyt ylipäätään suuria kasvipuutarhoja.

Tuo kasvien nuupahtaminen josta puhuit on hyvä merkki kyllä ja varmasti kertoo jostain. Oletko kokeillut milloin/mitenkä lehdet nousevat jos valaisua jatkaa?


sorrii

maaliskuu 21, 2012, 14:33:56 ip #2709 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 21, 2012, 14:36:53 ip käyttäjältä sorrii
Mä olen käytännössä havainnut, että ikkunoilla olevat kasvit innostuu tuottamaan enemmän hedelmää syksyllä kun päivä lyhenee. Siinä vielä on -luulisin :) - ero että makuuhuoneessa ikkunalla olevat kasvit on huoneeseen päin hopeaverhon takana mikä selvästi viilentää tilaa ikkunan ja tuon verhon (=Clas Ohlsonin "lämpöpeitto") välissä: Huonelämpö on mulla yleensä siinä 24 astetta, kun ikkunalla se putoaa 18 asteeseen, kun valot sammuu. Siinähän on päällä 3-kertainen loisteputkivalaisin, koska aurinkoa tulee vain aamusta n. klo 13 asti. Kuvittelisin, että olohuoneessa jossa valoa on joka yö ainakin 24 asti, ne kasvit tuottaakin heikommin.
Tropiikissahan päivä on aina 12 tuntia. Chilien luonnolisella kasvualueella kait pisimmillään 14t. Mä oon soveltanut systeemiä mahdollisuuksien mukaan niin että taimina annan valoa jopa 16 tuntia. Kun hedelmää alkaa tulla niin pudotan valon max 12 tuntiin. Keinovaloa on mun ikkunoillakin pakko antaa aina muutama tunti.

Viime kesänä mulla oli eka kertaa käytössä kasvihuone mökillä ja oli aika turhauttavaa huomata että hedelmien tuotto senkun lisääntyi syksyn edetessä ja kun alkoi olla liian kylmää oli puskat täynnä raakileita: enemmän kuin kesän aikana parhammillaankaan. Jos olisin oikein viitseliäs ja olisi mahdollisuus asustella mökillä pidempään, niin pimentäisin kasvihuoneen 10-12 tunniksi joka päivä jo keskikesällä... Pitkä päivä innostaa kasveja kasvuun eikä tuottamaan hedelmää.

PS. "Sillävälin kun kirjoitit tuli ketjuun 2 vastausta ...."
Mä oon kaukaa nähnyt, että ainakin yhdellä kauppapuuterhalla on pimennysverhoja käytössä kesällä: en oo kysynyt miksi. Haluun ite kokeilla!!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

J4T3

itellä ku oli 11w loistarin alla ni sai jatkuvasti olla sitä lamppua nostamassa nopeiten kasvavan yksilon takia jolloin pienimmät lopettivat kasvun ja alkoivat pudotella lehtiä. varmaan jossain 5-10cm päässä latvasta pidin...
mahtaisko joku tietää mistä saa sellasia mini natikoita joita näin myllyn prisman vaatehyllyjä valaisemassa?
olivat mielestäni e27 kantaan menevillä polttimoilla. jtn 20-50w varmaan.
oli aika hulppea näky ::)   ;D
sivusta katsojat ihmetteli ku tuijotin lamppua varmaan 5 min

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: J4T3 - maaliskuu 31, 2012, 23:02:24 ip
mahtaisko joku tietää mistä saa sellasia mini natikoita joita näin myllyn prisman vaatehyllyjä valaisemassa?
olivat mielestäni e27 kantaan menevillä polttimoilla. jtn 20-50w varmaan.
oli aika hulppea näky ::)   ;D
sivusta katsojat ihmetteli ku tuijotin lamppua varmaan 5 min


Täh?
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - huhtikuu 01, 2012, 11:01:14 ap
Lainaus käyttäjältä: J4T3 - maaliskuu 31, 2012, 23:02:24 ip
mahtaisko joku tietää mistä saa sellasia mini natikoita joita näin myllyn prisman vaatehyllyjä valaisemassa?
olivat mielestäni e27 kantaan menevillä polttimoilla. jtn 20-50w varmaan.
oli aika hulppea näky ::)   ;D
sivusta katsojat ihmetteli ku tuijotin lamppua varmaan 5 min


Täh?


Höhö.....Katso sieltä Prisman valomyynnistä......Tai kysy myyjiltä  :).

wille

Lainaus käyttäjältä: J4T3 - maaliskuu 31, 2012, 23:02:24 ip
sivusta katsojat ihmetteli ku tuijotin lamppua varmaan 5 min


Jostakin syystä, en ole yllättynyt.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

tsilizoo

huhtikuu 01, 2012, 11:23:00 ap #2714 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 01, 2012, 11:25:17 ap käyttäjältä tsilizoo
Lainaus käyttäjältä: J4T3 - maaliskuu 31, 2012, 23:02:24 ip
itellä ku oli 11w loistarin alla ni sai jatkuvasti olla sitä lamppua nostamassa nopeiten kasvavan yksilon takia jolloin pienimmät lopettivat kasvun ja alkoivat pudotella lehtiä. varmaan jossain 5-10cm päässä latvasta pidin...
mahtaisko joku tietää mistä saa sellasia mini natikoita joita näin myllyn prisman vaatehyllyjä valaisemassa?
olivat mielestäni e27 kantaan menevillä polttimoilla. jtn 20-50w varmaan.
oli aika hulppea näky ::)   ;D
sivusta katsojat ihmetteli ku tuijotin lamppua varmaan 5 min


Voi olla että näit pienpainenatriumvalaisimen niitä sai 35wattisia. Nykyään käytössä enemmänkin suurpainenatrium jota ei yleensä saa alle 70wattisena.

BTW. Suosittelen lamppujen tuijottamista kotona, ei ole sivusta katsojia.

Ryhis

Suositttelen valojen tuijottelua aurinkolasien läpi.  8)
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

PP

Lainaus käyttäjältä: J4T3 - maaliskuu 31, 2012, 23:02:24 ip
mahtaisko joku tietää mistä saa sellasia mini natikoita joita näin myllyn prisman vaatehyllyjä valaisemassa?
olivat mielestäni e27 kantaan menevillä polttimoilla. jtn 20-50w varmaan.


Taisivat olla monimetallilamppujaja. Natriumlampuilla ei valaistaan pihoja, teitä ja kasveja, mutta kaupoissa on ihan muut valot.

sorrii

Monimetallivaloja saa halpahalleista ihan kivaankin hintaan joskus. Mä ostin Kuljun (Lempäälässä) Löytötavaratalosta 150W MH valonheittimen 59€. 70W malli oli 49€
Tuossa 150W mallissa ainakin oli sisällä kalut, joihin käy myös natikan polttimo.




Natikoilla taitaa kuitenkin hyötysuhde kasvaa tehon kasvaessa aika paljon. Pikkunatikka ei käsittääkseni ole kovin tehokas kasvivalo. Tosta 150W monimetallista pitäisi lähteä joku 6000 lumen, johon vaatisi aika isoja virityksiä muilla systeemeillä. Sillä hoitelee tyylikkäästi ison ikkunallisen lisävalaistuksen tai pari kasvia läheltä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

J4T3

juu. saman näköinen kun sorriillla  mutta hieman pienempi. ehkä 70w?
mite sä pidät valoja ikkunaa vasten ? tarkotan että ku mulla oli 250w natikka ikkunan eessä ni 3 autoa  oli pysähtynyt katsomaaan tienpäähän kun keltanen valo ikkunasta valaisee koko pihan

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 01, 2012, 12:17:21 ipTosta 150W monimetallista pitäisi lähteä joku 6000 lumen, johon vaatisi aika isoja virityksiä muilla systeemeillä.

;D ;D ;D   
Lukujen heitteleminen on kivaa, mutta oikeasti tuo on aika surkea hyötysuhde, jos lukemasi pitää paikkansa. 2x36 loisteputkellakin saa yli 6000 lumenia, mutta sähköä kuluu vain 72W, puolet vähemmän.